Nu poți ucide o poveste.

Nu poți ucide un cântec.

Aceste 2 versuri se repetă de multe ori pe parcursul celor 8 ore cât mi-a  luat să termin cel mai nou joc de la Riot Forge. Poveștile și cântecele sunt precum ideile în acest context, toate 3 nu pot fi ucise. Dar în schimb, pot fi analizate și  supuse unei recenzii.

Riot Games a fost pentru mult timp cunoscut pentru League of Legends, un M.O.B.A. ce s-a inspirat din DOTA și ce a dorit să se diferențieze de acesta prin accesibilitate. În 2019, Riot Games a lansat Teamfight Tactics, astfel reușind să atingă pluralul din numele lor. În anii ce au urmat au mai scos jocuri, de regula multiplayer, de la Legends of Runeterra la Valorant și au continuat să extindă IP-ul de League of Legends prin diferite colaborări, skin-uri și event-uri din joc. În 2021 au scos primul lor joc single player – Ruined King – A League of Legends Story, un joc al cărui scop a fost să prezinte o poveste din metanarativul universului L.o.L. care să se integreze cu povestea așa cum a fost ea prezentată  până acum prin diferite video-uri și povești publicate de către Riot. Au reușit acest lucru, spre surprinderea tuturor, sub proiectul de Riot Forge, divizia special creată pentru jocuri din universul L.o.L. Au continuat extinderea universului și a poveștii prin colaborarea cu diferite studiouri Indie de atunci, iar 3 proiecte au fost lansate în 2023:

  1. Mageseeker – joc cu Sylas
  2. Convergence – joc cu Ekko
  3. Song of Nunu – joc cu Nunu și Willump

Mageseeker a adus mai mult context societății din Demacia și cât de complexă este aceasta, împreună cu discriminarea endemică a societății față de magi, Convergence ne-a arătat povestea lui Ekko, personaj ce a apărut și în Arcane (serialul de pe Netflix) iar Song of Nunu ne prezintă aventurile lui Nunu și Willump. Fiecare joc a fost făcut de către alt studio Indie, fiecare joc este făcut în alt stil și este alt gen. Mageseeker este un joc de acțiune isometric în pixelart, Convergence este un metrodivania, iar Song of Nunu este o aventură al cărui focus este povestea.

Țin minte cum după Ruined King fusese anunțat Song of Nunu, și eram foarte curios să văd despre ce este vorba. Nu m-am așteptat ca la începutul lui 2023 Riot Forge să mai anunțe încă 2 jocuri și să le scoată înainte de Song of Nunu, dar am înțeles că probabil Tequila Works mai avea nevoie de timp pentru a face experiența cât mai plăcută pentru noi, jucătorii și fanii universului League of Legends.

Să începem cu povestea. Așa cum spune și descrierea celor de la Tequila Works, Song of Nunu este un joc despre aventurile lui Nunu (băiețelul mic) și ale lui Willump (prietenul său Yeti) în căutarea mamei lui Nunu, Layka. Nunu, împreună cu mama sa, sunt membri ai Nonai, un trib nomadic ce călătorește Freljord-ul în lung și lat cântând și spunând povești. Practic, ei sunt barzi, iar arta oratorică este atât tradiția, cultura cât și talentul moștenit din generație în generație. Iar acest lucru este central în povestea pe care ne-o spune jocul, Nunu îi cântă des lui Willump și îi spune povești despre eroi de demult, cum ar fi cele 3 surori, sau despre eroi moderni cum ar fi Braum. De aici și acest motiv central al jocului, cele 2 versuri pe care vi le-am spus la începutul acestei recenzii: Nu poți ucide o poveste. Nu poți ucide un cântec. Dar jocul nu se rezumă numai la a ne spune, ci ne și cântă. În multe momente cheie ale jocului auzim în fundal melodii cântate în dialectul Nonai. Melodiile sunt despre bătălii antice, despre drumul spre și dorul de casă, despre prietenie și despre zei. Ca și fan al universului celor de la Riot, am fost plăcut surprins să fiu martor al unor momente cheie din istoria recentă a Freljord-ului și interacțiuni pe care mi le-am imaginat între diferiții campioni. Evenimentele la care am fost martor în joc m-au ajutat și să plasez jocul în cronologia Runeterrei, deoarece prezența unor personaje și evenimente mi-au dat de înțeles că jocul ar avea loc înainte de așa numita zi curentă din jocul League of Legends. Din păcate, mai multe detalii despre poveste ar fi un spoiler major și ar strica experiența celor ce își doresc să joace Song of Nunu.

Legat de personaje, ce pot spune este că design-ul este superb. Atât personajele arătate în materialele promoționale, cât și a celor care nu au fost arătate nu numai că sunt o îmbunătățire a ceea ce este deja în League, dar îmi doresc ca unele să devină skin-ul de bază sau măcar să avem opțiunea să le achiziționăm în League of Legends. Nunu este inspirat din cultura inuită, iar acest lucru se vede din hainele pe care acesta le poartă. Willump este are un design ce aduce a un ursuleț de pluș jucăuș și gigant, ceea ce este în antiteză cu însuși ideea de Yeti, dar aceasta este interpretarea dată de către cei de la Riot. Nici inamicii nu sunt mai prejos, lupii împreună cu Krugs și restul inamicilor au cu toții un design ce este o îmbunătățire față de ceea ce se găsește în League of Legends.

Muzica este excelentă. Citisem în urmă cu mult timp o glumă, că Riot ar fi o casă de producție de muzică și aparent s-ar fi extins și în domeniul jocurilor video cu un joc micuț numit League of Legends. Nu am ce să comentez la departamentul de sound design și muzică, deoarece am fost dat pe spate de ceea ce a fost pregătit pentru joc. Piese noi ce evocă Nordul, climatul rece, Fjordurile și munții sunt doar vârful ghețarului muzical. Nu de puține ori am fost foarte impresionat să aud reinterpretări ale unor melodii create pentru teaser-uri ale campionilor din Freljord, iar cântecele interpretate în dialectul Nonai te transportă în acele meleaguri înghețate ale sălbăticiilor neîmblânzite aflate la nordul Freljordului.

Jocul are foarte multe opțiuni de accesibilitate, pentru a permite cât mai multor jucători să poată să îl joace până la sfârșit. Iar jocul are mai multe opțiuni de limbă, pentru a-ți permite să te bucuri de vocile cu care te-ai obișnuit din League of Legends, însă nu găsim și Româna printe aceastea.

Așa cum muzica și povestea sunt inima culturii Nonai, muzica este și mecanica centrală a jocului. Nunu are un flaut iar acesta poate fi scos prin apăsarea butonului Y pe Switch și Xbox (triunghi pe PS) și poate fi folosit pentru a rezolva anumite puzzle-uri muzicale sau doar pentru a ne juca cu anumite note și a compune propriile noastre opere muzicale. În puținele momente când nu deduceam ce aveam de făcut din prima, Nunu îmi dădea sugestii cu soluția. Pe lângă aceste puzzle-uri, mai avem și secțiuni de acțiune în care ne luptăm împreună cu Willump împotriva  fiarelor sălbatice sau a unor boși, și secțiuni de platforming.

Jocul mi-a plăcut foarte mult din perspectiva unui fan al universului creat de Riot, însă am observat câteva lucruri care au diminuat experiența, lucruri pe care le voi discuta în paragrafele ce urmează.

Așa cum am spus și mai sus, jocul are secțiuni de platforming, iar acestea nu sunt implementate bine. Jocul  își dorește uneori să ai precizie pe pixel, iar alteori este foarte permisiv, iar inamicul nostru numărul 1 nu sunt diferitele fiare cu care ne luptăm, ci camera. Nu de puține ori am murit din cauză că aceasta a decis să devină statică pe o secțiune de platforming unde aveam nevoie de precizie. Camera m-a frustrat inclusiv când alergam cu Willump, deoarece devine aproape imposibil de întors. În unele momente de expoziție, blocarea poziției camerei are funcția de a masca încărcarea unor elemente din fundal sau a unei noi secțiuni ale jocului, dar de foarte multe ori am fost frustrat cu aceasta și cu lupta pe care o purtam cu ea. Probabil blocarea camerei pe o poziție este și pentru a elibera un pic din memorie, deoarece în unele secțiuni mai detaliate am avut scăderi masive de framerate, iar jocul deja rulează la 30 de frames, așa că orice scădere mai mare de 10 frames se simte foarte tare. Am avut astfel de momente la începutul jocului și o dată pe la mijlocul poveștii, după care nu am mai întâlnit.

Că tot am menționat luptele cu fiare, sistemul de luptă este unul simplu. Avem un atac ușor, unul greu, un dodge și un atac de la depărtare. Luptele nu sunt complicate, sunt foarte simple, probabil în speranța că vor fi accesibile pentru oricine, de la copii și persoane pentru care Song of Nunu probabil este primul joc, până la jucători cu decenii de experiență. Un lucru care m-a impresionat este faptul că primul nostru inamic este un lup, fapt care mă duce cu gândul fix la rolul lui Nunu din League of Legends, acela de Jungler. Nu am avut nici o problemă cu luptele din Song of Nunu, morțile pe care le-am suferit au fost exclusiv din cauza platforming-ului.

Am observat și probleme cu geometria și vfx-uri lipsă în primele minute, după care nu am mai observat. Sper ca până la lansare să fie rezolvate, acestea fiind bug-uri minore. Am întâlnit un singur bug major în tot jocul, fix înainte de endgame. Bug-ul se referă la un puzzle cu flautul, iar jocul nu lua în seamă faptul că eram pe platforma pe care mi-a pus-o în față și cu care m-a obișnuit pentru puzzle-uri muzicale. Din această cauză nu lua în seamă nici notele pe care le cântam. Am încercat diferite lucruri și am stat blocat la acest puzzle o oră, până mi-a venit ideea să dau un restart la consolă și joc. După restart, a mers ca uns.

Ce a mai sustras de la experiență a fost faptul că imediat după acest bug am avut o secțiune în care am fost forțat să mă furișez, în condițiile în care așa ceva nu există nicăieri altundeva în joc, iar până în momentul de față nu am dat încă de nici o secțiune de furișat forțat într-un joc care să fie executată bine și să nu frustreze.

Ultimul lucru care mi-a diminuat experiența este faptul că în mediile închise (peșteri), design-ul mediului poate fi derutant. De câteva ori am lăsat jocul și am mai răspuns la un e-mail, mi-am făcut o cafea, iar când m-am întors la joc, nu știam de unde am venit și încotro trebuie să mă duc. Aici ar beneficia mult jocul de niște indicatori de direcție sau obiectiv, ca să poată jucătorul să își dea seama ce are de făcut în caz că a luat o pauză.

Dar, jocul nu a fost plin de bug-uri sau lucruri negative care să îmi strice experiența. Am avut surpriza să îl văd pe Willump cum dansează (iar acest lucru mi-a dat flashback-uri tip Vietnam cu troli din League ce jucau Disco Nunu), am avut plăcerea să văd lupte cu bulgări de zăpadă între Nunu și Willump ce mi-au adus aminte de cum mă jucam și eu la fel când eram mic copil, iar secțiunile în care Nunu și Willump coboară la vale mi-au amintit de iernile în care mă dădeam cu sania. De asemenea, am avut parte și de multe referințe meta, și să văd cu ochii mei obiectele pe care le cumpăram în League pentru a-mi construi personajul și cât de mari și de detaliate sunt acestea în viziunea creatorilor. Am fost plăcut surprins să văd toate abilitățile lui Nunu din League că sunt prezente în Song of Nunu, dar nu toate pot fi activate la voie, unele fiind specifice unor momente din poveste.

un joc cu intenții bune

În concluzie, Song of Nunu este un joc cu intenții bune. Cei de la Tequila Works au lucrat cu pasiune și dragoste pentru IP-ul celor de la Riot, iar acest lucru se vede în joc și în prezentare. Ca fan mi-aș fi dorit să am parte de ceva asemănător cu Kena Bridge of Spirits la grafică, însă am fost mulțumit de ceea ce am avut parte pe partea de grafică și design. Pentru efort și curaj le dau celor de la Tequila Works un 10. Nu este ușor pentru un studio indie să licențieze un monstru de IP și să îl aducă la viață într-un mod memorabil care să mulțumească fanii și să atragă și jucători noi în univers. Execuția jocului nu este perfectă, dar este bună, iar jocul îl recomand atât celor mai înrăiți fani ai League of Legends care doresc să vadă mai multe din Runeterra cât împreună cu cei care își doresc să între în lumea complicată a poveștii din League of Legends, dar și copiilor și adulților care se află la prima interacțiune cu mediul jocurilor video.

Recenzie de Tudor-Codrin Enea

Song of Nunu: A League of Legends Story va fi disponibil de mâine, 1 noiembrie, pe Nintendo Switch și PC (Steam, GOG, Epic Games).

  • Gen: Adventure
  • Lansare: 1.11.2023
  • Studio: Tequila Works
  • Distribuitor: Riot Games
  • Platforme: Nintendo Switch, PC (Steam,GOG, Epic Games)
  • Clasificare: 10+
  • Sistem de Testare: Nintendo Switch
  • Sinopsis: Doi prieteni buni, o aventură sălbatică. Nunu și Willump stăbat tărâmul sălbatic înghețat al Freljord.

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.