“Elementele horror și sci-fi se îmbină armonios rezultând ceva ce numai Dead Space poate oferi adoratorilor genului.”
Gen: Acțiune, Aventură, Sci-Fi, Horror
Lansare: 27 ianuarie 2023
Platforme: PC, PlayStation 5 și Xbox Series X/S
Studio: Motive Studio
Distribuitor: Electronic Arts
Clasificare: 18+
Sinopsis:
Clasicul horror de supraviețuire științifico-fantastică Dead Space revine, complet reconstruit de la zero pentru a oferi o experiență mai profundă și mai captivantă. Acest remake aduce o fidelitate vizuală uluitoare, un sunet atmosferic plin de suspans și îmbunătățiri la nivelul gameplay-ului, rămânând în același timp fidel viziunii palpitante a jocului original.
Isaac Clarke este un inginer obișnuit aflat într-o misiune de reparare a unei vaste nave miniere, USG Ishimura, doar pentru a descoperi că ceva a mers groaznic de prost. Echipajul navei a fost măcelărit, iar iubita partenera a lui Isaac, Nicole, este pierdută undeva la bord.
Acum, singur și înarmat doar cu uneltele și abilitățile sale de inginer, Isaac se grăbește să o găsească pe Nicole, în timp ce misterul de coșmar a ceea ce s-a întâmplat la bordul navei Ishimura se dezleagă în jurul său. Prins în capcană cu creaturi ostile numite Necromorfi, Isaac se confruntă cu o lupta pentru supraviețuire, nu doar împotriva terorii tot mai mari de pe navă, ci și împotriva propriei sale sănătăți mintale care se destramă.
Recenzie:
Dead Space – jocul original din 2008, a devenit rapid preferatul meu al genului horror-scifi-action pentru felul cum se combină aceste genuri, gameplay și atmosferă. L-am jucat la vreme s-a pe nerăsuflate, iar Visceral Games a meritat toate laudele. Succesul a făcut ca Electronic Arts să scoată Dead Space 2, 3 ani mai târziu, iar Dead Space 3 a sosit în 2013. Deși bune și ele, tot primul a avut un impact mai important asupra jucătorilor.
10 ani mai târziu, de la lansarea celui de-al treilea joc al francizei și 15 ani de la disponibilitatea primului, Electronic Arts a apelat la Motive Studio (Star Wars: Squadrons, Star Wars Battlefront II) și ne oferă un remake pentru debutul francizei.
Anunțul oficial al acestui remake (11 martie 2022) a fost primit de către jucători cu o sprânceană ridicată, dar pe 22 octombrie 2022, secvențe de gameplay au descrețit frunțile acestora. Pentru că este la modă revenirea jocurilor de succes în straiele tehnologiei actuale, puterea RTX-ului își face simțită prezența pentru norocoșii cu PC-uri cu plăci video, cel puțin din generația NVIDIA 40, dar și pentru posesorii de console actuale precum PlayStation 5 și Xbox Series X/S.
O poveste clasică horror-scifi cu note cutremurătoare
Îmbrăcăm (din nou) costumul endoskeletic al inginerului Isaac Clarke care ajunge la bordul unei nave miniere, USG Ishimura, în căutarea și recuperarea prietenei și partenerei sale, Nicole, iar povestea rămâne aceeași în Remake. Necromorphs pun stăpânire pe navă, iar jocul se transformă imediat într-unul pentru supraviețuire, Clarke având misiunea și de a-și croi drum prin navă pentru a putea ajunge la Escape Pods și de a scăpa cu viață de pe nava grotească.
Firul epic, deși același ca în jocul original, în Remake este structurat diferit, tot pe capitole, dar avansul în joc nu mai este, cum ar veni, linear. Adică, după cum bine vă amintiți, în joc se avansa cu acel trenuleț din cadrul navei, o secțiune terminată și avansai la următoarea. Ei bine în Remake, nava fiind structurată pe câteva zone mari, te vei deplasa între acestea, în funcție de story. Ca să fie mai simplu de înțeles, este asemănător cu seria Resident Evil, putând să te întorci pe unde ai mai fost, existând porțiuni noi care pot fi accesate numai când atingi un anumit nivel de permisiune de securitate. La fel se aplică și la looting-ul din crate-uri, dulapuri, ș.a.m.d. Ba chiar asemănarea cu R.E. se duce chiar și la porțiunea când prin joc ești urmărit insistent de o creatură care, deși o poți dezmembra, se regenerează și continuă să te urmărească.
Deși o poveste simplă, comună, Dead Space aduce elemente complexe prin introducerea a unor mici side-quest-uri și însuși gameplay-ul, împreună formând un sistem complet care crează o dependență satisfăcătoare de a juca și parcurge jocul până la sfârșit. Într-un sistem gen Binge, a la Netflix, vei străbate capitol cu capitol, îți vei face loc printre Necromorphs și vei descoperi povestea acestora, în drumul tău spre evadarea de pe USG Ishimura.
Tehnic vorbind, remake-ul arată excelent mulțumită RTX ON
Dacă structura este alta atât cât să-ți ridice interesul pentru povestea din joc, Remake-ul aduce modificările cele mai mari la nivel tehnic, engine-ul Frostbite prezentându-se mai bine ca niciodată, dar nici d.p.d.v. al sunetului nu ne facem griji căci și aici avem de ce ne bucura.
Controlul, mulțumită mecanicii engine-ului este cursiv, animațiile și mișcările personajelor și monștrilor fiind naturală, dar și a altor elemente mișcătoare parte a arhitecturii. Controlul din tastatură și mouse oferă o precizie foarte mare, numărul butoanelor de pe tastatură nefiind foarte mare și care poate fi modificată, după preferințe, din meniu. Pe lângă tastele de direcție pentru deplasarea personajului, avem taste pentru accesare/utilizare, stasis și kinesis, Tab pentru meniul din joc, X pentru informații despre calea care trebuie făcută în misiunea activă, buton pentru călcatul iniamicului/crate-ului cu piciorul (pentru looting) și Space pentru modul secundar de foc. La mouse, apăsarea butonului din stânga avem lovitura Melee, iar butonul doi activează arma și aprinde lanterna. Cu arma ridicată, poți folosi focul armei cu apăsarea primului buton. Scroll-ul schimbă între cele 4 arme și avem buton pentru reîncărcarea acestora. Am făcut un test și pe un controller Razer Wolverine V2. Chroma și controlul, deci plăcut și accentuat de force feedback, nu este atât de exact ca cel prin tastatură și mouse.
Muzica (de Jason Graves) a fost păstrată din jocul original și sau adăugat elemente de către Trevor Gureckis și este una atmosferică cu elemente alarmante atunci când acțiunea predomină. Menite să ridice tensiunea jucătorului, bătăi ale inimii se accelerează și accentuează în momentele critice din joc și pot să spun că funcționează minunat. Pe căști, noaptea, având suport pentru 3D, remake-ul pur și simplu te bagă-n sperieți. Spațialitatea oferă dimensiuni audio jocului și este ușor să-ți dai seama de localizarea și distanța până la elementul (sau creatura) care produce acel zgomot. Efectele audio sunt complexe și se combină fără să deranjeze prea mult și se aud clar, mai ales dacă folosești căști sau un sistem audio performant. Bineînțeles, în cazul PC-urilor contează și placa de sunet.
RTX ON
Cele mai multe modificări au fost aduse la nivelul grafic, Frostbite aducând suport pentru multe tehnologii actuale, cele pentru NVIDIA RTX fiind cele mai notabile. Jucat pe PC – un RIG cu NVDIA RTX 4080, cu DLSS pe ON și toate setările grafice pe Ultra, la o rezoluție 4K, Dead Space arată absolut fabulos! Impactul și atmosfera jocului este amplificat radical de partea vizuală a jocului, locațiile arătând excelent cu RTX ON, luminile, umbrele, reflexiile, scânteile, focul, ceața și fumul, apa, totul aducând o doză maximă de realism jocului. Contribuția NVIDIA RTX contează și la performanțele rulării Dead Space, acel DLSS ridicând FPS-ul peste 100, iar minimele ajungând până la 70, în 4K, jucabilitatea și gameplay-ul fiind perfecte, fără timpi morți, agățări sau te-miri-ce alte nebunii negative.
Gameplay înfricoșător de satisfăcător
Dai Play la joc (în cazul nostru prin Origin) și ești întâmpinat de acel mesaj de avertizare că este interzis epilepticilor și celor cu vârste mai mici de 18 ani, pentru că, pe bună dreptate, Dead Space se claseasă în genul horror și e plin de sânge, limbaj licențios și efecte vizuale puternice.
La primi pași ne facem setările grafice, cele audio, de accesibilitate și ne alegem dintre 5 dificultăți de joc, cel Story fiind dedicat celor care vor să se bucure mai mult de poveste decât de partea de acțiune și lupte. Meniul arată aproximativ ca cel din titlul original, grafic foarte interesat și poziționat – ca într-o cască virtuală.
Jocul debutează la bordul USS Kellion, unde Clarke este alături de echipa sa formată din specialistul în computere, Kendra Daniels, ofițerul de securitate Zach Hammond și co-piloții și responsabilii de securitate, Hailey Johnston și Aiden Chen, o parte dintre aceștia fiind coordonatorii lui Clarke la bordul USG Ishimura. Actorii și vocile cunoscute se vor întoarce, astfel Gunner Wright (Dead Space 2 și 3) va da mai departe voce lui Isaac Clarke, Tanya Clarke se va întoarce în rolul lui Nicole Brennan (Dead Space 2), iar Anthony Alabi este Zach Hammond, Brigitte Kali Canales este Kendra Daniels și Faran Tahir este Challus Mercer. Interpretarea lor este ireproșabilă, remake-ul având nu foarte multe cut scenes, dar într-atât cât să marcheze evenimentele importante din joc.
Meniul din joc este cel pe care-l știm din titlul original, de unde avem acces la informațiile necesare precum nivelul de securitate actual, câte nodes – pentru utilizat la skill tree deținem, inventoriu – limitat de un anumit număr de slot-uri, credits – banii in-game, harta și legenda, misiunile/obiectivele și informații despre capitolele din joc. Skill tree-ul este disponibil pentru costum și armele din joc și după cum spuneam, upgrade-urile se fac cu ajutorul acelor nodes.
Pentru cei care nu au jucat jocul original, nu va fi o problemă căci avem parte de tutoriale pe parcursul înaintării în joc, care ne pun în temă despre ce-și-cum:
Acele credite le folosim la shop-urile plasate pe nave și de acolo putem cumpăra muniție pentru arme, viață, node-uri, upgrade-uri pentru arme și costum și putem vinde ce am adunat, respectiv să depozităm într-un fel de stash, ce vrem să păstrăm. De la Bench-uri însă, putem face upgrade-uri și contribuim cu nodes la skill tree.
Costumul este, cred, eroul principal al acestei serii de jocuri, iar în Remake arată senzațional! Costumul este unul care combină parcă stilul cyberpunk cu ceva post-apocaliptic Fallout și endoskelet metalic, iar reprezentarea s-a grafică este foarte mișto. Costumul se poate și el upgrada și aduce anumite bonusuri atunci când este purtat, inclusiv un număr mai mare de slot-uri în inventoriu, iar pentru nostalgie în Stash veți găsi și costumul din jocul original.
Uneltele fără de care nu ar fi posibil avansul către escape pods, armele, sunt mari, grotești, ca niște tool-uri de minerit care taie, dezintegrează, ard, găuresc și dezmembrează, satisfacția jucătorilor fiind acoperită. Fiecare dintre arme, începând cu Plasma Cutter și încheîndu-se cu un fel de BFG ca cel din DOOM, are upgrade-urile sale împărțite pe mai multe categorii, existând chiar și niște upgrade-uri speciale. Skill tree-ul upgrade-urilor se deblochează în funcție de upgrade-uri găsite sau cumpărate. Fiecare are câte un foc secundar și două moduri de a trage, upgrade-urile modificând elemente precum rapiditatea descărcării, muniția (cantitate, mai multe feluri de), puterea de foc și alte asemănătoare. Bineînțeles, vor exista creaturi care mor mai repede dacă utilizezi anumite arme, deci trebuie să-ți alegi arma potrivită, iar Clarke poate purta 4 arme, cărora li se pot aloca 4 sloturi pentru comutare rapidă între ele.
După atacurile devastatoare ale arsenalului din posesia lui Clarke, tușa finală se va da cu un picior călcat pe cadavru care va da naștere, de cele mai multe ori, de looting, deci este recomandat. Pe lângă arme se pun la bătaie și două module atașate costumului, Stasis și Kinesis – prima îngheață și încetinește un mecanism sau un inamic, iar cea de-a doua, precum Darth Vader, poți ridica și arunca obiecte sau inamici, sau arunca cu obiecte în inamici. Cele două puteri vor fi importante și în avansul prin joc, de multe ori obiecte necesitând să fie mutate (apare un simbol de magnet pe ele), iar altele trebuiesc încetinite pentru a putea trece de ele (uși, ventilatoare, curent). Combinația dintre puterea de foc și cele două module, poate ajuta mult (și e necesar uneori) și se utilizează și ușor. Kinesis este nelimitat, dar Stasis este limitat în utilizare și necesită încărcare, iar dacă nu găsești un dispozitiv de încărcare în împrejurimi poți apela la un obiect dedicat din inventoriu, pentru a face acest lucru.
La un moment dat poți plana, atunci când gravitația este 0, respectiv este nevoie de resursele de oxigen ale costumului pentru a trece prin zone lipsite de acest element. Clarke poate fugi sau merge, în momentul când apeși butonul 2 la mouse și ridici arma și lanterna, viteza fiind mai mică, dar ținta mai bună. Te poți ajuta de mediul înconjurător pentru a ucide Necros (butoaie, țevi, cam tot ce se poate desprinde cu Kinesis) astfel confruntările fiind dinamice. Oxigenul este și el limitat și se poate încărca la stații speciale de pe navă, respectiv de la un accesoriu dedicat din invetoriu.
Palmaresul de inamici/monștri/Necromorphs este destul de bogat și variat, și după cum spuneam, necesită arsenal adecvat și da, avem și un fel de boși (hidoși și urâți) care mor greu, dar care sunt darnici la loot (node) și-l avem și pe acel chieftan care oricât l-ai dezmembra, se regenerează și atacă continuu. De la târâtoare, viermișori, copii cu tentacule, hidoșenii buboase și… tatăl lor, Leviathan, Dead Space colcăie de monstruozități de pe care poți curăța carnea de pe os, dezmembra și apoi storci sub bocanc pentru loot.
Pe lângă cutscenes nu lipsesc clipurile cu moartea ta, când ești răpuns de inamic, iar atunci când ești atacat de la spate, avem și acolo un clip, activându-se un QTE (Quick Time Event) care, dacă-l aplici corect, te va scăpa din încleștare.
Arhitectura este incredibil de detaliată și de mișto, USG Ishimura având în Remake nu numai o structură parcă mai bine gândită, cu zone strâmte sau deschise, care au un sens, iar inamicii, atmosfera și mediul înconjurător sunt adaptate structurii. De la canalizări, la zona de motoare (engine), zona medicală, garaj, zona de propulsie și cea de ghidaj, nava e bine segmentată, și redă perfect situația în care se află – cea de după un atac al creaturilor. Cu ajutorul log-urilor și audio-log-urilor afli ce s-a întâmplat și mai mult de atât, pe pereți vezi scrâjelite mesaje – unele de ajutor câteodată. Corpuri dezmembrate, zone distruse, infecție a creaturilor, care se întinde și retrage de pe fuselaj, atunci când intervi cu puterea de foc; zone fără gravitație și oxigen – totul este foarte bine exprimat grafic și poziționat în navă.
Deplasarea, cum spuneam, se face tot prin trenulețul din cadrul navei, numai că în Remake, poți alege tu unde să te deplasezi, firul epic necesitând de multe ori întoarcere în locuri prin care ai mai fost anterior, dar în care se deschid locații noi. Deplasarea între zone ține locul și ecranelor de încărcare, astfel jocul neavând acest lucru pe parcurs.
Progresul se simte prin upgrade-urile la costum, arme și tipuri de inamici, iar povestea te ține în permanență atent și curios. Există o dinamică plăcută în Remake și nu se simte deloc plictisitor, chiar dacă durata de joc se învârte pe undeva pe la 10 ore și scade cu cât scazi și nivelul de dificultate. Salvările se fac în anumite zone din joc și ai câte sloturi dorești pentru acestea, iar dulăpioarele, lădițele și creaturile sunt sursa principală de looting din joc.
Elementele horror și sci-fi se îmbină armonios rezultând ceva ce numai Dead Space poate oferi adoratorilor genului. Cu camera poziționată undeva deasupra umărului drept, oferă vizibilitate maximă acțiunii și a tot ce se întâmplă în joc și chiar dacă pare inspirat din structura Resident Evil, D.S. este într-atât de original încât să scrie istorie, iar Remake-ul nu face decât să-l aducă la zi, nu numai din punct de vedere al unui story ușor modificat, o navă structurată cât să capete mai mult sens și nu în cele din urmă, al unui upgrade consistent la capitolul engine, grafică și sunet.
Pentru că tot am adus în discuție Dead Space, atunci când am vorbit despre The Callisto Protocol care au mai mult decât ceva în comun, Glen Schofield, o să menționez și la Dead Space de el. Personal mi-a plăcut destul de mult și Callisto, dar acestuia îi lipsește pe lângă un control mai simplificat și o interacțiune armată cu monștri și diversitate, nu știu cum să spun… Dead Space este pachetul complet, iar acele câteva minusuri (pentru unii nesemnificative) din Callisto, fac diferența între cele două. La nivel de gore, ambele sunt perfecte, monștri sunt excelenți, armele sunt și ele foarte bune, dar când vine vorba de a combina armele cu acele “puteri”, Callisto eșuează, iar D.S. excelează.
Dead Space este disponibil acum pe PC, PlayStation 5 și Xbox Series X/S.