“Outsiders s-a împrăștiat rapid pe toate platformele ajungând pe stațiile de jocuri gata pregătite pentru – la acel moment – unul dintre cele mai așteptate jocuri ale acestui început de an și jocul care avea să marcheze debutul consolelor noi.”
Gen: RPG, Shooter
Lansare: 1 aprilie 2021
Studio: Square Enix, People Can Fly
Distribuitor: CD Media
Platforme: Stadia, PlayStation 4, PlayStation 5, PC, Xbox One, Xbox Series X/S
Clasificare: 18+
Sinopsis:
OUTRIDERS este un shooter co-op RPG de 1-3 jucători, situat într-un univers original sci-fi, întunecat și disperat. Pe măsură ce omenirea sângerează în tranșeele lui Enoh, îți vei crea propriul Outrider și vei începe o călătorie pe planeta ostilă.
Cu povestiri bogate care se întind intr-o lume diversa, veti lasa in urma mahalalele si oraselele din First City si veti traversa paduri, munti si desert in cautarea unui semnal misterios.
Combinand o arma intensa cu puteri violente si un arsenal de arme si seturi de unelte din ce in ce mai neobisnuite, OUTRIDERS ofera nenumarate ore de joc de la unul dintre cei mai buni dezvoltatori de shootere din industrie – People Can Fly.
Recenzie:
Outriders, dacă nu mă înșel, a fost printre primele jocuri anunțate pentru noua consolă de la Sony, PlayStation 5 și imaginile și teaserele era pur și simplu spectaculoase d.p.d.v. al graficii și cred că a declanșat un mic hype mai ales că în spatele jocului erau cei de la People Can Fly cunoscuți pentru Bulletstorm, Painkiller și cel mai popular, Gears of War.
Și mai interesant de atât, aflam că jocul se află în dezvoltare din… 2015 – la 6 ani înainte de debutul său pe consolele de generație veche și nouă, dar și pe Stadia – moment ales cum nu se poate mai bine pentru lansarea proaspătă a noilor console de la Microsoft și Sony. 6 ani în dezvoltare este o perioadă lungă și dacă mai punem și că People Can Fly, ajutată de Square Enix, au extins numărul de persoane la aproximativ 200 de indivizi pentru a se implica mai mult sau mai puțin în acest joc, atunci așteptările sunt și mai mari.
Înainte de lansare am avut parte chiar și de un demo, prin februarie, părerile fiind realtiv bune despre acesta, sau cel puțin așa ar reieși o medie a celor 2 milioane de jucători care l-au testat apoi 1 aprilie 2021 a sosit și nu a fost o păcăleală, Outriders s-a împrăștiat rapid pe toate platformele ajungând pe stațiile de jocuri gata pregătite pentru – la acel moment – unul dintre cele mai așteptate jocuri ale acestui început de an și jocul care avea să marcheze debutul consolelor noi despre care vă vorbeam. Am folosit “la acel moment” pentru că la scurt timp după lansare părerile jurnaliștilor din branșă și a jucătorilor au început să sosească părerile fiind împărțite.
Cum era și de aștepteptat, vânzările au fost bune, în Marea Britanie clasându-se ca cel de-al 6-lea cel mai bine vândut joc în format retail pe toate platformele și a atras mai mult de 100.000 de jucători concomintent pe Steam, jocul necesitând conectare permanentă la internet pentru a-l putea juca.
Outriders a ajuns și la noi și am optat pentru versiunea de PC și am sărit imediat să facem niște live-uri (unul pe Facebook și unul pe YouTube) în primul rând să-l testăm din punct de vedere tehnic și apoi să vedem ce poate. Haideți să vorbim prima oara despre poveste, apoi înaintăm în gameplay, lăsăm partea tehnică după și încheiem cu o părere scurtă.
Poveste
Pe scurt, la mijlocul secolului XXI Pământul a fost răvășit de condiții meteorologice extreme, umanitatea pierzând încet încet lupta cu ele și într-un moment final de îndeletnicire au fost puze bazele unei Enoch Colonization Authority (ECA) pentru a ajunge pe o planetă neexplorată, Enoch, asemănătoare planetei Pământ. Se construiesc două nave gigantice, Caravel și Flores, menite să care fiecare 500 de coloniști cu o misiune foarte vitală și clară, dar din păcate sunt probleme cu Caravel care explodează chiar în timpul construcției, singura speranță a omenirii rămânând Flores.
83 de ani mai târziu Flores reușește să aterizeze cu succes pe Enoch, iar primii care vor pune piciorul pe sol sunt Outriders – o echipă de soldați de elită cu misiunea de a securiza zona de aterizare și de a pregăti colonizarea, dar vor afla brutal că și aici, ca și pe Pământ, fenomenele meteo sunt necruțătoare! ECA nici nu pășește bine pe Enoch că o “Anomalie” – furtună mortală de energie, lovește crunt decimându-i în viață rămânând doar unul singur, Outrider, care este recuperat de Shira pus în criostază și readus la realitate 31 de ani mai târziu când află de eșecul colonizării planetei.
Aflăm că cei rămași au fost divizați în ECA – ce a mai rămas din ea și Insurgents – soldați rebeli care încearcă să preia conducerea ECA sau să o detroneze. Outrider se va alătura ECA și va da nas în nas cu Insurgents, iar întâlnirea sa cu o Anomalie îi va da puteri nebănuite, supranaturale, care i se vor alătura arsenalului de arme. Reuniunea sa cu Shira se va dovedi una foarte inspirată împreună luptând cu Insugents și cel mai important pentru a restabili legătura cu Flores, aflată acum pe orbită cu o parte din provizii. Misiunile vor continua să sosească și speranța pentru o colonie pare tot mai slabă și datorită Anomaliilor, nu numai a “rezistenței” militare. Soarta omenirii – colonizarea cu succes a planetei Enoch – stă în mâinile lui Outrider și după cum ați bănuit, acela ești tu, așa că… totul depinde de tine.
Cheezy? Fumată? Cam ce ziceți de “poveste”? Ei bine poate că nu pare prea complexă însă printr-un gameplay reușit și un engine capabil și funcțional șansele sunt mari ca să avem în față un joc interesant. Așadar să trecem la următorul pas, gameplay-ul!
Gameplay
Un cinematic introductiv dă drumul la poveste și intrăm în treningul lui Outrider în primele minute ale aterizării ECA pe Enoch și în primii pași pe planetă, pe parcurs, ne vom acomoda cu controlul, peisajele, vom lua parte la un scurt tutorial de luptă și vom afla că discuțiile cu membrii echipei au mai multe variante de răspuns dintre care poți alege.
OSD-ul este populat, în partea stângă sus de misiunile active pe care trebuie să le îndeplinești, butonul TAB lăsând o dâră către punctul de interes și în mare parte vom admira și mediul înconjurător populat de fel de fel de floră și faună, parțial mai altfel decât cea de pe Pământ. Tot în stânga sus avem și un fel de radar unde vedem poziționați și inamici, iar în dreapta, jos, avem afișate arma principală, cea secundară, și mai încolo, vor apărea și grenadele și tot acolo este afișată și starea muniției. Interacțiunea cu alte personaje și obiecte se face apăsând butonul E, iar în timpul conversației camera se apropie de subiecți. Pe mijloc, jos, vor fi afișate, pe parcurs, abilitățile alese care se pot activa de către jucător și au o durată de încărcare, iar tot pe mijloc, sus este afișată bara de Level și World Tier-ul utilizat.
World Tier-ul se comportă ca un nivel de dificultate. Se deblochează pe rând și vine cu anumite beneficii, spre exemplu looting mai bogat. Dacă jucătorul nu poate face față unui Tier deblocat avansat, poate comuta pe altul inferior dar va renunța la anumite beneficii. Ați prins voi ideea.
Putem accesa oricând meniul, a căror tab-uri vor fi activate pe parcursul jocului deblocându-se treptat Jurnalul – unde aflăm informații despre Personaje, Inamici, Enoch, Istoric și Obiecte. Odată deblocat un personaj, sau loc pe hartă – ca să dăm și exemple – vom afla mai multe detalii despre acestea. În partea din stânga, jos, figurează numele ales de jucător pentru Outrider și bara de viață, iar întorși în meniu, la Inventory, tipic RPG-urilor apare personajul central, în stânga având panoul pentru armele și grenadele/obiectele așezate pe categorii. De exemplu, armele sunt principale, secundare și ușoare, fiecare cu statisticile lor, iar dedesubt sunt afișate Resursele care sunt de mai multe feluri și care vor folosi mai încolo pentru Crafting, la fel și Shards, care, ați bănuit bine, le adunați de pe “teren”. În partea dreaptă însă, avem partea “vestimentară” despicată în ce porți pe cap, torso, pantaloni și încălțări. Tot acolo aflăm cum stăm cu sănătatea și armura.
După cum bine v-ați dat seama, este genul de RPG unde looting-ul contează, dar înainte de a avansa în meniu, să vorbim puțin și de personajul nostru, Outrider-ul pe care ni-l configurăm, din punct de vedere al aspectului, înainte să pășim în joc. Outrider-ul va primi de la voi un nume și vom putea să personalizăm câteva detalii ale sale pornind de la aspect și apoi ne vom alege din ce clasă să facem parte. După ce parcurcem acea primă parte de care vă spuneam și Outrider-ul (JimmyX – numele ales de mine) se va lovi de o Anomalie care-i va de puterile supranaturale vom avea de ales dintre mai multe clase.
Clasele acestea sunt marcate ca fiind Căi de urmat mai departe și sunt împărțite în: Devastator – Close Range. Tank. Stand Your Ground, Trickster – Close Range. Hit & Run. Spacetime, Pyromancer – Medium Range. Conjurer. Fire și Techomancer. Long Range. Support. Gadgets. Alegerea trebuie să o faceți atent căci odată ales nu mai poți schimba după (eu am ales Devastator). Fiecare dintre acestea, după descriere ne dăm seama despre ce este vorba, iar odată ce trecem peste acest pas se va debloca în meniu tab-urile Skills (Abilități) – active care pot fi activate pe parcusul deblocărilor sale; Class (Abilități) – un tree imens care va putea fi și el activat, pe parcurs, în funcție de Class Points utilizate, împărțit pe trei ramuri: Vanquisher, Warden sau Seismic Shifter. La Accolades, prin utilizarea cea mai mare a unor combouri/skilluri/abilități/arme – Tier -, acestea vor crește în nivel și vor debloca și anumite Reward-uri precum Banners și Emotes.
În meniu vei putea accesa și Harta (Quest Map) unde sunt afișate misiunile active și cele secundare și veți avea posibilitatea să parcurgeți rapid dintre puncte de interes pe hartă prin plasarea Bannerelor în locuri speciale.
În puncte mai importante de pe hartă, putem să le numim Outpost-uri, avem comercianți de la care facem negoț de una de alta; avem un Stash unde ne lăsăm ce dorim să nu mai vindem și acel Rucsac pe care-l purtăm și unde strângem toate “nebuniile”. Bineînțeles, capacitățile acestora sunt limitate deci trebuie să fim selectivi. Tot din Outpost-uri poți intra rapid la o consolă unde să inviți prietenii să ți se alăture în aventură.
Pe teren le umblăm la ghiozdan inamicilor căzuți, ne facem reumplere la muniție de la anumite lădiție găsite și trebuie să alegem, ca în orice RPG care se respectă, arma potrivită pentru tipul de inamic potrivit și dacă tot am deschis vorba despre inamici, ei bine avem o varietate foarte mare, de la creaturi locale la Insurgents cu tot cu căpetenii și boși, cele două categorii din urmă având fiecare anumite comportamente și bineînțeles necesită abordarea de atac potrivită.
Nici de arme nu ducem lipsă, varietatea fiind destul de mare, pornind de la pistoale, arme gen shotgun și până la arme automate și cu lunetă și când mai punem și la bătaie acele abilități de tot felul obținem combouri și combinații nenumărate cu care să ne doborâm inamicii.
După cum v-ați dat seama, noi am jucat versiunea de PC, iar controlul cam face nod la degete, dar cu o aranjare după plac a butoanelor, intri încet încet în pâine. De pe mouse controlezi direcția de mers și ai libertatea de a privi în ce parte dorești, iar pe un mouse de gaming cu ceva mai multe butoane îți poți seta focurile, principal și secundar dar și abilitățile să le poți accesa imediat.
Din tastatură ai tastele de direcție, un buton (Q) pentru schimbat rapid cu o a treia armă, iar cu tasta E, cum spuneam și mai sus, accesezi obiecte și porți discuții cu NPC-uri. Te pui pe fugă cu tasta Shift (apăsare continuă sau activare – selectezi tu cum dorești). Tasta Space este utilă pe câmpul de luptă că te poți ascunde după obiecte și poți avansa în această postură, iar, default, tastele numerice vor fi cele pe care-ți poți pune abilități.
Cinematicurile sunt destul de frecvente și în general leagă acțiunea, iar camera tremurândă va împărți probabil părerile jucătorilor.
Tehnic
Înainte de toate e bine de știut pe ce configurație am rulat Outriders și ce setări grafice am ales. Am optat pentru setări maxime (Ultra) la rezoluția 4K cu HDR pe ON și cu RTX ON (DLSS ON) și am rulat pe Ryzen 5 3600X (@4Ghz) + cooler stock, HyperX Fury RGB 2x16GB (@3200MHz), SSD Corsair Force GS 120GB/ADATA Ultimate SU650 480GB/HDD Seagate 2TB/SSD Samsung 970 PRO 512GB/ADATA XPG GAMMIX S50 1T/Kingston NVMe PCIe SSD 1TB, Gigabyte GeForce RTX 2060, ASUS TUF GAMING B550M-PLUS (WI-FI), Corsair GS800. Menționez că am avut aplicat cel mai nou update de driver Nvidia, chiar cel recomandat pentru a aduce avantaje acestui joc.
Pe această configurație și setări grafice am și făcut acele LIVE-uri pe Facebook și YouTube, inclusiv acele 25 de minute de gameplay tot de pe YouTube, unde se observă că situația nu e tocmai roz. Framerate-ul e instabil și deseori scade, dar de bine de rău am reușit să parcurg jocul.
Din punct de vedere grafic, Outriders poate că nu este ceva nemaintâlnit, dar reușește să te țină interesat prin paletele de culori variate și peisajele frumoase, locați diferite și variate stări ale vremii. Personajele sunt atent realizate și detaliate deși faptul că am ales barbă lungă pentru personaj pune unele probleme de afișare și se observă câteodată că are nevoie de puțin timp de randare a texturilor chiar și pentru obiectele și personajele din prim plan (inclusiv Outriderul tău). Chiar dacă sunt pentru o fracțiune de secundă, acestea sunt observabile.
Efectele speciale vizuale sunt plăcute și variate, pornind de la cele ale vremii și până la focurile armelor, exploziile și fumul și până la însăși Anomalia în cauză. La un moment dat parcă simți că acele particule de foc și obiecte parcă se insistă cu ele, iar reflexia în apă și obiectele lucioase nu sunt chiar așa cum mă așteptam de la acel RTX ON, chiar și pe HDR. Luminile și umbrele, la fel, sunt acolo, dar nu știu, parcă te așteptai să fie mai bune vorbind strict de nivelul de detaliu.
Muzica e plăcută, se adaptează în funcție de ceea ce se întâmplă pe ecran, dar nu am găsit să spun sau să simt că a accentuat imersivitatea unei lupte, spre exemplu, iar dacă mai și mori și o iei de la capăt, la un moment dat ajungi să dai pe mute. Efectele sonore, însă, sunt top notch, jungla prinde viață, animalele horbecăie și păsările vorbesc pe limba lor, foșnetul faunei e acolo, armele clănțăne așa cum ar trebui și se observă atenția la detalii.
Personajul răspunde bine la control și animațiile sunt și ele… acolo. Flora arată bine, dar creaturile Enoch-ului sunt cele care-ți reamintesc că te afli pe o planetă străină, arhitectura nefiind neapărat una diferită. Atmosferic vorbind, toate acestea se completează și dacă ai timp să te oprești să privești în jur vei avea ce vedea și arată bine, dar acțiunea va fi la ordinea zilei.
Respawn-urile inamicilor sunt din același punct și din greșeală, odată am observat și că urmează aceiași pași dacă cumva mori și te întorci în acel loc. Nu este neapărat o bilă neagră, dar cred că rejucabilitatea va fi mai scăzută. Acest lucru se întâmplă dacă nu interacționezi cu ei. Dacă inteacționezi și deschizi focul, parcă impactul gloanțelor asupra inamicilor nu au greutate, luptele nu sunt chiar așa antrenante, deși, este implementat în AI-ul acestora ca, spre exemplu, dacă vrei să stai undeva ascuns și să ataci de acolo, vin să te înconjoare, aruncă grenade să te scoată de acolo.
Să vorbim și de acel Always Online? Nu știu ce să zic, personal nu am avut probleme cu conexiunea, probleme care au fost semnalate de mulți la debutul jocului pe motiv de servere prea încărcate și sloturi ocupate. Am testat însă să văd ce se întâmplă dacă PC-ul nu este conectat la internet atunci când vreau să joc Outriders sau eram în joc și întra-adevăr apare aproape imediat mesajul de eroare:
O altă problemă vehiculată ar fi instabilitatea și balanța looting-ului. Lipsa de satisfacție și cantitatea acestuia și pot să zic că da, la un moment dat, cu bani în buzunar, efectiv nu mai ai ce face cu ei, la cumpărături negăsind, perioade lungi, ceva mai bun decât ai pe tine, iar cât despre evoluția personajului, care se simte plăcut în primele ore de joc, apoi se simte că durează o infinitate, iar acel Class (Skill Tree) parcă-l completezi din ce în ce mai greu și la un moment dat parcă-ți piere satisfacția. Este nevoie de răbdare și personal am dat de frustrare cu World Tier-urile puse să treacă pe cel mai complex odată activat cel mai nou deblocat. Am dat de boși care efectiv, orice combinații făceam, ori dura foarte mult să-i doborăsc ori pur și simplu cedai nervos și aveai impresia că pur și simplu nu-l afectezi deloc, iar el te făcea din doi pași și trei mișcări. Recunosc, că am umblat la World Tier-uri în aceste cazuri, dar cu regret pentru că am pierdut probabil anumite beneficii la loot.
Misiunea principală nu este foarte lungă, iar sidequest-urile nu sunt atât de variate pe cât și-ar dori jucătorii și nici nu te satisfac reward-urile care constau, în mare parte în echipamente și arme care-s mai slabe decât cele folosite. Avem și rare și tot felul de efecte magice la arme/costumație, dar chiar și așa…
Pus în balanță totul avem și bune și rele și nu știu dacă cele rele sunt de genul rezolvabile prin update/patch-uri sau pur și simplu așa au fost gândite de la bun început fie că ține de motor grafic sau mintea celui/celor din spatele acestora.
Concluzie
6 ani de dezvoltare, People Can Fly, Square Enix, printre primele jocuri anunțate pentru noua generație de console, demo înainte de lansare cu păreri bune, pare rețeta perfectă pentru un joc bun, nu? Ei bine, odată ce ai pus mâna pe el, după primele ore de joc, graficele scad și începi să vezi și să simți un gust nu tocmai bun. Într-un sfârșit, Outrider nu este un joc rău, nicidecum, dar la așteptările mari pe care le-a ridicat cu succes, pică greu și probabil că se va pierde în timp, dacă răsar titluri de acest gen, mai bune.
Outriders poate că nu aduce nimic nou sau diferit, dar trebuie să apreciem lucrurile bune, balanța înclinând către acestea și cu puțină răbdare și faptul că s-a anunțat conținut nou, poate va rezista totuși în timp.
Outriders s-a lansat din 1 aprilie și poate fi achiziționat în format retail și digital pentru Stadia, PlayStation 4, PlayStation 5, PC, Xbox One, Xbox Series X/S.