Din 4 noiembre pe HBO România și HBO GO vom putea urmări serialul de aventură-fantastic, bazat pe seria de romane scrise de Philip Pullman, His Dark Materials/”Materiile Întunecate”, iar din cast face parte și Anne-Marie Duff în rolul lui Ma Costa, cu care am avut și noi șansa să stăm de vorbă și ne-a povestit despre personaj, serial, intepretare și despre daimonul său:

Cine este Ma Costa?

În lumea romanelor, Philip Pullman a creat această lume tribală, deci există toate aceste facțiuni diferite. Una dintre ele este, evident, Lyra din interiorul universității, cu toți academicienii și membrii Magisterium-ului. Mai există un alt grup, unul foarte cool numit gipții, care e format dintr-un amestec de călători, nomazi și oameni ai apelor. Toți sunt creați în așa fel încât formează acești oameni foarte interesanți și ușor exotici, care se află mereu în mișcare. Sunt puțin sălbatici, sexy, periculoși, cu temperament vulcanic. Personajul pe care-l interpretez este Ma Costa și este matriarha acestui grup de oameni. E grozavă. În carte, e descrisă ca având plămâni de oțel: e pătimașă și curajoasă. Este o adevărată leoaică, își protejează tinerii, puii. Nu e cazul să te pui cu ea.

Cum se încadrează Ma Costa în poveste?

Una din părțile de la început ale poveștii este că din păcate, Billy, copilul cel mic al lui Ma Costa, dispare. Asta este problema de la începutul poveștii: mulți copii dispar, iar el se numără printre ei. În perioada aia, cam toți suntem în negare, pentru că suntem puțin sălbatici, așa că s-ar fi putut îndepărta când nu eram atenți. Apoi, brusc, ne dăm seama că totul se reduce la cea mai mare teamă a unui părinte: dispariția copilului tău. Nu a fost prea greu să interpretez drama situației. Cu asta se confruntă. Pentru Ma Costa, mizele sunt fantastic de mari încă de la prima scenă. Cu asta trebuie să se lupte. E interesant, pentru că nu sunt prea multe personaje feminine în scrierile lui Pullman. Tocmai asta e și ideea, e o societate patriarhală. Dar personajul principal este o fată, ceea ce e extraordinar. Lyra se confruntă cu pierderea și singurătatea, ca și Ma Costa. Cred că asta le aduce împreună.

Cum ai ajuns să fii implicată în proiect și de ce ai vrut rolul?

Am citit cărțile acum 15, 16 ani. Mi s-au părut extraordinare. Apoi, am auzit pe la începutul lui 2018, că Tom [Hopper] avea să regizeze primul roman și că voia să se întâlnească cu mine. Mi-a spus că voiau să o interpretez pe Ma Costa. În primul și primul rând, am fost foarte entuziasmată că vor ecraniza romanele. Apoi, când am auzit că Jack Thorne scrie adaptarea, am știut că o să aibă o abordare foarte bună, doar e atât de genial și prolific. Ăsta a fost instinctul meu. Apoi, au spus că aveau să fie multe episoade și asta numai pentru primul roman. Respectau materialul sursă. Uneori, creatorii încearcă să înghesuie o carte imensă în trei ore, însă cu romanul ăsta, nu ai cum. Ca să îi faci dreptate, trebuie să creezi imaginea de ansamblu. Știam că asta se va întâmpla. Toate lucrurile astea m-au făcut să fiu entuziasmată. Am venit și m-am întâlnit cu Tom, am vorbit despre proiect și am citit cu el, ca să găsesc personajul și asta a fost. Presupun că toată lumea o să zică asta, dar a fost la mintea cocoșului.

Unul dintre lucrurile grozave de la cărți este că niciodată nu vorbesc de sus copiilor și nici nu iau peste picior copilăria…

Sunt niște romane fantastic de sofisticate. Tocmai asta și este ideea. Au vrut să creeze un univers paralel plin de magie și întuneric. Această adaptare trebuie să aibă un element, pentru ca mizele să fie mari. Asta e partea înfricoșătoare. Ești în capul unui copil de 12 ani, deoarece acela e momentul din viață când ești în pragul mai multor etape, în ceea ce privește emoțiile, psihologia și filosofia. Simpla noțiune a mortalității e aproape palpabilă… Toate aceste lucruri se stabilizează în acea perioadă, înainte să devii adolescent și mult mai insular. E foarte interesant. E ca și cum faci parte din lume, dar primești atâtea informații. Tocmai asta este și misiunea regatului, să creeze această lume în care crezi că i s-ar putea întâmpla orice acestei persoane mici, însă în ea, există daimoni și toate lucrurile magice glorioase care o fac foarte carismatică.

Magie, daimoni: cum aduce serialul la viață toate aceste lucruri?

Au fost foarte isteți. Nu am făcut niciodată înainte ceva cu CGI sau cu ecranul verde, așa că nu știam cum va fi, însă încă din prima zi de repetiții, au fost păpușari în jurul tuturor, cu fiecare daimon-animal. Au fost cu noi pe platoul de filmare și au repetat de nenumărate ori fiecare scenă. Așa că repeți mereu cu animalele, mai ales cu al lui Lyra, deoarece Pan e așa un personaj cheie: toți trebuie să îl iubim pe Pan, precum și pe Lyra. Așa că am repetat cu daimonii, apoi fără, ca să fim practici. Apoi am filmat fiecare versiune a fiecărui cadru cu marioneta, apoi fără, ca să poată pune animalele în post-producție. Dar asta ne-a oferit multe avantaje: știm imediat variantele practice, știm mărimea animalului, greutatea lui și locul unde sunt ochii. Așa ne dăm seama mai bine locul fiecăruia în cameră. Îți spui `Iisuse, avengura aripilor e imensă`, iar asta afectează totul. Așa că nu mai trebuie să-ți imaginezi tu totul și totul pare mult mai real.

Asta afectează în vreun fel interpretarea?

Depinde, uneori e o provocare destul de mare, pentru că trebuie să-ți amintești de daimoni și poziția lor, pentru că nu sunt animale de companie. Alteori, poți să uiți de ei, pentru că ei pot să exprime ce ascunzi. Cam asta e și ideea, ei oferă acces în mintea ta. E o mișcare isteață.

Care este daimonul lui Ma Costa?

Eu am un uliu. O minunată și imensă pasăre de pradă. Am fost încântată. Mulți dintre gipți au păsări, în afară de Farder Coram, care are o super pisică. Eu am un uliu superb, pe nume Jal, iar asta e genial. Jal e, într-un fel, CCTV-ul ei, pentru că Ma Costa e pe apă, iar pasărea patrulează pe sus. Când filmezi cu ecranul verde, trebuie să te asiguri că vinzi greutatea scenei. Pentru ca atunci când iau marioneta, să pară credibil. Relația cu o pasăre e foarte diferită în ceea ce privește daimonul tău decât dacă ar fi fost un câine. E o energie mai relaxată, dar tot trebuie să ai energia păsării în tine. Știu că e amuzant.

Ai stat împreună cu ceilalți actori sau singură ca să te gândești care ar fi daimonul tău personal?

Cred că toți cei care citesc cărțile fac asta, pentru că ai o anumită idee despre tine. Dar cred că asta e și interesant când citești cartea: daimonii lor nu sunt exact ce ai crede. Dacă ai fi citit romanele și nu ai fi știut că doamna Coulter avea o maimuță, ai fi crezut că avea o panteră sau ceva de genul ăsta. Sau poate un șarpe, dar asta e o dovadă a cât de laterală e mintea lui Pullman ca povestitor. E genial. Sunt sigură că Jack s-a distrat cu asta când scria.

Deci care te-ai hotărât că ar fi daimonul tău?

Nu pot să spun. Dintr-un motiv anume, mi se pare foarte personal. E ca și cum cineva s-ar uita în dulapul tău cu lenjerie intimă.

Până acum nu ai mai făcut fantezie. E diferit să lucrezi la un serial care implică supranaturalul?

Nu e ca un alt job. E foarte distractiv, mai ales când vezi cum toate departamentele înfloresc și profită din plin de material. Designerul de producție e grozav, ca și atenția la detalii oriunde mergi. Au această ocazie, de a crea orice vor, fără să fie pantomimă. Într-un fel, e mult mai distractiv. De obicei, când interpretezi lucruri cu mize mari și lovituri emoționale, ești undeva într-un apartament. Noi nu. Noi suntem într-o lume magică, doar că aduci același nivel de integritate pentru ceva ce nu e natural, iar asta este partea genială. M-a învățat că nu contează unde ești: o poveste este o poveste și tot trebuie să i se facă dreptate. Chiar dacă mai sunt și daimoni, simți că aici ai putea trăi când citești cărțile sau când vezi serialul, iar acest lucru e extraordinar.

Adevărul se află dincolo de lumea pe care o cunoaștem

His Dark Materials/”Materiile Întunecate” are premiera pe 4 noiembrie pe HBO România și #HBOGO!

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.