Cum a fost DevPlay2020, conferința digitală a dezvoltatorilor de jocuri

"Ediția 2020 de Dev.Play a inclus și o serie de workshop-uri foarte interesante pentru dezvoltatorii de jocuri independenți, mai ales pentru începătorii care vor să afle mai multe insight-uri despre industria aceasta aflată în continuă evoluție"

0
908
Ascultă acest articol


Când am participat anul trecut la Dev.Play și Bucharest Gaming Week la Palatul Parlamentului, în toată acea mulțime de oameni, nu-mi imaginam că ediția următoare se va ține exclusiv online și că voi asculta din comoditatea bucătăriei învățăturile unor dezvoltatori de jocuri, fie ei indie sau din companii mari.

Derulând un an mai târziu, care a ținut un deceniu, mi s-a părut complet normal în prezent ca un astfel de eveniment să se țină în format exclusiv digital. Obișnuiți deja cu mijloacele de comunicare invitații au venit pregătiți cu prezentări PowerPoint și au răspuns în timp real la sesiunile de Q&A. Subiectele au variat de la adaptarea la vremurile curente până la strategii de generare a ideilor universal valabile și cum să inovezi în ziua de azi.

Dev.Play 2020 s-a desfășurat în cadrul platformei PINE pe 3 și 4 noiembrie, pe care am descoperit-o abia cu această ocazie și are un aspect profi și curat și funcționează la fel de bine. Chiar și cu această disponibilitate minunată, tot nu am putut lua parte la toate panel-urile și workshop-urilor din cauza programului din viața reală. Mai jos o listă a subiectelor discutate:

Ziua 1

  • Pitching Games During Covid Times – Guillaume de Fondaumiere, Quantic Dream
  • The Value Of Showcasing – Christopher Wulf, Those Awesome Guys
  • Not Only Cyberpunk Matters: The Rise of Polish Gamedev – Dariusz Wais, Mill Games
  • Subscription Systems in F2P Games – Felix Pop, Gameloft
  • Finding A Publisher From Covid Shelter – Nikita Vladimirov, Super.com
  • Is It Too Late To Join The Hypercasual Party? – Maxime Jagu, Ketchapp
  • Fireside Chat: Kickstarter Q&A
  • All About The Money: How The Funding Process Works – Callum Underwood, Robot Teddy
  • Biz Dev Steps For Highly Effective M&A: Before And After Deal Making – Mariela Tzvetanova, Imperia Online
  • Quo Vadis Mobile Gaming? Mobile Gaming Growth And Trends Based On Data And Research. – Mariusz Gasiewski, Google
  • Fireside Chat: Building Game Dev Ecosystems
  • Imagine What You Can Do With Cloud And Cognitive In Esports and Video Games! – William Voir-Barry, IBM Corporation
  • Forging Your Path – Standing Out From The Crowd – Leanne Loombe, Riot Forge
  • Panel: Publishing And Funding Trends In 2020
  • Pitching Competition: Nordic Game Discovery Contest – Jacob Riis, Nordic Game Resources

Ziua 2

  • Keynote: Taking the N out of NPC – Liviu Totolici, Ubisoft
  • Voice Games – An Overview Of An Up And Coming Category – Jeferson Valadares, Doppio
  • The Power Of Groups: Building Games Focused Entirely On A Team-Based Experience – George Lemnaru, Green Horse Games
  • Maturation, Metaverses And More – The Megatrends That Will Shape The Mobile Games Industry’s Future – Ben Mattes, Rovio
  • How Our Mental Health is Affected by Game Creation – Kate Edwards, Global Game Jam
  • Fireside Chat: Thoughts On European Innovation In Games
  • Panel: Innovation In Video Games – Navigating Buzzwords, Tech and Creativity
  • Keynote: Get Back In That Box: Creativity And Innovation Within Constraints – Warren Spector, OtherSide Entertainment
  • Dev.Play 2020 Awards Gala – Catalin Butnariu, RGDA

Ambele zile au fost începute de Catalin Butnariu de la RGDA, gazda întregului eveniment.

Ediția 2020 de Dev.Play a inclus și o serie de workshop-uri foarte interesante pentru dezvoltatorii de jocuri independenți, mai ales pentru începătorii care vor să afle mai multe insight-uri despre industria aceasta aflată în continuă evoluție. Workshop-urile au sunat cam așa:

  • Steam Best Practices For Leveraging The Store hosted by Valve representatives: Kassidy Gerber, Erik Peterson and Sophie Mackey
  • Dramaturgy For Game Designers hosted by Dave Pimm (Lecturer at University of Suffolk)
  • Pitching Your Game to Publishers & Funds hosted by Gwen Foster (Senior Business Development at Robot Teddy)
  • Substance Painter – Advanced Techniques And Effects hosted by Andrei Danescu (3D Environment/Technical Artist at AMC Studio)
  • Unreal Engine 4 – Programming a 1st person shooter / rogue-lite hosted by Eugen Sorin Udrea (UE4 Lead Engineer at Amber Studio)
  • How to become rich and famous working in the gaming industry hosted by Stephane Natkin (Founder of Graduate School on Games and Int. Media ENJMIN)
  • Women In Games hosted by Andreea Medvedovici-Per (Executive Director at RGDA), Kate Edwards (Executive Director at Global Game Jam | CEO at Geogrify), Leanne Loombe, (Director, Head of Riot Forge), Jehanne Rousseau (CEO & Lead Writer, Spiders), Cristina Neamtu (Managing Partner, AMC Studio Romania & President of Women in Games Romania), Dan Dimitrescu (Co-Founder & Game designer, KillHouse Games), Michael Liebe (Games Outreach in Europe, Kickstarter)

Top 3 panel-uri preferate de mine:

Am urmărit cu interes special prezentarea Taking the N out of NPC din partea Ubisoft pentru că s-a axat pe conceptul „Play as Anyone” din noul Watch Dogs Legion pe care îl joc în momentul de față. Acolo, designerul a intrat în detalii legate de cum funcționează NPC-urile din lumea jocului pe care le poți recruta în echipa DedSec. Pe lângă faptul că toate personajele sunt practic jucabile, ele au o viață proprie și reacționează în timp real la acțiunile jucătorului, inclusiv în mod indirect – de exemplu un potențial recrut nu mai trebuie convins dacă din întâmplare i-ai salvat sora de niște gărzi Albion abuzive când explorai orașul. Mai departe, dezvoltatorul a vorbit despre pașii pe care i-a urmat studioul, care au fost ideile inițiale și cum au ajuns la ce sunt NPC-urile acum, cum ar fi faptul că au renunțat la o abordare RPG în favoarea unor personaje mai bine creionate de tip Action-Adventure. Mai multe detalii vă voi spune în recenzia jocului.

PositronX este un alt joc pe care îl explorez în momentul de față așa că am fost încântat să iau parte la workshop-ul celor de la Amber legat de producția unui 1st person shooter de tip rogue-lite în Unreal Engine 4. Deși nu a fost un curs pas-cu-pas care să arate efectiv exemple concrete de cum au lucrat în motorul grafic pentru a realiza anumite lucruri, totuși au fost oferite informații utile. Chiar dacă nu ai fi intenționat să lucrezi curând la un joc în Unreal Engine, a fost interesant să aflu câte ceva despre piedicile și provocările peste care a dat echipa în timpul dezvoltării. Dacă vrei, un fel de Making Of pentru jocul românesc PositronX. Având doar câteva idei vagi despre ce aș vrea eventual să realizez, am aflat câte ceva despre ce poate și ce nu poate motorul grafic Unreal 4.25 să-mi faciliteze în momentul de față.

De departe, prezentarea mea preferată a fost și cea din urmă, de dinaintea Premiilor. Legendarul Warren Spector a vorbit despre inovație și conceptul să de a gândi „inside the box”. Nu doar că a fost generos cu înțelepciunea împărtășită, însă a fost cea mai relaxantă prezentare de altfel. Pe bune, omul acesta este o comoară nu numai din punct de vedere al experienției istorice în creația de jocuri video și altele, ci și datorită vocii deopotrivă liniștitoare și entuziasmantă. Un fel de Bob Ross al gaming-ului. Mi-am notat cu sfințenie ce a avut de spus despre stabilirea unor parametri în care să-ți proiectezi jocul. Adică să gândești în cadrul unei cutii stabilite la începutul proiectului. Dacă vrei, niște stâlpi pe care să se bazeze proiectul și de la care să nu ai voie să deviezi. Sună a limitare, însă ce a avut de spus a fost foarte util și cumva încurajator. Paradoxal, ești mai puțin constrâns așa. Poți căuta cartea lui Ted Hope, „Hope for Film” din care s-a inspirat mult Spector pentru lecțiile sale de gamedev.

Încerc să nu comentez prea mult despre deja stresanta situația globală actuală, însă pe de-o partre trebuie să recunosc că anul acesta mi-a fost cel mai ușor să particip la evenimente specializate cum este acest Dev.Play. Așa cum s-a precizat în multe dintre prezentări, anul acesta a oferit numeroase lecții industriei de jocuri. Să sperăm că totul va merge mult mai bine de acum încolo.

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.