Sputnik – Recenzie

Studio: Art Pictures Studio

Distribuitor: Happy Cinema

Oksana Akinshina … Tatyana Klimova
Fedor Bondarchuk … Colonel Semiradov
Pyotr Fyodorov … Konstantin Veshnyakov
Anton Vasilev … Yan Rigel

Uniunea Sovietică, 1983. O navă spațială se întoarce pe Pământ, dar doar unul dintre cei doi cosmonauți mai este în viață. Ce s-a întâmplat la bord rămâne un mister, dar toate indiciile arată faptul că astronautul a intrat în contact cu o nouă formă de viață și nu s-a întors singur. Un monstru trăiește înăuntrul lui.

Am intrat în sala Happy Cinema fără nicio așteptare de la Sputnik, fără să fi văzut măcar un teaser înainte sau să citesc un rezumat – m-am bazat doar pe afiș că este vorba de un horror SF rusesc.

Sputnik este un film care știe să compenseze ceea ce nu poate. Firul narativ principal este previzibil, dar are câteva surprize unde nu te aștepți care dezvoltă subtil personajul principal. De parcă scenaristul știa că nu are cum să te surprindă ca fan al horror-ului SF, dar măcar să te delectezi cu descoperiri mici la final.

După vizionare, nu aș încadra Sputnik chiar în genul horror, fiindcă se apropie mai degrabă de un thriller SF politico-militar. Atmosfera este reușită și pe tot parcursul filmului ești ținut în suspans, dar nu există sperieturi de tip jump-scare mediocre. Groaza constă în amănuntele despre parazitul extraterestru care îți sunt dezvăluite încetul cu încetul, și în implicațiile pe care le au pentru scena politică a anului 1983 în care se petrece acțiunea.

Oricât ai încerca să-i lipești o etichetă de clonă de Alien sau Venom, aceasta se va derula prin colțuri. Sputnik are propria identitate fără să copieze prea mult din ce s-a inspirat. În primul este specific rusesc – ok, nu am văzut mai mult de 1-2 filme rusești, dar îți dai seama imediat că le aparține. Dialogurile sunt la fel de autentice perioadei ca și decorul. Marea majoritate a filmului a fost turnat la Institutul de Chimie Bio-organică Shemyakin-Ovchinnikov din Moscova, construit în 1959, o clădire perfectă pentru a reflecta stilul arhitectural sovietic într-un film SF. Și în ciuda esenței tari sovietice, nimic din scenariu nu mi-a sărit în ochi ca fiind patriotic sau eroic. Pur și simplu, cadrul acțiunii este autentic fără să-ți scoată ochii cu nimic.

Ceea ce mă duce la altă idee: protagonista filmului Tatyana Klimova se impune în scenă fără efort, asemeni clasicei eroine Ripley din Alien în 1979. Adică nu este vreo Văduvă Neagră sau Înger de-al lui Charlie, este un om de știință profesionist și perseverent. O femeie independentă fără să aibă independența scrisă pe frunte de producători. Oksana Akinshima a fost alegerea excelentă pentru rol, cu o interpretare care întărește caracterul cinstit și rece al personajului. Restul personajelor sunt interpretate de actori oarecum înlocuibili dar eficienți în rolurile lor aproape stereotipice.

Cu un buget echivalent cu numai 2.6 milioane de dolari americani, chiar dacă știm că producția unui film rusesc e mai ieftină oricum și economia de acolo funcționează diferit, trebuie să apreciezi cât de bine arată extraterestrul parazit. Mă gândesc că alți producători își bat joc de 26 sau chiar 260 de milioane de dolari, în condițiile în care Sputnik arată atât de bine. Nu zic că impresionează sau te dă pe spate și nici nu cred că avea cum, în schimb apreciez nivelul pe care îl atinge latura tehnică a filmului cu un buget atât de restrâns. Un studio care dă dovadă de profesionalism pasionat. Extraterestrul se mișcă fluid, inspirat de mișcările unui dragon de komodo și nu este acuns prea mult timp de întuneric sau de unghiuri ciudate de filmare.

Rar mai văd un SF la cinema care pune accent pe prima literă, nu pe a doua. Rezultatele cercetătorilor sunt plauzibile, teoriile științifice puse pe masă sunt credibile. Mi-a plăcut mult ancorarea aceasta spre realitate, în contrast cu fantezia bombastică a unor blockbustere. Mi-a plăcut și lipsa oricărei umbre de umor: nimic nu e amuzant sau tras de păr, nimic nu te scoate din atmosferă prea tare.

Păcat că scenariul e din ce în ce mai previzibil către final, care e chiar puțin dezamăgitor, totuși cu un sentiment de „mai bine că s-a terminat așa decât altfel”. Existau opțiuni mult mai previzibile și stereotipice pentru final, și îl prefer pe acesta care le anulează pe celelalte. Aș fi vrut altceva însă, dar îmi dau seama complet ce.

Dacă ești un fan al seriei Alien sau al lui Venom dar nu cauți ceva care să le depășeașcă, ci ceva care are propria identitate și le aduce cumva un omagiu, atunci Sputnik e pentru tine. Dacă ești atent sau cauți trivia, chiar există un easter egg subtil pentru Alien.

Sputnik va primi, din punctul meu de vedere, statutul de cult-classic

E greu să-i dai notă prea pare pentru că este sub anumite așteptări (nu este un horror la care te sperii, de exemplu, și nici nu este tocmai spectaculos) – depinde foarte mult ce vrei de la el și e mai bine să nu-i ceri nimic ca să-l lași să te surprindă. De fapt, nu este un film pentru publicul larg, ci mai dergabă pentru fanii SF/horror cu gusturi aparte. Sputnik va primi, din punctul meu de vedere, statutul de cult-classic. Mai ales că este cumva realizat încât nu ști dacă e lansat în 2021 sau în 1983. În ciuda „lejerității” sale, e un film pe care am să-l rețin.

Dacă frații Strugatsky mai trăiau, aș fi fost curios să-i întreb de părere au de acest film. Ceva îmi spune că ar fi fost de acord cu mine măcar în proporție de 80%.

Rămâne, așadar, să-l vedeți și să decideți singuri dacă vă este pe plac sau nu și vă așteptăm să discutăm despre el. Filmul SPUTNIK este distribuit în România de Happy Cinema și are premiera în cinematografe în data de 30 iulie 2021.