An de an așteptăm cu nerăbdare să participăm la poate cel mai important eveniment Geek din România și vorbim aici, desigur, de East European Comic Con. Acest eveniment este locul unde prietenii își pot exprima liber preferințele față de cultura pop prin cosplay, își pot întâlni actorii favoriți cu care pot face poze sau de la care pot lua autograf și nu în cele din urmă este locul unde au tot ce trebuie la îndemână în materie de mercendice. Benzile desenate și cărțile sunt și ele prezente prin diferite edituri sau magazine, aleea artiștilor îi așteaptă cu cele mai frumoase ilustrații și posibilitatea de a-i cunoaște pe creatorii lor, iar zona de gaming se lărgește pe an ce trece și este mai dinamică și colorată ca niciodată. Serialele și filmele cele mai populare sunt și ele prezente prin bannere uriașe care ne reamintesc ce filme/seriale ne așteaptă în acest an, iar zona de socializare sau mai de actualitate spus, Street Food, e plină de zeci de feluri de mâncare și băuturi care să hrănească geekșii înfometați.
La fiecare articol post EECC fac acest gen de introducere pentru ca cei care nu știu ce este și cu ce se mănâncă acest eveniment să prindă curaj și să-l încerce. E un motiv pentru voie bună și distracție care nu trebuie ratat!
Să revenim la evenimentul din aceast an.
Organizare
Cu rele… EECC 2019 a fost mai mare ca spațiu, pe lângă pavilionul B1 având la dispoziție ca Main Stage, întreg pavilionul central RomExpo – o alegere care s-a dovedit perfectă spațiul disponibil și amenajarea lui fiind arhisuficient pentru a putea urmări activități Cosplay, panel-uri cu actori șamd, în condiții optime.
B1 a fost structurat în așa fel încât să încapă toți expozanții, dar proporțiile acestora mi s-au părut un pic cam disproporționate – să zic așa. Dacă pe Aleea Artiștilor – dublă anul acesta – nu prea te înghesuiai, sau în zona jocurilor și tehnologiei, zona Comercianților a fost cam înghesuită. Când știi că acea zonă va fi probabil cea mai populată, de ce nu o “aerisești” puțin? Un spațiu mai mare mi s-ar fi părut potrivit. Că tot vorbeam de spații mari, zona de autografe și poze cu actorii a fost destul mare – lucru foarte bun – dar la această ediție cozile, efectiv, erau la un moment dat interminabile, se întindeau pe toată lățimea pavilionului B1.
Anul acesta numărul voluntarilor mi s-a părut mai mare, dar majoritatea i-am văzut în posturi de “pază și protecție” înarmați cu propoziții precum “Nu aveți voie să…”, nimic rău căci în felul aceasta s-a păstrat o ordine în desfășurare. Și pentru că tot vorbeam de pază și protecție, lipsa aproape totală a unor membri de la securitate s-a simțit anul acesta, căci s-au furat produse. Putând aici să dau ca exemplu standul celor de la 101figurine/101jucării (am publicat și un interviu cu aceștia, link-ul îl găsit la sfârșitul articolului) respectiv cel Asus (ROG) de unde a “dispărut” un laptop expus (unul destul de scump) nimerindu-se să fiu chiar acolo când a venit poliția să investigheze. Bineînțeles, acest lucru nu ține numai de organizatori ci și de cei care își amenajează standul, dar ideea că au fost posibile astfel de infracțiuni nu este una de bun augur.
De asemenea, după ploaia aceea torențială, în cadrul pavilionului pica apă din tavan și am înțeles că umezeala era insuportabilă – cel puțin așa au confirmat unii expozanți când au sosit a doua zi la stand, după ploaie. Din nou, acest lucru nu ține de organizatori, dar pavilionul are totuși câțiva ani vechime, iar RomExpo ar fi trebuit să ia atitudine de la bun început.
În interior, exista o zonă principală, plus mai multe mai mici, secundare, de unde îți puteai procura ceva de mâncare sau de băut, dar coșurile de gunoaie și pubele nu erau așa des văzute în incintă.
La intrarea în pavilionul B1 exisă zone special amenajate pentru jurnaliști (un fel de cameră acoperită, cu scaune, mese și prize) care… nu erau puse în funcțiune, iar jurnaliștii, încă o dată, nu au primit Badge-uri. Acestea sunt importante pentru a putea avea acces și a te recunoaște persoane cărora vrei să le iei un interviu sau să le faci poze.
Anii trecuți, la intrare se puneau, pe lângă brățările de acces și una pentru cei care au voie să consume alcool, dar anul acesta se pare că nu s-a mai ținut cont de asta. Și tot aici aș vrea să lămuresc și limita de vârstă minimă pentru cei care au acces la acest eveniment. Spun acest lucru căci am văzut și copii mici cu părinți, sau minori neînsoțiți.
Îmi place că an de an, organizatorii țin foarte mult la părerea noastră și critici și interacționează cu cei de la care primesc feedback și chiar intervin unde este ne voie, motiv pentru care sper ca cele spuse mai sus să fie măcar luate în vedere.
Și cu bune... EECC 2019 a fost clar un succes datorită numărului foarte mare al vizitatorilor și pentru noi este locul unde social media se mută în realitate și unde prietenii se revăd cu plăcere la cel mai important eveniment anual al sferei GEEK. Anul acesta numărul pernelor pe iarba din fața pavilioanelor central și B1 s-a mărit, iar Street Food-ul și-a dublat numărul de Food Trucks din care puteai să-ți alegi o varietate mare de mâncare și băutură. Spațiul a fost bine amenajat și atmosfera a fost incredibilă. Spre deosebire de interioarele pavilioanelor, aici existau pubele de gunoaie și mi-a plăcut să văd că se păstra totuși curat pe jos deși era destulă aglomerație.
Pe lângă acele incidente, desfășurarea a avut loc așa cum trebuie să fie, iar ziua de sâmbătă cred că a fost cea mai aglomerată zi de când există East European Comic Con. O zi, declarată oficial Sold Out, absolut incredibilă, iar faptul că s-a trecut cu bine peste aceasta ne spune că organizarea a fost eficientă. Bravo și felicitări!
Street Food
După cum spuneam, zona gurmanzilor social media s-a prezentat fantastic. Zeci de Food Trucks cu mâncare de la Pulled Pork și până la clasicul mic și n-au lipsit nici dulciurile, putând să servești de la popularele Cannelloni și până la înghețate în fel și chip. Fie că alegeai o apă plată, un suc sau nelipsita bere, zona de socio-haleală a fost în centru EECC și a putut găzdui mii de geekși înfometați și cu chef de vorbă.
Pavilionul Central
Dacă pe afară lumea lua o gură de aer sau mânca la Street Food, la Center Stage, în pavilionul central RomExpo, putea să urmărești panel-urile fără să te înghesui sau să duci lipsă de aer. Spațiul a fost perfect ales și decorat pentru panel-uri și coordonat bine și pentru cei care au pus întrebările actorilor, dar și pentru desfășurarea diferitor evenimente inclusiv al concursului de Cosplay.
Pavilionul B1
Spațiul imens, pe care-l vedeam pentru prima oară anul trecut la EECC, s-a micșorat foarte mult la EECC 2019 datorită numărului foarte mare de vizitatatori. Zona comercianților a fost parcă mai mică, dar diversificată, iar Aleea Artiștilor s-a dublat ca mărime. Zona de autografe și poze cu actorii a fost spațioasă, dar mereu plină, iar zona de gaming a fost foarte aerisită ajungând până la zona cu acces limitat a celor de la Bloggers Lan Party.
Comercianți
Diversitatea a fost la ea acasă în acest an, pe lângă prezența editurilor, magazinelor de tricouri și figurine, au fost foarte multe standuri cu obiecte personalizate sau dedicate cosplay-erilor. Am putut vedea și comercializa rămășițe de dinozauri sau testa fel de fel de creioane și accesorii pentru benzi desenate și pictură. Am putut vedea și cumpăra obiecte personalizate metalice retro sau savura ceva de băut într-o curte cu copaci amenajată în interiorul pavilionului B1. Unul lucru este cert, dacă ai venit cu bani sigur ai plecat cu ceva pe placul tău de acolo.
Aleea Artiștilor
Anul acesta am avut o alee dublă plină de artiști inclusiv veniți de departe și din Franța (6 artiști) și am avut chiar și un stand cu Rahan unde a fost prezent co-creatorul, Jean-François Lécureux – excelent. Mi-a părut rău să văd că, de câte ori treceam pe acolo, chiar dacă aleea era plină de artă care mai de care mai frumos realizată, lumea nu prea cumpăra. Acei artiști nu stăteau, lucrau “pe viu” de față cu toată lumea, și asta mi s-a părut incredibil. Inteacționau cu vizitatori, făceau poze, le făceau caricaturi – a fost, cred, aleea cea mai bogată și animată de până acum.
Actorii
După cum ne-am obișnuit, an de an, actorii sunt atracția principală a East European Comic Con, iar anul acesta am avut cei mai mulți și pot spune, bazându-mă pe numărul de bilete vândute (sold out în mare parte), că au fost și bine aleși. Fanii Vladimir Furdik (Game of Thrones), Nicholas Brendon (Buffy the Vampire Slayer), Adam Brown (The Hobbit), Paul Wesley (The Vampire Diaries) și Carice Van Houten (Game of Thrones) au fost cei mai fericiți, iar revenirea lui Manu Bennett a fost excelentă și foarte bine primită. La panel-urile lor a fost întotdeauna multă lume și fanii au pus întrebări oarecum interesante actorilor lor preferați, iar cozile interminabile la poză și autograf cu aceștia au zis tot ce mai era de zis. Ne-am bucurat, încă odată, să-l avem pe Ken ca host pe main stage, căruia i s-a alăturat și Staz Nair. Bravo EECC!
Cosplay
Anul acesta, pot spune cu mâna pe inimă, că am văzut cei mai mulți cosplay-eri de până acum la EECC. Și asta mă bucură enorm, căci cosplay-ul este o modalitate excelentă pentru a intra în pielea personajului preferat și știu că nu este deloc ușor. De multe ori cosplay-erii își fac singuri costumațiile și acest lucru consumă timp și bani, dar merită. Am fost uimit de diversitatea personajelor alese de cosplayeri, am văzut unele extrem de reușite și mă bucur să văd că această mare comunitate se extinde. Pe cât de multe costumații frumoase și număr mare de cosplayer am văzut în cadrul EECC 2019 cu atât lucrurile au stat mai dezamăgitor la concursul de Cosplay de la Pavilionul Central.
Am fost dezamăgit de numărul mic de participanți și nici interpretările nu au fost foarte bune. De ce nu s-au înscris mai mulți? De ce le este frică? Înțeleg că mulți o fac din pasiune și nu pentru concursuri sau premii, dar să se gândească și ei că dacă au curajul să urce pe scenă ar fi o sursă de inspirație enormă pentru cei din comunitate. Este mai mult decât ține de ei, este pentru Cosplay – este un mesaj de încurajare.
Fel de fel de mici concursuri au avut loc și pe la alte stand-uri și îmi place acest lucru și sper să îi încurajăm s-o mai facă și cu alte ocazii.
Gaming
Zona de gaming forfota încontinuu și mă bucur enorm că am văzut, printre cei pe care-i știam din edițiile trecute, că a participat și Sony PlayStation și Nintendo! Dacă la PS puteai să te pozezi pe un motor din Days Gone, puteai să testezi inclusiv și jocul, dar și alte jocuri, la Nintendo aveai un colțișor Pikachu unde te puteai delecta cu jocuri Switch, dar și alte jocuri la câteva posturi gata pregătite. N-a lipsit nici Trust Gaming (GXT) cu un jeep în care puteai juca jocuri și o zonă de VR, și standurile marilor comercianți de componente care-și promovau gama dedicată acestui segment de piață. Zona de gaming mi s-a părut cea mai aerisită, ca spațiu și destul de bogată în număr de produse etalate și posturi de jocuri la care vizitatorii puteau testa sau participa la concursuri locale.
Filme și seriale
În afară de nelipsitul HBO, unde Game of Thrones și Iron Throne au fost marile vedete, prin tot pavilionul B1 erau prezente bannere imense care promovau fel de fel de filme și seriale care rulează sau urmează să ajungă pe micul ecran sau la cinematograf. Cinematografele Cinema City și Grand Cinema & More au fost și ele prezente, la prima fiind promovat 4Dx, iar cel de-al doilea, prezent și la edițiile anterioare, încuraja vizitatorii să meargă la film. Din nefericire nu a existat niciun comerciant sau promoter pentru filmele/seriale în format retail (DVD/Blu-ray).
EECC 2019 a fost un eveniment excelent
Concluzie
Ca un fel de concluzie, luate și adunate toate, rezultatul este unul foarte bun. Trecând cu vederea micile discrepanțe, de care cred că se vor ocupa pe viitor organizatorii, EECC 2019 a fost un eveniment excelent. EECC ne-a educat ca fiind acel event geeko-social unde, alături de prieteni, te simți minunat. Găsești la un loc să cumperi fel de fel de geek stuff; ai ocazia unică să-ți întâlnești actorii și artiștii preferați, iar gaming-ul e prezent la tot pasul să-ți dezmorțești pofta de jucăreală. Odihna și potolul se dau la Street Food și pe lângă, pe iarbă, iar cosplay-ul se dezvoltă rapid și arată din ce în ce mai bine. Creează dependență, dar anul acesta o alimentăm mai devreme, la toamnă la Transylvania Comic Con, la Cluj-Napoca – aflat la prima ediție.
Inteviuri pre-EECC am avut cu Andra Vasile, PR Manager, iar post-EECC cu 101figurine/101jucării, Lex Shop/Lex Hobby Store și în scurt timp și cu Nintendo, Crux Publishing și Red Goblin. Despre jocurile RGDA, aici.
O galerie cu poze făcute de colegul nostru Cătălin Bălău am pus pe pagina noastră de Facebook unde aveți câte un pic din fiecare, inclusiv Cosplay: