Începând cu 17 noiembrie HBO România (și pe HBO GO) va fi difuzată producția HBO Europe, The Sleepers /”Sub Acoperire”, o mini-serie dramă de spionaj a cărei acțiune are loc la sfârșitul anului în Cehoslovacia, atunci când Imperiul Sovietic s-a dezmembrat. În plinul Revoluției de Catifea, care a adus 40 de ani de dominare în Moscova, o femeie este prinsă între două lumi: cea a Securității de Stat și cea condusă de propriile opinii. Ea este forțată de dezvăluie secrete pentru a putea să supraviețuiască în amandouă. Povestea începe în Londra, în octombrie 1989 unde cuplul căsătorit Marie (Tatiana Pauhofova) și Viktor (Martin Mysicka), care au fugit din Cehoslovacia datorită circumstanțelor dramatice din urmă cu 12 ani, se îndreaptă acum spre Praga. Marie cântă la vioară la nivel profesional, dar despre Viktor nu se știu prea multe. Împreună știu că efectele revoluției politice în estul Germaniei, Ungaria și Polonia, se vor reflecta și asupra Cehoslovaciei. Încercând să ia atitudine preventiv, un accident o lasă fără memorie pe Marie în spital, iar Viktor e de negăsit. Marie se trezește, așadar, înstrăinată, și face tot posibilul să afle ce s-a întâmplat cu Viktor.

The Sleepers /”Sub Acoperire” are 6 episoade de câte o oră fiecare și este o mini-serie care ne pune în postura de a urmări o situație tensionată despre desconspirări, dominație și spionaj care au afectat mare pare din Europa, iar în centru poveștii avem o femeie care a intrat fără să vrea în această situație și aflăm parcursul ei până în anii 1990. Pentru că am avut plăcerea să primim anticipat mini-seria, vă vom spune imediat, în mare și pe cât se poate fără spoilere, cam la ce să vă așteptați de la producția HBO Europe.

Toate cele 6 episoade sunt montate în așa fel încât să ducă telespectatorii atât în trecut, de la primele clipe când eroii principali ai mini-seriei se întâlnesc pentru prima oară, Marie și Viktor, la accidentul care este menționat în plot și până la desfășurarea evenimentelor de după acel accident, urmând să primim un fel de concluzie la final.

În primul episod suntem la Praga, în primăvara lui 1977 când suntem puși în temă că avem în față o mini-serie de spionaj, ca apoi acțiunea să se mute în august 1989 la Londra, unde Viktor și Marie Kral sunt căsătoriți, iar elemente interesante ies în evidență din partea lui Viktor – un cunoscător al literaturii ruse în aparență, cu un fundal ca spion urmărit peste tot. În octombrie 1989 se întorc în Praga pentru că Mariei îi este dor de familie, dar un accident neașteptat o trimit pe Marie în spital, cu o contuzie, iar Viktor este de negăsit.

Ne întoarcem în 1977 și aflăm cum s-au cunoscut cei doi și se pune accent foarte mult pe Viktor și pe faptul că este constant supravegheat și apoi aflăm cum scapă împreună din Praga.

Ne întoarcem la momentul când Marie devine conștientă și își dă seama că nu știe nimic de soarta lui Viktor. Ce s-a întâmplat cu el după accident? Cum a ajuns ea la spital și cine sunt vinovații care au dat peste ei cu mașina? Marie e pornită să afle răspunsul acestor întrebări. E momentul să-i cunoaștem pe Vaclav și Honza care sunt pe urmele Mariei și vor cu orice preț să dea de Viktor. Pe parcurs vom afla mai multe detalii și despre cei doi, unul dintre ei descoperindu-se că este implicat direct în povestea lui Viktor.

Marie merge la ambasada britanică unde o cunoaște pe Susanne care are pașapoartele lui Marie și ale lui Viktor și nu vrea să le returneze.

În episodul al doilea Marie merge la poliția locală care refuză s-o ajute, iar un prieten mai vechi al lor, Gerald (David Nykl), este implicat în investigație. Acesta demarează propria investigație bazată pe anumite dovezi oferite de Marie pe care trebuie să le decodeze. Detectivii urmăresc și ei căi și par să se apropie să afle ce s-a întâmplat cu Viktor.

În episodul al treilea se pare că Sussane este și ea implicată și încercând să investigheze și ea dispariția lui Viktor, este răpită și dusă la o locație care se descoperă că era ținută secretă de Viktor, unde aveau loc chestii șocante și însăși motivul pentru care acesta era urmărit. Marie descoperă și ea locația fără să fie observată și vede și ea lucruri șocante.

În episodul al patrulea aflăm despre legătura directă a unuia dintre detectivi cu toată povestea lui Viktor, iar celălalt dă de o pistă care rezolvă misterul accidentului și este și el răpit și dus la acea locație.

În episodul al cincilea aflăm despre accident, cum s-a desfășurat, cine sunt făptașii, iar între timp investigația lui Marie este întreruptă fiind prinsă și internată într-un ospiciu. Adevăruri ies la iveală, iar Marie scapă din ospiciu și continuă investigația și, ajutată fiind, încep să se desnoade ițele.

Episodul al șaselea servește ca o concluzie la tot ce s-a întâmplat. Se iau măsuri în cazul dispariției lui Viktor, se prind făptași și se rezolvă pentru totdeauna problema cu acea locație secretă. Povestea se încheie la Praga în primăvara lui 1990 într-o notă oarecum democrată și diferită decât ne-am fi așteptat.

The Sleepers /”Sub Acoperire” este, așadar, o poveste despre spionaj într-o perioadă brăzdată de războaie secrete, politică și conspirații și pune accent pe faptul că secretele pot fi descoperite prin perseverență și istețime. Spun asta pentru că Marie – o tipă simplă, ajunge un fel de eroină a acelei perioade care nu este deloc una ușoară. Spionajul a avut un rol foarte important în războaiele secrete din acea perioadă, acesta fiind arma cu efectul cel mai devastator atât pentru politica și secretele de stat cât și pentru efectele și consecințele acelor războaie, iar informația este muniția.

Imaginea mini-seriei este una întunecată, rece, regizorul făcând alegeri potrivite când vine vorba de poziționarea camerei, iar muzica tensionantă, orchestrațională și repetitivă accentuează și mai mult suspansul. Locațiile sunt perfect alese, de asemenea, deseori intrând în cadru și mașini Dacia și se simte atmosfera Ceaușistă care a predominat și-n capitala noastră, în acei ani.

Actorii sunt însă cei care trebuiesc lăudați căci fiecare dintre ei conturează cu brio personajele jucate și le dau credibilitate, iar constumele, decorurile și detaliile sunt atent selecționate. Scenariul se simte uneori cam lent, însă a așa s-a dorit să fie pentru a transmite, într-un mod cât mai real, desfășurarea lucrurilor telespectatorilor.

De asemenea, și genericul este unul care merită menționat fiind alcătuit din multe cadre în care majoritatea personajelor din mini-serie dorm, totul pe o muzică tensionată.

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.