Ediția a unsprezecea a atelierului de film documentar Aristoteles Workshop (AW) a început de o săptămână în satul Șurdești, din Maramureș. În primele două zile, participanții și-au vizionat filmele și au discutat despre ele împreună cu expertul Thierry Garrel, o bună modalitate de a se cunoaște din punct de vedere artistic și un prim pas în decizia alcătuirii echipelor. A treia zi a fost dedicată unei scurte incursiuni în istoria filmului documentar iar serile au fost ocupate cu vizionări de documentare, printre care L’argent du charbon/Coal Money, de Wang Bing (Franța 2008) și Dix-sept and/Seventeen de Didier Nion (Franța 2003). La finalul celei de-a treia zi, Thierry Garrel, împreună cu producătorii Dan Nuțu și Cristina Hoffman, au decis echipele, iar din ziua patru, participanții au pornit în căutare de subiecte.
Thierry Garrel, fost director al departamentului de film documentar la ARTE France, cu peste 40 de ani de experiență în domeniu, spune despre cea de-a cincea întâlnire cu Aristoteles Workshop: „Să alcătuiești echipe formate din regizor, director de imagine și editor, fiecare cu referințe culturale, nivel de cunoștințe și ambiții diferite, naște un amestec foarte special. Desigur că există tensiuni, dar ai nevoie de tensiune pentru a forma o echipă puternică, care funcționează. Acum sunt la mijlocul perioadei de prospecție, deci destul de speriați pentru că nu știu încă care va fi abordarea, tema, strategia de filmare. Timpul e scurt, dar totuși mai e destul timp, și asta e tare frumos, pentru că odată ce au găsit, înțeles și căzut de acord asupra conceptului, vor reuși să facă un documentar scurt foarte rapid. Mâine este ultima mea zi, voi preda ștafeta către Nino Kirtadze și John Appel. Dar, așa cum le-am spus și studenților acum două zile: mi-aș dori să fiu unul dintre ei.”
Care sunt echipele și ce spun participanții despre primele zile de Aristoteles Workshop:
- Echipa 1
Regizor: Alexandru Badea (31 de ani, România) “Voiam să mă îndepărtez de ficțiune. Am venit la AW să capăt mai multă spontaneitate, să-mi antrenez privirea. In astea patru zile, Thierry a reușit să ne insufle și mai tare dorința de a face documentar, să ne focuseze și să ne facă să ne dăm seama că e foarte serios ce se întâmplă aici, nu ne jucăm cu păpuși.”
Director de imagine: Ivan Koroman (30 de ani, Bosnia și Herzegovina) „Prima zi nu m-a convins, însă după ziua trei eram al dracului de fericit că sunt aici. Cursurile cu Thierry au fost printre cele mai bune lecții de film pe care le-am primit vreodată.“
Editor: Delia Oniga (30 de ani, România) “E a treia oară când aplic la AW. Înainte nu aveam destulă experiență. Abia anul trecut am absolvit UNATC-ul, secția multimedia. În primele zile de workshop am văzut filme pe care nu le știam și probabil nu le-aș fi găsit altfel.“
- Echipa 2
Regizor: Sakari Suuronen (33 de ani, Finlanda) “Mi-a plăcut ideea să merg într-o tară străină, a cărei limbă nu o cunosc, și să fac un film într-un timp atât de scurt. Peisajul și împrejurimile sunt fantastice, iar vizionările din primele zile au fost o experiență excelentă. Am văzut documentare despre care habar nu aveam că există.”
Director de imagine: Diana Rusu (37 de ani, România, Marea Britanie) “Am ales AW pentru că nu am făcut o școală de film și până acum eu am filmat, eu am editat, eu am făcut sunet. Îmi doream să lucrez într-o echipă. După primele zile pot spune că experienta de a avea acces la enciclopedia de filme a lui Thierry și la al lui “insight” în arta documentarului este de neegalat.”
Editor: Ruxandra Pintilie (24 de ani, România) “Știam de AW de la Adina Pintilie, sora mea (regizoarea filmului “Nu te supăra, dar…”, ediția 2006). Am venit aici să găsesc un subiect interesant și să fac un film bun. Imi place mai mult să editez documentar decât fictiune, e mai provocator pentru că nu montezi filmul după un scenariu iar povestea se construiește în timpul montajului.”
- Echipa 3
Regizor: Dragoș Hanciu (23 de ani, România) “Am venit la AW pentru că e un pariu bun să faci un film într-o lună, cu oameni pe care nu-i cunoști, într-un loc pe care nu-l cunoști. Eu clar aveam nevoie de o ieșire dintr-o zonă de confort în care intrasem. Cursurile m-au ajutat, am văzut mai multe abordări, am văzut ce au mai făcut ceilalți, filme pe care nu le știam și probabil nu aș fi ajuns la ele altfel.”
Director de imagine: Ileana Szasz (32 de ani, România) “Primele zile de AW au fost o experiență foarte faină. Eu am această frustrare legată de faptul că e de multe ori muncă de one-man-show să faci film documentar. Trebuie să fii autodidact. Ori aici îți dai timp să înveți de la cineva, nu furi meserie, e o oportunitate excelentă.”
Editor: Maria Bălănean (24 de ani, România/Germania) “Toată lumea vine aici cu gândul că face un film, dar mie mi se pare important mai ales procesul: lucrurile pe care le înveți, faptul că primești feedback oricând. Până acum, Aristoteles Workshop mi-a depășit așteptările.”
- Echipa 4
Regizor: Liliana Constantin (36 de ani, România/Marea Britanie) “Am aflat de AW de la Mara Trifu (regizoarea filmului Gutuiul japonez, ediția 2011). Ea zicea că, chiar după ce a terminat UNATC si NFTS (National Film and Television School, UK), cea mai faină experiență a fost workshopul ăsta. Și o cred. După primele zile, mă bucură întâlnirea cu Thierry Garrel.”
Director de imagine: Piero di Silvero (30 de ani, Italia) “Îmi place să fac filme și am vrut să învăț și despre documentare. Nu am urmat o școală de film și eram curios cum funcționează mediul ăsta și ce abordare vor avea tutorii. Până acum, cursurile cu Thierry au fost revelatorii.”
Editor: Marina-Evelina Cracana (27 de ani, România) “AW este un exercițiu foarte bun în care un documentarist la început de drum își poate forma ochiul pentru orice fel de experiență umană. Acum vedem filme, schimbăm păreri, ne confruntăm cu propriile limite, exersăm empatia și vom încerca să folosim toată energia rezultată din asta într-un documentar de impact.”