Mark Hamill … Luke Skywalker
Adam Driver … Kylo Ren
Daisy Ridley … Rey
John Boyega … Finn
Oscar Isaac … Poe Dameron

În acest ultim capitol al trilogiei lui Skywalker, care încheie saga originală începută în 1977, supraviețuitorii Rezistenței înfruntă încă o dată forța militară a Primului Ordin.

Greșelile „Star Wars: The Rise of Skywalker” sunt cele ale francizei în general, distilate și mărite, deoarece regizorul filmului, J. J. Abrams, este în principal un distilator și o lupă și nu îi aduce practic nicio originalitate. Regia sa serioasă și dreaptă, grandioasă, evocă, așa cum fac puține filme, o dorință pentru Michael Bay de al aduce ca regizor. Întrucât perspectiva unui stilist rafinat, cum ar fi Wes Anderson sau Sofia Coppola – care probabil că se va confrunta cu limitele restrânse impuse de un astfel de film de franciză – este prea mult de solicitat, un vulgar cu îndrăzneală imaginativ, precum Bay, ar fi un înlocuitor binevenit.

Vedeți scena de deschidere a „6 Underground” a lui Bay, în prezent, pe Netflix, pentru a înțelege ce se poate face cu un scenariu modificat emoțional și banal dramatic. Nu este bine, dar este cel puțin plin de surprize și oferă o uimire de bază. Ar fi fascinant să vedem epava colosală pe care Bay o poate face din rigiditățile și pietățile din „Star Wars”.
Lucas a vândut franciza Star Wars către Disney, în 2012; acum orice a mai rămas din viziunea sa asupra lumii a fost extrasă și perfecționată în norme înguste și simpliste. Tipul Disney (cu simplitățile sale igienizate) și Abrams (cu sensibilitatea sa derivată, un ecou al unui ecou) a devenit o stea a morții.

În ceea ce privește povestea „Rise of Skywalker”, aceasta se concentrează pe luptele celor doi protagoniști ai săi cu îndatoririle civice și cu identitățile personale. Rey (Daisy Ridley) este instruită de Leia Organa (Carrie Fisher) pentru a continua Rezistența, însă ea însăși este atrasă între moștenirea sângelui și drepturile sale – află că este înrudită cu cineva cu putere din Partea Întunecată și face o întoarcere postumă mai mult decât o iluzie și mai puțin decât carne. Kylo Ren (Adam Driver), de exemplu Ben Solo – care și-a repudiat tatăl, Han Solo și a trecut pe Partea Întunecată – primește o ofertă de a prelua domnia Sith.

Drama adună membrii Rezistenței care au supraviețuit catastrofei din „The Last Jedi”: în primul rând, Poe Dameron (Oscar Isaac), pe care Leia îl desemnează ca urmașul ei; Finn (John Boyega), pe care Poe îl numește coechivalent; Chewbacca; iar droizii BB-8 și C-3PO. Aceștia cinci, conduși de Rey, intenționează să pornească într-o aventură importantă, dar nu o pot găsi calea fără un dispozitiv cunoscut sub numele de wayfinder și nu pot obține căutătorul fără a descifra o inscripție care nu poate fi tradusă cu excepția…, etc. Logica ermetică a complotului este la fel de impecabilă pe cât de ridicolă. Este o dramă creată cu o insularitate robotizată pentru consumul spectatorilor care se transformă la fel de robotizat în fiecare moment al spectacolului fără suflet.

Cea mai mare parte a filmului „The Rise of Skywalker” implică personaje din sloganuri asemănătoare cu cardurile de felicitare, cu vehemență și convingere, punctate de scenele de luptă neschimbate. Abrams nu oferă imagini originale, semnificative sau memorabile, și nu o sclipire de acțiune pusă în scenă chiar și cu o simplă conexiune fizică, cu atât mai puțin cu harul sau cu splendoarea atletică. Lucrul cel mai apropiat de inspirație vine sub forma unei tentative ocazionale de design, în gigantica negru de bazalt strălucitor a spațiilor vidate de Sith și valurile copleșitoare care o separă pe Rey de la epava Stelei Morții. În loc de dramă și imaginație, filmul depinde de un blazon neobosit de muzică, semnat de John Williams, care ia locul oricărei complexități emoționale care ar putea îndrăzni să se strecoare prin interstiții. Filmul are câteva atingeri infinitesimale ale ceea ce s-ar putea numi personaj – cum ar fi Rey care înlocuiește compasiunea pentru violență atunci când vindecă un șarpe mortal – bifează câteva căsuțe sociale gata pregătite. Există un moment rapid de solidaritate feminină, un sărut cu lesbiene atent grupat.

Încă de la început, franciza a arătat o combinație de grandiozitate și înțelepciune, păstrându-și emoțiile în intervalul restrâns dintre ireproșabil și irezistibil. „Rise of Skywalker” amplifică factorul de înțelepciune cu o nouă creatură mică, un droid vagabond pe o singură roată, cu un cap conic precum cel al logo-ului Pixar – ca și cum am aminti de rădăcinile francizei în stilul lui Lucas. Și ne așteptăm, într-o liniște groaznică, să răspundă cu cuvântul pe care Steven Soderbergh l-a identificat drept ideea de bază a nevăstuței de la Hollywood: „Speranță”. Există foarte multe speranțe, dar, mai ales, este un film care îl împinge pe ideea de bază, de familie și întoarcere, la extremele nevrotice. Este un film cu adulți încurcați disperat în problemele mamei și tăticilor cu mult timp în urmă, înainte de inventarea psihologilor, artiștilor și chiar a personalității.

În această privință, filmul se întoarce la rădăcinile ciclului, la locul deosebit al lui Lucas, cel mai modern și cel mai nevoiaș modernist. Măreția filmului pe care Lucas l-a făcut înainte de „Star Wars”, „American Graffiti”, a fost sursă conjugată ca amintire personală și spectacol istoric de groază. Lucas a filmat o poveste în vârstă, care este într-adevăr o întoarcere compulsivă la catastrofe și entropie, o nostalgie a pierderilor și o căutare disperată a locului în care s-au dus toate șinele. Ciclul Star Wars este răspunsul – o căutare a structurii primare a societății, a familiei și a identității care, în acest proces, îi va satisface și pe cei care au nevoie disperată de astfel de răspunsuri. Viziunea lui Lucas a fost uriașă, raza sa emoțională trunchiată. El a creat o fantezie puternică, faimo-wagneriană, unind trecutul și viitorul. Și a creat mașini cinematografice imense, vaste, inumane, impersonale, pentru a întruchipa flacăra minusculă, dar puternică, a obsesiei sale personale. În cele mai bune filme ale ciclului, „Attack of the Clones” și, mai ales, „Revenge of the Sith”, Lucas rodează mașina cu forța propriei sale rezistențe interioare.

Acea flacără a fost stinsă de mult. Recenziile negative pe care „The Rise of Skywalker” le capătă mi se par reverberaţiile discursului recent despre franciză al lui Martin Scorsese – ca o comunitate critică care face penitență publică pentru decenii față de impostori și fabricații și simulacre mercantile de artă, recunoașterea îndelungată a distincției dintre conținutul corporativ și creația personală. În ciuda rundei de adevăruri de artă-casă care adesea sunt binedispuse în locul lor, aceasta este o dezvoltare care, totuși, o umple, îndrăznesc să o spun, cu o nouă speranță pentru cinematograf.

Rămâne, așadar, să mergeți să-l vedeți și să decideți singuri dacă vă este pe plac sau nu și vă așteptăm să discutăm despre el. Star Wars: Skywalker – Ascensiunea”/Star Wars: The Rise of Skywalker rulează cinema și IMAX din 20 noiembrie și este distribuit în România de Forum Film.