Ca să mă bucur de Starfield pur și simplu a trebuit, după orele întregi de acomodare cu întregul gameplay, să-l las din mână o vreme și să reiau aventura spațială de unde rămăsesem după ce s-a liniștit Internetul. Să îl joc făcând abstracție de hype și părerile externe. Este cel mai tare joc de pe Xbox al anului? Dacă punem la socoteală jocurile multiplatformă, va fi greu de ales din cele câteva jocuri excelente care s-au lansat în 2023. Dacă trebuie să alegi un joc exclusiv Xbox (și PC)… cum Redfall iese din discuție clar, felicitări lui Starfield, bănuiesc?

cel mai tare joc de pe Xbox al anului?

Într-un fel sper că ai trăit sub o stâncă din Skyrim în ultimii ani sau de la cea mai recentă dintre relansările hit-ului Bethesda. Poate doar astfel recenzia mea o să ți se pară o noutate.

Să joci Starfield nu necesită cunoștințe Bethesda apriori, dar este ce-i drept mai savuros dacă ești la curent măcar cu meme-urile. M-am încris pe un grup dedicat celor pe bază de Starfield, însă recomand totuși să terminați povestea principală înainte de a face asta, din motive evidente.

În cazul meu experiența a luat avânt abia după 6-7 ore, chiar 10 de gameplay. Abia atunci am investit un timp mai consistent, după ce mi-am mai dezmorțit picioarele pe diverse planete și am găsit arme mai potente și distractive de folosit. Iar privind firul narativ principal, interesul mi-a crescut odată ce am aterizat în Akila City și am adulmecat aerul de Fallout.

Poți, practic, face mai orice odată de ai acces la prima ta navă, după o introducere lentă specifică BGS, care nu e neapărat cea mai lentă dintre toate jocurile lor. Doar că poți gusta cu adevărat ce îți oferă universul jocului odată ce ai adunat echipament decent, ai trecut de câteva misiuni principale și ai înțeles toate funcțiile gameplay-ului.

Călătoria spațială acum la doar câteva loading screen-uri distanță

Explorarea din Starfield presupune de fapt să alegi din meniuri și hărți din sutele de hub-uri. Nu se simte a open world ci a colecție vastă de spații întinse nu tocmai interesante. Pe fiecare planetă pe care poți ateriza, aterizezi de fapt pe un petic limitat de pământ pe care se generează inamici și loot. Uneori, vegetația arată chiar interesant, însă de cele mai multe ori, ca în realitate, planetele vor fi destul de plate ca relief.

Meniurile sunt contraintuitive din punctul meu de vedere, iar nevoia de a le accesa așa des, schimbând între hărți, inventar și ce alte opțiuni ai nevoie, te scoate des din atmosferă – dacă nu chiar din pepeni.

Loading screen-urile nu sunt lungi – cel puțin pe Series X durează aproape toate sub 1 minut – dar sunt dese și se adună. Jumătate din amintirile mele despre Starfield vor rămâne imaginile din loading screen. Și asta nu numai pentru că le văd des, ci și pentru că universul în sine nu este tocmai memorabil sau aparte. Te urci pe navă: ecran de încărcare. Decolezi? Ecran de încărcare. Ți-ai ales unde aterizezi? Mai ia: alt ecran de încărcare.

Se pare că dezvoltatorii promit că lucrează la noi mijloace de a călători în Starfield pentru următorul update – sau va fi vorba de un expansion/DLC plătit? Adăugând conținut și intervenind cu diverse îmbunătățiri tehnice s-ar putea ca Starfield să merite mai mult jucat în 2024 sau chiar 2025. Eventual într-o ediție revizuită. Dar mă îndoiesc că jocul se va întoarce cu schimbări spectaculoase cum a făcut-o recent Cyberpunk 2077. Tot cred că la mijloc este vorba de un motor grafic învechit. Poate introduce o rover spațial cu care să gonești pe planete mult mai repede – însă planetele tot îngrădite vor fi, accesate tot prin meniuri și hărți urmate de loading screen. Evident, urcatul în rover nu va fi nici el instant, fiind mai complex decât un cal.

Orașele pe care le vizitezi sunt plauzibile…și nu în același timp. Adică, arhitectura pe care o vezi este realistă, ceva ce probabil ai vedea că vom construi pe noile colonii în viitor. Nimic din cale afară de colorat sau nebunesc. Însă sunt niște locuri sterpe. Lipsite de haz, de orice suflu artistic. Nu mă deranjează că densitatea NPC-urilor este mică. Mă aștept la asta, de la un joc cu atâtea loading screens și care ilustrează un viitor în care în sfârșit avem loc unii de alții fiindcă avem atâtea planete pe care putem merge fără să ne călcăm în picioare în pasajul de la metrou. Un vis împlinit al agorafobilor. Orășele nu numai că nu oferă activități interesante în afară de niște magazine în care să-ți verși inventarul și personaje cu misiuni secundare. Ele nici măcar nu beneficiază de hărți. În update-ul menționat se promit și hărți mai detaliate ca să nu mai umblăm orbește – dar este ridicol, acesta nu ar fi trebuit să fie un plus ci ceva implementat încă de la bazele proiectului.

Tot cu un shotgun îți faci treaba de aventurier spațial

Pe bune că mi-a plăcut Starfield ca FPS, gunplay-ul este bine pus la punct. Armele pe care le găsești sunt adesea satisfăcătoare. Și culmea, cele mai distractive sunt uneori tot clasicele arme cu gloanțe de pe „Vechiul Pământ”. Pentru combat mi-ar fi plăcut și un sistem de cover mai consistent și inamici mai inspirați. Mai distractivi decât fauna care umple hub-urile naturii sunt evident bandiții diferitelor facțiuni. Iar faptul că te lupți pe diverse planete înseamnă că gravitația diferă de fiecare dată ceea ce îți permite să sari uneori cu nonșalanță peste ascunzătorile inamicilor. Ei nu sunt așa creativi dar beneficiază totuși de un AI măcar decent care nu se avântă în bătaia puștii tale. Melee folosesc în condiții de forță majoră, când mi se întâmplă să rămân fără muniție exact când se avântă cuțitarii spațiali spre mine iar încărcatul durează prea mult.

Dacă în alte RPG îmi pare rău că nu-mi văd personajul  creat (mă uit la tine Cyberpunk), în Starfield folosesc camera third person doar pentru Photo Mode – pur și simplu nu văd luptele altfel. Nu le pot procesa.

Mai multe tipuri de arme înseamnă mai multe tipuri de muniție. Simțeam un dor de vizitat magazine din care să mă aprovizionez cu muniția și armurile corespunzătoare în jocuri. Păcat că aceste magazine nu sunt așa de ușor de găsit în Starfield, nefiind tocmai marcate ca atare, iar hărțile sunt inutile. Hărțile orașelor din Starfield sunt la fel de folositoare ca anunțurile scrise în Braille puse în spatele panourilor de sticlă. Îți sunt prezentate niște forme abstracte de relief și ești lăsat să te descurci așa, fără detalii.

Cum te cheamă, pui de dac spațial?

Tu, protagonistul, ești un personaj special pentru că ești printre puținii care interacționează cu anumite artefacte care induc viziuni. Alături de legendara echipă de aventurieri Constellation, vei încerca să aduni cât mai multe astfel de bucăți de artefact și să pui cap la cap misterul din spatele său. Povestea artefactului care-i induce viziuni abstracte personajului principal m-a dus instant cu gândul la primul Mass Effect, recunosc. Asemănarea se oprește doar ca idee. Abordarea este cu mult diferită.

Fără să vreau, am fost atras cumva de explorare, chiar dacă am insistat mai sus că nu e tocmai distractivă. Am vrut să descopăr cât mai multe lucruri interesante, printre misiunile poveștii principale. Și să vad mai ales ce impact asupra personajelor au alegerile făcute la crearea personajului. Dispui de o tonă de opțiuni interesante de role-play. Mi-a plăcut să aleg Kids Stuff, care îți conferă o pereche de părinți cu care poți interacționa și care să fie mândri de aventurile tale.

Misiunile secundare nu sunt nici ele cele mai inspirate. Da, adesea îți dau o alegere morală de luat în final, însă nimic nemaivăzut. Poți de exemplu să trădezi personajul de la care ai luat misiunea și să accepți o recompensă mai mare de la răufăcător, cu consecința de a te pune rău cu alte persoane sau facțiuni. Adesea, ele de fapt necesită să traversezi sistemul solar local pentru a vorbi cu un alt personaj, pentru că aparent telefonia mobilă a dispărut. În afară de companionii pentru party, nu aș zice că am întâlnit NPC-uri memorabile.

Beneficiezi totuși de alegeri flexibile mai ales în misiuni principale. Chiar dacă în dialog ai ales o cale de abordare, practic poți totuși acționa cum dorești dacă te-ai răzgîndit, jocul încă afișând celelalte căi ca fiin opționale. Doar că din ce am văzut, companionul tău va păstra reacția alegerii inițiale.

Orașele sunt pustii și fade. Poate doar Neon ce are ceva personalitate, dar e mult prea mic. Tot mai mult mi-a plăcut să lipesc desenele unui copil prin diverse locuri din mini-orașul de pe Marte. Mai degrabă astfel de quest-uri țin minte cu drag. Am râs cu poftă la umorul specific NPC-urilor, poate nu mereu intenționat. Adoring Fan îmi va rămâne în memorie. Cum a dat buzna peste mine în toaletele celui mai popular bar de pe Marte. El este creat să dea random peste tine în lumea jocului, dacă îl alegi acest eveniment la crearea personajului tău, dar pe mine m-a prins unde nu mă așteptam.

Starfield poate fi distractiv dacă ai simțul umorului și timp

Starfield poate fi distractiv dacă ai simțul umorului și timp, în sensul în care de exemplu poți aduce în sediul Constellation toate gunoaiele pe care le poți strânge și nimeni să nu se supere. Acum că spun asta, mi se pare ciudat cum un joc devine mai distractiv daca te abați de la obiectivele obișnuite sau ignori funcțiile normale ale gameplay-ului. E fain când poți face și asta, dar când și esența jocului e fără cusur.

Încăperile din care strângi loot ca un raton sunt pline de obiecte care m-au făcut să zâmbesc. Apreciez că există distincția între papuc drept și stâng, sau între senviș întreg sau mușcat. Chiar. De ce adesea mâncarea de pe mese oferă +10 Health dar se consideră furt, iar cea cumpărată oferă doar +5? Dovadă că în orice sistem solar, mâncarea altuia e întotdeauna mai bună.

N-am zis nimic de nave și construcția lor pentru că nu este o fucție a jocului de care am abuzat. Prefer să mă uit la creațiile altora. Este un sistem bine implementat și te ajută mult la scenariul pe care ți-l dezvolți în cap cu propria ta aventură spațială. La fel și în cazul bazelor pe care le poți construi pe planete. Numai că lor le lipsește farmecul celor din Fallout 4.

Un motor grafic cu farmec, dar cu ani lumină înapoiat

Starfield are momente când arată superb, instagramabil cum s-ar zice. Dar se simte un contrast între asset-uri lucrate în detaliu și altele mai simple. Texturile lumii sunt plictisitoare ca direcție artistică și uneori nici măcar nu sunt la rezoluții moderne. Personajele, când dai de unul frumos detaliat, când te sperii de câte un manechin fără viață care vrea să-ți dea un quest. Cred că și de asta am preferat să joc 90% din perspectiva first-person.

Am observat în ultimii cred că 2 ani cum ne cresc așteptările de la jocuri mai ales din cauza prezentărilor de noi tehnologii grafice. În realitate, să faci un joc este cu mult mai greu decât pare. Deși tehnologia și motoarele grafice au început să ne permită să facem mult mai multe într-un joc, iar aceste tehnologii sunt disponibile chiar acum, încă nu suntem chiar acolo. Cred că ține și de procesul de învățare. Cred că abia peste încă doi ani vom butona jocuri realizate la proporțiile pe care ni le-am imaginat / dorit de la jocurile de anul acesta. Și asta este ok.

Ne-a păcălit, puțin, Todd Howard? Da. Ne-a mai scăzut din încrederea în Bethesda după Redfall și Starfield? La un nivel general, da. Ar fi cazul ca BGS să treacă totuși la un motor grafic nou? Greu de zis. Îmbunătățirile la Creation 2 se văd în Starfield, nu neg, dar totodată se simt clar și limitările față de un Unreal 5. Pe de-o parte ar fi greu să înveți un studio vechi trucuri noi, amânând probabil și mai mult titluri ca Elder Scrolls 6. CD Projekt Red au ales deja mutarea pe Unreal. Nu este o alegere ușoară, chiar dacă din exterior pare logic: de ce să nu tracă toți dezvoltatorii de jocuri pe Unreal? Asta nu înseamnă că în zona AAA e necesar acest monopol și să treacă până și BGS pe Unreal… dar, ei bine poate nu le-ar strica de fapt. Timpul ne va răspunde la aceste întrebări. Urmărește argumentele pro și contra și vei vedea că nu e atât de simplu. Necesită un proces de învățare, alocare de resurse. Până atunci, dacă aștepți mai mult potențial de la Starfield, așteaptă intervenția comunității de modding. Deși din ce aud, nici modderii nu îi dau prea multe speranțe.

Întrebări pentru un viitor mai luminat

Unul dintre aspectele care duc la senzația de suprasaturare (ca să nu zic balonare) în jocurile recente – și culmea, una din caracteristicle de joc modern în cazul Starfield – este nevoia producătorilor de a lungi artificial experiența jocului ca gamerul, adică cumpărătorul, să simtă că de banii pe care i-a dat se bucură de zeci de ore de conținut. Însă ai putea să petreci zeci de ore într-un joc și să consideri că a meritat banii de la bun început, fără tutoriale lungite și cutscene-uri cât un serial. Ține de gameplay să fie suficient de elaborat, captivant. Dar asta este o altă discuție, dacă mergem mai departe pe acest făgaș. De reținut din această poveste că Starfield e doar un alt exemplu care ne demonstrează că nu toate noile trend-uri din gaming sunt și sănătoase.

Aceia dintre voi care ați visat de mici la zborul printre stele, citind probabil zeci de cărți SF, cei care ați aplicat deja la NASA sau alt program spațial, îmi imaginez că ați jucat deja Starfield dintr-un capăt în altul și înapoi. Și dacă nu, s-ar putea ca Starfield să vi se adreseze, chiar și cu neajunsurile sale. Este într-adevăr un joc aparte, nici excelent nici slab, cu personalitate. Ar putea fi jocul tău preferat din 2023 mai ales dacă te încadrezi în descrierea de mai sus. Explorarea spațială devine un lucru tot mai palpabil pe măsură ce trec anii – și totuși mai avem de lucru. Dacă ești student la Aerospațiale și ai un laptop puțin peste decent, merită să încerci Starfield mai ales prin intermediul PC Game Pass.

Culmea, nu am întâlnit atât de multe bug-uri cum mă așteptam, și ce e și mai culmea, e că mi-aș fi dorit. Starfield este de departe cel mai bine șlefuit produs lansat de BGS, cu cele mai puține bug-uri în ziua lansării.

S-a făcut de curând un an de când dețin o consolă Xbox Series X și deocamdată își are pentru mine meritul pentru rularea în condiții optime jocuri Third-Party, dar eu cumva încă aștept acel joc exclusiv Xbox care să-mi dea sentimentul de „wow”. E cazul deocamdată să-mi caut timp să încerc jocurile mai din urmă, precum francizele Halo și Gears pe care le-am ratat la vremea lor.

Are potențial de franciză? În urma reacțiilor amestecate ale jucătorilor, poate că nu. Sau, cine știe, un Starfield 2 pe Xbox Series XX sau cum se va numi urmatoarea generație, va fi „ce trebuie”. Elder Scrolls VI este la ani distanță și vom prefera cu toții să se canalizeze efortul pe el.

Unora le place construitul de nave, inclusiv luptele spațiale. Altora s-ar putea să le placă adunatul de resurse. Mie îmi place să descopăr noi personaje. Jocul pare să aibă câte ceva pentru mai multe gusturi și sincer poate fi jucat ignorând aceste mecanici. Cumva și cu ele și fără tot am simțit că-i lipsește ceva. Are și nu are conținut. Este ticsit de goliciune, dacă are sens.

Dacă ești dispus să-l iei ca atare așa cum ți l-am descris și nu l-ai terminat deja de 2 ori, te vei distra. Starfield e un SF RPG solid. Unic nu numai în acest sezon ridicol de bogat pentru RPG-uri, dar și în general – un SF mai aproape să zicem de Interstellar decât de Star Wars ca ficțiune.

Starfield s-a lansat din 6 septembrie 2023 pe Xbox Series X|S și PC.

• Gen: Action, Adventure
  • Lansare: 06.09.2023
  • Studio: Bethesda Softworks
  • Distribuitor: CD Media
  • Platforme: Xbox Series X|S și PC (Steam, Epic Games, GOG.com)
  • Clasificare: 16+
  • Sistem de Testare: Xbox Series X
  • Sinopsis:

Starfield este primul univers nou în peste 25 de ani de la Bethesda Game Studios, creatorii premianților The Elder Scrolls V: Skyrim și Fallout 4. În acest joc de rol de ultima generație amplasat printre stele, creează orice personaj doreșți și explorează cu o libertate fără precedent în timp ce porneșți într-o călătorie epică pentru a răspunde celui mai mare mister al umanității.

PENTRU TOȚI, ÎN LUMEA STELELOR

În anul 2330, omenirea s-a aventurat dincolo de sistemul nostru solar, colonizand noi planete și trăind că un popor de călători în spațiu. Te vei alătură Constellation – ultimul grup de exploratori spațiali care caută artefacte rare în întreagă galaxie – și vei naviga prin vastă întindere a spațiului în cel mai mare și mai ambițios joc al Bethesda Game Studios.

CREEAZĂ-ȚI POVESTEA

În Starfield, cea mai importantă poveste este cea pe care o spui cu personajul tău. Începe-ți călătoria personalizandu-ți înfățișarea și hotărându-ți trecutul și trăsăturile. Alegerea îți aparține. Decide cine vei fi și ce vei deveni.

EXPLORAȚI SPAȚIUL COSMIC

Aventurați-va printre stele și explorați peste 1000 de planete. Navighează prin orașe pline de viață, explorează baze periculoase și traversează peisaje sălbatice. Întâlnește și recrutează o distribuție memorabilă de personaje, alătură-te aventurilor diverselor facțiuni și pornește în misiuni prin sistemele colonizate.

CĂPITANUL NAVEI VISURILOR TALE

Pilotati și comandați nava visurilor. Personalizați aspectul navei, modificați sistemele critice, inclusiv armele și scuturile, și desemnați membrii echipajului pentru a oferi bonusuri unice. În spațiul cosmic, te vei implică în lupte cu miza mare, vei întâlni misiuni aleatorii, vei andocă la stații stelare și chiar vei aborda și rechiziționă nave inamice pentru a le adaugă la colecția ta.

DESCOPERĂ, COLECTEAZĂ, CONSTRUIEȘTE

Explorați planetele și descoperiți fauna, flora și resursele necesare pentru a crea orice, de la medicamente și alimente până la echipamente și arme. Construiți avanposturi și angajați un echipaj pentru a extrage pasiv materiale și stabiliți legături cargo pentru a transferă resurse între ele. Investiți aceste materii prime în proiecte de cercetare pentru a debloca rețete unice de mestesugarit.

LOCK AND LOAD

Spațiul poate fi un loc periculos. Un sistem de lupta rafinat va oferă instrumentele necesare pentru a face față oricărei situații. Fie că preferați puștile cu rază lungă de acțiune, armele cu laser sau demolările, fiecare tip de armă poate fi modificat pentru a va completă stilul de joc. Mediile Zero G adaugă un spectacol haotic luptei, în timp ce pachetele de stimulare le oferă jucătorilor libertate de manevră mai mare că niciodată.