Ascultă acest articol


De când a fost anunțat în 2017 nu prea am știut destul de clar cu ce o să se mănânce Marvel’s Avengers produs de Square Enix cu cei de la Crystal Dynamics, nici măcar după trailer-ele ulterioare, aveam doar o idee cum că va fi un fel de action-RPG cu o poveste cu totul nouă, care își îndreaptă inspirația către benzile desenate în loc de filmele Marvel Cinematic Universe. Versiunea beta care a fost disponibilă week-end-ul ce tocmai a trecut doar pentru clienții care au precomandat ediția de PS4 Pro a fost una îndeajuns de bogată în conținut pentru a ne face cu toții o idee mult mai clară asupra gameplay-ului. Am să încerc să acopăr jocul și după următarele două sesiuni de testare beta – 14-16 august (Open Beta pe PS4 și Closed pentru Xbox și PC), respectiv 21-23 august (Open pentru toate platformele). Cele trei sesiuni de Beta ar trebui să le ofere designerilor o imagine cât mai completă de ansamblu fața de reacțiile jucătorilor, cât să îmbunătățească tot ce se poate pe ultima sută de metri. Oricum, se înțelege că noul Avengers va beneficia de numeroase update-uri post-launch, inclusiv personaje noi cu care vom juca, așa că nu îmi fac griji cum că echipele de dezvoltare ar ignora părerile jucătorilor.

Când se va lansa pe 4 septembrie pe cele trei platforme, vom fi puși în papucii eroilor Marvel Iron Man, Black Widow, Hulk, Thor, Captain America și Ms. Marvel, puștoaica care îi va readuna pe Răzbunătorii dezbinați după moartea Căpitanului de A-Day cu câțiva ani în urmă. În acea zi de sărbătoare supereroilor le este înscenat totul astfel âncăt să pice în dizgrație făță de populație. În numeroasele misiuni vom lupta cu agenții corporației AIM (Advanced Ideas Mechanics) condusă de MODOK pentru a readuce faima supereroilor.

Doar un alt looter shooter?

Mă voi lega mai mult de poveste și de partea tehnică în recenzia care va urma, în schimb voi așterne aici niște impresii generale din prima sesiune de beta. Voi încerca de asemenea să revin cu un supliment după ce se termină și cu Open Beta, în caz că apar schimbări majore.

Există păreri destul de împărțite despre gameplay-ul jocului. Dacă înainte aveam o idee vagă despre joc, acum și mai ales week-end-urile viitoare va fi plin de conținut video de la jucători. Elementele de RPG seamănă cu ce a mai oferit Square Enix înainte – mult echipament obținut prin level-up, cu un skill tree specific fiecărui personaj jucabil. Echipament găsit alături de resurse în nenumăratele lăzi presărate prin misiuni. Cum de lasă răufăcătorii atâta echipament, adesea valoros, la îndemâna eroilor? Și apropo: de ce le mai zicem „elemente de RPG” dacă țin doar de gear, outfits și un skill tree, elemente prezente în ultimii ani în mai toate jocurile? Dar asta e o discuție prea tehnică ce ar trebui lăsată pe altă dată. Combatul este mai alert decât ce ne-a oferit altă dată Square Enix sau Crystal Dynamics, axact pe cafteală. Totuși, nu este la fel de fluid ca benchmark-ul combat-ului seria Arkham cu Batman. Câteva sughițuri ce țin de butoane și design împiedică unii jucători să simtă distracția la maxim.

În primul rând, în prima oră de jucat am simțit controlul personajelor cam șubred și greoi de multe ori. Pot fi luați în calcul și alți factori cum ar fi lag-ul din primele ore de când e deschis serverul sau simpla mea oboseală, însă am citit comentarii ale altora care au dezinstalat jocul după aceea. Mai ales când am jucat primele secvențe cu Hulk, m-am simțit lent și amețit. Ulterior m-am obișnuit cu toate personajele și cu schema de control. Încă nu mă pot pronunța în ce măsură ține tehnic de schema de control și cât ar ține de ritmul jocului. Tind să cred că la ambele trebuie să se umble cât mai repede până la lansare.

Secvența introductivă a poveștii, în care jucăm pe rând cu fiecare Avenger din echipa inițială, am tot văzut-o la diverse prezentări. Multora le place, dar mie mi s-a părut puțin neispirată, cam scurtă și mai ales constrânsă. Orice tutorial este de regulă destul de linear, și înțeleg de ce, și totuși nu prea mi-a surâs să apăs butoanele indicate obligatoriu fără de care nu ai progresa în nivel, simțindu-mă pe jumătate într-un joc QTE de tip adventure. Nici controlul greoi nu a ajutat, în care țintirea lentă și faptul că eroul adesea lovește pe lângă dacă nu te ocupi tu 100% de cameră și țintire te obosește în  condițiile în care narațiunea de grăbește de cum intri în campanie. Nici nu apuci să te bucuri de stilul de joc al vreunui eroi că deja trebuie să joci cu celălalt. Acțiunea frenetică ar trebui să îți dea o mostră din fiecare personaj ca să te facă să vrei mai mult, dar nici chiar atât de puțin, părerea mea. Cu atâtea cutscene-uri mi s-a părut ciudat că povestea e spusă după acest nivel cu artwork-uri și narator.

Linearitatea continuă și după aceea. Conținutul din Beta sare puțin prin poveste, până în punctul în care Ms. Marvel l-a întâlnit deja pe Bruce Banner și amândoi încearcă să îl repună în funcțiune pe Jarvis ca să caute ce a mai rămas din Răzbunători. Din perspectiva lui Hulk, chiar dacă ne aflam în natură, am simțit că nu am ce să explorez, cel mult să mă împiedic de un alt lootchest. Luptele au început să se decongestioneze când s-a mutat perspectiva pe Miss Marvel iar apoi primul boss fight distractiv a fost cel Hulk contra Abomination în străfundurile laboratorului subteran.

Am simțit că am avut mai mult loc de desfășurare abia când am fost lăsat să joc cu Marvel, fata în jurul căreia s-ar părea că se va învârti narațiunea principală, fiind cea care îi reunește pe Avengers. Găsind diversele artefacte lăsate de Stark cu care intracționezi am început să simt cu adevărat că jocul are și o poveste din care poți explora mai mult dacă vrei, mai ales găsind tot felul de date despre membri Răzbunătorilor dar și coperți de benzi desenate de colecționat. Fascinația Kamalei Khan (Marvel) față de aceste descoperiri mi-au amintit că jocul este realizat de Crystal Dynamics. Ulterior, în prima misiune disponibilă pe War Table în epava hellcarrier-ului, într-un mediu înzăpezit, am sesizat influențele seriei Tomb Raider. Abia atunci am avut loc să explorez cu adevărat și să nu mai simt constrângerea coridoarelor, iar partea de platforming se apropie acolo de ce știu că sunt Crystal Dynamics în stare. În acea zonă de tundră am auzit și indicii de Tomb Raider în coloana sonoră. Asta mi-a plăcut.

După încă un tutorial, de data asta mai clar și mai puțin agitat, oferit în camera de realitate virtulă HARM, unde îți poți testa noile abilități obținute, am deblocat harta de pe care îmi puteam alege misiuni, în jur de 10 disponibile, în care am putut juca fie cu Kamala, Hulk, Black Widow și Iron Man – ultimii doi fiind adăugați doar de test, nefiind introduși cum se cuvine în poveste încă. De aici îți poți alcătui un Strike Team compus din coechipieri controlați de AI sau alți jucători dacă dai enable la matchmaking. Când am vrut să invit direct un prieten am fost întâmpinat de erori. Chiar dacă am vrut să joc singur, eram scos în meniul principal dacă nu apăsat repede Launch Mission. În altă încercare, nu apucasem să îmi aleg să joc cu Black Widow fiindcă fusese deja aleasă de un jucător cu care mi s-a făcut matchmake mai repede decât mă așteptam. Erorile acestea de conectivitate sunt firești în beta, dar aș vrea să am o obțiune să îmi pot alege din prima eroul. Deocamdată soluția ar fi să-mi aleg întâi eroul cu setarea de matchmaking oprită și să o activez după, așteptând să se umple lobby-ul, care în cazul de față este faimosul Quinjet.

Diversele misiuni sunt o scuză pentru a te juca cu prietenii de-a Răzbunătorii. Obiectivele sunt totuși repetitive. Bate valul de inamici cât ți sub control punctul cheie al hărții, distruge „arc reactoarele” AIM, uite un lootchest vezi ce e acolo etc. Varietatea scade destul de repede. Până și spațiile din natură să rezumă repede la buncăre subterane, stratificate prin clasica tehnică de mascare a loading screen-ului printr-un lift. Sper să văd mai multă natură sau orașe în jocul întreg, fiindcă mă plictisesc repede de coridoare lucioase.

Chiar dacă am jucat alături de AI, au fost câteva momente scurte de lag, fiindcă suspectez că totul rulează pe server. Coechipierii AI nu se ocupă de obiective decât dacă te duci tu la ele și chiar și așa mai mult le faci tu, de parcă sunt programați după jucătorii care se axazează pe level up pe hartă în loc de obiective. Mi s-a părut comic la AI-ul inamicilor cum te asaltează chiar și când ești stunned cu gheață și trebuie să faci button mashing ca să scapi, dar atunci când activezi finishing move pe vreunul dintre ei, ceilalți te așteaptă în jurul colegului lor umilit să-ți termini animația.

Apreciez că după terminarea oricărei misiuni online, la sfârșit ești rugat să notezi de la 1 la 5 experiența ta, ceea ce îmi dă de înțeles că dezoltatorii sunt foarte serioși cu aceste sesiuni de beta.

Avengers seamănă cu un action „looter” cu mult level up și o groază de costume în care să-ți îmbraci păpușile personajele preferate, outfits pe care le cumperi cu moneda in-game. Fanii benzilor desenate și animațiilor vor fi încântați să vadă pasiunea care s-a pus pe universul Marvel și cât de bine sunt realizate toate aceste costume. Dacă la Black Widow sunt cam seci și par doar schimbări de vopsea de păr și culoarea latexului, pe armurile lui Iron Man va fi bătaie cu siguranță. Nu m-am concentrat așa mult pe outfits deocamdată, mi s-a părut amuzant să mă rezum la look-ul Palm Springs pentru Hulk.

Exclusiv sau pseudoexclusiv?

Separat de calitatea gameplay-ului, se poată discuții pe Internet legate de banii investiți de Sony în acest joc. Pe mine nu m-au deranjat niciodată titlurile exclusive unei anumite platforme, și nici măcar exlusivitatea temporară nu mi se pare împotriva consumatorului – până la urmă este o afacere. Și până la urmă tot aceste exlusivități influențează cumpărarea unei console sau alteia. Așa că mi s-a părut un avantaj relativ OK faptul că posesorii jocului pe PS4 vor fi singurii care pot juca cu Spider-Man anul viitor când va fi lansat personajul. Știm cu toții cum Sony nu vor să-l lase pe Spidey să se joace cu alții prea mult. Plus că îmi imaginez că poate vor conecta cumva universul jocului cu cel din jocul Spider-Man exclusiv din 2018. Atâta timp cât nu conferă o parte critică a poveștii, ci doar va fi o misiune secundară scurtă, ca să justifice prezența sa în misiunile co-op de după aceea, nu văd care ar fi nedreptatea atât de mare, au mai exista exlusivități Sony de genul.

Nici în faptul că clienții cu precomandă pe PlayStation au cu o săptămână înainte acces la versiunea beta nu văd ceva greșit, din moment ce suntem obișnuiți deja cu practica și cu alte francize (vezi Call of Duty). Însă îmi ridic semne de întrebare când văd că există și alte avantaje, cum ar fi disponibiltatea timpurie  a costumelor noi ce vor fi create pe parcurs. Jucătorii de PlayStation își vor putea îmbrăca personajele cu o lună mai devreme ca ceilalți. Pe lângă că este un avantaj superfluu de care nu știu cine e interesat, simt că Sony se străduiește deja prea mult. Mai ales când vezi trailer-ele și reclamele care pun accent pe faptul că Răzbunătorii se adună pe PlayStation. Oare nu mai bine mergeau până la capăt și cumpărau exclusivitatea jocului în întregime? Și așa, sunt mulți care consideră deja o nedreptate DLC-ul exclusiv cu Spider-Man, așa că nu știu ce imagine bună au Sony cu acest joc.

Răzbunarea Răzbunătorilor

Dacă cu Hulk m-am obișnuit mai greu și nu țin să joc toate misiunile cu el, nici neapărat cu Iron Man, cu Black Widow și Thor mi-a plăcut din prima, ba chiar inclusiv cu Captain America mi s-a părut faină coregrafia luptelor. De aceea mă și întreb dacă chiar moare sau de fapt spre sfârșitul campaniei vom afla că este în viață. Cel mai fun erou mi s-a părut Ms. Marvel cu a ei elasticitate. În loc să tragi cu pistolul, laserul sau să arunci cu ciocanul sau cu obiecte atunci când ai atacuri la distanță, cu domnișoara Marvel arunci pumnul mărit. La fel cum ca Iron Man îți poți invoca armura Hulkbuster, și Marvel are o mișcare care te face mare, ceea ce mă face curios dacă îl vor introduce cândva pe Ant Man, eventual jucat tot de Paul Rudd (sau Baker). Cu Spidey îmi este ușor să-mi imaginez că așa cum te deplasezi cu mâna întinsă sau cu grapling hook, tot pe butonul X folosești pânza pentru a te balansa. Mai degrabă sunt curios de Hawkeye, primul erou post-lansare, cum va sta treaba și cum folosești arcul cu săgeți.

Titanii voice-acting-ului de jocuri, Nolan North și Troy Baker, nu lipsesc nici din Avengers. Dacă nu îi cunoști după nume, siguri le cunoști vocile din mai toate titlurile mari de jocuri. Nolan, când nu era Nathan Drake, a fost și Deadpool ca acum să îl joace pe Iron Man, iar în spiritul colaborării celor doi actori, Baker este Bruce Banner. Deduc că vor exista tensiuni între cei doi oameni de știință în prima parte a poveștii. Cel puțin vocile sunt de nota 10, până și Jarvis sună bine ca un majordom englez atunci când te cicăle în timpul misiunilor îndreptându-te către lootbox. Să nu cumva să uiți de loot!

Mă bucur că avem villaini mai puțin folosiți în jocuri sau filme. De MODOK aproape că uitasem complet și îmi place abordarea ceva mai realistă a personajului, din ce văd în trailer-e. Evident sunt curios cum va arăta boss fight-ul cu acesta.

De obicei am dat 3 și 4

Publicul este ușor reticent față de joc și pentru că este obișnuit cu fețele actorilor din universul cinematografic care de mai bine de zece ani domină imaginea Marvel în imaginarul colectiv. Eu sunt cât se poate de încântat de această schimbare de macaz și că vedem ceva cu totul nou în care apar îndrăgiții supereroi. Mă aștept la numeroase easter eggs bazate pe comics și apariții fugare ale unor personaje mai puțin cunoscute.

Rămâne de văzut cât de bine vor reuși să îmbine misiunile solo strict axate pe poveste cu cele online. Pentru mulți experiența live este cam invazivă și înțeleg atât nevoia de a te juca o aventură single-player cât și plăcerea de a juca co-op. Pe eroi în sine nu cred că va fi ceartă, văd că sunt preferați în mod egal. E cam târziu pentru a introduce moduri noi, dar mă gândesc că partea online ar supraviețui mai mult dacă ar exista și un mod versus, cu personaje negative jucabile, ca Taskmaster de exemplu.

Dacă tot nu am mai avut parte de Black Widow (iar noiembrie pare atât de îndepărat și nesigur) la cinema și durează până ne întoarcem la regimul obișnuit de filme cu supereroi, macar avem un Avengers decent de jucat luna viitoare.

Ador supereroii în benzi desenate și filme, dar jocurile cărora le-am oferit interes cât să le termin le pot număra pe prea puține degete. Avengers se apropie dar nu mă convinge până la capăt să-l rejoc după un singur playthrough sau să revin constant să fac o misiune cu prietenii.

Marvel’s Avengers va sosi din 4 septembrie 2020 pe PlayStation 4, Xbox One, Google Stadia, Microsoft Windows PC și pe PlayStation 5 șiXbox Series X după lansarea acestora.

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.