Cruella – Recenzie

"realizarea vizuală este una ce nu trebuie ratată, ce se ia de mână cu o coloană sonoră potrivită și te afundă într-o atmosferă revigorantă."

0
2257
Ascultă acest articol


“Alături de imaginea spectaculoasă, muzica cusută pe firul narativ comunică eficient setea de răzbunare, tenacitatea și ambiția Cruellei, atât de bine că e greu să îți imaginezi alte piese licențiate în locul lor.”

Regizor: Craig Gillespie

Scenariu: Dana Fox, Tony McNamara

Gen: Comedie, Crimă

Lansare: 04.06.2021

Durata: 2h 14min

Studio: Walt Disney Pictures

Distribuitor: Forum Film

Clasificare: A.P.13

Actori:

Emma Stone … Estella / Cruella
Emma Thompson … The Baroness
Joel Fry … Jasper
Paul Walter Hauser … Horace
John McCrea … Artie
Emily Beecham … Catherine / Maid
Mark Strong … John the Valet

Sinopsis:

Noul film “Cruella” produs de Disney este o adaptare live-action inspirată din celebra carte “101 Dalmaţieni”, care sondează povestea de origine a celebrei răufăcătoare.

Recenzie:

Cruella mi-a depășit puțin așteptările fiindcă mă temeam să nu fie un Joker Disneyzat. Este din ce în ce la modă să scoți la iveală originile unor antieroi în care să ne regăsim mai ușor decât în eroi, și de ce nu, uneori răufăcători ca Joker.

Prima parte a filmului, fiind încărcată de expozițiune, este oarecum mai lentă și nici nu simți neapărat că e vorba de Cruella de Vil, ci de povestea unui grup de hoți pricepuți – ceea ce nu a fost rău, ci oarecum banal. Asta până când povestea începe pe la jumătate să aibă mai multă energie și totodată dezvoltarea personajului începe să aibă mai mult sens. Tot atunci acțiunea devine din ce în ce mai efervescentă, spectacolul ia amploare și te ține de mână până la satisfăcătorul final.

Estella (sau Cruella) este, după cum probabil ai ghicit, un copil-problemă în afara normei, căruia îi este dificil să se țină de promisiunea de a fi cuminte, curiozitatea și ambiția câștigând de fiecare dată. Un geniu din naștere care nu se lasă cu una cu două și care e în stare să se lupte cu întreaga școală ca să își expună ideile. Totul ia o întorsătură dramatică atunci când mama ei vrea să înceapă o viață nouă la Londra, unde speră că Estella fie va fi mai cuminte fie va fi mai bine primită, însă are nevoie de un împrumut de bani de la Baroană. La conac Estella este vrăjită de sclipirea hainelor luxoase ale musafirilor și nu se poate abține să nu intre într-un bucluc care duce la moartea mamei sale. Orfană și fugară, Estella se înhăitează cu doi hoți pe nume Jasper și Horace, alături de care timp de 10 ani trăiește numai din furtișaguri din ce în ce mai elaborate. Povestea începe să îți amintească de Cruella din 101 Dalmațieni abia când Estella obține un loc de muncă real la o casă de modă.

Povestea de origini a Cruellei schimbă puțin felul în care o percepeai în vechile filme cu dalmațieni, dar ca să abordezi discuția asta cum se cuvine înseamă să intri în toate spoilerele masive ale filmului.

Tonul și direcția filmului poate fi ușor comparată cu ce au vrut să facă cu Maleficent și le-a reușit și de data aceasta. Cruella este mai întunecat și mai matur de atât și totuși încă un film marca Disney bun de văzut de toată lumea – dar clar semnificativ mai apreciat de publicul adult. Traumele psihice ale Estellei care o transformă în Cruella pot fi înțelese doar de adulți. Faptele ei sunt rele dar nu ajunge niciodată în extremele la care te-ai aștepta. Mulți dintre noi s-ar putea să știm de asemenea cum este să ai ambiții și să știi în sufletul tău că poți mai mult dar pur și simplu nu te crede nimeni sau nu ți se oferă deloc ocazia și la un moment dat răbufnești și te simți nevoit să treci peste obstacolele carierei în moduri îndrăznețe.

Cea mai bună parte a scenariului e reprezentat de duelul creativ dintre Baroana care a condus moda londoneză ani buni și Cruella, tânăra genială care îndrăznește să o detroneze cu ideile ei ieșite din comun, ce emană energie punk rock proaspătă și întinerită. Poți interpreta acest duel și ca un conflict între generații, cu atât mai semnificativ fiindcă acțiunea se petrece în anii ’70.

Interpretarea Emmei Stone este de milioane, urmată apoi de Emma Thompson în rolul Baroanei. Ambele doamne ale modei sunt din start niște personaje credibile care te fascinează. Jasper și Horace (Joel Fry și respecitv Paul Walter Hauser) sunt disponibili oricând planurilor Cruellei, chiar și când devin ezitanți. Exact când mă așteptam la un conflict mai puternic de familie, lucrurile s-au rezolvat un pic mai ușor decât ar fi fost credibil. Bufoneriile lor sunt adesea trase de păr dar e greu să nu zâmbești măcar la pățaniile lui Horace. Și nu ar fi fost film Disney fără gagurile vizuale emblematice obligatorii, oricât de matur și întunecat este filmul de față.

John McCrea este una din mini vedetele poveștii în rolul lui Artie, croitorul fabulos pe care îl descoperă Cruella într-un magazin second hand. O prezență energică, Artie adaugă culori excentrice în tabloul Cruellei. De la Mark Strong aveam în schimb mai multe așteptări știind de roluri a mai avut. Valetul John are într-adevăr propria carismă dură și misterioasă alături de baroană, și are un rol cheie în desfășurarea poveștii, dar interpretarea rămână oarecum prea rigidă chiar și după dezvăluirea acelui rol cheie. Însă cred că e de vină și scenariul care face acea schimbare prea brusc, nelăsând loc de aer, încât pare că informațiile vin de nicăieri și au o livrare seacă. Noroc cu reacțiile personajului principal, jucate impecabil de Stone.

Umorul filmului nu se rezumă la gagurile vizuale menționate, există și o ironie plăcută care uneori este eclipsată de umorul vizual uneori puțin exagerat, alte ori ilustrat genial de distribuție. Coregrafia acțiunilor este distractivă, însă pentru mine a fost la limită, încă o scenă de genul și aș fi simțit o exagerare nenecesară.

Garderoba realizată pentru film este absolut fabuloasă, în special rochiile Cruellei și ale Baroanei, dar nici cu vestimentația personajelor secundare nu mi-e rușine. Fiind povestea de origini a unei răufăcătoare (sau… antieroine, acum?) care din copilărie a fost pasionată de design vesitmentar, era obligatoriu ca producția să exceleze în acest domeniu. Hainele Cruellei de multe ori comunică emoții la fel de bine ca actrița. Mi s-ar părea cinstit să primească nominalizări la premii oferite pentru machiaj și vestimentație.

Coloana sonoră aleasă este la fix, toate piesele se așează ca într-un puzzle muzical în ordinea firească, croită pe narațiune. Numai bune să le asculți din nou în metrou după ce pleci la film ca să te motiveze și pe tine să îți urmezi visurile cu orice preț. Alături de imaginea spectaculoasă, muzica cusută pe firul narativ comunică eficient setea de răzbunare, tenacitatea și ambiția Cruellei, atât de bine că e greu să îți imaginezi alte piese licențiate în locul lor.

Una peste alta, filmul Cruellei este plin de o energie ce merită experimentată la cinema, chiar dacă nu explodează din prima parte a poveștii. Scenariul uneori se grăbește și nu tot ce se întâmplă este și memorabil, mai ales acțiunea comică a personajelor secundare. Însă realizarea vizuală este una ce nu trebuie ratată, ce se ia de mână cu o coloană sonoră potrivită și te afundă într-o atmosferă revigorantă.

Rămâne, așadar, să-l vedeți și să decideți singuri dacă vă este pe plac sau nu și vă așteptăm să discutăm despre el. Filmul “Cruella” este distribuit în România de Forum Film România și are premiera în cinematografe în data de 4 iunie 2021.

Forum Film România

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.