“Aruncă-te cu capul înainte într-o lume distopică unde societatea, legea și ordinea sunt absente.”
Gen: First Person Shooter
Lansare: 14 mai 2019
Studio: Bethesda
Distribuitor: Best Distribution
Platforme: PlayStation 4, Xbox One, PC
Clasificare: A.P.15
Sinopsis:
Aruncă-te cu capul înainte într-o lume distopică unde societatea, legea și ordinea sunt absente. RAGE 2 reunește două studio-uri celebre – Avalanche Studios, maeștrii nebuniei open world și id Software, zeii shooter-ului FPS – pentru a livra un masacru de proporții în cadrul căruia poți merge oriunde, poți trage în orice și poți exploda totul.
Un asteroid a anihilat 80% din populația Pămantului, iar totalul umanității e în scădere. Bandele nemiloase și însetate de sânge rătăcesc la drumul mare, iar autoritatea tiranică încearcă să domnească cu o mână de fier. Joci din postura lui Walker, ultimul Ranger al pustiului și o amenințare la adresa puterii lor, care a fost jefuit de casa lui și abandonat ca să moară. Acum va trebui să te lupți pentru dreptate și libertate. Cu un incredibil mod de luptă al vehiculelor, o demență cu super-puteri la persoana întai și o lume deschisă, plină de nebunie, vei străbate o pustietate neiertătoare luptându-te cu bande sadice pentru a găsi instrumentele și tehnicile necesare pentru a zdrobi conducerea opresivă a Autorității odată și pentru totdeauna.
Recenzie:
În 2011, când s-a lansat Rage pe PC, PS3 și Xbox 360, ca rezultat al colaborării dintre Bethesda și id Software cu al său id Tech 5, a fost bine primit de jucători având un gameplay alert, o poveste și o acțiune plasate într-un peisaj Mad Max-ian. A fost un instant hit și ar fi fost aiurea să nu existe și un sequel. Dar anii treceau și nu s-a mai auzit nimic de franciză, până când, surpriză-mare, anul trecut, după o serie de zvonuri, pe 14 mai 2018 a fost confirmat oficial cu un teaser colorat și plin de acțiune.
Fix un an mai târziu, pe 15 mai 2019, Rage 2 a fost lansat pe PC, PlayStation 4 și Xbox One de către Bethesda, ca dezvoltator fiind Avalanche Studios și id Software și despre el vă vom spune câteva cuvinte.
Povestea
Lumea a fost lovită de un asteroid, 99942 Apophis, iar populația a fost decimată. Cei care au supraviețuit au format facțiuni și își dispută locul ca surpraviețuitori printre dărâmături. În acest haos, o grupare de oameni-cyborgi, pe nume Authority, e porniță să facă lege și ordine printre facțiuni și calcă pe cadavre pentru a pune mâna pe nano-tehnologie – drumul clar către supunere totală și supremație.
La 30 de ani de la primul joc, e timpul să intre în scenă Walker – the Last Ranger – singura șansă împotriva Authority condus de generalul Cross – mai mult mașină decât umanoid. Atacurile sale a decimat mulți oameni inclusiv apropiați ai lui Walker, iar acesta pornește pe urmele sale, înfruntă roboții lui Cross și într-un final se va ajunge la disputa care va stabili cine va conduce lumea. Libertate sau supremație?
Meniul
Încă de la introducerea discului în consolă, dăm cu ochii de un meniu colorat de unde putem alege să începem un nou joc, statistici, Store – de unde putem cumpăra chestii și Options unde ne putem “regla” după bunul plac elementele sonore, de gameplay, controlul și aspectele vizuale de unde observăm lipsa suportului HDR.
Odată apăsat New Game, avem să ne alegem dintre 4 niveluri de dificultate: Easy, Normal, Hard și Nightmare, ca apoi, odată ce am intrat în joc, să ne putem alege dacă vrem ca personajul nostru să fie femeie sau bărbat.
Gameplay
Odată ce am pornit activitatea, pas cu pas vom primi pop-up-uri care ne ajută să aflăm detalii despre poveste, control, gameplay – acesta este tutorialul. HUD-ul e destul de liber, în partea stângă, jos, având bara de viață și arma primară și câtă muniție avem pentru ea și arma secundară care poate fi de la fel de fel de grenade și până la mult-mediatizatul bumerang. În partea de sus, tot stânga, apar informații și misiunea actuală. Avem și o comandă rapidă, fără să mai fie nevoie să intrăm în Inventory, pentru a schimba armele principale și secundare.
Meniul din joc, este ușor de accesat, dar funcționează greoi cu un mare “lag”. Comutarea între taburi și elemente se face greoi – probabil din cauza animațiilor -, iar acolo avem un LOG în care apar toate acțiunile și pașii pe care-i facem, informații, misiuni, tutoriale, locații și activității. La Inventory apar toate obiectele și armele pe care le avem în posesie, cele din urmă putând fi upgadate pe parcursul jocului și costă bani și anumite obiecte necesare și “feltrite” – un fel de pietre de energie. La Weapons avem armele din dotare, la fel și ele, cu upgrade-uri posibile, care vor fi dobândite pe parcursul jocului. Fiecare armă dispune și de anumite abilități care se ramifică și îmbunătățesc arma. Acestea arată și se simt excelent la utilizare.
Bumerangul avea să fie vedeta în Rage 2, dar, cu toate că efectele sale sunt vizual-entertaining și poți să-i faci upgrade să facă fel de fel de chestii periculoase, de multe ori tot la clasica grenadă am apelat în situații “de urgență”.
Acel Feltrite, de care spuneam mai sus, este elementul principal în joc, cu ajutorul lui funcționând majoritatea lucrurilor.
Activitățile sunt împărțite în Projects – Basic, Kill & Destroy, Capture & Control și Search & Recover – acestea fiind categoriile misiunilor tale date și de anumite NPC-uri importante. Finalizarea cu succes ale misiunilor va crește în nivel acele NPC-uri care vă oferă acel anumit tip de misiuni – Projects.
Personajul deține și anumite abilități date de Nanotrites, fiecare abilitate având mai multe ramificații, care, odată activate, îți vor face luptele mai ușoare și mai dinamice, totodată. Pentru a activa acele abilități este nevoie de anumite combinații de butoane și/sau acțiuni.
La Maps apar punctele de interes sortate pe Projects și când și când apar și semne de întrebare dacă vrei să vezi care e treaba pe acolo. E bine să parcurgi și să rezolvi prin zona din apropierea Outpostului/Orașului în care ai ajuns, dar este ușor să vezi, direct de pe hartă, dacă locul pe care vrei să-l vizitezi este populat de inamici puternici. Fiecare loc specifică nivelul acelor inamici, iar dacă este mai mare decât al tău, mai bine rezolvi alte misiuni și te întorci atunci când ești pregătit.
Bineînțeles că putem și conduce având treptat acces la un număr de mașini fiecare înarmate și cu abilități care pot fi activate contra-cost. Pe parcursul jocului, prin misiuni, găsim fel de fel de autovehicule pe care le putem folosi și care au și moduri de foc.
Peste tot pe hartă descoperi anumite Arks – un fel de mici stații pentru care trebuie să lupți puțin ca să intri în ele. Odată intrat, bagi mâna într-un “tonomat” robotic și te alegi cu câte o abilitate pe care o și testezi la fața locului, ca un fel de tutorial.
Cu ajutorul unei puteri gen Focus, pe care am mai întâlnit-o în jocuri asemănătoare, poți descoperi Ark-urile pe hartă, care sunt văzute prin niște lumini care ajung la cer. Tot cu Focus recuperzi Feltrite pe care le poți folosi inclusiv la reparat mașinile afectate.
Tehnic
Controlul atât al personajului cât și al mașinilor, este ușor de dibuit, shortcut-urile de pe controller ajutându-te să schimbi rapid armele principale și cele secundare și accesul rapid la Inventory. Totul a decurs ireproșabil.
Din punct de vedere vizual numai cuvinte de laudă, chiar dacă nu mai avem id Tech ci Apex. “Fizica” jocului e aproape perfectă, cu mici excepții, iar atmosfera este foarte imersivă, colorată, explozivă și ciclul zi-noapte oferă niște peisaje incredible.
Focurile de armă, nebunia huliganilor de pe peste tot, zgomotul motoarelor și meteoriții-surpriză contribuie la partea auditivă a jocului, iar muzica e nebunie curată. Audio + video și atmosfera fac din Rage 2 un must play.
Nu, Rage 2 nu e complet fără pată, am descoperit mici glitch-uri precum obiecte care nu ating pământul sau care se comportă “ciudat” în cazul unor acțiuni care le influențează. Acestea țin mai mult de motorul grafic și sunt sigur că vor putea fi reparate în viitoare update-uri. Se aplică și în cazul meniului din joc, care, după cum am spus mai sus, “răspunde” ceva mai lent.
Concluzie
Primul Rage l-am jucat și terminat pe PC, iar la acea vreme avem un sistem care mi-a permis să mă bucur de joc la calitate maximă. Povestea mi-a plăcut, iar cel mai mult m-a atras gameplay-ul cu luptele sale alerte și împotriva unor inamici mai voluminoști decât personajul. Rage 2 trebuia să urmeze și acum că l-am primit am ars de nerăbdare până am pus mâna pe el, de data aceasta pe PlayStation 4 Pro.
Trailerele apărute, recunosc, nu mi-au alimentat hype-ul pe cât de mult mi-aș fi dorit, pentru că aveam așteptări mari luând în calcul jocurile asemănătoare de pe piață, comparativ vorbind, dar odată ce am pus mâna pe arme în Rage 2, hype-ul mi-a revenit și l-am parcurs atent și m-am bucurat de el și încă mă mai bucur.
Vizual este impresionant, auditiv la fel, gameplay-ul nebunesc este cireașa de pe tort, iar cel mai mult m-a încântat latura cyborg a jocului în sine. Mi-a plăcut cum a fost montată povestea în jurul acestui aspect, iar ducerea francizei către un gen ușor spre RPG a fost binevenită. Ce pot însă să mai contrabalansez atâtor lucruri pozitive pot spune că mă așteptam totuși la ceva inovativ, un element nou, ceva diferit – nu știu -… Ce poți face în Rage 2 și combinația de FPS cu elemente fine de RPG nu e deloc nou în ziua de astăzi. Le mai întâlnești și-n alte jocuri, dar diferența face povestea și combinația de univers Mad Max futuristic și elementele punk (?!). Da. Cred că pot să le numesc așa.
RAGE 2 îl găsiți din 14 mai în format retail pentru PlayStation 4 pe Gameshop și digital în PlayStation Store și Microsoft Store și Steam.
Mulțumim Best Distribution