Ascultă acest articol


Industria cinematografică de la Hollywood a avut anul trecut câștiguri de aproximativ 679 miliarde de dolari. Da, este o cifră impresionantă, dacă stăm strâmb și gândim drept.

Nu vă speriați, nu este un articol despre statistici. Am început așa, în idea în care, de vreo câțiva ani încoace toți giganții din industria asta, care merge unsă că pe roate dacă mă întrebați pe mine, a început un adevărat război împotriva pirateriei, de orice fel.

De-a lungul timpului internetul a avut o evoluție rapidă, plecând de la o simplă rețea de tip intranet, la un adevărat „exportator” de content media, care mai de care mai interesant, dar nu de puține ori, ilegal.

Granzii din industria de gen, s-au tot plâns pe unde au apucat că pirateria le scade veniturile și că este un „flagel” care trebuie extirpat din rădăcină. Din păcate, și aici tot o părere personală, ipocrizia este mare, dacă ținem cont de datele statistice referitoare la încasări.

Dacă ne uitam doar la Warner Bros., putem afla că doar în anul 2013 încasările au fost de domeniul miliardelor, amintind aici filmele de box-office cu încasări peste așteptări, „The Hunger Games: Catching Fire”, care a generat doar în America de Nord, încasări de 424 milioane de dolari, film produs de Lionsgate, iar în octombrie 2014, Marvel, cu al lor „Guardians of the Galaxy” a fost în topul de box office cu încasări de 28.6 milioane de dolari.

Nu facem aici apologia pirateriei și nici a celor care o cer extirpată, ci vorbim strict de încasări, pierderi, etc. Odată cu inventarea suportului digital, și vorbim aici de bătrânul DVD, ca mai apoi de Blu-ray, giganții din industrie au inventat tot felul de sisteme de protecție a materialelor video, fie că vorbim de filme, documentare, etc. Toate, din păcate pentru ei, au devenit „bagatele” pentru cei care le scoteau „pe piață”. Lovitură după lovitură, în ceea ce privesc protecțiile digitale, i-au determinat pe mai marii din industrie să înceapă acest război împotriva a ceea ce știm astăzi ca fiind piraterie.

De curând, un personaj, pe numele lui Reilly Johnson, a venit cu o soluție ingenioasă pentru a „ajuta” la protejarea distribuției de film. Este vorba de așa-zisul sistem, numit „WebCinema First Run”, un sistem pus la punct de Johnson și patentat de altfel. Aproape toți cinefilii vor să vadă blockusterele de la Hollywood imediat după ce acestea ies pe piață, dar chestia asta se întâmplă, deocamdată, în cinematografe. Dar, dacă Johnson reușește să implementeze invenția lui, el v-a devenii primul om cu drepturi legale de a difuza în premieră toate filmele, pe orice sistem multiscreen. Tehnologia inventată de el, „WebCinema”, este un sistem de vizionare online prin care publicul poate viziona în premieră tot ceea ce înseamnă film, pe orice fel de platformă digitală, PC, tabletă, telefon, doar cu ajutorul internetului. „WebCinema” prin ceea ce se propune a fi, va transforma ceea ce numim tehnologia de vizionare a filmelor pe net, prin simplul fapt că eu, consumatorul, o să am posibilitatea de a alege în totalitate ce vreau să văd, cum vreau să văd și mai ales, când vreau să văd un film, fie el și proaspăt ieșit de la montaj.

Cu alte cuvinte, dragă cititorule, ceea ce ne propune Johnson înseamnă că:

  • Warner Bros scoate pe piață un blockbuster movie
  • Prin conexiune directă la net poți vedea filmul exact în momentul apariției
  • Nu mai ești obligat să mergi la cinematograf și să cheltuiești ceva bănuți pentru asta.

Având în vedere că aproape toți giganții investesc în tehnologii care mai de care mai inovatoare, în ceea ce privește modul de filmare, prelucrare, difuzare film, este foarte greu de acceptat idea unui astfel de sistem de vizionare, pentru că banii pe care îi plăteam la cinema, circa 10$ pe bilet în US, și cam 45 lei, la noi, nu s-ar mai duce direct la difuzorul de film, și implicit la casele de producție. Da, e adevărat, că și în cazul „WebCinema” s-ar plăti niște bani, dar pe lună, nu pe bilet, și nu cred că Mr. Johnson o să te taxeze cu 100$ pe abonament.

popcorn
Popcorn Time

Ideea lui Johnson, ilegal menționăm noi, este deja activă, dar mergând pe alt principiu. Vorbim aici de „PopcornTime”, o aplicație care îți dă voie să vezi orice film, serial, pe net, dar pe principiul de funcționare P2P (peer two peer) care folosește sistemul de torrenting pentru stream-ul filmului propriu-zis. Chiar în momentul în care vă scriu acest articol, cei care au dezvoltat acest serviciu gratuit, PopcornTime, au mari probleme cu avocații marilor case producătoare de film.

Dacă sistemul propus de Reilly Johnson o să fie, sau nu, pe placul celor de la Hollywood, rămâne de văzut, cert este că există soluții cu câștig financiar și pentru casele de producții de la Hollywood, și permisibile pentru cinefilul de rând. Dacă ne uităm numai la Netflix, și putem spune că este o soluție viabilă și relativ ieftină, dar din păcate nu este accesibilă în România.

Vă mai spun că pe mine, Ștefan Apostol, mă puteți asculta în fiecare zi, de luni până vineri, între orele 7:00 și 10:30 la Radio 1 România, unde voi vorbi despre filme și multe altele.

Vă salut „frați cinefili” și să ne auzim cu bine.

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.