Bradley Cooper reușește să demonstreze, încă odată, că nu este doar a pretty face, și deși este un film greu, aproape static, „Maestro” este un film de autor, greu, filosofic, plin de parabole cinematografice, extrem de bine așezate în pagină de regizorul Bradley Cooper, sub baghetele lui Martin Scorsese și Steven Spielberg, ca și producători.
un film de autor, greu, filosofic, plin de parabole cinematografice
Inițial acest biopic ar fi trebuit regizat de marele Scorsese, dar The Irishman avea să-i acapareze întreaga creativitate cinematografică, așa că renunță, iar Spielberg era în căutare de regizor. Norocul a venit după pelicula de box-office ”A Star is Born”, cu 8 nominalizări la Oscar, astfel că Bradley Cooper primea misiunea de a-i da viață marelui Lenny Bernstein. Dar totul avea să ia un alt traseu după ce Cooper reușea să-l convingă pe Spielberg și familia regretatului geniu artistic să și joace emblematicul personaj, și așa a început un drum de cel puțin 6 ani de documentare, pregătire și, în cele din urmă, filmare a peliculei, refuzată de alte mari companii, dar acceptată imediat de Netflix.
Leonard Bernstein a fost o figură muzicală impunătoare și un om complicat. Filmul “Maestro”, din 22 decembrie pe Netflix, are multe de spus despre cea din urmă caracterizare și surprinzător de puțin despre prima. În parte, aceasta este o chestiune de necesitate: Ca în cazul oricărui geniu creativ, ingredientul cel mai important nu poate fi redat pe ecran. Nimeni nu vrea să vadă un film despre un om care stă la un birou și scrie. Mai mult, așa cum este descris de scriitorul-regizor-producător-vedetă Bradley Cooper într-o reconstituire captivantă, Bernstein avea o trăsătură pe care filmul o transformă într-o dramă extrem de cinematografică: era un bisexual promiscuu. La începutul poveștii, tânărul Lenny sare din patul pe care îl împărțea cu un alt bărbat, ieșind în fugă din cameră și intrând în celebra Carnegie Hall. Este 14 noiembrie 1943. Fără să repete și cu un preaviz de doar câteva ore, Bernstein a fost ales să îl înlocuiască pe Bruno Walter în funcția de dirijor al Filarmonicii din New York. Atât de mare a fost triumful lui Bernstein în acea zi, încât avea să fie faimos pentru tot restul vieții.
“Maestro”, din care aproximativ jumătate este filmat într-un superb alb-negru expresionist, grație directorului de imagine Matthew Libatique, surprinde în primele sale scene extazul de a fi un tânăr geniu în ascensiune în New York-ul de la mijlocul secolului al XX-lea, punând în contrast efervescența lui Bernstein, care vorbește repede și face farmecul să explodeze, cu compozițiile sale muzicale romantice, pentru a recaptura spiritul “can-do” al Americii postbelice. Bernstein întâlnește și curtează o tânără actriță aristocrată, Felicia Montealegre (Carey Mulligan), care, la fel ca toată lumea, îl găsește pe muzician captivant. Fotografia monocromă însoțește o porțiune de fantezie de Hollywood din Epoca de Aur, în care, de exemplu, cuplul intră ca prin minune într-o reprezentație privată a baletului care va deveni “On the Town”, pentru care Bernstein a compus muzica, și chiar se alătură dansului. Când un prânz în aer liber li se pare plictisitor, cei doi fug pur și simplu. În ceea ce privește aventurile lui Bernstein cu bărbații, Felicia ridică din umeri. “Știu exact cine ești”, spunea ea într-o scrisoare trimisă ulterior, la mulți ani după ce se căsătoresc.
După ce trecem la culoare la jumătatea filmului, starea de spirit se schimbă. Pe măsură ce avansăm adânc în anii ’60 și ’70, costumele elegante și rochiile elegante de la jumătatea secolului trecut dispar, fiind înlocuite de gulere cu guler înalt, culori țipătoare și aventuri în materie de coafură. Este o epocă urâtă și, deși soții Bernstein sunt inundați de bogăție, trăind în apartamente luxoase în Manhattan și într-o proprietate întinse în Connecticut, elementul toxic al relației lor nu mai poate fi stăpânit. Un moment deosebit de sumbru încapsulează disiparea lui Bernstein: El trage pe nas cocaină de pe un platou de argint cu mare plictiseală, apoi, fără să se ridice de pe scaun, întinde platoul unor prieteni pentru ca aceștia să ia și ei parte. După ce își cresc cei trei copii, Felicia se simte din ce în ce mai umilită de aventurile lui cu bărbații. Când zvonurile ajung la copii, ea îi ordonă să nu le spună adevărul. Există un cancer în căsnicia lor care, în cele din urmă, devine literal.
Dar, ca o recomandare, fiți atenți la modul în care Bradley Cooper o prezintă pe Carey Mulligan în Maestro, filmul biografic despre legendarul compozitor și dirijor american Leonard Bernstein pe care l-a regizat, co-scris și în care a jucat. În prima scenă, personajul lui Mulligan coboară dintr-un autobuz pe o stradă suburbană, o siluetă grațioasă într-un cadru larg până când chipul ei apare în prim-plan, surprins de un obiectiv moale, ceea ce ne aduce aminte de peliculele anilor ’40, când genul acesta de cadre erau permanente în mai toate producțiile, mai ales cele policie. Este un moment infuzat de frumusețe și dragoste, asemănător în spirit cu modul în care Alfred Hitchcock o pune în evidență pe Grace Kelly în ”Rear Window”, spre exemplu.
Lenny, așa cum este poreclit, și Felicia se întâlnesc la o petrecere și sunt atrași unul de celălalt ca moliile de o flacără. Carisma lor se dovedește irezistibilă unul pentru celălalt, și pentru public. La fel cum a făcut în ”A Star is Born” cu Lady Gaga, Cooper are un talent prodigios pentru a face distribuții opuse lui însuși. El și Mulligan au o chimie încărcată pe ecran, iar acei primii ani, filmați în alb-negru cald, pulsează de vervă. Aceste scene au parfumul unui film de școală veche, ca și cum i-ai urmări pe Cary Grant și Rosalind Russell sau pe Clark Gable și Claudette Colbert.
Mulligan o interpretează pe Felicia Montealegre, soția lui Bernstein timp de 27 de ani și, în multe feluri, Maestro este o scrisoare de dragoste pentru ea. Maestrul din titlu se referă textual la Bernstein și la realizările sale ieșite din comun ca prima persoană de origine evreo-americană care a dirijat Filarmonica din New York, Orchestra Simfonică din Londra și Filarmonica din Berlin, dar ar fi putut cu ușurință să se refere la Felicia. Ea a fost stăpâna inimii și a sufletului său în relația lor complexă, una marcată de aventurile sale continue cu bărbați. Cei doi se întâlnesc pe când Bernstein avea 20 de ani, abia debutase la Carnegie Hall, când dirijorul inițial se îmbolnăvește. Este un triumf, iar steaua lui crește rapid.
Pentru că Bradley Cooper stabilește miza iubirii lor, aceasta rămâne palpabilă de-a lungul anilor, pe măsură ce luptele emoționale se înrăutățesc atunci când el este din ce în ce mai neglijent în a-și satisface alte dorințe. Chiar și într-o scenă culminantă în care cuplul se confruntă cu o reglare de conturi în timpul unei parade de Ziua Recunoștinței, când un Snoopy gonflabil uriaș plutește pe fundal, fiecare cuvânt spus și nespus are greutate. Și ceea ce este remarcabil este că, în timp ce legătura dintre Lenny și Felicia este atât de puternică, atunci când personajele sunt departe unul de celălalt, ele sunt încă ființe pe deplin formate.
Cooper recreează extraordinara dirijare a lui Bernstein a “Învierii” lui Mahler la Catedrala Ely din Marea Britanie. Este atât de energic și captivant, mai ales privirea de transcendență pură de pe chipul lui Lenny în timp ce este cucerit de muzică. Acest sentiment este transferat publicului. Veți fi transpus.
În timpul vizionării filmului “Maestro”, ne cufundăm în lumea geniului muzical Leonard Bernstein (Bradley Cooper), precum și în povestea de dragoste dintre el și soția sa, Felicia Montealegre (Carey Mulligan). Pentru această perioadă istorică, din anii ’50 până în anii ’70, a fost remarcabil faptul că a putut să echilibreze o viață de familie și să caute alinare în dragostea sa pentru bărbați.
A dus o viață dublă, pe care, în mod surprinzător, Felicia o aproba dacă își ținea afacerile secrete. În calitate de compozitor/dirijor/muzician/educator, Leonard Bernstein este considerat unul dintre cei mai importanți dirijori americani ai vremii sale; a fost primul dirijor născut în America care a primit aprecieri internaționale.
Este, de asemenea, unul dintre cei mai enorm de talentați și de succes muzicieni din istoria Americii. Bradley Cooper este co-scenarist, regizor și protagonist în rolul lui Bernstein, un proiect pasional plănuit de ani de zile. Atenția la detaliile de autenticitate este vitală pentru a obține succesul unei docudrame, iar Cooper a reușit aici. ”Am fost în întuneric la început, dar acum am devenit educat în ceea ce privește multe aspecte ale vieții sale, inclusiv soția sa, Felicia Montealegre, care l-a sprijinit”, declara acesta la o conferință de presă.
Carey Mulligan strălucește în film prin interpretarea ei remarcabilă, și aflăm atât de multe despre această persoană celebră și importantă. Datorită studiului pe care Cooper l-a făcut asupra subiectului său și a cunoștințelor sale de povestire vizuală, scenele sunt pline de conflicte, rezolvare și dragoste. Scena în care fiecare stă spate în spate într-un parc frumos plin de copaci, într-un plan de sus, este o altă scenă extrem de reprezentativă. Ei pur și simplu inspiră și expiră, absorbind toate darurile pe care le au de împărțit, dar știind că au nevoie unul de celălalt pentru a fi compleți.
Este o scenă superbă și va fi cu siguranță o scenă iconică atașată filmului pentru totdeauna. Pentru a nu strica detaliile filmului, deoarece este mai bine să îl vedeți fără a cunoaște întreaga poveste, nu voi transmite mai multe în ceea ce privește elementele. Ceea ce pot spune este că filmul se află în Top Ten al celor mai bune filme pentru 2023 și că la Oscar-urile din 2024, cu siguranță va intra pe lista scurtă de nominalizări la toate capitolele.
Cooper a declarat în interviuri: “Când eram mic, în casă se asculta mereu muzică clasică. Așa că, din cauza desenelor animate la care mă uitam, obișnuiam să dau din mâini și să mă prefac că eu creez muzica pe care o auzeam. Într-un Crăciun, l-am rugat pe Moș Crăciun și, dintr-o dată, aveam o baghetă pe care puteam să o mânuiesc.”
Carey Mulligan a spus că a fost o bucurie să poată cunoaște copiii soților Bernstein și să fie pur și simplu pe platou în fiecare zi cu Bradley, deoarece a învățat atât de multe de la el ca regizor.
Ca și concluzie, putem spune că Bradley Cooper își stăpânește pe deplin meseria în “Maestro”, care reprezintă o evoluție a cinematografiei sale de la ”A Star is Born”. Acest film se cunoaște mai bine pe sine și gestionează cu mai multă încredere aspecte dificile precum tonul și tranzițiile.
Maestro este disponibil acum pe Netflix.
Regizor: Bradley Cooper
Scenariu: Bradley Cooper, Josh Singer
Gen: Biografie, Dramă, Muzical
Lansare: 22.12.2023
Durata: 2 ore 9 minute
Studio: Amblin Entertaiment
Clasificare: IM-18 – Interzis Minorilor
Distribuitor: Netflix
Actori:
Carey Mulligan … Felicia Montealegre
Bradley Cooper … Leonard Bernstein
Matt Bomer … David Oppenheim
Sinopsis:
“Maestro este o poveste de iubire tumultoasă și fără limite, care prezintă relația de o viață dintre dirijorul și compozitorul Leonard Bernstein și Felicia Montealegre Cohn Bernstein. O scrisoare de iubire pentru viață și artă, Maestro este, în esența sa, un portret emoțional epic al familiei și al dragostei.” – Netflix