“Umorul este în unele locuri macabru, iar în altele râde de aroganța oamenilor bogați și clișeul americanilor intoleranți…”

Regizor: Rian Johnson

Scenariu: Rian Johnson

Gen: Comedie, Crimă, Dramă

Lansare: 3.01.2020

Durata: 2h 10min

Studio: Lionsgate

Distribuitor: Vertical Entertainment

Clasificare: AP.12

Actori:

Daniel Craig … Benoit Blanc
Chris Evans … Ransom Drysdale
Ana de Armas … Marta Cabrera
Jamie Lee Curtis … Linda Drysdale
Michael Shannon … Walt Thrombey
Don Johnson … Richard Drysdale
Toni Collette … Joni Thrombey
Christopher Plummer … Harlan Thrombey

Sinopsis:

Un detectiv investighează moartea unui patriarh al unei familii excentrice.

Recenzie:

Nominalizat la trei categorii de Glob de Aur (Best Motion Picture – Musical or Comedy, Best Performance by an Actress in a Motion Picture – Musical or Comedy pentru Ana de Armas și Best Actor pentru Daniel Craig) și cu o distribuție intrigantă, Knives Out este unul din filmele bune cu care a început anul la noi. Knives Out mi-ar fi stărnit interesul chiar și pentru simplul fapt că este un film detectivist cu straturi subțiri de comedie regizat de Rian Johnson, căruia i-am apreciat umorul în The Last Jedi.

Filmul începe cu o imagine pe care o aveam pe fundalul minții când citeam The Hound of Baskersville acum un număr semnificativ de ani: un conac vechi dar îngrijit, vișiniu, înconjurat de o plapumă de frunze și două potăi negre care aleargă cu încetinitorul către cameră, un ansamblu arhitectural care sugerează din prima și că se află într-o zonă privată de gălăgia orașului, unde riscul să ajungă ambulanța prea târziu crește…

Regizorul știe să deschidă și să închidă o poveste într-o manieră care să te implice și în care imaginea aleasă îți comunică într-o secundă tot ce ai nevoie să știi și să te binedispună, fără să compromită aerul poetic al secvențelor. Pe întreg parcursul peliculei imaginea este deseori inspirată însă cu precădere mi s-au părut remarcabile secvența de început și respectiv ultima scenă care pune punct poveștii cu o mare satisfacție.

Scenariul mi-a oferit surprize palpitante, deoarece narațiunea te păcălește încă de la început, îți dă impresia că știi din prima totul. Plot twist-urile sunt servite uneori una după alta, unele dintre ele cu un umor delicios din partea actorilor. Mai mult de atât, misterul este puțin în afara tiparelor genului, numai că dacă aș dezvălui de ce mi s-a părut isteț scenariul, chiar și fără să intru în detalii, mă tem că pot face mai previzibilă povestea pentru potențialul spectator. Mai ales că pe undeva rezolvarea nu este cu desăvârșire imprevizibilă, însă se compensează prin stilul în care este servită.

Harlan Thrombey (impecabil jucat de Christopher Plummer), un autor de romane polițiste ilustru și bogat moare în noaptea de după petrecerea aniversării sale de 85 de ani, la care a participat întreaga familie. Deși poliția consideră că este un caz limpede de sinucidere, detectivul Benoit Blanc suspectează o crimă. Evident, în întreaga familie se creează o tensiune și toți se află cumva la cuțite, așa cum descrie și titlul filmului, în așteptarea deschiderii testamentului.

Ansambul de personaje este carismatic, cu actori distribuiți cât se poate de inspirat în roluri. Nu toate personajele ies în evidență, nu neapărat din interpretare dar și pentru că nu li se dau foarte multe de făcut. Aici pot include personajele lui Toni Collette, Jaeden Martell, Katherine Langford, Don Johnson și alte personje mai secundare de atât. Un personaj care aș fi vrut să fie puțin mai implicat a fost Walter, jucat de Michael Shannon, care mi-a plăcut să-l văd interpretând un personaj fragil, în contrast cu personajele mai războinice cu care suntem obișnuiți în portofoliul său. Apoi este de remarcat Jamie Lee Curtis care de fiecare dată când se află pe ecran inspiră putere și hotărâre, mai ales când fumează, cu ochelarii de soare pe nas.

De departe personajele cele mai memorabile sunt detectivul Benoit Blanc jucat cu un umor elegant de Daniel Craig și modesta asistentă medicală bună la suflet Marta Cabrera, jucată de Ana De Armas.  Imediat după ei se remarcă Chris Evans în rolul nepotului risipitor Ransom, care intră cu adevărat în scenă în a doua jumătate a filmului, plin de viață și cu expresiile specifice lui Evans.

Teatralitatea detectivului și felul în care demonstrează cât de fascinat este de caz și cât de satisfăcut este când ajunge la un nou adevăr este delicioasă și îmi doresc să îl văd pe Daniel Craig mai des în acest rol decât ca James Bond. O afirmație curajoasă poate, însă cu greu aș putea spune că este 007-ele meu preferat.

Și pentru Ana de Armas acesta va rămâne unul din cele mai bune filme ale ei, poate tocmai fiindcă a fost distribuită într-un rol mai puțin obișnuit ca până acum, cum spuneam și de Shannon. Dacă în Blade Runner 2049 sau în noul No Time To Die (unde tot alături de Craig va apărea) scopul principal al personajului pare să fie atractivitatea, aici personalitatea cinstită și modestă a Martei îi oferă actriței un alt fel de strălucire, aproape de nerecunoscut. Singurul personaj care nu face parte din familia victimei ajunge în centrul atenției tocmai pentru că este și singura care nu râvnește la averea răposatului scriitor de mistere.

Knives Out se remarcă așadar atât printr-un scenariu isteț, care vorba personajelor, este un mister atât de bun încât pare scris de victimă în sine, dar și prin interpretarea protagoniștilor. Umorul este în unele locuri macabru, iar în altele râde de aroganța oamenilor bogați și clișeul americanilor intoleranți (mi s-a părut minunat cum toți membrii familiei, deși declară o simpatie mare pentru Marte, greșesc de fiecare dată țara ei de origine), intrând inofensiv puțin și în politică.

Este adevărat că unele personaje secundare par să fie acolo doar de umplutură, reprezentând piese mai mici ale puzzle-ului, iar coloana sonoră nu este atât de memorabilă, însă cu siguranță nu trebuie ratat în cinema de către devoratorii de thriller și mister – ba chiar sunt convins că este un film distractiv în aceeași măsură și pentru cei care nu au gustat până acum genul.

Rămâne, așadar, să mergeți să-l vedeți și să decideți singuri dacă vă este pe plac sau nu și vă așteptăm să discutăm despre el. La Cuțite/”Knives Out” rulează la cinema din 3 ianuarie și este distribuit în România de Vertical Entertainment.

Poster:

Trailer:

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.