“Cu un AI generic și slab chiar și pe grade de dificultate mai ridicate, în Redfall pur și simplu nu am simțit că mă distrez cu inamicii supți de orice creativitate.”
Gen: FPS, Shooter, Acțiune, RPG
Lansare: 2 mai 2023
Studio: Arkane Studios, Bethesda
Distribuitor: CD Media
Platforme: PlayStation 4, Xbox One, PlayStation 5, Xbox One X|XS, Microsoft Windows PC
Clasificare: 18+
Sinopsis:
Redfall este un FPS open-world, single player și co-op, de la Arkane Austin, echipa premiată din spatele Prey și Dishonored. Continuând moștenirea Arkane de a crea lumi indedite și simulări imersive, Redfall aduce gameplay-ul caracteristic studioului în acest shooter de acțiune bazat pe poveste.
Descoperă adevărul, recuperează Redfall
Orașul insular Redfall, Massachusetts, se află sub asediul unei legiuni de vampiri care au blocat soarele și au izolat cetățenii de lumea exterioară. Explorați o open-world și scufundați-vă într-o campanie de poveste profundă, în timp ce dezlegați misterul din spatele apariției vampirilor. Aliază-te cu o mână de supraviețuitori împotriva creaturilor care amenință să sece orașul.
Lupta singur sau în echipa
Redfall îmbină perfect opțiunile single și multiplayer, permițându-i jucătorului să se aventureze singur în întuneric sau să se alăture unui grup de până la patru jucători în co-op. Colegii de echipă pot încerca diferite încărcături de eroi și își pot combina punctele forte pentru a găsi soluții creative la apocalipsa vampirilor. Vei colecta un arsenal de arme specializate și îți vei personaliza personajul cu upgrade-uri și abilități unice pentru a te adapta la stilul tău de joc, pentru arme de foc, lupte stealth și orice altceva între acestea.
Eroi neconvenționali vs. The Night
Creați în urma unor experimente științifice care au mers prost și înzestrați cu abilități psihice, vampirii din Redfall va vor provoca pe ține și echipa ta să fiți creativi. Vei alege dintr-o echipa de eroi diverși – fiecare cu abilități specifice fiecărui personaj – pentru a învinge legiunea de vampiri și turmă lor de adepți maniaci.
- DEVINDER CROUSLEY: Un criptozoolog și un inventator în devenire. Înarmat cu arme create de el însuși, se află într-o misiune pentru a-și dovedi valoarea.
- LAYLA ELLISON: O studentă la inginerie biomedicală care s-a oferit voluntară pentru un studiu medical în care ceva a mers foarte prost, lăsând-o cu abilități telekinetice intense.
- REMI DE LA ROSA: O genială ingineră de lupta care și-a petrecut viață în prima linie. Cu ajutorul cohortei sale robotice, Bribón, este hotărâtă să ajute la salvarea supraviețuitorilor din Redfall.
- JACOB BOYER: Un fost trăgător de elită militar devenit antreprenor privat. Întâmplări ciudate petrecute pe Redfall l-au lăsat pe Jacob cu un ochi vampiric misterios și cu un corb spectral care nu stă niciodată departe de el.
Open World din Redfall
Redfall este o adevărată experiență Arkane, plasată într-o lume bogată care îmbină familiarul cu extraordinarul. Lumea din Redfall este creată manual de către maeștrii designeri de conținut din spatele stației spațiale Talos I din Prey și Dunwall din Dishonored. De la centrul orașului cândva plin de viață și pădurea bântuită până la faleză decimată de pe malul marii și dincolo de ea, vei lupta prin avanposturi de sectanți și spații psihice supranaturale în timp ce pui cap la cap numeroasele mistere ale lui Redfall.
Recenzie:
Am impresia generală că primăvara asta a fost presărată cu producții sângeroase. Dead Island 2 a deschis un nou sezon de vânătoare de zombies. Iar apetitul pentru vânat sugătorii de sânge este deschis de recentul film Renfield de parcă ar fi vrut să ne pregătească de Redfall. Sau poate văd eu pattern-uri unde nu e nevoie.
Redfall este prima lansare mare din 2023 pentru Xbox, fiind produs de studiorile Arkane care fac parte din Bethesda. Dacă ești un gamer conectat la noutăți, ști deja că impresiile față de noul looter shooter sunt nefavorabile și deja liderul de la Xbox a promis că vor îmbunătăți lucrurile.
Problema este că nici măcar nu este vorba de un joc care nu este gata din punct de vedere al optimizării. Da, se simte un rabat și în acest sens dar jocul, cel puțin pe consola Series X a rulat din prima zi fără bug-uri sau crash-uri majore. Cei de pe PC într-adevăr nu au putut accesa jocul cu orele. Redfall este un titlu livrat și prin abonamentul Game Pass, deci te aștepți ca la lansare toate rotițele să se învârtă ca unse, mai ales că trebuie să arăți pentru ce ai cumpărat atâtea studiori (apropo și de contextul achiziționării Activision-Blizzard).
i-ar fi prins bine un gameplay mai diversificat și o poveste mai pronunțată
Problema reală este că dacă ar fi să corectezi această lansare… ar însemna să muncești serios la jocul de bază, să-i pui carne pe os unde lipsește. Lui Redfall i-ar fi prins bine un gameplay mai diversificat și o poveste mai pronunțată.
Recitesc descrierile personajelor, dar mental rămân tot cu un contur foarte slab. Cele patru personaje din care poți alege nu sunt cu mult diferite de personalitățile pe care le văd în fiecare dimineață în metroul spre locul de muncă.
Devinder este un vânător de monștri care a scris cărți despre expedițiile sale și are numeroși urmăritori online, iar acum este prins pe insula Redfall cu niște monștri adevărați, fără conexiune la Internet ca să poată arăta în sfârșit că are dreptate. Layla are datorii de student în domeniul ingineriei biomedicale. A găsit un job la o clinică din Redfall, unde s-a oferit voluntară pentru un tratament nou, însă efectele adverse i-au dat puteri înrudite cu invazia de vampiri ce tocmai a avut loc. Remi este sora mai mare a familiei sale, obișnuită să-i protejeze pe toți. Se pricepe la robotică și misiuni de salvare. Criza vampirilor a prins-o lucrând la paza de coastă a insulei Redfall alături de roboțelul ei Bribón. Jacob este un lunetist angajat la compania militară privată Bellwether. Aflat într-o misiune secretă pe Redfall, a fost prins de zeița vampirilor Miss Whisper care i-a dat un ochi straniu și un corb paranormal din motive necunoscute.
Evindent, fiecare personaj are talentele sale, care se pot completa interesant în timpul vânătorii co-op de vampiri. Devinder are o suliță care atrage fulgere în locul în care o arunci, un teleportator care îți permite să ajungi în locuri greu accesibile (sau să fugi din luptă) și o cameră de filmat cu raze UV care amețește dușmanii. Layla cu puterile ei paranormale poate genera o umbrelă-scut, un lift care o saltă în aer și să-și cheme fostul iubit vampir în ajutor. Remi își poate trimite roboțelul să distragă atenția absorbind loviturile, folosește bombe C4 și poate genera un punct în care ea și echipa se pot vindeca de răni. Jacob își poate trimite corbul să marcheze inamicii, se poate face invizibil și poate chema o pușcă cu lunetă paranormală puternică.
Aruncând un ochi pe aceste combinații de abilități îți poți da seama repede de ce jocul are șanse să fie distractiv în co-op și plictisitor în modul solo. Păcat că inamicii nu sunt înzestrați că aceeași creativitate.
În Redfall, harta este populată de vampiri și soldați care s-au alăturat cultului vampirilor. Poți intra în case să cotrobăi după obiecte pe care le poți vinde pentru health pack-uri și muniție și să descoperi puncte de fast travel. Dar insula nu îți oferă aproape nimic interesant de explorat. Distanțele goale dintre cuiburile de vampiri ar fi meritat parcurse cu ceva vehicul. Poți găsi tot soiul de scrisori care nu-ți spun nimic despre viața orășelului. Alte activități în afara luptei nu sunt, este totuși un looter shooter care nu vrea să îți distragă atenția de la acțiune. Prsonal evit inamicii pe hartă pe cât posibil pentru că sunt plictisitori, dar și enervanți de bătut, și încerc să trec la obiective direct.
Vampirii care bântuie orașul de regulă se deplasează rapid când te atacă cu ghearele. Tot ce îmi vine să fac în luptele cu ei e să merg cu spatele și să-i ciurui până le golesc bara de HP și pot să-i distrug cu țepușa. O tactică repetitivă de care m-am plictisit, dar nici nu sunt motivat să aplic alta.
Inamicii umani care fac parte din cult par că au creierul supt ca să fie obedienți. Abordarea stealth este simplă: te ghemuiești și le dai un cot în ceafă. Da, un joc de la Arkane în care singurul element stealth e un atac cu cotul… Dacă au devenit curioși pur și simplu te ascunzi prin preajmă până renunță la căutare. Dacă te-au reperat, oricum au tendința să încerce să prindă gloanțele tale cu fața.
În afara unor arme pe bază de raze UV și țepușele adăugate – vampirii nu pot fi uciși până nu înfigi și țeapa în ei – armamentul din Redfall este destul de standard. Farmecul din gunplay este diminuat de inteligența artificială a inamicilor. Tot ce strângi este mai puternic cu câteva procente decât ce aveai înainte, ca în orice looter shooter – îți schimbi pușca mai des ca șosetele, eventual și skin-ul colorat de pe ea. Arme melee? Nu fii ridicol, nu suntem barbari în Redfall! În cel mai rău caz, dăm un cot în cap.
Cu un AI generic și slab chiar și pe grade de dificultate mai ridicate, în Redfall pur și simplu nu am simțit că mă distrez cu inamicii supți de orice creativitate. Pare că te descurajează să joci singur, să vezi că solo este plictisitor și trebuie să îți convingi și prietenii să cumpere acest joc de 70€ sau să se aboneze la Game Pass.
Note din coloana sonoră te introduc într-o atmosferă „spooky” dar fun, uneori cool. Dar tot nu pot intra complet în atmosferă pentru că nu mă atrag personajele. NPC-urile din baza de operațiuni rareori au ceva interesant de spus și au ochii goi – mai goi decât sunt de obicei personajele Arkane.
Stilul grafic de la Arkane ține de gusturi. Aplicat aici, nu mă deranjează stilul în sine ci lipsa unor detalii și optimizări. Texturile în unele locuri sunt ridicole, cu margini zimțate și fade, iar asta pe Xbox Series X, nu S sau un PC de buget. Sigur, jocul rulează bine dar nu există scuze plauzibile. Doar este realizat în Unreal Engine. Și este blocat în 30 FPS, un lucru pe care îl înțelegeam la o lume realizată mai complex de atât. Sunt și peisaje care arată frumos datorită paletei de culori a vegetației însă altceva nu mi-a făcut cu ochiul.
Redfall pare ieftin fără să fie ieftin. Aspecte pe care le-aș vedea în producții AA nu de la Bethesda sau un produs first-party Xbox. Știu că este un co-op shooter și nu prea simți nevoia unei povești, de obicei doar vrei să te conectezi seara cu prietenii ca să trageți niște vampiri în țeapă. Dar de ce să nu ai totuși ceva mai consistent? Bucățile mai interesante de lore sunt acolo pentru cine le caută insistent în misiuni secundare și materialele de citit. Însă nu toți controbăim după povești în acest gen de joc. Oricum, majoritatea textelor pe care le-am găsit sunt absolut banale, interesul mi-a scăzut pentru un lore mai adânc.
Cutscene-uri sunt statice, ca un soi de Photo Mode cu filtre, ceea ce e mult mai convenabil de produs decât să pierzi timp pe animații. Și aici se simte acest iz ieftin de care spuneam, probabil venind din dorința de a mai optimiza din costuri, de a câștiga timp până la lansare, lene sau toate la un loc.
Adevărul e că nu e tocmai Arkane în sensul pur, ci un studio mai mic. Se pare că până și șefimea de la Microsoft recunoaște cumva, prin comunicările lor transparente, după faptul deja consumat, că Redfall nu era impresionant nici în stadiul de dezvoltare. Nu prea îmi dau seama ce pot corecta, din ceea ce promit. Nu e doar un joc neterminat. Patch-uri grafice sunt un obicei normal și te aștepți oricum la ele. Dar în rest? Pur și simplu gameplay-ul nu este distractiv. Poate că Warner Bros., de exemplu, au fost înțelepți să amâne Suicide Squad aproape un an. Poate acolo e timp să schimbi radical esența jocului. Redfall este un looter shooter care merită încercat doar dacă ai deja abonament Xbox Game Pass. Cât de curând s-ar putea să fie dat uitării din cauza unui gameplay necopt și neinspirat.
Red Fall îl găsiți din 2 mai pe PlayStation 4, Xbox One, PlayStation 5, Xbox One X|XS, Microsoft Windows PC și în curând prin #PCGamePass.