“După ce savurezi campania și Spec Ops, multiplayer-ul va ține jucătorii mult timp de acum în colo în joc, pentru că are moduri multe, este antrenant, bine făcut și rapid.”

Gen: Acțiune, FPS

Lansare: 25 octombrie 2019

Studio:  Infinity Ward, Raven Software, Beenox, High Moon Studios

Distribuitor: Activision

Platforme: Playstation 4, Xbox One, PC

Clasificare: A.P.15

Sinopsis:

Intră în pielea unor operatori Tier One într-o sagă care va afecta balanța dintre puterile globale.

Povestea conectează Campania, Multiplayer-ul și Special Ops, iar posiblitatea de cross play între platforme aduce comunitatea și mai aproape de joc prin hărți gratuite și moduri de joc care vin în același timp pe PC, Xbox One și PlayStation 4. Datorită noului motor grafic, jocul arata cel mai bine din franciză și face un pas tehic imens în istoria Call of Duty.

Recenzie:

Franciza Call of Duty este printre cele mai longevive la categoria sa, FPS Miltary, rezistând de-a lungul timpului și crescând ca popularitate și număr de fani în toată lumea, chiar dacă au fost titluri ale seriei nu atât de bine primite decât altele. Anul acesta a fost un an bun pentru franciză nu doar pentru că a ajuns și pe mobile și este un adevărat succes ci și pentru cel mai nou titlu, Modern Warfare, care a debutat din 25 octombrie readucând în atenția tuturor campania single player, care a primit laude și note bune spre foarte bune din partea criticilor.

Modern Warfare, în general a stat bine și la multiplayer, nu numai la campanie, iar lucrurile ascend și când e vorba de titlul de față. Se vor observa similarități între titlurile seriei și pe lângă personaje cunoscute avem parte și de întoarcerea eroului principal MW, Captain John Price – un personaj bine conturat, dur, diferit, un lider și un camarad perfect. Price va fi mereu alături de noi și ne va ajuta și îndruma și prinzi automat curaj pe câmpul de luptă, numai când îi auzi răsunând vocea inconfundabilă.

Povestea

În prezent Alex (Chad Michael Collins), un ofițer CIA are misiunea foarte importantă să întrerupă și să recupereze un transport. Încărcătura era un gaz foarte periculos, care, din nefericire cade pe mâna unor teroriști, iar echipa lui Alex este masacrată. Cea care se ocupă de coordonarea misiunii, Kate Laswell (Rya Kihlstedt), este nevoie să ia o decizie rapidă și ajunge să apeleze la bătrânul Căpitan SAS, John Price (Barry Sloane), și pregătesc o echipă de intervenție rapidă din care face parte și Alex.

Pe urmele Al-Qatala – o grupare teroristă condusă de Omar “The Wolf” Sulaman (Joel Swetow) – prin Londra, Rusia și Urzikstan, Laswell, Alex și Price apelează la ajutorul sergentului SAS Kyle Garrick (Elliot Knight) dar și a lui Farah Karim (Claudia Doumit). În călătoria lor pentru a pune mâna pe periculosul gaz, pe lângă Al-Qatala, echipa va trebui să treacă și de forțele ruse conduse de generalul Roman Barkov (Konstantin Lavysh), iar pentru a-l prinde pe “The Wolf” vor trebui să treacă de mâna sa dreaptă, Jamal “The Butcher” Rahar (Nick E. Tarabay).

De-a lungul aventurii, vom afla mai multe despre Farah și ne vom întoarce în momentele care au declanșat dorința lui Farah de a lupta împotriva terorismului și vom afla cum a ajuns luptătoarea care este în prezent. Farah are un frate, pe Hadir (Aidan Bristow), care are și el un rol important în toată povestea jocului.

Pas cu pas, misiune cu misiune, Alex, Garrick, Price, Farah și Laswell vor lupta să recupereze gazul, aflând pe pielea lor și efectele acestuia, și vor pune mâna pe “The Wolf”, dar acesta este foarte viclean și “alunecos”. Finalul campaniei ne va duce către un fel de continuare, Spec Ops, unde avem o misiune foarte importantă de desconspirare, recunoaștere și intervenție armată pe care trebuie să o ducem la bun sfârșit alături de un camarad, în co-op.

Gameplay

Înainte să punem mâna pe arme, trecem prin meniul de unde ne pregătim setările care ne plac pornind de la control, de unde poți face multe modificări; la audio la categoria Audio Mix îți poți alege câteva preset-uri, sau poți să modifici tu în detaliu volumul la muzică, efecte, dialog etc, iar la tab-ul General ai câteva opțiuni, inclusiv setări pentru HDR, pentru cei care aveți PS4 Pro. Următorul pas este să alegi dacă vrei să pornești o campanie sau să intri direct pe câmpul de luptă alături de jucători din toată lumea. Înainte să intri în joc, ai de ales între mai multe niveluri de dificultate: Recrut, Regular, Hardened, Veteran sau Realism.

Pe parcursul campaniei și multiplayer-ului vei intra în pielea mai multor personaje care au o poveste în spate și nu de multe ori se vor schimba personajele pe durata jocului (campanie). Începi (cu stângul) cu Alex, care eșuează în a pune mâna pe gazul periculos și va ajunge imediat în Londra, pe urmele Al-Qatala, unde ni se va aminti de incidentele reale care au avut loc acolo. Tot inspirat din fapte reale se aplică și în cazul misiunilor din țara fictivă, Urzikstan, bazate pe evenimente din Războiul Civil Sirian și multe locații sunt bazate pe unele reale.

De-a lungul campaniei vei ajunge să joci și cu Garrick și Farah și-l vei avea aproape tot timpul pe Price lângă tine care te va coordona și vei avea posibilitatea să lupți cot la cot cu el.

Stilul din titlurile anterioare păstrează diversitatea misiunilor și locațiilor din Modern Warfare, ceea ce face ca misiunile să fie diferite, atât ca gameplay cât și ca locații. Sunt misiuni în care vei conduce drone cu care vei distruge elicoptere, sau vei conduce elicoptere sau vei ataca, remote, cu bombardiere. Sunt misiuni pe ploaie prin Londra, ca apoi să te trăzești că te târăști prin praf în locații de război; arunci în aer locații și elicoptere sau elimini ținte de la distanțe de până 1Km cu o frumusețe de armă sniper. Sunt misiuni în care trebuie să te strecori și altele în care puterea de foc face diferența între o misiune încheiată cu succes și ecranul înroștit de game over. Într-una din misiuni coordonezi o persoană importantă într-o ambasadă, printre teroriști, cu ajutorul camerelor de supraveghere.

Nu de multe ori, avem misiuni de a rezista într-o anumită locație la valuri de inamici sau de a purta casca cu vedere pe timp de noapte și în permanență vom fi pe fugă, de cele mai multe ori zăbovirea prea mult într-un loc nu va avea consecințe tocmai bune.

Poți reveni oricând să rejoci oricare misiune, iar cinematicele le poți revedea, de asemenea, într-un meniu.

Armele sunt foarte bine realizate și destul de numeroase, pornind de la clasicul cuțit cu care ucizi în liniște inamicul, pistoale, arme automate, snipers, pointere pentru marcarea atacurilor aeriene, grenade de mai multe feluri etc. Arsenalul este mare și mai mult de atât, vei întâlni arme cu modificări, cu rate de foc diferite și fiecare se comportă conform armelor din realite, persoane din cadre militare reale contribuind la anumite aspecte în dezvoltarea jocului. Atunci când apeși pe trăgaci, reculul e altul pentru fiecare armă, la fel și precizia și modul de foc. Sunt arme cu ataș, lansator de grenade și lunetă; sunt arme cărora le poți monta amortizoare care se strică după câteva focuri trase, dar poți găsi altele la mașini sau motociclete. De asemenea, pe câmpul de luptă apar și anumite capcane cu grenade care pot fi dezamorsate și te vei alege cu grenada respectivă în buzunar, iar dacă nu ești atent și treci peste ea, în cele mai multe cazuri vei deceda. Înainte să intri într-o cameră poți vedea pe sub ușă ce se întâmplă înăuntru și poți alege să deschizi ușa ușor sau brusc și să intervi.

Inamicii sunt destui de numeroși, sortați pe clase, care vor acționa în consecință în funcție de situație și arma din dotare. Aceștia trebuiesc abordați strategic, spre exemplu sniperii sunt extrem de periculoși și dacă te iau în vizor e de ajuns să primești un proiectil și-ți iei la revedere, iar cei care sunt la o turetă nu-i poți ataca frontal și trebuie să abordezi o rută alternativă pentru a ajunge într-un loc unde raza de foc nu are acoperire, să-i elimini. Bineînțeles, poți folosi și o grenadă, sau Molotov, dacă raza de atac ajung până acolo, și să-i prăjești pe nefericiți.

Controlul este foarte responsive și intuitiv, fără combinații fără rost și tot ce se întâmplă cu arma ta și împrejur, se simte prin vibrații. Atunci când apeși pe trăgaci, simți controller-ul în mână de parcă ai ține arma și este foarte sensibil și la, după cum spuneam, mediul înconjurător, spre exemplu exploziile, sau orice vibrează sau scoate sunete puternice. Mi s-a părut o chestie foarte realistă. Atunci când lucrezi în echipă, coordonarea, comenzile date, mișcările și pozițiile luate de tine și coechipieri chiar te fac să te simți că faci parte dintr-o echipă militară de elită.

Atunci când ești rănit, se va observa imediat pe ecran și vei fi sfătuit să te adăpostești ca să-ți revi, iar impactul gloanțelor asupra ta se simt din ce în ce mai realist în funcție de nivelul de dificultate pe care joci. Tot acesta influențează și numărul inamicilor și acțiunile lor, dar și cantitatea de muniție și arme, iar pe nivelul Realism, un proiectil de multe ori te va da gata.

Într-o perioadă a jocurilor open-world, multe shootere de acest gen s-au îndreptat prea mult către RPG, dezvoltare de personaj și au îndesat misiuni peste misiuni, misiuni secundare, bonusuri sau mai știu eu ce nebunii, pentru a lungi timpul de gameplay, dar MW funcționează pe rețeta clasică, liniară, unde personajul, luptele în sine și povestea contează cel mai mult. Și, poate sunt eu de modă veche, dar prefer aceast mod “clasic” de joc. Cele 14 misiuni + Spec Ops, se pot face în aproximativ 6 ore, nivelul de dificultate având un cuvânt de spus în treaba asta, cum e și normal. Personal am fost mai mult decât satisfăcut de ce mi s-a oferit și este exact ceea ce așteptam și speram să primesc de la seria Modern Warfare, luând revenirea lui Price ca cireașa de pe tort.

Tehnic

Încă de la primele trailere de gameplay primite, pe care scriau că sunt cu motorul grafic in-game ci nu cinematice, îmi era greu să cred ce am văzut. Animațiile, detalii precum mișcarea hainelor sub elicea elicopterului, fumul și focul – să dau doar câteva exemple – arătau prea bine ca să fie adevărat, iar primul beta sosit mi-a amintit de ce îndrăgesc jocurile din perspectiva persoanei întâi; de ce-mi plac jocurile militare și s-a aprins o scânteie competițională, eu nefiind adeptul multiplayer-ului online, în general. A fost plăcut acel beta și m-a mai convins că ce văzusem în acele trailere este adevărat. Cu hype-ul întins la maxim, când a sosit versiunea finală abia așteptam să încep campania și de această dată chiar am fost lămurit că este adevărat ce văzusem, legat de grafică, atmosferă, aspect etc.

Îmi amintesc de competiția care era între franciza Medal of Honnor și Call of Duty, cele două fiind cele mai populare shootere militare, dar numai una dintre francize a reușit să se mențină și să reziste până în zilele noastre, iar acest Modern Warfare m-a făcut să salut cu respect dezvoltatorii și producătorii Call of Duty și să aștept cu nerăbdare următorul titlu al seriei.

Revenind la aspectul vizual, d.p.d.v. grafic, mulțumită și HDR-ului, avem un titlu care merită toate laudele posibile. Motorul grafic contribuie mult la atmosfera din joc accentuând-o cu ajutorul tehnologiilor noi implementate. Încă de la prima misiune a campaniei, noaptea cu lună plină, printre copaci, atmosfera este superbă și până la Londra ploioasă și plină de populație și lumini, la secetosul Urzikstan; la călătoriile cu camioane, elicoptere, drone și până la acele clipe intense de concentrare în spatele lunetei superbei arme a cărei ținte conta foarte mult în funcție de bătaia vântului și distanța până la obiectivul care trebuia eliminat.

Nici animațiile și design-ul personajelor nu sunt rele, atenția la detalii find maximă când e vorba de acestea. Părul, hainele, accesoriile și armele, se văd clar pe fiecare personaj, iar cinematicele sunt făcute în așa fel încât să se unească perfect cu gameplay-ul și existe continuitate între ele.

Efectele speciale vizuale precum foc, apă, fum, umbre, explozii etc, toate sunt excelent redate, cu mica excepție că personajul tău nu are umbră, cel puțin nu atunci când se află în dreptul unei surse de lumină. Mi s-a părut ciudat. Să luăm ca exemplu o misiune unde este destul de întuneric și treci prin dreptul unor becuri sau reflectoare, membrii echipajului tău proiectând umbre, dar nu și personajul tău. Știu, poate exagerez, dar când ești uimit cât de bine arată totul și câtă atenție se oferă detaliilor, cresc așteptările și speri la perfecțiune.

Auditiv este un sound-fest, efectele auditive fiind multe, intense și responsabile cu imersiunea și atmosfera din joc. Zgomotul fiecărei arme, sunetul pașilor, motoarele vehiculelor, elicopterelor, exploziile… totul este acolo și se aude excelent. La această categorie țin să subliniez voice-acting-ul și animațiile excelente și de aceea am menționat mai sus și numele celor care intepretează rolurile personajelor din joc. Tot respectul pentru aceștia. Muzica nu prea este, sau dacă este nu-i menită să iasă în evidență și este perfectă decizia luată de dezvoltatori să fie așa.

multiplayer-ul de la Modern Warfare este cel mai bun la ora actuală

Multiplayer (de Silviu Tănase)

Ştiu că la momentul lansării am lăudat Black Ops 4 pentru stilul de joc care cumva revenea înapoi la origini, fără double jumps şi alte piese tehnologice care să interfereze cu talentul pur de run and gun al jucătorului. Dar trebuie să recunosc că am fost luat prin surprindere de Modern Warfare, care reuşeşte să ofere o experienţă aproape de 1:1 cu cea pe care am avut-o prima dată când am jucat Modern Warfare-ul original pe un PS3. Din punct de vedere grafic şi ca feeling, multiplayer-ul de la Modern Warfare este cel mai bun la ora actuală.

Experienţa este pentru toate gusturile şi culorile, cine preferă un Team Deathmatch jocul oferă o variantă, deja la punctul ăsta, am putea spune că retro, la un joc complet modern. Pentru cei care caută mai mult, există moduri cu obiective şi cel care mi-a atras atenţia cel mai mult este Ground War, cu 64 de jucători. Menţionez acest mod pentru că aduce foarte mult aminte de Battlefield însă datorită motorului grafic şi al gameplay-ului perfecţionat, per total Ground War este o adevărată zona de război în continuă mişcare. Ai tancuri ai ATV-uri şi ai sniperi, mulți sniperi. Zone deschise şi pline de acţiune oferă o îmbunătăţire faţă de orice există asemănător la ora actuală într-un mod sau joc de genul, chiar şi comparându-l cu Star Wars Battlefront.

Însă apar şi câteva probleme care trebuiesc menţionate. Hărţile au o anumită formă care permite într-un mod exagerat să abuzezi de camping. Sunt camperi la fiecare colţ şi cu ruşine recunosc că şi eu am făcut acest lucru. Este natura jocului care permite aceste puncte în care să stai şi să aştepţi să treacă lumea şi tu doar să îi omori. Jocul oferă şi opţiuni anti-camperi însă nimic suficient de agresiv cât să pună la colţul de ruşine pe cei care abuzează de această strategie. Un lucru pozitiv este că hărţile au şi o structură de verticalitate, te poţi urca şi poţi avea puncte de avantaj chiar şi în pe mai mici hărţi ceea ce oferă modurilor o altă perspectivă decât cea de run and gun pe trei drumuri: două laterale şi unul central. Se simte cel mai bine acest aspect al hărţilor pe modul Realism în care nu ai HUD şi interfaţă şi eşti doar tu şi arma, înconjurat de inamici. De partea mai puţin grozavă, de moment sunt prea puţine hărţi, dar au fost anunțate alte noi în curând.

Multiplayer-ul oferă pe lângă clasele standard – Assault, Sniper etc. – şi posibilitatea de a personaliza Loadout-uri, unde intervine o experienţă interesantă la rândul ei. Armele se pot modifica iar una stock garantat nu va fi la fel de bună ca una îmbunătăţită. Şi deşi ai multe opţiuni, de la muzzle-uri la lunete, devine mai degrabă un fel de “trial and error” prin care trebuie să îţi “faci” o armă, să intri într-un meci, să o încerci să vezi dacă este pe gustul tău şi aşa până când găseşti combinaţia ideală pentru tine. Perks revin si ele dar tot într-un format clasic, de tip încarci mai repede, alergi mai repede etc.

Pe PS4 Pro nu am întâmpinat nici un fel de glitch sau problema în multiplayer ceea ce m-a bucurat enorm, nici măcar un disconnect, asta însemnând că implementarea serverelor a fost una foarte bună și totuși Update-uri tot vin. Motorul grafic face ca jocul să arate spectaculos chiar şi într-o experienţă mai rapidă decât cea a campaniei şi probabil este unul din cele mai “arătoase” multiplayere în momentul de faţă de pe console. Fluid, rapid şi foarte eficient din punct de vedere tehnic, nu pot spune că am ceva de comentat în legătură cu funcţionalitatea sa.

Concluzie

Îmi place ca atunci când scriu o recenzie să pun în balanță atât lucrurile bune cât și problemele întâlnite și în cazul Modern Warfare nu prea am găsit probleme. Recunosc, o parte din joc (testarea am făcut-o pe PS4 Pro) am făcut-o cu patch-ul 1.04 aplicat și am încheiat campania și continuat cu Spec Ops după aplicarea patch-ului 1.05 și sincer să fiu nu am găsit aproape deloc aspecte negative. Nu știu dacă înaintea acestor patch-uri au existat probleme. Pe lângă acea situație cu umbra, câteodată se observau ceva frame drops în cazul cinematicurilor, o explicație plauzibilă pentru acest fenomen fiind că jocul se încărca în timpul rulării acestora. Nu e deloc deranjant însă. O altă chestie ar mai fi că, pentru prima oară de când am în posesie PS4 Pro, am auzit consola vâjâind de parcă voia să-și ia zborul, dar doar în momentul când am început prima oară campania, apoi și-a mai revenit cu toate că era destul de călduță când puneam mâna pe ea. N-am nici aici nimic de reproșat căci ce ni se oferă vizual și auditiv, cu toate tehnologiile implementate, e normal să forțeze consola la maxim. Rezultatul scuză mijloacele, pe bună dreptate.

Tocmai lucrurile care mi-au plăcut mie la MW, în alte recenzii sunt taxate ca puncte negative. Liniaritatea, numărul mic de ore de gameplay, lipsa de complexitate a poveștii și dezvoltarea personajului (sau/și elementele RPG) și am văzut că au existat și câteva controverse la adresa acțiunilor lui Price în joc, cum că ar fi prea dur sau deciziile luate nu ar fi corecte (exemplu faza din Londra cu ostatecul a cărei bombă legată de el în loc să fie desamorsată, Price îl împinge și pune în pericol pe cei din jur salvându-și însă echipa), dar și anumite aspecte legate de națiuni care nu sunt tratate corect sau deranjante.

Sincer, mi-a făcut o plăcere deosebită să parcurg campania pentru că am găsit exact ce căutam de la un nou capitol din Modern Warfare, iar multiplayer-ul l-am văzut întotdeauna ca o extensie și un antrenament binevenit după ce termini campania, dar în cazul acesteia ni se oferă chiar mai mult. Așadar, după ce savurezi campania și Spec Ops, multiplayer-ul va ține jucătorii mult timp de acum în colo în joc, pentru că are moduri multe, este antrenant, bine făcut, rapid și nu are loot boxes ( 😛 ).

Call of Duty: Modern Warfare îl găsiți din 25 octombrie în format retail pentru PlayStation 4, PC și Xbox One și digital în PlayStation Store, Steam și Xbox/Microsoft Store.

Mulțumim Activision Blizzard România

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.