Am crescut cu Twin Peaks, cu Twilight Zone/”Zona Crepusculară”, iar prima carte citită a fost Carrie, de Stephen King, cred că este și prima carte a americanului tradusă la noi, după 1990 și apărută la Nemira. Era o copertă cu actrița din film, țin minte și acum, care o juca pe Carrie, plină de sânge de porc, după ce la bal, colegii au făcut mișto de ea și i-au aruncat o găleată de sânge de porc, după care s-a dezlănțuit iadul. După care… puteți uita!
Asta face și Alan Wake 2, joc pe care-l așteptăm de vreo 13 ani, și pe care am plătit vreo 200 de lei. În final, m-a cam dezamăgit, nu înțeleg hype-ul influencerilor care primesc gratuit un joc să-l laude. Păi nu prea ai ce lăuda, dacă vreți jocuri horror, încercați Amnesia, primul, seria F.E.A.R., Silent Hill 2, Outlast, Fatal Frame II, Dead Space, Resident Evil Remake, Resident Evil 7, Layers of Fear sau SOMA. Sau primul Alan Wake, 2-ul e un pic ridicol, sincer. Că arată foarte bine grafic, ok, de acord, dar povestea e o căcărează de capră, stilul ăla supernatural, de a-i zice că un capitol e scris de Murakami și altul de fiul lui Stephen King, toți gândindu-se la suprarealismul lui Lynch, din Twin Peaks, sezonul 2, pe care nu l-a înțeles nimeni.
Eu am zis, mi-aș dori, de ce nu…
Pentru acest sequel, finlandezii de la Remedy Entertainment au zis să împartă povestea în 2, de fapt sunt 2 povești, din perspective diferite, folosindu-se de o lume alternativă și absurdă, cu un fir narativ super idiot, de clasa a 2-a. Rezultatul final este un entertainment cu simulator de detectiv, survival horror, dar mai ales walking simulator. Jocul devine plictisitor, după fiecare oră jucată am simțit nevoia să iau o pauză, nu mă prindea nimic din poveste, era atât de previzibil, cu bug-uri enervante, cădeai în grafică și nu te mai opreai, o rușine de walking simulator. Horror? Nu m-am speriat nicio clipă, cred că Minecraft e mai înfricoșător.
Azi ești femeie, mâine bărbat, gameplay de… coconut
Jocul începe cu un fost agent FBI, din primul Alan Wake, de acum 13 ani, adică dacă-l joacă un copilandru care nici nu s-a născut și habar n-are de existența lui, e ok. Nenea ăsta aleargă în socoteala goală, un cult îl taie în bucăți și de aici începe jocul. Avem o agentă FBI, Saga Anderson, care e un fel de personaj din The Sixth Sense/”Al 6-lea simț”. Ea vine în acest loc, Bright Falls, să investigheze de ce agentul în socoteala goală a fost ucis de un cult de sataniști obosiți. Doar că ea e deja un personaj demn de David Lynch, când pune piesă lângă piesă, are și vedenii și aici apare supernaturalul. Mama lui de supernatural, că era să adorm în fața PC-ului, așa de supernatural era. Ea trece din pădure într-un fel de casă cozy a creierului propriu. Adică te atacă lupul, te pândește Geanga prin ochii bufnițelor din Twin Peaks, scuze, Bright Falls, dar tu apeși o tastă și ești în acest loc, unde pui totul cap la cap. Fleașcă-n băț, de Ludovic Spiess.
Cu timpul, toate duc către Alan Wake, scriitorul nostru, omul nostru, acest Șumudică suprarealist, căruia i-a crescut pleata, și nu mai găsește piesa Coconut, cântată de băieții din Asgard. Originalul lui Harry Nilsson, de pe Nilsson Schmilsson, este o capodoperă, iar coloană sonoră din primul joc e la ani lumină față de piesele obosite din 2. Scena din primul Alan Wake, cu cei doi rockeri certându-se pentru: you put the lime in the coconut, este excepțională. E de neuitat, îți rămâne pe creier, mai ales cum bătrânelul bate în masă pe ritmurile impuse de muzica lui Harry Nilsson.
Și tot așa, alternând, când cu Saga, când cu Alan, jocul devine tot mai plictisitor. Acum, Alan Wake e un creștin modern, ia lumină de la un far, o duce în altă parte, ai zice că e un cruciat suprarealist, pus să vină cu lumina de la Ierusalim și să n-o stingă, mai ales că e atacat de umbrele tenebroase. Halal umbre, că nu poți pune lanterna pe unul și vezi un lumberjack, care are un growl de death metal, și îi zbori creierii cu un rahat de pistol. Mizerabil!
Max Payne dacă nu aveam, pe Alex Casey Max Payne îl făceam
Cel mai interesant mi se pare Alex Casey, agentul FBI, care o ajută pe Saga Anderson, și care este Max Payne până s-o dea în “alcool, droguri și femei, pentru toți băieții mei”, ce să mai. Plus că acțiunea s-ar petrece în același timp cu aia din Control. Asta așa, să mai facă Remedy niște bani. Control, Doamne, ce rușine de joc (Claudiu zicea în recenzia la Control că e prentendent pentru GOTY?!), la ăla chiar adormeai în fața monitorului. Bine, acum cred că-l găsiți la 1-2 euro, adevărata valoare a jocului. Adică 9 lei merită, 9 lei dai.
Și uite așa, din poveste paralelă în poveste paralelipipedică, Alan și Saga au chestii în comun, dar e Max Payne, frate. Laser! Star Wars! Tac-său! Twin Peaks! Nebunie!
E Max Payne, frate. Laser! Star Wars! Tac-său! Twin Peaks! Nebunie!
Practic, Alan Wake scrie povestea, o rescrie, în fiecare nivel el poate pune pe hârtie și transpune în realitate, e dat dracului. Dă cu lanterna, vede ceva scrie, își mai pune un skill de 2 lei și 47 de bani. Totul se schimbă, cică groază, care groază, e mai mult un walking simulator în beznă, cu mesajul: veniți de luați lumină!
Dar îl avem pe Max Payne, frate!
Hai să lăsăm vrăjeala, la anul îl dă Epic gratuit
Dacă nu ești spart și n-ai încercat substanțe halucinogene, cam asta face Alan Wake 2. Te trece prin stări metaficționale în cel mai prostesc mod posibil. Dacă ești fan de filme horror și ai sărit din scaun la primul Paranormal Activity sau la primul The Ring ori ești mai old school ca mine și te-a dat peste cap The Thing, capodopera lui Carpenter, Alan Wake 2 ți se va părea a walk in the park, cum spune gibonezul de tastatură. Jocul te trece prin toate nereușitele de jocuri ale celor de la Remedy, scene lungi și plictisitoare, de căscat, performanțe cinematice de serial de mâna a 4-a, cu David Harewood jucându-l pe enigmaticul, cică, Domnul Ușă, așa-i zicem noi, nu Mister Door. Posibil ca la anul să-l dea Epic Games gratuit, de Crăciun, să fiți iubiți și fericiți! Poate-mi veți mulțumi pentru asta!
Ce combat de… coconut!
Am uitat de coconut. Combatul, luptele din Alan Wake 2 sunt niște coji de coconut. De data asta, ai un fel de shooter 3rd person foarte încet, inspirat din refăcutele Resident Evil. Dar na, ăia-s Capcom, ăștia-s Remedy, e diferența dintre Northampton și Recolta Gura Șuții. Un sistem robust, cu împușcături și lupte care se împiedică în ceea ce unii ar numi survival. Asta cu slăbitul inamicilor prin lumina lanternei e departe de slow-motion-urile din Max Payne sau chiar și alea din rușinea Control. Apoi, Alan Wake nu e deloc provocator în lupte, v-am zis, walking simulator. Așa și trebuia vândut.
Să-ți fie rușine, cerință de sistem!
După celebrul “să-ți fie rușine, Dinu Patriciu”, spus de fostul președinte Traian Băsescu, asta putem spune și noi. Pe orice monstru de calculator, Alan Wake 2 are niște cerințe nesimțite și este foarte prost optimizat. Nu înțeleg cum de nimeni nu a vorbit despre asta, deși băieții de la Remedy se încurcă în patch-uri de optimizare. Pentru a juca Alan Wake 2, cu totul la maximum, ai nevoie de un calculator care costă cât o Dacia Spring, luată fără voucher-ul Rabla. Stai jos, Remedy, nota 4. Și totuli, noroc cu NVIDIA și DLSS, de preferabil DLSS 3.5 care ajută destul de mult la creșterea FPS, iar RTX Path Tracing și iluminarea aia fantastică aduce o notă de “ultra-realism” jocului.
Indiferent de rezultat, Alan Wake 2 rămâne un… coconut
Dacă dezvoltatorii jocului ar fi combinat farmecul narativ cu un combat bun și ar fi acordat o profunzime acestui titlu, așa cum avea primul, puteai spune că Alan Wake 2 este un joc special. În schimb, nu înțeleg notele mari, e un joc foarte slab, față de ceea ce și-a propus, un joc care abia dacă trece de nota 6, plictisitor, adormit și cu o poveste scremută. Ca un coconut necopt, din care te-ai ales doar cu sucul.
Alan Wake 2 a fost lansat din 27 octombrie pe PlayStation 5, Xbox Series S/X și PC (Epic Games).
- Gen: Action, Thriller, Horror, Third-Person Shooter
- Lansare: 27.10.2023
- Studio: Remedy Entertainment
- Distribuitor: Epic Games
- Platforme: PlayStation 5, Xbox Series S/X și PC (Epic Games)
- Clasificare: 18+
- Sistem de Testare: PC (Epic Games) CPU: Ryzen 5900x/ GPU: Nvidia GeForce RTX/ 3080/ RAM: 32GB/ TV/Monitor: Samsung LC34G55T
- Sinopsis: