Batman #1 – Conclavul bufnițelor și Wonder Woman. Terra Unu. Volumul 1 – Recenzii

0
3920

Iată că după o perioadă destul de moartă în lumea benzii desenate autohtone, după ce am întâlnit un boom în care am citit traduceri Image, Dark Horse și Marvel, este momentul să revizităm niște benzi DC pe care ni le propune Editura Art, în variante traduse în limba română Batman #1 – Conclavul bufnițelor și Wonder Woman. Terra Unu. Volumul 1.

1. Batman: Conclavul Bufnițelor

• Publicată în noiembrie 2017
  • Ilustrații de Greg Capullo și Johnathan Glapion
  • Titlul original “Batman. Owl’s Court”
  • Traducere din limba engleză de Cristian Lăzărescu
  • paperback, 176 p, 170×260 mm
  • ISBN 9786067105025
  • Tradusă și distribuită în România de Editura Art

Batman: Conclavul Bufnițelor este primul volum din Batmanul din New 52, o relansare făcută de DC în anul 2011. Această primă poveste, scrisă de Scott Snyder si ilustrată de Greg Capullo reprezintă un început promițător al unei serii care mai încolo devine plictisitoare din punct de vedere scenaristic, dar este dusă la capăt cu măiestrie din punctul de vedere al ilustrației, Capullo devenind după această serie un nume de bază printre ilustratorii DC care pot intra în Batman fără vreun fel de problemă. În ciuda volumelor mai slabe de după Conclavul Bufnițelor, acesta rămâne unul de căpătâi pentru fanii Batman sau a benzilor contemporane cu supereroi. Traducerea lui Cristian Lăzărescu sună foarte bine, neexistând termeni care să zgârie pe creier, traduceri ale numelor sau alte mari greșeli făcute des în cazuri de genul. Volumul în sine este foarte bine legat, iar calitatea paginii depășește un pic originalul dacă nu sunteți fani ai paginilor extrem de lucioase, lucru care poate periclita cititul dacă lumina cade direct pe pagină.

Povestea este una care intră în detalii familiale ale lui Bruce Wayne, balansând acest lucru cu un Batman mult mai direct și determinat decât în alte benzi, oferind niște substanță întunericului în care e afundat personajul, fără ca acesta să intre în derizoriu. Probabil ăsta și este punctul forte al lui Batman în acest volum, faptul că deși este un personaj care a devenit clișeu, scenariul evită să pice în ridicol sau să muște momeala clișeului până la capăt.

2. Wonder Woman: Terra Unu

• Publicată în ianuarie 2018
  • Ilustrații de Yanick Paquette
  • Culoare de Nathan Fairbairn
  • Titlul original “Wonder Woman. Earth One”
  • Traducere din limba engleză de Ioana Tudor
  • hardcover, 140 p

Wonder Woman: Terra Unu este parte a unei alte colecții, motiv pentru care Editura Art a scos Conclavul Bufnițelor cu copertă subțire și Terra Unu cu copertă groasă, așa cum se lansează de cele mai multe ori în primă instanță volumele editurilor de bandă desenată de larg consum. O bandă cu acest personaj, aleasă cu atentie, este o idee foarte bună de traducere în limba română, dat fiind succesul filmului cu Wonder Woman din 2017. În cazul ăsta, Editura Art a ales volumul lui Grant Morrison și Yanick Paquette, volumul de început cu Wonder Woman din seria Earth sub care au aparut benzi cu Batman, Superman, Teen Titans și mai nou cu Green Lantern. Este singurul volum cu Wonder Woman lansat până la ora actuală, așadar nu ma pot întinde cu felul în care a progresat scenariul de-a lungul timpului, dar pot spune că ținând cont că mulți îl vor cumpăra după ce au vazut filmul, este un companion ok, având o grămadă de puncte comune pe care ar fi păcat sa le spoiluiesc aici. Artistic banda a fost destul de discutată la data apariției originalei, Paquette ilustrând după un scenariu care implică reîntoarceri ale unor tropi clasici, tipici personajului, care au stârnit cenzorii americani acum ceva decenii, iar acum cunoscute în context au un total alt mesaj. Din acest punct de vedere traducerea (traducerea îi aparține Ioanei Tudor) Earth One este o idee bună de publicare, pentru că banda este una validă pentru discuțiile pe care le poate stârni. Unii o vor interpreta ca fiind un omagiu adus lui William Moulton Marston și a companioanelor sale, creatorii lui Wonder Woman, iar alții pot vedea în această bandă o reinterpretare distantă, poate chiar o degradare a conceptelor inițiale. De aceea este un volum interesant de discutat.