Margot Robbie … Harley Quinn
Idris Elba … Bloodsport
John Cena … Peacemaker
Sylvester Stallone … King Shark
Alice Braga … Sol Soria
Peter Capaldi … Thinker

Bine ați venit în iad – alias Belle Reve, închisoarea cu cea mai mare rată de mortalitate din SUA de categoria A. Unde sunt ținuți cei mai periculoşi super-ticăloși și unde vor face orice pentru a ieși – inclusiv să se alăture super-secretului, super-enigmaticului Task Force X. Misiunea faci-sau-mori prezentă? Adunați o colecție de ticăloşi, incluzându-i pe Bloodsport, Peacemaker, Captain Boomerang, Ratcatcher 2, Savant, King Shark, Blackguard, Javelin și psihopata preferată a tuturor, Harley Quinn. Apoi, înarmați-i până în dinţi și aruncați-i (literalmente) pe insula îndepărtată, infestată de inamici, Corto Maltese. Străbătând o junglă plină de adversari militanți și forțe de gherilă la fiecare pas, echipa se află într-o misiune de căutare și distrugere, avându-l doar pe doar colonelul Rick Flag pe teren pentru a-i ţine în frâu … și tehnicienii guvernului Amandei Waller în urechi, urmărindu-le fiecare mișcare. Și ca întotdeauna, o mișcare greșită și sunt morți (fie din mâna adversarilor lor, a unui coechipier sau a lui Waller însuși ). Dacă cineva ar pune pariu, banii inteligenți ar fi împotriva lor – a tuturor.

The Suicide Squad e filmul pe care l-am așteptat anul acesta cu cel mai mult entuziasm, un hype personal egalabil doar de Dune. Pentru o astfel de ocazie specială și din puțină nostalgie m-am deplasat până la Cineplexx Băneasa, unde n-am mai văzut un film cred că de minim doi ani, dar am apreciat mereu sălile spațioase și calitatea audio-vizuală. Uneori ai zice că pentru mine mersul la cinema este un adevărat ritual în cazul filmelor din topul preferințelor, așa că totul trebuie să fie perfect. Adică să mă bucur de slushy în loc de suc carbogazos după o zi caniculară, adăpostit la aer condiționat în fața unui film de la care mă aștept să se ridice la așteptările inițiale.

Celor confuzi încă, care din comoditate nu citesc toate știrile posibile despre filme și nu-i blamez că vor doar să se relaxeze, The Suicide Squad (regia lui James Gunn) nu este nici sequel nici reboot pentru Suicide Squad (regia lui David Ayer) – păstrează câteva elemente cât să existe o continuitate la nivel de univers cinematografic DC, dar filmele pot fi văzute individual. Cam cum filmele Batman din anii ’90 aveau și nu aveau legătură chiar dacă se schimbau regizorii și actorul principal.

The Suicide Squad este unul dintre cele mai scârboase filme R-rated bazate pe benzi desenate

Și ca să mai răspund repede la o întrebare înainte să intru în detalii: acest nou film nu se compară cu Suicide Squad din 2016. Acela va rămâne probabil un fel de cult-classic, un film foarte slab din punct de vedere obiectiv, dar care stă aproape de inimile unor fani din punct de vedere subiectiv. Noul The Suicide Squad este o creație lăsată liberă, fără constrângerile unor producători nehotărâți. Ca să nu-ți placă filmul ar însemna să nu guști umorul celor de teapa lui James Gunn, Taika Waititi și alți regizori care nu au toate țiglele pe acoperiș. Și să nu ai stomacul tare, căci The Suicide Squad este unul dintre cele mai scârboase filme R-rated bazate pe benzi desenate, detronând violența gratuită din Deadpool cu brio.

Trailerele lansate de DC menționează cu nonșalanță că filmul vine din partea regizorului celor două Guardians of the Galaxy, dar povestea e mult mai sărită de pe fix decât acolo, și singura asemănare este aceea că se concentrează pe chimia dintre niște personaje pestrițe care s-au trezit că lucrează împreună.

Personajele obscure alese sunt exact ce aveau nevoie filmele DC acum, iar la cât de bine au fost interpretate și conturate de scenariu, sunt sigur că publicul va dori să le vadă în continuare pe acestea și multe alte personaje până acum cunoscute doar de fanii hardcore ale benzilor desenate DC Comics. Deja știm că îl vom revedea pe John Cena în rolul de Peacemaker în serialul omonim realizat tot de Gunn pentru HBO Max. Foarte important de menționat este faptul că indispensabila Harley Quinn, deși un personaj excelent îmbinat aici la fel de bine ca în toate aparițiile ei de până acum, nu fură lumina reflectoarelor și este tratată cu aceeași atenție cu care sunt tratați Bloodsport, Peacemaker, Polka-Dot Man, Ratcatcher 2, Rick Flag și restul.

Evident, cu o suită atât de mare de personaje, e cam imposibil să le creionezi la fel de bine pe toate și mai ales să le dai roluri-cheie în scenariu. Și totuși, chiar dacă scenariul „scapă” de „grosul” echipei sinucigașe, tot ai mai multe personaje bine dezvoltate decât în vechiul Suicide Squad care s-a concentrat prea mult pe doar trei dintre ele și restul de supraviețuitori au fost doar de umplutură și amuzament. OK, de fapt practic poți spune și în cazul de față că există personaje de umplutură adăugate doar cu scop umoristic, dar acest lucru e făcut corect. Mă refer că în Suicide Squad 2016 o parte din personaje au fost inutile de la început până la sfârșit, pe când aici toate personajele care trăiesc până la sfârșitul misiunii au câte ceva aparte de contribuit la acțiune și poveste.

Potențialul pentru personaje obscure a existat întotdeauna, ai nevoie însă de oamenii potriviți care să conducă aceste operațiuni de creație. Sper că James Gunn va lucra la fel de mult atât cu Marvel/Disney cât și cu DC. Poate că dacă nu era dat afară de Disney, nu am fi văzut niciodată bijuteria asta cinematografică ciudată, dar nu îmi pare rău nici că Disney s-a răzgândit: poate îi vor oferi acum un pic mai multă liberate creativă și aș vrea să văd ce i-ar ieși cu licența Deadpool după ce termină cu Guardians of the Galaxy vol.3.

Într-o ordine întâmplătoare menționez că mi-au captat atenția cel mai mult Harley, Bloodsport, Peacemaker, Polka-Dot Man, Ratcatcher 2, King Shark și Rick Flag. Margot Robbie joacă cea mai R-rated variantă de Harley Quinn de până acum și deja putem considera că personajul i se potrivește ca o mănușă. Coregrafia luptelor gândite pentru ea este cel puțin la fel de bună ca în Birds of Prey, cu un surplus masiv de sânge implicat. Se descurcă la fel de bine în rochii de ocazie ca și în echipamente commando. În ciuda haosului pe care îl creează personajul este conștient de sine și demonstrează că psihologic a evoluat de la prima apariție până acum.

Între Peacemaker (John Cena) și Bloodsport (Idris Elba) se produce o rivalitate încă de la început, când Waller (Viola Davis) îi prezintă cu fix aceeași descriere. Au talente din aceleași categorii, și totuși sunt extrem de diferiți – și nu mă refer doar la costume. DuBois, aka Bloodsport, este oarecum singurul sănătos mental din echipa de răufăcători constrânși de Waller, în sensul în care tulburările sale sunt ancorate în realitate. Peacemaker în schimb este o mașinărie de ucis la fel de eficientă ca DuBois, dar motivat să aducă pacea prin orice mijloace contradictorii. Este iremediabil și periculos și pare că nu putea fi jucat decât de John Cena. Felul în care își demonstrează unul altuia eficiența în luptă este un deliciu.

David Dastmalchian este un actor subapreciat și cred că, estimativ, are până acum cele mai multe roluri secundare în tot felul de producții DC. Omul ăsta a apărut în Gotham, The Flash, este vocea lui Calendar Man în recentul film animat Batman The Long Halloween (Part I și II). O să-l auzim luna viitoare în What If…? de la Marvel în același rol din Ant-Man and the Wasp. Era și cazul să intre într-ul rol cu apariție mai centrală. În sfârșit va fi reținut de publicul mai larg ca Polka-Dot Man. I se potrivesc personajele introvertite și varianta aceasta de Polka-Dot Man este creme a la creme pentru cariera lui Dastmalchian. Deși e greu să alegi, aș zice că e cel mai bizar personaj din film datorită comportamentului său introvertit și a puterii bulinelor pe care le aruncă, explicate relativ simplu și eficient. Bineînțeles, motiviația lui Polka-Dot Man face parte din cele pentru care ai nevoie de terapie pe viață.

„Nanaue, Nu!” este numele complet al lui King Shark, un element umoristic fără de care comedia ar fi fost incompletă. Interacțiunile cu el sunt ridicole și seci dar de efect. Naiv și cumva inocent, Shark este abordat comparabil cu versiunea din serialul animat Harley Quinn (dacă nu l-ai văzut dar îți place acest film, merită încercat), doar că îi lipsește mult mai mult din partea umană. Timbrul vocal al lui Sylvester Stallone este imediat reconoscut, și cred că ar fi avut un efect mai interesant dacă implicarea lui ar fi rămas un secret, ca și rolul lui Taika Waititi, dar știu că ar fi îngreunat așa semnificativ promovarea filmului.

Rick Flag (Joel Kinnaman), Captain Boomerang (Jay Courtney) și Amanda Waller (Viola Davis) sunt alte personaje readuse și reinventate corect. Flag este mult mai participativ în misiune și este complet amuzant tot timpul cum încearcă să țină echipa cât mai unită și eficientă, chiar dacă de multe ori adevăratul lider este Bloodsport. Replicile sale serioase accentuează bufoneriile restului echipei. Boomerang își folosește boomerangul în stil hardcore și apariția sa este închegată cu sens, fără să fie prelungită de glume fără continuitate logică. Waller ajunge la potențialul ei maxim de lider de operațiuni extrem de rece și secretos, cu scăpări de violență verbală demne de un psihopat – poate singurul personaj cu adevărat înfricoșător. Comparabilă cu apariția din reușita animație Suicide Squad: Hell to Pay.

Ratcatcher 2, fiica primului Ratcatcher, este inima grupului. La prima vedere un milenial enervant, personajul Danielei Melchior este o fire grijulie. Fără empatia ei echipa s-ar fi dezbinat din primele ore ale misiunii. Puterea de a controla șobolanii este mai folositoare decât te aștepți.

Blackguard (Pete Davidson), Savant (Michael Rooker), Javelin (Flula Borg) și restul sunt personaje portretizate eficient, ca și cum le-ai fi extras direct din paginile benzilor desenate și ai început să înregistrezi reacțiile lor. Am fost curios un an întreg de portretizările lor, mai ales că de unele personaje ca T.D.K (Nathan Fillion) sau Weasel nu auzisem nici eu niciodată. Mi-ar fi plăcut să aibă mai multe scene cu toții, dar e întotdeauna mai bine să nu prelungești degeaba o poveste doar de dragul de a le da unor personaje ce să facă. Sean Gunn are farmecul său aparte ca Weasel și în cameo-ul lui Calendar Man. La fel și Blackguard stârnește râsete zgomotoase în scurtele sale apariții. S-ar putea să uiți de Mongal (Mayling Ng), dar de restul personajelor secundare mai greu, fiindcă Gunn a avut grijă ca toată lumea să aibă un impact pe scenă.

Scenele de acțiune se dezlănțuie cu o violență descătușată magnifică. Cu precădere scena de început de pe plajă, operațiunea de salvare din junglă, aventura solo a lui Harley, câteva dueluri surpriză dinspre final și lupta finală cu Starro sunt memorabile. Însăși unghiurile de filmare sunt uneori inteligente și creative, cum ar fi o luptă reflectată doar în casca lucioasă a lui Peacemaker sau carnagiul lui Harley contrastat de florile adăugate în imagine. Eliminarea țintelor din junglă par să aducă un omagiu filmelor de acțiune specifice anilor ’80-’90 – ba cred că am citit undeva că asta a și fost intenția, ca filmul să aibă puțin și din direcția unui film de război. Nu există vreo luptă plictisitoare, personajele fac din asasinări o adevărată artă macabră.

Am râs pe întregul parcurs al filmului, uneori din motive mai puțin evidente fiindcă am fost luat prin surprindere și sunt genul care chicotește incontrolabil încă câteva minute bune după poanta la care numai eu am râs. Ceva ce n-am mai pățit de la Deadpool 2 cred. Poantele sunt livrate adesea aleatoriu și sec. Însă nu cred că este un umor macabru gustat de toată lumea, la fel cum cred că m-am făcut înțeles că nici violența scârboasă nu este digerabilă de oricine. Iubitorii de animale vor trebui să închidă ochii de două ori, deși mă îndoiesc că poți evita să vezi moartea inutilă fiind atât de nonșalantă.

Coloana sonoră funcționează cu acțiunea și față de S.S. (ultima comparație promit) nu mai ai senzația de playlist lăsat pe shuffle 2 ore întregi. Urechile au timp să respire între melodii și gloanțe.

Imaginea filmului este neașteptat de bună și de realistă, filtrele dau impresia de film realist de acțiune sau război, dar toată lumea poartă costume din benzile desenate. Nu suntem obosiți de efecte 3D sau de prea mult CGI bombastic – până și monstruozitatea de Starro se încadrează în realismul bizar al paletei de culori. Chiar dacă nu îți place umorul filmului sau întreaga poveste, trebuie să recunoști că vizualul are un stil aparte demn de studiu.

Două recomandări înainte să îți iei biletul: nu te atașa de absolut niciun personaj, pe bune. Și stai până la finalul complet (în cazul DC mereu te întrebi dacă e sau nu cazul să rămăi până se termină genericul).

Rămâne, așadar, să-l vedeți și să decideți singuri dacă vă este pe plac sau nu și vă așteptăm să discutăm despre el. Filmul The Suicide Squad/”Brigada Sinucigașilor” este distribuit în România de Forum Film și are premiera în cinematografe în data de 6 august 2021.