“The Chant nu este pentru oricine fiind etichetat cu Rating 17+ pentru scenele grele, sânge, violență.”
Gen: Acțiune, Aventură, Horror
Lansare: 3 noiembrie 2022
Studio: Brass Token
Distribuitor: Netzah Game
Platforme: PlayStation 5, Xbox Series X | S și PC (Steam, Retail)
Clasificare: 17+
Sinopsis:
Un weekend liniștit se transformă curând într-unul de groază, după ce o incantație de grup deschide The Gloom, o dimensiune psihedelică a terorii care se hrănește cu energia negativă. Interacționează cu o multitudine de personaje, descoperă istoria complexă a insulei și asista la revelații terifiante despre cosmos. Numai tu poți lupta împotriva creaturilor, discuta cu supraviețuitorii și dezlega moștenirea unui cult din anii 1970 pentru a inversa ritualul.
Recenzie:
Octombrie – luna Halloween-ului și luna în care tot ce e mai groaznic în filme, seriale și jocuri năpădesc asupra noastră. Ei bine la numai 3 zile de la Halloween, astăzi, 3 noiembrie, cei de la Brass Token ne duc într-o călătorie terifiantă pe o insulă îndepărtată, în The Chant. Primit cu doar câteva zile înainte de lansarea de astăzi, am pus PlayStation 5 la treabă, am stins luminile și am dat drumul la joc!
Înainte de a intra prin meniuri, The Chant ne avertizează că ne “paște” cei mari rău și să fim precauți, într-un ecran în care ni se explică ce-și-cum (Health and Saferty Notice), iar după ce ne asigurăm cu setările sunt așezate exact cum ne place și selectăm nivelul de dificultate (Neophyte, Adeptus sau Magister), un cinematic introductiv dă drumul la poveste în cel mai criptic mod posibil.
După ce vedem povestea unui ritual eșuat de pe o insulă “spirituală” misterioasă, totul într-o atmosferă în stilul cult-horror-ului anilor ’70, revenim în prezent Jess Briars (interpretată de Siobhan Williams) care este chemată pe așa-zisa Glory Island, într-o excursie de meditare științifico-spirituală “Prismic” pentru a se vindeca după un eveniment traumatic din trecut.
Ajunsă pe insulă, este întâmpinată de prietena sa, Kim (intepretată de Kira Clavell) și-i vom cunoaște imediat și pe ceilalți membrii, Tyler (interpretat de Adam Millard), Hannah (Emily Tennant), Sonny (Praneet Akilla) și Maya (Nicole Anthony).
Primii pași în joc este una de a cunoaște împrejurimile, de a ne obișnui cu controlul personajului și activitățile. Aflăm imediat că depindem de trei acțiuni ale personajului: Mind (Minte), Body (Trup) și Spirit fiecare dintre ele fiind “alimentate” de anumite plante Lavender (Levănțica) – care calmează Mintea, Ginger (Ghimbir) se ocupă de Trup, iar “Spirit Cap” regenerează Spiritul. Aflăm și ce anume dăunează celor trei și anume întunericul aduce panica și afectează Mintea, Trupul suferă de atacurile directe, iar Spiritul depinde de niște cristale colorate și este folosit pentru regenerarea Minții prin Meditație.
Vom afla, de asemenea și cum putem ataca și cu ce, anumiți inamici și cum putem face crafting pentru regenerarea atacurilor cu ajutorul plantelor găsite și a uleiului. În primi pași pe insulă descoperim și meniul intern, cel cu Inventory unde apare ce am adunat pe parcursul jocului și găsim, de asemenea și un Bestiary, unde vor apărea toți inamicii întâlniți despre care vom descoperi cu ce tipuri de atacuri pot fi învinși, iar la tree-ul de Upgrade-uri ne putem îmbunătăți abilitățile. Pe parcursul jocului vom găsi notițe și benzi pentru proiectare care ne oferă indicii și putem înțelege mai bine povestea și despre Prism.
Atacurile sunt psihice și fizice și Jess va intra și ea în posesia unor atacuri psihice pe care, la fel ca și în cazul celor fizice, va trebui să le adapteze în funcție de inamic. Atacurile pot fi repetitive și rapide, sau un atac mai puternic, cel puțin în cazul celor de aproape (Sage Stick, Witch Stick, Fire Lash), în cazul celor de la distanță putând să arunce cu Sare și Uleiuri, de asemenea poate pune și capcane.
Abilitățile psihice, Prism, sunt legate de niște pietre care îl oferă lui Jess posibilități de a încetini atacurile inamicilor, de ai îndepărta, de a fi invizibilă și alte asemenea.
weekend-ul se va transforma într-un adevărat coșmar
După ce parcurgem acești primi pași, weekend-ul se va transforma într-un adevărat coșmar pentru toți membrii, inclusiv pentru Jess, iar de-a lungul a 6 capitole vom lua parte la transformarea tuturor în spirite rele odată cu incantarea The Gloom care deschide o dimensiune paralelă ce permite invadarea insulei de către creaturi și… paraziți, iar după cum probabil ați bănuit, Jess e cea care trebuie să închidă acest portal și are cale lungă de străbătut.
Controlul este unul normal cu butoane dedicate pentru deplasat, privit, intrat în meniul jocului, atacuri fizice și psihice, primele la o apăsare lungă executându-se acea lovitură mai puternică despre care vă spuneam mai sus, iar Crafting-ul, schimbarea abilităților și a armelor făcându-se prin activarea unui cerc și selectare rapidă de acolo. Avem, de asemenea și posibilitatea de a ne feri, dacă nu dorim să ne angajăm în lupte, dar și posibilitatea de Shove, în cazul inamicilor. Nu vă așteptați la utilizarea la capacitate maximă a controller-ului PS5, DualSense, că nu este cazul.
Insula e împărțită în mai multe locații, existând scurtături care se vor debloca pe parcurs, sau care va trebui să le deblochezi făcând niște quest-uri sau găsind chei, respectiv creând un ansamblu de chei format din mai multe componente. Pe insulă sunt zone marcate de anumite culori care coincid cu cele ale pietrelor fiind mai ușor să-ți dai seama de tipul inamicilor din acea zonă, sau cel puțin cu ce îi poți ataca.
Din punct de vedere grafic pot să pun în balanță texturi șterse cu unele efecte actuale care sunt completate de animații cam din topor (nefiind probabil vorba de motion capture). Sunt unele cinematice în care, cel puțin fețele arată super și anumite reflexii, efecte speciale, luna pe timp de noapte – contând la o atmosferă cât mai creepy cu putință.
Combat-ul în sine nu folosește mecanisme complexe, după ce-ți alegi strategia și armele care trebuiesc pentru inamicul în cauză. Dai, te ferești, dai iar și tot așa, iar cât despre creaturi (care nu sunt numai creaturi per se, vom avea de furcă și cu cultiști), par extrase oarecum din seria Netflix, Stranger Things – veți găsi și singuri similarități, dar în orice caz, sunt urâte și periculoase.
Efectele audio sunt acolo, dar personal mă așteptam ca noaptea în pădure să fie mai neagră și mai urâtă cu sunete specifice, deși nu prea e așa. Avem efectele audio la locul lor, în schimb, în combat, gârgâitul creaturilor, arme și tot ce trebuie. Ce schimbă în bine și aduce încă un plus atmosferei, este însă, muzica compusă de Paul Ruskay (premiat pentru muzica din seria de jocuri Homeworld) cu un iz de electronică cu rock, care se potrivește.
Cei de la Brass Token, format din veterani care au lucrat la titluri Bully și Sleeping Dogs, au făcut din The Chant ceva deosebit, acesta fiind primul lor IP la care s-a început lucrul în 2017, pe atunci lucrând la el doar 4 dezvoltatori și ajungând la 19 dezvoltatori care au pus eticheta de Gold jocului.
The Chant nu este pentru oricine fiind etichetat cu Rating 17+ pentru scenele grele, sânge, violență și cam tot ce ne avertizează în acea imagine de înaintea începerii jocului. Aventura și grotescul se întâlnesc în scene de acțiune, povestea nefiind foarte evocatoare, momentele de suspans și cele terifiante aducând totuși culoare genului. Ce este interesant, este că sunt trei variante de finaluri de joc. Totul ține de tine pe care-l alegi, sau… le poți încerca pe toate!
The Chant este disponibil acum pentru PlayStation 5, Xbox Series X | S și PC (Steam, Retail).