“[…] uneori am simțit că mi-ar fi plăcut ca New Dawn să fi fost de fapt FC5 “
Gen: First Person Shooter
Lansare: 15 februarie 2019
Studio: Ubisoft
Distribuitor: Best Distribution
Platforme: PlayStation 4, Xbox One, PC
Clasificare: 18
Sinopsis:
La 17 ani după o catastrofă nucleară, civilizaţia iese din haos şi descoperă o lume schimbată dramatic. În Hope County, Montana, populaţia care a supravieţuit s-a organizat în grupuri diferite, fiecare având propriile reguli de supravieţuire.
În această lume nouă, organizaţia vicioasă Highwaymen, condusă de surorile gemene Mickey şi Lou, călătoreşte dintr-un loc în altul şi îi jefuieşte pe oameni de toate resursele disponibile. În timp ce Supravieţuitorii încearcă să-şi apere pământul de atacurile nemiloase ale organizaţiei Highwaymen, tu eşti cel care le va sări în ajutor şi care îi va conduce în luptă.
În cel mai nou joc al francizei Far Cry, caştigătoare a numeroase premii, tu vei fi ultima linie a defensivei într-un Hope County transformat, post-apocaliptic. Ajută comunitatea Supravieţuitorilor să devină mai puternică, crează un arsenal improvizat cu ajutorul modurilor Escalation şi Expedition şi formează alianţe surprinzătoare pentru a supravieţui în această lume periculoasă.
Recenzie:
Știți cum e cu sequel-urile și la filme și la jocuri, de multe ori, nu se ridică la așteptările originalelor și atunci când Ubisoft a anunțat “un nou” titlu din seria Far Cry dar fără a atașa un număr acestuia, a ridicat ceva semne de întrebare. Dacă ar fi fost un sequel al seriei ar fi trebuit să se cheme Far Cry 6, dar Ubisoft a lămurit rapid situația. Far Cry New Dawn este o continuare a Far Cry 5, dar nu este un expansion, sau… este? Întrebări s-au pus, iar noi am fost curioși să găsim un răspuns.
Într-un univers al jocurilor de gen (first person) cred că primul a fost Rage 2, care a combinat o lume post-apocaliptică cu culorile stridente folosite în joc și se știa despre acesta că va sosi în mai anul curent, din acest motiv poate că New Dawn nu ni se pare original pentru că folosește aceeași combinație de idei – open world post-apocaliptic și culori aprinse. Știm, genul open world post-apocaliptic e folosit în multe jocuri (ex. Fallout, Mad Max), dar nu cu acele culori stridente. Așadar cu întrebări destule pe limbă am reușit, în sfârșit să primim pentru teste Far Cry New Dawn și haideți să vedem care e “șmecheria”.
Meniu
Înainte de a intra în “pâine” subliniem că testul l-am făcut pe PlayStation 4 Pro. În meniu, în partea dreaptă avem highlight-uri la fel de fel de chestii bonus sau cu plată din joc și jocul se leagă de Ubisoft Club unde ești răspălătit (sau cumperi) fel de fel de obiecte vestimentare, arme și materiale pentru folosit în joc. Elementul cel mai important de aici este totuși posibilitatea de a invita un prieten cu care să joci în co-op, dar din nefericire cel invitat se pare că nu primește trofee, deci de preferat ar fi ca fiecare să termine măcar campania (dacă vrea trofeele) și apoi să joace împreună.
La capitolul grafică putem face fel de fel de modificări, inclusiv la HDR, la fel și la audio, dar și la subtitrări. După ce-ți aranjezi totul așa cum îți dorești, trebuie să-ți alegi dacă vrei să fii un el, sau o ea în joc și odată ce ai selectat nivelul de dificultate (Explorer, Tough, Hard-Ass) începe nebunia.
Poveste
Povestea debutează un pic pe fast forward în care aflăm că prezicerile
“părintelui” Joseph Seed, supranumit și “The Father”, din Far Cry 5, care vestesc sfârșitul, se adeveresc. Bombele atomice cad, iar Hope County se transformă în țărână, dar în subteran au supravețuit oameni. După 17 ani de la dezastru, lumea nu mai e cea fost cândva, New Hope e acum în ruine, iar oamenii încep ușor ușor să iasă la suprafață și să formeze grupuri. Bineînțeles, în temă cu celelalte titluri apare în peisaj (venită din est), gruparea Highwaymen, condusă de surorile gemene Mickey şi Lou, care pun monopol pe teritoriu și asupresc grupurile de oameni. De această dată nu există un căpitan, dar există speranță prin sosirea personajului intepretat de tine și responsabil de securitatea lui Thomas Rush – singura șansă a Supraviețuitorilor. Etanolul ia locul clasicilor bani și devine moneda oficială, iar totul se va învârti în jurul ei. Vei pune bazele Prosperity – unde supraviețuitorii se strâng și formează o mică comunitate – un fel de fortăreață căci Highwaymen sunt pretutindeni și sunt periculoși. Comunitatea se dezvoltă și alături de Thomas vor intra în ofensivă recuperând Hope County-ul din mâna asupririi, iar într-un final lupta se va da împotriva surorilor care nu se lasă deloc ușor.
Tehnic
Când am văzut prima oara imagini și trailer din New Dawn, după cum ziceam mai sus, fix la Rage 2 m-a dus cu gândul, dar pe de altă parte mi-a plăcut ideea cu un gameplay post-apocaliptic și ideea unei renașteri a civilizației. Așadar avem un Hope County în ruine, dar mai colorat ca niciodată. Cumva, efectele bombelor nucleare au rezultat într-o vegetație colorată, înflorată care și-a pus amprenta și asupra faunei și mi-a plăcut că totuși nu s-a exagerat. Arată excelent vizual, iar bug-urile care generau situații hilare din Far Cry 5 au dispărut, dar a rămas totuși acel ceva – elementul surpriză – care a fost îndrăgit în 5. Peisajele sunt superbe, radiază, strălucesc, plante și animale peste tot, iazuri și râuri cu pești, păduri, peșteri, munți, design-ul armelor, efectele speciale – toate interacționează armonios rezultând o adevărată epopee vizuală. Să nu mai punem și ciclul zi-noapte care generează și el niște apusuri/răsărituri și atmosfere care, pur și simplu, te țin în joc să vrei să vezi mai mult, să joci mai mult și să interacționezi mai mult. Armele și mașinile/bărcile/elicopterele au și ele un design foarte diferit și foarte atrăgător vizual.
Nici pe partea audio nu stăm deloc rău, efectele sunt pretutindeni și sunt bine redate și alese pentru a descrie tot ce se întâmplă în joc, și nu de multe ori acestea sunt foarte importante în desfășurarea jocului. Sâsâiturile șerpilor, pașii grei ai unor urși, porci mistreți sau chiar și un bizon uriaș afectat de efectele atomice (o surpriză Epică greu de doborât); zgomotul armelor de foc este, de asemenea, foarte important în joc și nu lipsesc nici dialogurile. Muzica este în “fundal” pe parcursul exploratului și devine alertă și mai audibilă când se intră în acțiune, iar în mașini se pare, că mai nou, este un bonus pentru că vei putea debloca mai multă cu cât înaintezi mai mult în joc.
Cut-scene–urile sunt destule, dar nu iritant de multe și leagă gameplay-ul din povestea principală și sunt foarte bine reprezentate vizual și auditiv, iar motorul grafic folosit funcționează mult mai bine și “accurate”, cel puțin față de Far Cry 5.
Ca o concluzie la acest capitol, Highwaymen sunt “vinovații” de acea pată de culoare stridentă care-i simbolizează, iar simbolurile lor sunt foarte ușor vizibile în mediul înconjurător. Mașinile înfipte în pământ le poartă simbolurile – roz, verde aprins, galben și alte culori stridente anunțând (sau amenințând) trecătorii că sunt pe domeniul lor.
Controlul este cel pe care-l știm din Far Cry 5 – oarecum intuitiv și dezvoltat puțin în cazul New Dawn – odată ce accesezi meniul rapid de selectare a armelor tot acolo poți face imediat și comutarea ratei de foc, în cazul armelor și crearea de poțiuni și muniție. S-a simțit destul de natural. Controlul mașinilor, la fel, e ușor și asemănător cu cel din 5.
Gameplay
Ubisoft Montreal subliniază faptul că New Dawn conține, pentru prima oară în serie, elemente RPG și da, acestea se văd și efectul se simte, dar, chiar și așa, nu intră chiar atât în detalii încă să poți spune că este un RPG curat. Aflăm imediat ce-și-cum.
După ce treci de prima misiune poți activa meniul din joc unde, prima oară, trebuie să-ți construiești (vizual) personajul. Ai la dispoziție de la culoarea pielii și până la părul facial sau frizură și până la obiectele vestimentare împărțite pe categorii gen de pus pe cap, bluză, pantaloni etc. Aceste elemente se pot schimba oricând. Mai multe se pot debloca pe parcursul jocului sau pot fi cumpărate direct din Ubisoft Club prin puncte. Cei neastâmpărați, pot, așadar să cumpere acele puncte care să le cheltuiască pe vestimentație, obiecte necesare pentru făurirea de arme, mașini etc. Acest lucru clarifică faptul că avem acces la micro-tranzacții.
În meniul din joc, ai acces la baza principală – Prosperity – împărțită în mai multe sectoare de arme, medicină, armurărie, explozive, transport, grădină, toate cu 3 niveluri de activare care le vei putea debloca pe parcursul jocului și care aduc îmbunătățiri fiecare la categoria lor.
Inventoriul este împărțit pe categorii și totul poate fi folosit în anumite situații sau comercializat pentru etanol sau obiecte. Acolo apar plante, arme, muniție, obiecte, piei și carne, pește șamd.
Roster e zona unde vor apărea toți cei salvați sau care vor să ți se alăture – fie că e vorba de oameni sau companioni patrupezi – aceștia vor fi alături de tine în lupte fiecare cu un mijloc de transport aparte și cu avantaje (și dezavantajele sale), spre ex. un preot trage bine cu shotgun-ul, iar un cățel e bun la atac prin surprindere și la detectarea inamicilor în zonă. Fiecare va crește într-un fel de nivel (va deveni mai priceput) cu cât este folosit mai des.
Perks e zona unde poți activa anumite abilități precum Grapping Hook, capacitate mai are de stocare a anumitor tipuri de muniții, posibilitatea de a căra mai mult de o armă cu tine, pescuitul, deblocarea de seifuri, posibilitatea de a fugi sau ține respirația mai mult atunci când ești sub apă sau tragi cu anumite arme – să dau câteva exemple. Unele dintre ele, au, de asemenea, mai multe niveluri care pot fi activate pe parcursul jocului. Perks folosește puncte proprii care pot fi dobândite, în mare parte, dacă eliberezi oameni de sub asuprirea Highwaymen.
La Challenges ai fel de fel de obiective secundare care odată bifate deblochează chestii noi, puncte, bonusuri, etanol etc., iar la capitolul online poți invita un prieten în co-op.
Harta, foarte frumos redată, îți arată obiectivele, se pot seta Waypoint-uri și tot de acolo se vor putea face traversări rapide în anumite puncte de interes pe lângă care s-a trecut.
La Journal ai întreaga listă a misiunilor principale (story) și sidemission-urile deblocate. Se poate opta care să fie urmată, la alegere.
Personajele, NPC-urile, inamicii și animalele sunt într-un număr destul de variat, iar animalele și inamicii sunt împărțite pe 3 sau chiar 4 niveluri (Epic) și este recomandat ca lupta cu aceștia să fie atunci când și personajul tău ajunge la acel nivel ca al inamicului/animalului. Bineînțeles, posibilitățile sunt nemărginite și poți doborâ pe cei cu nivel mai mare ca al tău dacă știi să-ți faci o strategie și ai arme potrivite și muniție destulă. Inamicii răpuși pot fi loot-uiți, la fel și animalele jupuite și se pot culege și plante necesare Health Kit-urilor dar și pentru învierea companionilor uciși.
Personaje care au legătura cu povestea principală, sau în misiuni secundare, sunt împrăștiate pe hartă, iar eliberarea acestora îi pot transforma în companioni (Roster) sau pot ajuta la progresul Prosperity fiecare având câte un rol (medic, mecanic etc).
Fiecare zonă are un anumit tip de animale (apă – șerpi, crocodili, pești, munți – urși, lupi, câmpie – curcani, bizoni etc), iar acestea vor interveni deseori atunci când personaje umane sau mașini se vor apropia de ele.
Mijloacele de transport sunt și ele destul de numeroase și se pot construi la Prosperity sau “împrumuta” de pe drum și pornesc de la motociclete cu ataș, la ATV-uri, mașini clasice americane, jeep-uri, camioane cu turete și până la bărci și elicoptere, iar un “feature” interesant este cel de auto-drive – odată selectat un punct în care vrei să ajungi, apăsarea butonului de auto-drive te va duce automat în acea direcție pe drumul cel mai scurt, iar tu poți fi atent la ce se întâmplă în jurul tău (și întotdeauna se va întâmpla câte ceva). Dacă vrei să furi de la Highwaymen atenție că acestea pot exploda când te urci în ele. Bombele vor fi dezactivate automat dacă activezi un Perk special pentru acesta.
Arsenalul armelor este foarte vast, delimitat de la arme de atac de aproape, pistoale, arme automate, arme silențioase, bombe, molotov etc. Armele sunt și ele împărțite în 3 niveluri și pot fi construite în Prosperity sau găsite prin joc. Alegerea armei este foarte importantă în funcție de misiunea pe care o ai.
Harta este plină de locații mici în care ai misiunea de a aduna anumite componente care te vor ajuta la construcția de arme sau mașini și pot debloca și puncte. Aceste componente pot fi deblocate să apară vizibil pe hartă dacă vei cumpăra mici hărți.
Odată ce ai pășit afară din Prosperity vei avea întotdeauna de făcut câte ceva, sau se întâmplă ceva unde poți interveni. Întotdeauna reușita se va lăsa cel puțin cu looting. Din când în când pe drumurile principale va circula un “nene” cu rucsac voluminos de la care poți cumpăra și vinde chestii și reîncărca toate armele cu muniție, iar de la un fel de “colecționar” care strânge chestii, dacă-l omori, poți dobândi fel de fel de chestii prețioase. Să nu uităm însă și de lăzile aruncate aleatoriu de avioane, care odată ce ating pământul vor avea Highwaymen în apropiere. Zona curățată de ei și looting-ul acestor lăzi aduc, de asemenea, obiecte prețioase și chiar mult-râvnitul etanol.
Atacul civililor nu este recomandat și nu de multe ori m-am trezit că asist (și pot interveni) la situații generate aleator (?) precum un anumit animal atacă un Highwayman care este atacat de un civil înarmat, sau să mă opresc la un prins de pește (dacă deblochezi Perk-ul necesar), sau că sunt atacat de un curcan fioros în timp ce încercam să mă strecor în liniște într-o zonă patronată de Highwaymen.
Și pentru că tot ziceam de zonele patronate de Highwaymen sunt mai puține decât în Far Cry 5, dar pot fi cucerite și recucerite de până la 3 ori – ceea ce aduce bonusuri mai multe la fiecare nivel, fiind de asemenea și mai greu de cucerit. Trebuie să fii atent să nu se dea alarma căci aceasta aduce și mai mulți inamici la fața locului și e bine să ai în dotare și un binoclu cu care marchezi locația inamicilor (poate fi deblocat tot la Perks). Un plan bine pus la punct dinainte va duce la cucerirea rapidă și de succes a acelor locații. Odate curățate de Highwaymen îți vor aparține și de acolo poți să modifici și anumite aspecte pe care le poți modifica și la Prosperity.
Avem când și când și ecrane de încărcare scurte (între misiuni mai importante din poveste sau sidequest-uri), iar pe acestea avem câteva sfaturi.
Concluzie
Far Cry New Dawn se simte ca un Far Cry 5.5 și… nu prea. Este o extensie și… nu prea. Cred că New Dawn poate fi tratat ca joc de sine stătător, legătura cu Far Cry 5 fiind mai mult simbolică (câteva amintiri din perioada originalului și apariția lui Joseph Seed), deci cei care nu au jucat un joc al seriei sau FC5 pot liniștiți să se bucure de New Dawn. Pentru cei care au jucat seria și FC5, însă, New Dawn este, zic eu, mai mult decât un expansion dar se așază perfect acolo unde e luând în considerare că prețul de comercializare este mai mic decât prețul de lansare avut de FC5. Primești în plus multe elemente și uneori am simțit că mi-ar fi plăcut ca New Dawn să fi fost de fapt FC5 datorită lipsei aproape totale a bug-urilor graficii și fizicii redată de motorul grafic din jocul original, dar și datorită acestor elemente RPG care, cred eu, sunt binevenite, deși prezența microtranzacțiilor poate fi ademenitoare și care pot fura ușor din plăcerea jocului.
Lansat în aceeași perioadă cu alt joc asemănător din câteva privințe, Metro Exodus și la un pas de Rage 2, New Dawn a avut tupeu să se impună pe piața de gaming, chiar la început de an și sper să-și găsească un loc în inimile fanilor, dar și al jucătorilor casual, pentru că merită experiența de joc și prezintă o listă prea mare de elemente pro decât contra și mai ales că are un preț mai mic decât un titlu AAA standalone.
Far Cry New Dawn îl găsiți din 15 februarie în format retail și digital pe GameShop.ro sau în PlayStation Store, Microsoft Store și Steam/UPlay.
Mulțumim Best Distribution