“A început sezonul jocurilor cu sport şi chiar dacă FIFA 21 este cel mai aşteptat dintre ele, noi începem frumos cu noul UFC, UFC 4.”

Gen: Sport, Fighting

Lansare: 14 august 2020

Studio: EA Sports

Distribuitor: EA

Platforme: Playstation 4, Xbox One

În EA SPORTS UFC 4 luptătorul care vei deveni este construit cu ajutorul stilului tău de luptă și a personalității tale. Nu contează cum sau unde joci, EA SPORTS UFC 4 te pune în centrul fiecărei lupte.

SHAPE YOUR LEGEND

Israel Adesanya și Jorge Masvidal sunt pe coperta EA SPORTS UFC 4.

A început sezonul jocurilor cu sport şi chiar dacă FIFA 21 este cel mai aşteptat dintre ele, noi începem frumos cu noul UFC, UFC 4. Dacă UFC 3 a dat un fel de reset sistemului de luptă, UFC 4 vine cu atenţia la detalii acolo unde este nevoie, dar şi trece cu vederea câteva lucruri în laborioasa activitate de a duce luptele MMA în spaţiul digital cu cea mai mare fidelitate posibilă.

De la amator la profesionist

Cam toate jocurile de sport, în partea single player – clasicul Story Mode – introduc acel concept de “Esti X, ştii să faci Y şi vrei să ajungi Pro”, fie că vorbim de baschet, cum a fost în NBA 2k20 fie că vorbim în cazul nostru de MMA, povestea este cea a personajului pe care îl creezi tu, îi dai un nume, un aspect prin character creator – destul de generos – şi începi o poveste în care pornești de jos și într-un final ajungi profesionist. În UFC 4 nu este diferit, însă cel puţin la început, este atât de bine închegat totul, jocul, tutorialul, luptele, într-atât să vină cu aer proaspăt pentru cei noi veniţi în lumea UFC. Avem și nelipsitele aspecte a la Social Media, adică sistemul de prietenii şi punctaje din joc cu care îţi îmbunătăţeşti personajul, care nu funcționează și arată exact cum te-ai aștepta.

Din picioare la sol

Cum ziceam mai sus, pentru cei care au jucat celelalte UFC-uri, probabil au observat tranziţia care s-a făcut cu 3. Lucru care s-a menţinut şi la 4 doar că au început să perfecţioneze totul. Sistemul de luptă este unul complex, dar mobilitatea personajelor şi fluiditatea luptei, atât în picioare cât şi la sol, este aproape radical îmbunătăţită. Este dificil la început să prinzi, sau cel puţin să ţi minte combinaţiile de butoane, însă foarte repede te obişnuieşti cu High, Mid şi Low şi variantele lor de pumni şi picioare însă unde străluceşte jocul şi aduce cele mai mari îmbunătăţiri, în special pentru cei nou veniţi, este la sol. Chiar dacă nu ştii nimic de MMA, noul sistem prin care te poziţionezi la sol este simplificat și o poți face printr-o mişcare, iar clinch-ul din picioare – momentul acela când cei doi se îmbrăţişează romantic – cu pumni şi genunchi, a fost şi el simplificat pentru un efect mai mare de dinamică prin simpla mişcare în spate, dacă vrei să ieşi dintr-un clinch.

Dispoziţia butoanelor este avantajoasă atât timp cât atenţia distributivă şi gândirea funcţionează în paralel cu ce ai de făcut pe ecran. UFC 4 nu este un “button masher” şi răsplăteşte răbdarea şi atenţia fie că vrei să ţi luptă în picioare, fie că vrei să să obţi acel T.K.O. spectaculos cu un armbar.

Dezavantajul gameplay-ului vine tot de la sistemul de luptă. Există o lipsă de echilibru între lupta în picioare, Box/Kickbox, faţă de orice formă de wrestling şi grappling. Se simte fluent și rapid, când eşti pus la pământ, cât de greu devinede manevrat un oponent mai bun ca tine la sol. Câteodată poate deveni extrem de dificil să scapi de la sol, totul tranformându-se într-un chin, lucru pe care nu l-am mai întâmpinat într-un joc de lupte până acum. Poate vrea să ofere acel realism al acestui tip de lupte, dar factorul de fun scade destul de vertiginos în timp ce creşte cel de frustrare.

Estetică de luptă

Vizual vorbind jocul este arătos. Nu reinventează nimic din punct de vedere grafic însă este destul de plăcut vizual. Aduce luptători în joc cu o fidelitate destul de mare la cum arată în realitatea şi octogonul, la fel ca şi celelalte locaţii în care te baţi se simt destul de real cât să nu te scoată din luptă cu nimic.

Nu ştiam dacă să pun problema asta la categoria grafică sau la partea tehnică, dar am impresia că are de-a face cu amândouă. Este principala mea problemă cu jocul. Totul se conectează foarte corect, lovituri, pumni picioare, tot, dar par lipsite de forţă. Dă o senzaţie generală de parcă loveşti plastilina deşi vizual pumnul a lovit bărbia şi capul s-a mişcat în spate ca reacţie a pumnului. Totul este anatomic corect mai puţin impactul în sine şi asta simt eu că trage jocul în jos. Lipseşte efectul acela violent în special într-o luptă aşa de dură cum oferă MMA-ul, efect care de exemplu în jocuri mai vechi cum ar fi Def Jam (nu ştiu de ce mi-a venit acesta primul în cap) există acea evidențiere. Înţeleg partea în care este un simulator de luptă, nu un spectacol vizual, dar la sfârşitul zilei este un joc şi parcă ai nevoie de ceva mai multă motivaţie să tot baţi lumea în octogon.

Muzica de antrenament

De obicei tot ce ţine de EA are un soundtrack spectacullos şi UFC menţine acea tradiţie. Plin de artişti populari în perioada asta, coloana sonoră a jocului nu lasă de dorit şi aduce cântăreţi precum Tech N9ne, BIA sau Run The Jewels într-un OST complet şi variat care va face experienţa cu atât mai bună.

Un roster impresionant

Cu 50 de posibilităţi, atât pe partea de bărbaţi cât şi de femei, e un roster destul de generos. De la Jon Jones la Georges St-Pierre, de la Ronda Rousey la Amanda Nunes, ai o grămadă de luptători populari dintre care să alegi să lupţi contra CPU, clasicul “la dublu” sau online. Dacă vrei să mergi un pas mai departe există şi un DLC pentru Bruce Lee care aş presupune că este numărul 51 şi să sperăm că nu e singurul DLC cu care vor veni cei de la EA pentru UFC 4.

Decizia finală

Sunt un pic cam la “Split Decision”. Pe de-o parte este un joc bun şi îmbunătăţit din toate punctele de vedere, care oferă tot ce îţi poţi dorii că fan UFC, de cealaltă parte se putea şi mai mult şi mai bine şi ce am discutat mai sus ca problema principală mă apasă mai greu ca pumnii lui Randy Couture tânăr. E nevoie de acel impact, vizual şi senzorial precum jocurile Tekken sau Street Fighter. Şi da, repet, UFC nu se vrea a fi un joc de luptă de genul acela, dar ai nevoie acel rush de adrenalină care îl obţii numai dintr-un feedback care combina mai multe simţuri într-un K.O. de High Kick. Mai jos aveți două clipuri cu secvențe de gameplay dintr-un meci Marvidal vs Cerrone:

EA Sports UFC 4 îl găsiți din 14 august în format retail și digital pentru PlayStation 4 și Xbox One în PlayStation Store și Xbox/Microsoft Store.

Mulțumim EA Sports România