Breakpoint a fost o experiență decentă de joc, chiar dacă nu aduce ceva nou sau diferit față de alte francize de gen sau titluri anterioare.”

Gen: Acțiune

Lansare: 4 octombrie 2019

Studio: Ubisoft

Distribuitor: Best Distribution

Platforme: Playstation 4, Xbox One, Stadia, PC

Clasificare: A.P.15

Sinopsis:

Ghost Recon Breakpoint te pune în pielea Ghosts (Fantomele), o unitate de Operațiuni Speciale de Elită din Statele Unite, rătăcită în spatele liniilor inamice.

De data aceasta nu există nicio introducere.

Toată legătura a fost pierdută cu Auroa. Acest arhipelag este casa celor de la Skell Technology, o companie de ultimă generație. Ești trimis acolo cu unitatea ta pentru o misiune de recunoaștere, dar elicopterele tale sunt doborâte: Skell Tech a căzut în mâini greșite. The Wolves (Lupii), o fostă unitate militară americană letală devenită coruptă, au pus stăpanire pe insulă. Conduși de fostul tău camarad de arme, colonelul Cole D. Walker, au reprogramat dronele Skell în mașini de ucis și sunt gata să le folosească, indiferent care sunt pierderile.

Ghost Recon Breakpoint este un shooter militar plasat intr-o lume variată, ostilă și misterioasă pe care îl puteți juca în intregime de unul singur sau în echipă de patru jucători. Rănit, fără ajutor și pus la pământ de fostele Ghosts (Fantome), trebuie să lupți pentru a supraviețui în timp ce ești pierdut prin Auroa. Alege alianțele potrivite și hotărăște-te cum să-ți dobori cel mai dur inamic.

Recenzie:

Își mai amintește cineva de seriile Spec Ops și Delta Force – două francize military FPS axate în mare parte pe misiuni militare de salvare, extragere, infiltrare, cu arme și gadget-uri bazate pe cele din realitate și cu un multiplayer foarte antrenant? La vremea lor au avut un impact destul de marcant la adresa jucătorilor care preferau FPS-urile și acest gen de jocuri aducând elemente noi. Am adus aminte de aceste francize pentru că mi se par adecvate ca termen de comparație cu cel mai nou titlu Ubisoft, Tom Clancy’s Ghost Recon Breakpoint.

Am citit păreri ale presei globale de gaming, dar toate comparațiile s-au făcut cu jocul precedent al francizei, Wildlands, multe dintre opinii spunând că acesta ar fi mai bun ca Breakpoint, din anumite puncte de vedere. Ei bine, eu n-am să fac asta și de aceea am dat exemple oarecum asemănătoare cele două francize destul de vechiuțe.

Povestea

După cum aflăm imediat după ce începem jocul, vasul de război USS Seavy s-a scufundat misterios în apropierea arhipeleagului Auroa (Oceanul Pacific) – locul unde Skell Tech își desfășoară activitatea. Neputând lua legătura cu Auroa, CIA a demarat “Operațiunea Greenstone” de care se ocupă echipa Spec Ops 32 Ghosts, condusă de Nomad, cu misiunea de a restaura comunicațiile cu Auroa și de a afla ce s-a întâmplat cu USS Seavy.

Ajunsă în preajma Auroa, elicopterele plutonului 32 Ghost sunt doborâte la sol de către The Wolves (Lupii) – foști membri Ghosts corupți conduși de Cole D. Walker (Jon Bernthal – The Walking Dead, The Punisher) care au pus mâna pe Aroa și au preluat conducerea Skell Tech cu tot cu tehnlogiile dezvoltate de acesta inclusiv o serie de drone pline de armament.

Prăbușite pe Auroa, elicopterele sunt distruse și nu au scăpat mulți cu viață. Nomad este însă mai norocos și pleacă să-și caută membrii plutonului aflând și el crudul incident în care este implicat fostul său camarad, Walker, despre care aflăm că au un trecut împreună, pe parcursul jocului.

Nomad pleacă să străbată Auroa în căutarea camarazilor, o posibilitate de comunicare cu baza și să salveze Skell Tech din mâinile tiranice ale The Wolves și se va confrunta la final în stil “Brother vs Brother” cu Walker.

Gameplay

Înainte de a intra în joc, pentru prima oară, parcurgem câțiva pași din meniu unde putem face modificări. La Visual – putem face reglaje și pentru HDR și putem opta între Graphic Fidelity sau Resolution, la cel de sunet, interfeței și cel al controlului, respectiv cel general și Accessibility unde vom face modificări legate de subtitrare, comunicare între jucători și altele. Urmează să ne alegem dintre cele trei niveluri de dificultate: Arcade, Regular, Advanced și Extreme, iar apoi începe intro-ul și putem să-l personalizăm pe Nomad având acces la diferite opțiuni de forme de fețe, coafuri, culoare de ochi, păr, tatuaje, embleme ș.a.m.d.

Primele minute de joc sunt și un fel de tutorial acesta urmând să se contureze atunci când dai de un nou element nou. Pornind de la controlul personajului, care este destul de intuitiv, avem un buton de foc și unul pentru a putea intra în mod first person; buton pentru schimbarea camerei din spatele personajului (spre stânga-dreapta); un al doilea buton de foc secundar sau activarea unor obiecte precum grenade sau elemente pentru viață; un buton de așezat pe mai multe niveluri – așezat pe vine, pe burtă sau îngropat în pământ (se face prin apăsarea butonului cross (+)). Cu alt buton putem comuta rapid între cele trei arme. Prin apăsarea mai mult timp al unui buton avem acces la o roată de selecții rapide, care pot fi la rândul lor personalizate, iar cu butoanele de direcție activăm/dezactivăm silencer-ul respectiv lansăm drona (mai târziu în joc), facem zoom (în cazul unei lunete) și schimbăm modul de foc. Aceste configurații se vor schimba atunci când conduci un vehicul la sol, barcă sau elicopter.

Pe HUD apar obiectivele principale/secundare, mini-map, armele, muniția și ce a fost pus la al doilea foc și direcția în metri/kilometri până la punctul de interes. Interfața se poate simplifica în mai multe trepte: neafișând nimic pe HUD, sau afișând doar detaliile despre arme și mini-map.

În Breakpoint poți conduce vehicule de teren militare și motociclete de mai multe tipuri putând să ocupi, la alegere poziția șoferului (conduci vehiculul), scaunul pasagerului (poți folosi arme de foc) sau în spate, la turetă – la mașinile care au așa ceva. Avem și bărci și elicoptere, controlul lor fiind relativ ușor de utilizat. Și acestea sunt de mai multe feluri, iar elicopterele au și putere de foc.

Armele sunt destul de multe și împărțite pe categorii: Handguns, Submachine Guns, Assault Rifles, Shotguns, Sniper Rifles, Machine Guns, Launchers, Grenades și Explosives și Mounted Guns. Nomad poate căra doar trei arme plus cuțit. Mai mult de atât, fiecare armă este compusă din mai multe părți și attachments care se pot schimba plus poți crește cu anumite procente anumite aspecte ale acestora. Bineînțeles, acele părți de schimb și attachments trebuiesc găsite, cumpărate sau câștigate la challenge-uri, iar armele pot fi dobândite și prin misiuni care, odată câștigate, pui mâna pe anumite blueprint-uri pentru arme mai rare. Fiecare armă are mai multe trepte de foc și anumite calități și XP. Nivelul jucătorului va crește în funcție de XP-ul armelor folosite. Atunci când folosești luneta, pe lângă un buton cu trepte de zoom ai și unul pentru care să-ți ți respirația scurt timp, pentru o țintă cât mai nemișcată.

Inamicii sunt de mai multe grade și funcții, iar cei cu XP mai mare decât al tău vor fi marcați deasupra cu un semn roșu și se recomandă să nu te angajezi în luptă cu ei, deși cu puțină străduință pot fi doborâți. Aceștia pot fi întâlniți pe hartă aproape întotdeauna mai mulți la număr și în general A.I.-ul lor se comportă oarecum adecvat situației în care sunt puși. Dacă aceștia te observă (există un fel de bară care dacă se umple ești descoperit) se separă imediat și se ascund și încep atacul. Dacă te afli, spre exemplu, într-o bază, sunt șanse mari ca unul dintre ei să dea alarma care va aduce alți soldați din împrejurimi să ajute la uciderea ta. Unii poartă armură, deci opțiunea cea mai bună este să nimerești spre cap sau să îi dobori, în liniște, prin take down. Odată descoperit, dacă nu elimini inamicii care te au în vizor, rapid, încep să vină întăriri ajungând până la elicoptere și convoi de mașini militare. Comparativ, este un sistem gen cel de la Grand Theft Auto V. Anumiți inamici, odată doborâți, pot fi interogați putând scoate informații prețioase de la ei apoi să-i trimiți “la culcare”.

Harta este compusă în mai multe zone, fiecare cu punctele de interes dedicate și misiunile principale sau secundare pe care le ai de făcut și care-ți aduc XP, arme și alte bonusuri. Anumite zone sunt populate și de mai multe tipuri de drone, care sunt greu de văzut și doborât, iar din când în când trec avioane de recunoaștere și elicoptere care te pot detecta rapid în câmp deschis și dau alarma. Atunci când un obiect zburător se află în preajma personajului, va apărea pe HUD posibilitatea de a apăsa un buton care va face focus pe obiectul respectiv și ai câteva secunde să te ascunzi sau să iei inițiativă. Auroa este o combinație de insulă normală cu tehnologie futuristică și se vor observa ușor aceste elemente prin șosele, avanposturi, mașinuțe de transport, poduri și un tren care străbate în viteză insula. Din noroi, prin mlaștini și râuri, vei ajunge, pe parcursul jocului și în aceste locații futuristice care vor schimba total perspectiva. Și atmosfera este schimbătoare datorită ciclului zi-noapte și al fenomenelor meteorologice, anumite apusuri/răsărituri făcându-te să te oprești și să le admiri pentru o clipă. Există și zone muntoase, zonă în care vei găsi și primul adăpost (Erewhen) în care s-au adunat și se ascund localnici sau cadre militare care pregătesc acte de rebeliune împotriva The Wolves. Harta ascunde și lăzi cu muniție și arme și este străbătută de peșteri și caverne, iar din loc în loc există și niște focuri de tabără unde te poți opri să te odihnești și să-ți revizuiești inventory-ul. Acestea pot fi folosite și pentru fast travel. Tot pe hartă găsești, de asemenea și mici tabere fie ale inamicilor fie ale locatarilor, unde găsești câteodată și informații care bifează pe hartă obiecte importante pe hartă.

În acel adăpost/bază din munți vei găsi un shop de arme, cuțite, muniție, attachments, vehicule sau armură, locuri de unde poți prelua misiuni secundare sau date de facțiune sau challenge-uri pentru obiecte, arme și blueprints pentru ele și misiuni secundare, pe lângă cea principală. Separat poți opta pentru misiuni online alături de alți jucători sau să parcurgi întreaga campanie alături de prieteni în co-op.

Meniul din joc este locul unde vei avea acces, oricând, la harta detaliată de unde-ți vei alege misiunile (poți opta pentru mai multe deodată), detalii despre personajul tău – unde îți poți modifica aspectul, cuțite și tatuajele, la fel poți să-ți alegi lucrurile preferate la tab-ul Identity, un set de abilități sub formă de tree care încep alegându-ți o clasă cu care să pornești dintre: Field Medic, Assault, Panther și Sharpshooter. În funcție de clasa aleasă se vor debloca, în funcție de unde vei pune puncte, mai multe abilități tematice. Poți să optezi și pentru celălalte clase în paralel. Ține doar de tine unde alegi să-ți investești acele puncte. La Objective Board îți selectezi misiunile pe care vrei să le faci, iar în funcție de cele făcute cu succes se deblochează altele. Poți, de asemenea să modifici anumite aspecte legate de vestimentație precum chestii de pus pe cap (bandane, șepci, căști), armură (veste), pantaloni, încălțăminte. Pe parcursul jocului găsiți astfel de elemente de armură cu specificații și bonusuri care te vor ajuta să crești în XP. Tot aici găsim și cele trei slot-uri pentru arme fiecare dintre ele putând fi înlocuită cu alta mai bună și căruia i se pot modifica specificațiile (am zis și mai sus). Există situații în care te vei confrunta, să spunem, mai mult cu drone, și sunt anumite arme care au specificații speciale pentru a le doborâ mai ușor, sau situații în care vei avea de confruntat inamici de la distanță mare sau cu armuri puternice. Vei adapta armele în funcție de situație. În Lobby apar prietenii care au și ei jocul și pe care-i poți invita la co-op sau partide online și acolo apar și diferite challenge-uri online care se vor schimba periodic.

Tot în meniul din joc găsim și Store de unde putem cumpăra cu Credite/Ghost Coins cam tot ce se poate, de la arme, vehicule, tatuaje, cuțite, emotes, armură și accesorii vestimentare și chiar pachete speciale, iar dacă e ceva de reedem-uit, aici bagi codul pentru el.

Evoluția personajului va fi dată de ceea ce îmbraci sau arme (au XP), dar și creșterea în nivel care va aduce puncte pe care le poți adăuga la Abilități. Pornind de la clasa aleasă și abilitățile în care sunt băgate puncte, personajului va dobândi diverse avantaje pe câmpul de luptă. Spre exemplu dacă se optează pentru clasa Sharpshooter vei avea acces la o abilitate din oficiu (un fel de device care plasat într-o anumită zonă va detecta și marca automat toți inamicii) și te vei dezvolta pentru a deveni sniper. Dronele vor fi la ordinea zilei, acestea, împreună cu binoclul, vor fi importante pentru a marca inamicii de la distanță. Vei sta mai mult ascuns și pe burtă și vei fi pus de multe ori în postura să te îngropi total în pământ când pericolul e aproape. Silencer-urile vor fi și ele importante, dar atenție că utilizarea lor va scădea eficiența armelor la care sunt montate, iar abilitățile de strecurare/furișare vor fi și ele utilizate, la fel și lunetele. Dacă investești puncte în această clasă și ramurile de abilități ale acesteia, vei ajunge un adevărat Ghost. Bineînțeles, există și partea opusă a lucrurilor, să investești într-o clasă care să te tranforme într-un adevărat Rambo, dar se poate opta și pentru combinații între clase. Totul ține numai de tine cum îți place să joci și cum vrei să abordezi o misiune sau o anumită situație pe câmpul de luptă.

Multiplayer (de Silviu Tănase)

Breakpoint oferă şi o experienţă multiplayer care se împarte în două categorii, momentan. Pe o parte avem multiplayer-ul Co-Op, unde împreună cu încă trei prieteni sau necunoscuţi, poţi juca campania, iar pe cealaltă avem Ghost Wars, un mod mai tradiţional de 4v4 relucrat şi adaptat pentru stilul Breakpoint.

Vorbim despre experienţa Co-Op mai întâi, care deşi nu este necesară, există ca variantă. În timp ce alte jocuri precum Destiny 2 încearcă din răsputeri să te facă să te joci cu cei din jur, Breakpoint îţi dă şansa să o poţi face, deşi la fel de bine poţi duce jocul până la capăt de unul singur şi chiar este un lucru indicat luând în considerare povestea. Sunt mai multe aspecte care fac interesant modul Co-Op nu doar şansa de a avansa în poveste. Pentru cei care se cunosc, chiar poate devenii un mod extrem de tactic, fiecare luând în serios funcţia atribuită sau aleasă şi transformând insula Auroa într-un câmp de antrenament tactic. Nimic nu este mai distractiv şi satisfăcător în Co-Op decât să poţi să sincronizezi patru persoane într-un atac care vă curăţa o zonă plină de inamici în cel mai tactic mod posibil.

De cealaltă parte avem Ghost Wars unde în ciuda aparenţelor a unui format de genul Team Deathmatch sau orice fel de joc multiplayer unde mergi şi împuşti tot ce îţi iese în cale, Breakpoint modifică această experienţă pentru una mai gândită, calculată, plănuită. Cele două echipe de câte patru jucători se vor lupta una împotriva celeilalte pe hărţi măricele într-un fel de vânătoare tactică, unde este la fel de important să ştii unde se află inamicul decât să îl împuşti. Cu aceleaşi clase care sunt valabile în jocul principal vei putea alege între Medic, Assault, Panther sau Sharpshooter. Acest mod de joc are două subdiviziuni. Elimination 4v4 – clasicul team deathmatch relucrat, cum ziceam mai sus, cu amănuntul tactic şi Sabotage 4v4 care aduce aminte de Counter Strike – unde o echipă încearcă să pună o bombă, iar cealaltă să o dezamorseze. În plus experienţa câştigată în multiplayer se transferă în jocul principal, ceea ce este un bonus interesant.

Cu șase hărţi la lansare (una dintre ele aş jura că este din For Honor – Ancient Ruins), jocul promite ore de conţinut în plus la orele deja extra cu tot ce se poate face de unu singur sau împreună cu o echipă în varianta cooperativă, odată ce ai terminat misiunile principale şi secundare.

Tehnic

Animațiile și sistemul automat de cover mi s-au părut foarte atent gândite și utile și asta datorită și motorului grafic care face ca totul să fie mai fluent în gameplay. Vizual personajele arată foarte bine și sunt detaliate, iar tatuajele, cicatricele, măștile de vopsea și posibilitatea destul de mare de personalizare a aspectului personajului, chiar au primit atenție. Se văd pe personaje și efectele mediului înconjurător, al efectelor meteorologice, precum ploaia și noroiul. Spre exemplu atunci când te îngropi în pământ să devi invizibil inamicului. Când te ridici de acolo ești plin de noroi care dispare treptat. Efectul mi-a plăcut. Tranziția noapte-zi e excelent implementată rezultând imagini spectaculoase cu răsărituri și apusuri de soare. Din nefericire la capitolul vizual, pe cât de multă atenție se acordă personajului, pe atât de multă se pierde când vine vorba de texturile solului, al plantelor și copacilor din jur; al apei (cascade) și al fumului și animațiile pentru ele. Arhitectural vorbind, privind de aproape lucrurile nu sunt tocmai plăcute vederii, dar nu de multe ori te vei afla în vreun vârf de munte sau pe vreo stâncă și vei primi la întinderea vastă, iar atunci totul arată excelent. Armele și vehiculele arată bine și ele și se simt plăcut atunci când apeși pe trăgaci sau calci pedala.

Sunetele insulei, al mediului înconjurător, nu sunt atât de bogate pentru a contura perfect o atmosferă, dar în momentul când se dă o bătălie, zgomotul armelor și șuieratul gloanțelor se vor simți ca pe câmpul de luptă. Cu o mică excepție, să nu iei în seamă pe cele ale cartușelor goale care se aud ca și când ar cădea pe ciment, când tu te afli, de fapt, într-o mlaștină, în noroi sau pe iarbă/sol moale. Exploziile sunt spectaculoase atât vizual cât și auditiv și efectele par conform realității. Fundal muzical nu prea avem, sau dacă e, e undeva în surdină și nu deranjează, dar nici nu i-am simțit lipsa mai ales că vorbim aici de un joc cu furișat și snipereală. Sunetul e important. Trebuie să auzi ce se întâmplă în jurul tău. Pașii inamicilor, zgomotul făcut de drone, sau zgomotul făcut de elicoptere sau vehicule sunt extrem de importante, la fel și acel buton care apare când și când pe HUD dând de înțeles de anumite pericole din jur (pe care nu le auzi, dar se apropie), iar apăsarea lui va face focus pe acel obiect. Discuțiile dintre inamici, pe care le vei putea surprinde mai bine dacă te apropii cu drona de ei, sunt câteodată amuzante, informative și interesante totodată.

Gameplay-ul în sine este destul de fluent și este deranjat doar de faptul că fiind un joc always online, de multe ori când accesesi meniul in-game, sau revi la joc din el, dar și atunci când se încheie o sesiune de loading, pentru scurt timp, armele, vestimentația sau anumite obiecte din jur precum mașinile și elicopterele, apar, vizual vorbind, cu întârziere. Există acest lag mai tot timpul, din nefericire, o dată primind chiar și o eroare când am intrat în joc.

Concluzie

Personal pot spune că Breakpoint a fost o experiență decentă de joc, chiar dacă nu aduce ceva nou sau diferit față de alte francize de gen sau titluri anterioare. Este plăcut să ai întotdeauna ceva de făcut și dacă știi cum să-ți faci un plan de bătaie, treptat, fără aglomerație, vei evolua destul de bine în joc. Nu e nevoie să arunci bani pe Store, doar să investești constant credite în shop-ul in-game optând pentru arme, obiecte, îmbrăcăminte mai bune cu un XP în permanență mai mare decât ai tu pe tine. Dacă ți-ai făcut acest plan de bătaie, vei trece ușor prin joc, nefiind nevoie să te depărtezi prea mult de firul epic și misiunile principale. Diversitatea misiunilor te ține mereu în priză și mi-am construit exact personajul pe care mi l-am dorit, atât ca clasă cât și abilități și aspect.

Din punct de vedere tehnic, Breakpoint suferă de anumite problemuțe care se pot rezolva cred că ușor, iar pe partea vizuală și auditivă era loc de mai multă atenție la detalii, măcar la nivelul care s-a acordat personajului.

Tom Clancy’s Ghost Recon Breakpoint îl găsiți din 4 octombrie în format retail pentru PlayStation 4 și Xbox One pe Gameshop și digital în PlayStation Store, Steam și Xbox/Microsoft Store.

Mulțumim Best Distribution

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.