Ascultă acest articol


Remake-ul nu este doar o reproducere pixel cu pixel a originalului”

Gen: Aventură, Acțiune

Lansare: 22 noiembrie 2022

Studio: Nightdive Studios

Distribuitor: Netzah Game Distribution, Prime Matter

Platforme: Microsoft Windows PC (Steam, GOG.com, Epic Games), Mac, PlayStation 4, Xbox One, PlayStation 5, Xbox One X|XS

Clasificare: 18+

Sinopsis:

System Shock este un remake complet pentru jocul original din 1994, care combină gameplay-ul inițial cu grafică HD, control îmbunătățit, interfață nouă și o coloană sonoră și sunete actualizate având vocea originală a lui SHODAN – unul dintre cei mai iconici villaini.

Recenzie:

System Shock este o piesă esențială din istoria jocurilor video. Dacă nu te născusei când a apărut originalul, dar te-au pasionat jocurile video dintotdeuna, sigur ți-a povestit cândva un gamer mai în vârstă de el. La vremea sa a fost un joc inedit, ba chiar precoce în materie de design. Cred că pe undeva Warren Spector încă predă lecții de game design făcând trimiteri către jocul din 1994.

Remake-ul nu este doar o reproducere pixel cu pixel a originalului, are grijă să recreeze experiența dar și să adauge câteva surprize pe sub mânecile AI-ului malefic. Secvența introductivă este de milioane, ca un veritabil început de film cyberpunk. În locul narațiunii din original (care și ea a avut farmecul ei), acum intriga este în mare parte narată din perspecitva personajului principal, hacker-ul, într-un stil dinamic, scurt și la obiect, acompaniat de o coloană sonoră electronică ce poate da dependență.

Grafica este produsă fără efecte vizuale capricioase. Mediul de joc este limpede datorită unei abordări care pune accent pe funcționalitate în detrimentul spectacolului. Texturile sunt ușor pixelate într-un mod plăcut care gâdilă glanda nostalgiei. Un joc ca System Shock poate că nici nu s-ar preta la efecte costisitoare de tip ray-tracing, însă ar fi interesant de văzut cândva și asta.

System Shock este o piesă esențială din istoria jocurilor video

În acest sens se subînțelege că versatilitatea motorului Unreal contribuie și la o optimizare ca la carte. Noul System Shock nu șochează la cerințele de sistem și se comportă grozav pe sisteme mai modeste. Cu toate că ai avea impresia că la o grafică așa economică cerințele exprimate ar fi chiar mai mici. Cei care simt nevoia de mai mult de 60FPS s-ar putea să se împiedice de niște obstacole tehnice care se rezolvă prin comutări dintre fullscreen și windowed. Ceva ce cred că se va rezolva cu ușurință într-un patch apropiat de lansare.

Modelele inamicilor doborâți probabil că reapar în camerele pe care le revizitez și dispar când mă îndepărtez, o funcție tot a optimizării. Adesea când deschideam o ușă cadavrul unui inamic zvâcnea. În condițiile în care de obicei parcurg nivelul tensionat efectul de ragdoll mă făcea să tresar un pic, pentru că a găsi inamici noi în încăperi în care ai fost deja este o situație plauzibilă: SHODAN (Sentient Hyper-Optimized Data Access Network) va trimite după tine mutanți și cyborgi mai ales pe etajele unde nu ai oprit camerele de luat vederi. Faza cu ragdoll-ul e un bug amuzant care mi-a sporit nivelul de atenție.

Muniția limitată și ocaziile rare de a reîncărca punctele de sănătate mă determină să calc pe vârfuri cu urechile ciulite pe coridoarele stației spațiale. Tastele Q și E le folosesc des pentru a privi după colțuri, abordând fiecare cameră nouă cu precauție. Obișnuit cu jocuri mai comode, System Shock mă ține poate mai tensionat decât ar trebui, însă această stare de anxietate indusă servește la o atmosferă palpitantă, de tipul căreia în care nu mai intrasem de mult timp. În timp ce cauți ieșirea spre următorul nivel, mai ai grijă și de inventar, strângând toate resursele de care ai nevoie. Vei simți nevoia să iei după tine până și gunoaiele pe care le poți recicla la un aparat special care te recompensează cu credite de cheltuit la automatul de snacks vindecătoare. Nu te încurajează nici înregistrările audio pe care le găsești pe lângă victimele stației, care oferă câteva indicii despre ce s-a întâmplat crescând atmosfera horror. Listând toate aceste elemente începi să vezi o parte din inspirația lui Dead Space, alt horror SF care și-a primit tratamentul cosmetic de remake tot anul acesta.

Gamerii mai hardcore, chiar și cei care nu au jucat originalele, vor aprecia provocarea oferită de gradele de dificultate maxime, plus provocarea de a termina jocul în 5 ore. Asta nu înseamnă că este un joc scurt, sau că îți va reuși din prima. Combinațiile posibile de grade de dificultate și diferitele feluri de abordare a situațiilor îndeamnă la playthrough-urile repetate.

Neapărat să răsfoiești și manualul jocului, intitulat Trioptimum New Employee Handbook, deoarece este scris ca manualele de modă veche: conține atât explicații despre cum se joacă jocul dar și informații despre lumea sa scrise ca și cum ai face parte deja din ea. Am citit manualul ca pe un ghid dintr-un roman SF.

Cu atenția sporită după resurse, încercând s-o păcălești pe SHODAN, hackuind cyberspațiul și rezolvând puzzle-uri pe stația spațială, s-ar putea să te trezești că te prinde dimineața în System Shock.

Este simplu de decis – dacă ți-a plăcut originalul la vremea sa, merită pe deplin să retrăiești experiența în culori noi. Dacă erai curios de System Shock în trecut sau abia acum, acest remake este acum cea mai bună variantă de a încerca inedita experiență cyberpunk. Prețul de 40$ este unul cinstit având în vedere atât munca depusă, calitatea și faptul că nu este un titlul AAA. Iar dacă nu ești sigur, poți încerca varianta demo (Steam) – ca în vremurile bune.

System Shock se găsește pe Microsoft Windows PC (Steam, GOG.com, Epic Games), Mac, PlayStation 4, Xbox One, PlayStation 5, Xbox One X|XS începând din 30 mai 2023.

2 COMENTARII

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.