Gen: Aventură, Acțiune

Lansare: 21 septembrie 2021

Studio: Ember Lab

Platforme: PlayStation 4, PlayStation 5, Microsoft Windows

Clasificare: 13+

Lasă povestea să te acapareze într-o lume variată, în care explorezi și te lupți fără încetare. Intră în rolul Kenei, un Spirit Guide care caută un altar pe munte și ajunge într-un sat părăsit.

Fă-ți o echipă din micile spirite numite Rot, care păstrează echilibrul lumii prin descompunerea elementelor moarte. Îmbunătățește abilitățile însoțitorilor tău, creează noi modalități de a manipula mediul și descoperă secretele unei comunități uitate, într-o junglă plină cu spirite.

Anul 2021 s-a dovedit a fi unul de câştig pentru PS4/PS5 dar şi PC. Kena: Bridge Of Spirits, primul proiect gaming a celor de la Ember Lab, este o alternativă pentru cei ce îşi doreau o experienţă triplu A pe gameplay, design vizual dar şi poveste.

O călătorie unică

Cum şi numele indică Kena, personajul pe care îl controlezi în joc, este o tânără ghid al spiritelor care se aventurează într-un sat înconjurat de o pădure misterioasă unde spiritele sunt prinse şi se luptă cu o entitate întunecată care acaparează tot ce este verde. Cu ajutorul unor spirite numite Rot, Kena are o sarcină dificilă de a lupta cu însuşi întunericul care consumă pădurea.

De la început îţi dai seama că ai în faţa ta o poveste de nivelul Pixar. Fără dar şi poate. Nu atât de mult în stilul personajelor cât în felul în care se poartă şi cum decurge povestea. Este acel tip de joc pe care îl jucăm când eram mici, cel puţin noi ăştia mai mari. “Story-driven” este termenul în engleză, şi deşi poţi să explorezi cât îţi permite nivelul, povestea este cea care te mişca înainte şi te împinge în locuri noi.

Gameplay pe vechi

Dacă am zis că este “story-driven”‘ mai trebuie să mai adaug că este şi “action-adventure”. Cu un sistem de platforming foarte old school, în care unele găuri sau breşe crezi că le faci cu săritura dublă şi eşti instant dus înapoi zeci de ani în epoca NES unde chestiile astea se făceau la milimetru, dar şi elementele noi de platforming mai recente, în care te caţări pe margini şi pe munţi, contribuie enorm la partea de aventură.

Pe cea de acțiune, în schimb, avem un sistem de luptă un pic ciudăţel. De la un joc de genul nu te-ai aştepta la lupte ca în Dark Souls pe repede înainte dar uite că se poate. Este ciudăţel nu din cauza neapărat a sistemului de luptă ci din cauza controlului. R1 este Light Attack în timp ce R2 este Heavy. În mod normal genul ăsta de jocuri, cel puţin pe console avea atacurile pe butoanele normale nu pe triggere. L1 este scutul care şi el funcţionează un pic straniu la început până te obişnuieşti şi până mai deblochezi din abilităţi ca să facă acel parry cu care ne-am obişnuit în recente jocuri precum Sekiro.

Toată combinaţia este una reuşita 100%. Nimic nu pare să lipsească din platforming, care este suficient şi nimic nu pare să fie excesiv în luptă, care în funcţie de dificultatea aleasă devine din ce în ce mai greu sau solicitant. Un element interesant cu care aş zice se mândreşte Kena este Rot. Acele mici spirite pe care le tot aduni în timpul jocului sunt parte integrală a mecanicii jocului, atât în explorat cât şi în luptă. Sunt ei cei care mută obiectele pe care să te cațări. Sunt ei cei care te ajuta în timpul luptelor să cureţe din inamici. Mai important tot Rot sunt cei care contribuie, în afară luptelor, la exploratul nivelelor putând fi folosiţi într-o picătură de apă pentru a distruge coruperea din pădure care blochează anumite zone.

Aspectul familiar

Arată şi aduce aminte a o animaţie Pixar. Putea să fie un lung metraj animat şi nu cred că m-ar fi deranjat. Conţine efectiv toate elementele care face un film Pixar bun, numai că în varianta de joc. Şi atenţia la detalii, la personaje, design-ul lor inspirat din mai multe legende din Est se vede clar că a fost făcut cu dragoste şi cu respect faţă de sursele originale. Nu se simte acea “cultural appropriation” pentru că este modificat în aşa fel încât să fie o poveste fantastică de sine stătătoare.

Vizual conţine acel contrast între verde şi roşu. Între bine şi rău. Pădurea şi întunericul care o consumă. Felul în care reacţionează staff-ul Kenei cu anumite pietre sau zone întunecate sunt şi ele un factor important într-un joc care nu este doar gameplay şi poveste ci şi atmosferă. Dar atmosfera nu este completă fără încă ceva.

50% Joc – 50% Muzica

Atmosfera funcţionează dacă şi sunetul şi muzica sunt pe măsură. Şi dacă până acum am lăudat jocul că e fantastic pe poveste, gameplay şi vizual toate acestea sunt îmbunătăţite de zece ori datorită muzicii. Jason Gallaty combina flautul chinezesc cu nişte tobe şi o muzică instrumentală că pe alocuri ţi se face pielea de găină. Efectiv. Iar în timpul luptei îţi crează acea senzaţie de pericol şi urgenţă. O stare alertă constantă în timp ce te lupţi cu diverşi inamici sau şefi. Varianta Deluxe vine şi cu Soundtrack-ul care se descarcă automat şi vreau să zic că Trapped Spirit o am pe repeat.

Şi ceva negativ?

Singurul lucru negativ pe care pot să îl spun despre Kena este că sincer aş fi preferat să nu îl joc ci să îl văd. Să stau întins în canapea şi să mă uit la un film lung metraj sau un serial de animaţie marca Netflix care să concureze cu ceva de la Pixar sau Disney. Este efectiv atât de bună povestea că problema mea e că EU a trebuit să o joc şi nu a decurs singură.

Nu este genul de joc la care poţi să comentezi negativ. Este un proiect ambiţios, pe două generaţii de Playstation dar şi PC, care este vizual impecabil, fluid din punct de vedere mecanic şi deşi un pic întunecat pe partea de poveste, pentru că şi titlul indică “Bridge of SPIRITS”, se prezintă direct ca o poveste de succes şi nu o simplă încercare ambiţioasă de a scoate ceva bun. Este o experienţă completă.

Kena: Bridge of Spirits îl găsiți din 21 septembrie în format digital pentru PlayStation 4, PlayStation 5 și Microsoft Windows.