Cele mai noi căști profesionale de gaming, dedicate în special segmentului esport, de la Logitech, sunt Logitech G Pro, disponibile în această lună în magazinele de specialitate. Este adevărat, acestea sunt foarte asemănătoare cu Logitech G433, lansate anul trecut, diferența făcând că noile căști au banda de ajustare dintre cupă și bentiță, din metal, iar finisajul cupelor este dintr-o piele sintetică de calitate, plăcută la atingere.

Logitech G Pro au fost numite căștile oficiale ale Electronic Sports League (ESL) CS:GO Pro League, ESL One și ESL Premiership, așadar avem de a face, din start, cu ceva calitativ dedicat special acestui segment de jucători. Ele vor urma să fie purtate din această lună, oficial, de către echipele sponsorizate și mai mult de atât au fost testate de echipele profesionale esport, TSM, G2 Esports și London Spitfire.

Ce e în pachet

Sincer, prima reacție când am primit pachetul cu căștile la recenzie, a fost una de uimire cu privire la dimensiunile cutiei. Mă așteptam să fie mai mare și mai grea, comparativ cu alte pachete cu căști profesionale de la alți producători. Pornind de la finisajul simplu, dar elegant al cutiei, care combină culorile negru, negru satinat și bleul caracteristic logo-ului Logitech, lateralele mici cuprind detalii despre căști respectiv logo-urile câtorva echipe de gaming esport, iar lateralele mari, pe o parte avem căștile cu microfonul montat, iar pe spate (o chestie care mi-a plăcut), pe fundal caracteristicile tehnice iar pe mijloc, simplu scris:

ONE PURPOSE. PLAY TO WIN

Deschizând cutia am început să scot conținutul și am avut un oarecare șoc “unde este husa?”. Da, nu există un element destul de important pentru jucătorii profesioniști, husa pentru căști. Nu trebuie să vă spun eu, că toți jucătorii au huse aproape pentru orice, mouse, tastatură, laptop, accesorii etc, deci mi se pare un pic aiurea ca aceste căști profesionale dedicate gamerilor profesioniști să ducă lipsă de așa ceva. Trecând peste asta, am fost surprins plăcut să văd în cutie, la accesorii, o pereche de bureți pentru cupe, de rezervă, și mi-a plăcut că atât firul, cât și microfonul sunt detașabile. Tot în pachet, pe lângă manualul de instrucțiuni se află și un spliter cu intrare pentru jack de 3.5mm și două ieșiri pentru căști/microfon. Bine primite și utile în situația în care ai nevoie sau nu de microfon.

Cablul de conectare dintre căști și echipamentul electronic, este destul de lung, subțire; destul de maleabil și învelit într-un material textil care îți dă încredere că nu se rupe/frânge ușor. Pe fir avem și o telecomandă rudimentară cu un buton mare cu care poți opri/porni microfonul și o rotiță de volum, analog.

Microfonul

Microfonul este descris de Logitech în specificații cu un burete de calitate, sensibilitatea  mare și are suport pentru anularea zgomotului de fundal (precum la smartphone-uri). Microfonul se montează ușor și se poziționează exact cum îți place, destul de simplu. În testele mele însă, partenerii de joc au spus că se auzea până și când se trăgea apa la toaleta din casă și păsările de pe afară, ceea ce demonstrează că, într-adevăr microfonul are o fidelitate (poate chiar prea) mare. Am fost nevoit să dau volumul mai mic că deranjam pe ceilalți colegi de joc, iar odată am lipit de gură microfonul am reintrat în normal. Concluzia ar fi că un burete mai pufos respectiv un suport mai bun pentru acea anulare ale zgomotelor de fundal, ar fi rezolvat aceste minore probleme.

Căștile

Odată scoase din pachet, căștile mi s-au părut totuși prea ușoare, dar nu este deloc un lucru rău. La prima vedere materialele folosite par, într-adevăr de calitate (conține elemente de fibră de sticlă), banda (bentița) este moale și banda de metal, din oțel inoxidabil, care se unește cu cupele, sunt rezistente și nu dau acel sentiment de fragil, iar cupele sunt acoperite cu un material de piele sintetică, iar înăuntru, între ureche și difuzor, e o plasă fină cu ochiuri rare pentru o calitate a sunetului cât mai clară. Cupele, pe dinafară au logo-ul Logitech, iar pe casca stângă avem intrarea pentru jack-ul de microfon și una pentru fir. Îmi place cum e construită acea îmbinare flexibilă dintre banda de metal și cupă ce-ți permite să răsucești cupa destul de mult. În multe cazuri, în timp, acea îmbinare cedează, dar aici nu pot spune ce ne rezervă timpul.

Le-am transformat timp de o săptămână în căștile principale pe care le-am folosit atât la smartphone cât și la PlayStation 4 Pro via controller și bineînțeles laptop (chiar acum le port și ascult Spotify) și PC. Cupele over-the-ear sunt comfortabile, iar greutatea redusă le extind și mai mult timpul de a fi purtate fără să deranjeze. Cred că cel mai mult am stat cu ele vreo 4 ore pe PS4Pro cât am testat niște jocuri și după ce le-am dat jos nu am rămas cu niciun discomfort.

Calitatea sunetului

Bineînțeles cel mai important al căștilor audio este calitatea sunetului. Au o balanță perfectă între înalte și joase? Bass-ul există și e clar? Au fidelitate mare? Sunt capabile să izoleze jucătorul de zgomotele exterioare? Cam astea sunt cele mai importante întrebări, când vine vorba de căști profesionale pentru jocuri, iar răspunsurile o să vi le dau pe rând.

Da. Balanța dintre joase și înalte este bine reglată, iar bass-ul e clar și la volum maxim nu a distorsionat deloc. Mulțumită driver-ului proprietar Pro-G, difuzoarele sunt foarte ok, iar izolarea față de zgomotele exterioare e excelentă. De bine zic și de claritatea sunetului în sine, în jocuri, filme și muzică acestea făcându-și treaba cu brio. Special găsesc important aspectul de spațialitate, spre exemplu să-ți dai seama clar din ce parte se aud zgomotele (pași, motor de vehicule, încărcat și foc de armă etc.). Nu se compară totuși cu căștile surround (7.1), dar suportul stereo este bine implementat.  Așadar gamerii pot sta liniștiți că zgomotul de la evenimentele de gaming nu-i vor deranja, odată ce au pus căștile pe urechi și se pot concentra asupra meciurilor fără discomfort.

Teste în jocuri (și filme)

După ce colegii de arme s-au amuzat de ce mi se întâmplă prin casă via microfon (eu neauzind nimic mulțumită izolării perfecte a căștilor) și am făcut reglajele necesare, sesiunile de joc au continuat așa cum trebuie (pentru unii, căci eu mi-am luat-o pe cocoașă) și m-am obișnuit rapid cu Logitech G Pro. Sunt confortabile și nici nu sunt atât de mari încât să fii arătat cu degetul pe stradă dacă le porți să asculți la smartphone. Telecomanda de pe fir are o clemă cu care poate fi prinsă de bluză/tricou/geacă și nu te încurcă cu nimic, iar în filmele de pe Blu-ray, căștile și-au făcut cu brio datoria plus, conform Logitech, căștile se potrivesc și la Xbox One și Nintendo Switch.

Concluzii

Ca o concluzie pot spune că atât micile discrepanțe legate de microfon și lipsa săculețului din pachet, experiența cu Logitech G Pro a fost una plăcută și chiar dacă ele sunt dedicate segmentului de gaming profesionist, pot fi folosite fără probleme și acasă în multimedia sau jocuri și pe afară la mobil. E drept, nu au beculețe, nu se conectează via USB și nu arată ca niște roboți din Transformers, cum se poartă acum la gamerii de rând, dar au eleganța și calitatea sunetului necesară cât să te bucuri liniștit de experiența de joc și să nu-ți faci griji că se vor defecta prea curând datorită materialelor de calitate folosite plus setul de bureței de rezervă din pachet. Cinefilii și amatorii muzicii pe mobile, de asemenea, au tot ce le trebuie pentru o experiență auditivă plăcută (cel puțin cei care au mufă jack J ) . Rămâne doar să decideți singuri dacă prețul este ales potrivit pentru ceea ce oferă.

Căștile Logitech G PRO sunt disponibile începând cu luna aprilie 2018 la prețul recomandat de 459 Lei.

Mulțumesc Logitech România.