Documentary Mondays și Fiction Tuesdays – o lună cu filme la Centrul Ceh

0
301
Ascultă acest articol


Documentary Mondays și Fiction Tuesdays, programele de proiecții de filme ale Centrului Ceh, revin cu un nou sezon în luna mai. Între 15 mai și 6 iunie, în fiecare luni și marți de la ora 20:00, ecranul se va lumina și povești de toate felurile vor fi descoperite de spectatori. Intrarea este liberă, iar Centrul Ceh va oferi, ca de obicei, bere cehă publicului doritor. 

Cele două programe sunt deja cunoscute de către pasionații de film din București. Documentary Mondays are loc de două ori pe an încă din 2007 și a prezentat numeroase documentare cehe, dar și de prin toate colțurile lumii, uneori axate pe anumite tematici, alteori mizând pe diversitatea și ingeniozitatea documentarelor, cum este și cazul sezonului de acum. Fiction Tuesdays, fratele mai mic, i s-a alăturat în 2018 cu filme de ficțiune cehe, mai vechi sau mai noi, unele consacrate și bune de revăzut, altele mai obscure și bune de descoperit. 

Sezonul acesta, Documentary Mondays va aduce, conform tradiției, patru producții recente, pe teme actuale, de pe scena documentarului internațional.  

Ciclul se deschide pe 15.05, cu Totul nu va fi bine (Adrian Pîrvu, Helena Maksyom, RO, UA, 2020, 82’), povestea unei întâlniri vindecătoare între un tânăr român și o tânără ucraineană, ale căror destine au fost marcate de dezastrul de la Cernobîl. Proiecția va fi însoțită de o sesiune Q&A cu co-regizorul Adrian Pîrvu; Helena Maksyom, partenera sa, nu va putea fi prezentă, luând parte la rezistența ucraineană în contextul războiului de agresiune al Rusiei. 

Departe de Europa și de problemele sale, Steel Life (Manuel Bauer, PE, ES, 2022, 95’), care se va putea vedea pe 22.05, schimbă focusul asupra continentului sud-american. Filmul funcționează ca un road movie atipic, în care camera de filmat străbate Peru de-a lungul căii ferate și surprinde din mers transformările suferite de peisajul natural pe fondul industrializării agresive, precum și viețile oamenilor în proces, așa cum arată ele în cea mai importantă zi a anului, Ziua Independenței. 

Proiecțiile continuă, pe 29.05, cu The Pawnshop (Łukasz Kowalski, PL, 2022, 81’), câștigător al premiului pentru cel mai bun film în competiția europeană a festivalului Astra de la Sibiu. Cu un stil proaspăt, de docu-comedie neagră, acesta urmărește povestea unui cuplu de antreprenori vârstnici din Polonia, care încearcă să își repună pe picioare casa de amanet printr-o idee năstrușnică. Documentarul este prezentat cu sprijinul Institutului Polonez.

În fine, programul se încheie pe 05.06, cu Invisible Landscapes (Ivo Bystřičan, CZ, 2022, 47’), un documentar experimental compus din înregistrări ambientale, în care sunetele aparent banale ale vieții de zi cu zi sunt puse în legătură cu procese istorice mai adânci, desfășurate pe nesimțite în spațiile din care originează. Proiecția face parte din proiectul Urechi călătoare, oraș rezonant, organizat de Semi Silent, și va fi urmată de o discuție online la care va participa regizorul Ivo Bystřičan. 

Trecând pe teritoriul ficțiunii, ediția de primăvara aceasta a Fiction Tuesdays propune o revizitare a unor titluri clasice ale cinematografiei cehoslovace, în versiune restaurată pentru mediul digital. 

Seria va fi inaugurată pe 16.05 de Pearls of the Deep (Jiří Menzel, Jan Němec, Evald Schorm, Věra Chytilová, Jaromil Jireš, 1965, 105’), o colecție de viniete cu întâmplări cotidiene care au în comun nevoia oamenilor de afecțiune, în peisajul cenușiu al societății comuniste de la începutul anilor 60’. Urmează, pe 23.05, The Good Soldier Švejk (Karel Steklý, 1956, 105’), una dintre primele adaptări cinematografice ale cunoscutului roman satiric scris de Jaroslav Hašek, având în centru un protagonist buclucaș, urmărit în peripețiile sale militare în timpul Primului Război Mondial. 

Cu The Party and the Guests (Jan Němec, 1966, 71’), care se va putea vedea pe 30.05, programul se întoarce în era și la situațiile absurde ale Noului Val Cehoslovac: un picnic al „lumii bune”, dejucat suprarealist de străini care încep să dea târcoale invitaților. Musicalul The Hop-Pickers (Ladislav Rychman, 1964, 89’) încheie ciclul pe 06.06, cu povestea de dragoste a doi tineri care se văd nevoiți să facă față neînțelegerii și ostilității celor din jur. 

Dacă v-a fost stârnită curiozitatea, sunteți așteptați la Centrul Ceh (str. Ion Ghica, nr. 11), cu bere Budweiser Budvar din partea casei și intrare liberă. Ușile se deschid la ora 19:45, iar locurile se ocupă în ordinea venirii. Ambele programe sunt organizate de Centrul Ceh București și susținute de Budweiser Budvar, iar Documentary Mondays este organizat, de data aceasta, alături de Institutul Polonez și Semi Silent.

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.