Skyward Sword funcţionează ca un origin story pentru tot ce ţine de universul Zelda. ”

Gen: Acțiune, Aventură

Lansare: 23 iulie 2021

Studio: Nintendo

Platforme: Nintendo Switch

Clasificare: 12+

Avântă-te printre nori și asistă la originile Master Sword în The Legend of Zelda: Skyward Sword. Această misiune clasică a fost îmbunătățită pentru Nintendo Switch cu control de mișcare mai fin, precum și control de butoane nou adăugate.

10 ani mai târziu Nintendo scoate la suprafaţă unul dintre cele mai discutate jocuri din seria Zelda. Pentru unii este unul din cele mai bune, iar pentru alţii este unul din cele mai rele şi ca să vezi ce chestie şi în 2021 lumea revine cu noi critici sau laude legate de acest joc. Totul este diferit însă nimic nu s-a schimbat.

Un origin story

Skyward Sword funcţionează ca un origin story pentru tot ce ţine de universul Zelda. Cu un ansamblu de personaje memorabile şi mai puţin memorabil la fel precum o serie de boss fights memorabile şi unele complet generice, jocul a avut mult de suferit nu din cauza poveştii ci din alte motive despre care vom vorbi mai târziu. Povestea începe la Skyloft, hub-ul central, unde Link, tânăr cavaler în pregătire îşi dă ultima probă doar că Zelda să fie între timp răpit de un nor negru. O serie de evenimente şi personaje, precum Fi care îl vor ajuta pe Link în căutare nu-încă-prinţesei Zelda. Mai detaliat de atât său specific intru în spoilere dar cum am zis este punctul de început a tuturor jocurilor Zelda.

Polemica persistă

La vremea lui, polemica în jurul acestui joc a fost despre motion controls. Fiind un joc de Wii s-a bazat agresiv pe importanta mişcării din controller pentru cam tot. În ziua de astăzi avem nu doar un joc în HD ci şi butoanele lucrate să meargă atât din analog cât şi din motion controls. Şi ca să vezi, revine polemica şi în ziua de astăzi, mulţi nemulţumiţi de cum funcţionează butoanele, întorcându-se la motion controls pe Switch, lucru care ştim deja că este posibil. Jocul este un action adventure care suferă de nişte probleme pe care timpul nu le-a rezolvat şi oricum nu cred că le poate rezolva însă se pot trece cu uşurinţa cu vederea.

Deoarece sistemul de luptă este atât de axat pe motion, când foloseşti doar butoanele analogul din dreapta, cel cu care suntem obişnuiţi să mişcăm camera împrejurul personajului devine butonul care acţionează atacurile din sabie. Ce înseamnă asta? Că dacă nu ţi apăsat pe L şi după să mişti analogul drept, Link va ataca. Pare ceva contra intuitiv şi aşa şi este. Dar uşor uşor îţi intri în mână şi te obişnuieşti cu particularităţile unui joc de acum 10 ani.

O aventură epică

Poate doar 4 lumi nu pare să fie cea mai epica dintre aventuri însă Skyward Sword are acel ceva, appeal-ul acela a jocurilor de aventura vechi plus tot ce face un joc Zelda grozav. Dungeon-uri, puzzle-uri, explorare şi items. Un echilibru foarte bun între toate aceste elemente sunt trademark-ul unui joc de succes Zelda chiar dacă la vremea lui a fost acoperit de polemică controlului. De aia am vrut şi eu să trec peste partea aia mă repede şi mă axez pe ceea ce e important.

Critica, în prezent, are tendinţa să compare jocul cu Breath of the Wild, ceea ce nu doar este o mare prostie ci nu ar însemna nimic. Poate ca poveste, un fel de unde am fost şi unde am ajuns. Sau poate că progres de 10 ani în lumea gaming-ului, cum s-au schimbat lucrurile, ce am învăţat. Dar cele două jocuri sunt diferite complet. Da, dacă vrei să compari cu ceva, fă-o cu Twilight Princess sau mai ştiu eu ce alt joc de genul, dar nu Breath of The Wild care are mai mult în comun cu un Dark Souls reskinned decât cu Ocarina Of Time.

Evitând asemenea comparaţii eşti lăsat cu două variante: eşti on board cu jocul sau nu. Şi nu este pentru toată lumea. Nu ca în cazul JRPG-urile pe care tot le joc ci că exact joc care poate devenii frustrant datorită faptului că nu este atât de actualizat la standardele moderne. Lipsa de dialog voice acted se simte şi acum însă jocul funcţionează extrem de bine aşa cum l-au lăsat zeii gaming-ului acum 10 ani pe acest pământ.

Multe mici tweakuri fac aventura să se mişte chiar mai repede decât originala, dar asta îţi dai seama doar dacă l-ai jucat la vremea lui pe cel de pe WII. Per total este un remake decent, foarte clar semnat Nintendo. Mă miră cum au reuşit totuşi să se pună de acord fiind unul din IP-urile lor de succes pe care cel mai des îl lasă în umbra deciziilor importante legate de Mario.

Coerent în recenzie

Până acum poate totul au părut idei aruncate alandala însă este greu să vorbeşti despre Zelda Skyward Sword fără să resimţi nişte frustrări sociale care nu îşi au rostul în dialogul unui joc precum asta. În naraţiunea asta, este vorba de un joc de acum 10 ani cum am spus, care revine cu câteva modificări ale jocului, la 1080p şi 60 de fps. Este nou şi nostalgic în acelaşi timp. Dar nu ca un remake ci ca un remaster. Este diferit şi dar la fel în acelaşi timp cum am zis mai sus. Cel mai important este că la sfârşitul zilei rămâne o alegere şi nu ceva forţat, la fel cum a fost remake-ul la pentru Link’s Awakening. Îţi poate place sau nu, Skyward Sword reprezintă ceva, este simbolic. Poţi să fi de acord sau nu, jocul este una din fundaţiile pe care Breath Of The Wild s-a construit. La sfârşitul zile ce contează de fapt este ca o nouă generaţie se poate bucura de un origin story care aduce lucruri distractive pe partea de gameplay şi vizual un stil mai curat şi mai minimalist decât de exemplu în Twilight Princess. Pentru mine nici unul nu o să bată Windwaker sau A Link Between Worlds care sunt preferatele mele, dar pot să accept şi să mă bucur de încă un Zelda. Chiar dacă are 10 ani. Chiar dacă 10 ani mai târziu nu putem să fim de acord pe control.

The Legend of Zelda Skyward Sword HD este disponibil din 23 iulie pe Nintendo Switch.