Ascultă acest articol


“Jocul are foarte multe elemente atragătoare și pozitive – pornind de la o grafică și un motor grafic bun și până la diversitatea zonelor, ciclul noapte-zi și fenomenele meteorologice și până la coloșii metalici principali – camioanele – 40 la număr, cu posibilități detaliate de personalizare și bazate pe cele reale de la branduri de renume precum Ford sau Chevrolet – toate contribuie la o atmosferă foarte antrenantă de gameplay.

Gen: Simulator

Lansare: 28 aprilie 2020 / 31 mai 2022 (PS5)

Studio: Focus Home Interactive

Distribuitor: Best Distribution

Platforme: Playstation 4, Xbox One, PC (Epic Game Store), PS5

Clasificare: 3+

Sinopsis:

SnowRunner este sequel-ul MudRunner și-i pune pe jucători la volanul unor vehicule puternice în medii foarte dure, într-un simulator de camioane extrem. Poți conduce peste 40 de camioane de la branduri precum Ford, Chevrolet și Freightliner într-o lume open-world.

Recenzie:

Jocurile cu mașini au evoluat foarte mult, preferințele șoferilor virtuali fiind mult mai complexă acum, față de anii ’80 – ’90 să spunem, când astfel de titluri constau în întreceri arcade și nevoie de viteză. De fapt, s-a ajuns chiar la adevărate simulatoare de condus susținute de periferice profesionale precum volane și sisteme VR, iar fiecare joc și cursă devine din în ce în ce mai reală.

Surpriza a făcut, cu ceva timp în urmă să aud că Focus Home Interactive (un studio cu titluri AAA de calitate) lucrează la un simulator de… camioane! Recunosc, că am ratat MudRunner – jocul de unde a pornit ideea și chiar eram curios ce avea să ne prezinte sequel-ul acestuia, SnowRunner. 28 aprilie a sosit și am avut norocul să punem mâna pe joc, după ce văzusem cu coada ochiului trailere și câteva imagini foarte atrăgătoare grafic.

Povestea

Ca orice joc care se respectă, care vine și de la un producător de renume, SnowRunner, are și el (un fel de poveste) care se dezvoltă în funcție de contractele rezolvate pe care le faci în joc. Bineînțeles, ești un șofer de camionete și camioane și începi într-un orășel de munte din Michigan, urmând să te dezvolți pe parcurs și vei avea acces la mai multe mașini (peste 40 de la diferiți producători) și locații (Alaska, Taymyr).

Zonele au garaje – pe care le umpli cu mașinile cumpărate și e locul de unde poți traversa între locații, iar aventura ta te va duce pe cărări uscate, înoroiate, mlăștinoase, înghețate și înzăpezite către misiuni din ce în ce mai grele.

Gameplay

Prima impresie când am călcat pedala primei camionete din joc a fost de încântare pentru că am văzut o grafică frumoasă, dar imediat aveam să mă trezesc la “realitate” după ce am aflat de controlul mașinii și multitudinea de setări ale acesteia pentru simplul task de a parcurge un traseul de la punctul A la punctul B. Pentru a pune mașina în mișcare este nevoie de a seta un mod de condus, îți poți alege camera preferată (inclusiv din perspectiva întâi) și apoi apeși pe accelerație. Afli imediat că există tracțiune normală și integrală, combustibilul se consumă în funcție de absolut orice setare a mașinii și felul cum conduci. Noroc cu Tutorialele, destul de dese la început, care te mai scot din beznă și vei învăța relativ ușor tot ce ai de făcut.

Drumurile sunt ceea ce vezi. Adică dacă vezi o zonă cu puțin noroi, mașina se va scufunda în ea și vei suporta consecințele; dacă vezi un lac sau o apă curgătoare la fel; un drum înghețat sau cu bolovani la fel… ați prins ideea – totul afectează mașina și condusul. La fel ca în realitate, fiecare tip de sol și locație are nevoie de mașini adecvate echipate corespunzător plus că, contează foarte mult și tipul contractului/task-ului pe care-l ai de făcut, care sunt de foarte multe feluri. Spre exemplu dacă ai de transportat niște bușteni lungi, ai nevoie de un camion mare, dacă trebuie să transporți multe pachete grele, apelezi chiar și la remorcă ș.a.m.d.

Un alt element important este vinciul. Acesta te va scoate din multe încurcături și vei fi nevoit să apelezi de multe ori la el. Vinciul este de mai multe tipuri și există o modalitate specială de folosire a lui, atunci când dai de necaz. Atunci când îl utilizezi vei avea de ales între mai multe puncte de ancorare (în funcție de zona în care te afli) urmând să-l alegi pe cel mai potrivit pentru a ieși din înpotmonire. Atenție căci, dacă rămâi blocat undeva și ai încercat tot ce se poate încerca să ieși de acolo și nu se poate, vei fi nevoit să apelezi la “respawn”, urmând să reapari în joc la garajul de unde ai luat mașina.

Interfața (HUD-ul) este foarte aglomerată, având în dreapta sus detalii despre locație și contractul activ, iar jos cuplul și vitezele. În partea stângă ai capacitatea rezervorului, motorul, cauciucurile, direcția și suspensiile (acestea se strică) și acces la funcțiile mașini, care, odată activat, în partea de sus apar detaliile mașinii Gabarit, Durabilitate și Consum, iar în partea de jos poți activa vinciul care te va duce la un submeniu; poți opri/porni motorul sau poți schimba mașina (dacă te afli în apropierea altor mașini pe care le deți sau le poți prelua) și Recover – opțiunea de care vă spuneam, de “respawn”. În funcție de vehiculul ales, acesta poate avea mai multe funcții urmând să fie afișate, la fiecare în parte.

Ai acces, de asemenea și la Hartă care este una open-world, dar care trebuie să găsești niște turnuri (watchtowers) pe care să le activezi pentru a vedea cât mai mult din ea. Dacă nu reușești (și sunt șanse să nu pentru că e greu să ajungi la ele), vei conduce prin “ceață” urmând să descoperi metru cu metru traseul pe “pielea ta”. De asemenea, pe Hartă poți vedea contractele disponibile în acea zonă, iar pentru a le activa trebuie să mergi la locațiile respective. Contractele sunt foarte variate și se pot rezolva și în etape. Pe Hartă poți alege care contract, dintre cele activate, vrei să-l faci și-ți poți marca traseul de parcurs, acesta urmând să fie folosit ca și ghid (GPS). Contractele și/sau Task-urile sunt răsplătite cu piese, bani sau mașini, în funcție de dificultate. Tot acolo apar și Trofeele dobândite și Profilul tău de unde-ți vezi statisticile, iar la Codex aflii lucruri utile.

Pe lângă atenția pe care trebuie să o ai la consumul de combustibil (care se poate reumple la PECO-uri rare, pe bani) trebuie să ai mare grijă la accidentări. Aceste accidentări pot afecta elementele specificate mai sus și efectele vor fi evidente.

Locațiile au câte un garaj unde poți aduna și cumpăra mașini fiecare dintre ele putând fi personalizate atât tehnic cât și vizual și este important să ai câte o mașină pregătită pentru orice tip de contract dorești să preiei. Din garaj poți schimba și locațiile, care diferă, unele fiind împădurite, muntoase, înghețate etc.

Înainte, respectiv după un contract încheiat cu succes avem, în multe dintre situații, cinematic-uri cu engine-ul jocului, iar ecranele de încărcare (loading) oferă informații interesante, dar și chestii care te pot ajuta la volan.

Șosea, pâmânt uscat, pământ ud, noroi, bălți, lacuri, râuri, mlaștină, gheață, zăpadă – în mare cu toate astea te vei confrunta în SnowRunner, iar contractele și task-urile sunt atât de variante încât nu cred că te vei plictisi vreodată. Peste 40 de camionete și camioane fiecare putând fi modificate în fel și chip, dar și posibilitatea atașării unei remorci, sunt alte două motive care atrag la joc.

Tehnic

Înainte trebuie să precizez că jocul l-am testat pe PlayStation 4 Pro, iar mai sus spuneam că, grafic, SnowRunner e un joc arătos care-ți fură constant privirile la mediul înconjurător, la mașini, locații, ciclul zi-noapte și fenomene meteorologice – toate arată foarte bine și influențează alegerile jucătorului, mai exact mașina folosită și setările sale. Adaptabilitatea ține strict de tine, ca jucător/șofer și rezultatele vor veni mai repede sau mai târziu în funcție cum le gestionezi.

Pe timp de noapte, dar și din perspectiva întâi va fi aproape imposibil să te descurci la volan, mai ales dacă te afli și la desfășurarea unui contract greu într-o locație dificilă, iar cel mai important lucru (care mi s-a părut și ciudat) este că pur și simplu nu am dat de nicio vietate, animal, pasăre, orice, iar muzica (inexistentă sau de neluat în seamă) îți accentuează și mai mult o stare de discomfort, singurătate, poate chiar și teamă. Spre exemplu, închipuie-ți situația în care, în miez de noapte, aflat în noroaiele unui platou muntos, în deplină liniște și fără becuri sau ceva în jur, doar lumina farurilor și intri și în perpectiva întâi. Dacă oprești motorul, efectiv nu vezi și nu auzi nimic. Bineînțeles că cerul nopții arată superb, la fel și apusul sau răsăritul, dar orele trec relativ greu (nu am măsurat ce înseamnă în orele/minutele de joc).

Dacă muzica e cum e (sau nu e), sunetele sunt detaliate și contează să le acorzi atenți căci sunt de ajutor. Pornind de la sunetele mașinii și până la cele din jur, din natură, pot fi utile.

Controlul este cred cea mai importantă piesă a acestul joc pentru că este complex, dar te obișnuiești cu el. Contează enorm fiecare centimetru de drum parcurs, stil de condus folosit, alegerea cuplului potrivit la momentul potrivit, dar și al cauciucurilor și până la întreaga mașină. Totul ține de tine, dar dacă nu ai experiență și ai făcut o alegere greșită, fie ea și cea mai mică, te va costa (bani, respawn, etc). Controlul detaliat îl poți compara cu cel din viața de zi cu zi și cred că este pentru a doua oară când mi-am dorit să fi avut un volan din acela cu feedback, schimbător și pedale pe care să joc SnowRunner. Chiar dacă nu am carnet, dar sunt pasionat de mașini și jocuri video cu mașini, am fost atras de acest titlu într-un mod bizar – la fel de bizar ca lipsa vietăților și gameplay-ului pe timp de noapte din joc. Primul joc în care am simțit că aș vrea un volan a fost, din ce îmi amintesc, unul din jocurile Collin McRae.

Dacă ar fi să comparăm acest joc cu altul, probabil l-aș compara cu acel simulator auto de la Microsoft, mai vechi, nu mai știu cum se numea, sau cu Death Stranding, pentru că la urma urmei au multe lucruri în comun.

Interesant este că există și un mod cooperativ în care poți prelua contracte și task-uri pe care se le faci în doi și până la patru jucători, cât despre posibile probleme de ordin tehnic nu a fost cazul; totul arată bine și engine-ul (fizica) funcționează așa cum ar trebui.

Concluzie

În general îmi este greu să accept un sequel dacă nu am jucat titlul original, dar faptul că este făcut de Focus Home Interactive și că e cu camioane, am zis hai să-i dăm totuși o șansă și după multe ore petrecute în el, nu regret alegerea.

SnowRunner nu este un joc pentru toată lumea, dar dacă totuși decizi să-i dai o șansă este posibil să ai o surpriză plăcută. SR este un simulator de camioane în toată regula, complexitatea și dinamismul acestuia fiind cele mai bune exemple care dovedesc asta. Jocul are foarte multe elemente atragătoare și pozitive – pornind de la o grafică și un motor grafic bun și până la diversitatea zonelor, ciclul noapte-zi și fenomenele meteorologice și până la coloșii metalici principali – camioanele – 40 la număr, cu posibilități detaliate de personalizare și bazate pe cele reale de la branduri de renume precum Ford sau Chevrolet – toate contribuie la o atmosferă foarte antrenantă și totuși lentă și exactă de gameplay. Bile negre nu am găsit să-i dau, dar am precizat că sunt situații în joc care te duc pe alte căi decât cele menite de simulator de camioane. Lipsa animalelor, contribuie și aceasta la starea ciudată în care te vei afla nu numai după lăsarea nopții, dar și când te afli în zone pustii într-o liniște deranjantă.

PlayStation 5

Dacă mai sus v-am spus despre jocul original, SnowRunner, lansat în 2020 și l-am testat pe PS4 Pro, cum, 2 ani mai târziu, acesta a sosit și pe ce mai nouă platformă Sony, PS5 și îl luăm un pic la “puricat”.

De la noroi la zăpadă

Este impropriu spus că SnowRunner trece de la noroi la zăpadă că tot printr-o grămadă de noroi o să te învârti, însă per total experienta propriu zisa rămâne cam neschimbată. Este acelaşi joc în cu aceleaşi principii, nu Farming Simulator, dar pe aproape. Orăşel mic, Michigan, cum ziceam acelaşi joc. Avantajul este că dacă nu ai jucat SnowRunner în 2020 şi îl joci acum o să fie cu totul şi cu totul nou pentru tine. Dar dacă ai jucat şi te întrebi de ce te-ai juca din nou următorul punct o să prezinte interes pentru tine atunci.

O viaţă nouă

Din momentul în care jocul a făcut pasul de pe PS4 pe PS5 e clar că s-a injectat foarte multă viaţă în joc. Şi aici intervine aceea întrebare “Ce e diferit?“. Păi jocul arăta mult mai bine din punct de vedere grafic. Cum aşa? 60 de frameuri în 4K sună spectaculos, dar să îl şi vezi pare next gen. Chiar nu ai zice că e un joc de acum 2 ani. Texturile sunt la un alt nivel. Am trecut de la zăpadă la omăt. Absolut superb. Parcă, dacă privesc înapoi totul a fost un tech demo care ne pregătea pentru adevărata lansare, cea de PS5.

Să faci Off-road într-un joc nu a arătat niciodată atât de bine. Plus că se foloseşte de puterea noilor console pentru o experienţă mai rapid. Timpurile de încărcare sunt îmbunătăţite. Texturi şi tot ce ţine de elemente din joc se folosesc de performanţa pe care o oferă consola să fie pe ecran aşa cum şi-a dorit dezvoltatorul, imediat. Chiar şi interfaţa merge mai bine.

Ce e păcat totuşi e că nu au făcut uz de noul controller de PS5. Ai zice că nici nu aveau idee că hardware-ul nu este limitat doar la consola ci că poţi face tot felul de chestii şi cu noul controller, cu triggerele, cu vibraţii cu tot. Însă din păcate nu s-a lucrat de loc pe partea asta şi este un minus. Pe de altă parte prefer aşa decât să fie ceva acolo făcut de mântuială.

Cu ce avem de a face

SnowRunner în 2022 este o experienţă mult mai grozavă pentru cei care şi-o permit, adică cei care au reuşit să pună mâna pe un PS5. O curiozitate pentru cei care nu au jucat aşa ceva şi o a doua şansă pentru cei care nu au fost convinşi de la început de lansare de pe PS4. Jocul rămâne o experienţă destul de sălbatică, explorare, regiuni de deblocat şi o gamă destul de interesantă de maşini cu care să străbaţi tot felul de teren în tot felul de condiţii, care în mare parte se rezumă la o formă sau alta de noroi.

jocul, pe PS5, arată superb

Repet, jocul, pe PS5, arată superb. Se mişca impecabil. Doar că rămân acele mici detalii care s-au omis, însă experienţa este la fel de unică că probabil prima dată când ai jucat aşa ceva. Jocurile precum MudRunner şi SnowRunner, cel puţin din punctul meu de vedere, al unui individ care apreciază Arcade Racer-urile mai mult decât orice alt fel de joc cu maşini, sunt foarte în afara zonei mele de confort. Pentru că este o experienţă cu totul şi cu totul diferită de ce este în capul meu când mă gândesc la jocuri cu maşini.

SnowRunner pentru PS5 de Silviu Tănase

SnowRunner îl găsiți din 28 aprilie în format retail pentru PlayStation 4, PC și Xbox One pe Gameshop și digital în PlayStation Store, Epic Game Store și Microsoft Store și din 31 mai 2022 este disponibil și pe PlayStation 5.

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.