Anul 2023 a fost un an plin de hit-uri în industria jocurilor video. De la continuări a francizelor clasice precum The Legend of Zelda: Tears of the Kingdom și Super Mario Wonder,  la proiecte mai mici precum Jusant sau Dredge. Anul 2024 a început în forță cu jocuri precum Prince of Persia: The Lost Crown și Persona 3 Reload, dar putem să ne așteptăm să fim încântați și de jocuri AA, nu numai de proiectele studiourilor mari cu bugete astronomice. Unul din aceste jocuri cu bugete mai mici este Banishers: Ghosts of New Eden, un joc ce combină acțiunea și elementele RPG cu o poveste matură produs de către DON’T NOD.

DON’T NOD au o oarecare istorie cu jocurile în care elementul principal este povestea. Nu s-au sfiit de la teme grele în franciza Life is Strange, ne-au arătat că sunt maeștri a modului de a spune o poveste cu ajutorul mediului în Jusant și ne-au făcut să plângem și să râdem în Twin Mirror și Tell Me Why. Cel mai ambițios proiect al lor a fost VAMPYR (2018) un A-RPG (joc de acțiune cu elemente de RPG) cu o poveste întunecată, ce are loc în Londra anului 1918, unde personajul principal este Dr. Jonathan Reid, un medic ce a fost recent transformat în vampir și care trebuie să caute un leac pentru gripa ce a pus stăpânire pe oraș și amenință restul Angliei.

Pe parcursul celor 16 ani de când a fost fondat (2008), DON’T NOD ne-a demonstrat în nenumărate rânduri că vor să ne spună povești care să ne facă să trăim emoțiile și stările personajelor principale, că sunt maeștri ai creației ce pot da viața unei lumi fictive. Cel mai nou joc al lor, Banishers: Ghosts of New Eden este prezentat de studio ca fiind o continuare indirectă al jocului VAMPYR. Dar reușește acest  succesor spiritual să se ridice la nivelul titlului din 2018? Așa cum v-am obișnuit, vom începe cu o analiză a poveștii.

În Banishers: Ghosts of New Eden, vom juca cu Ruaidhrigh “Red” Mac Raith și Antea Duarte, doi vânători profesioniști de fantome, ce vin în statul Massachusetts în 1965 pentru a ajuta un coleg de profesie să izgonească o fantomă puternică ce a pus stăpânire pe orașul New Eden și împrejurimile sale. Cei doi ajung prea târziu iar fantoma se dovedește a fi prea puternică pentru cei doi. Drept urmare Antea este ucisă, dar se întoarce sub forma unui spirit, lucru care îi pune la încercare valorile sale. Red este ajutat de către Antea pentru a duce la capăt misiunea fatidică și pe parcursul poveștii trebuie să decidă care va fi soarta Anteei.

Antea Duarte este o vânătoare de fantome renumită din Cuba, ce își îndeplinește datoria profesională fără a pune la îndoială crezul profesiei. Este o persoană ce vede lumea în alb și negru datorită mediului în care a crescut și a prejudecăților cu care s-a confruntat de-a lungul anilor. Datorită acestor aspecte, Antea este o persoană puternică și mandră, ce preferă să își rezolve singură problemele. Odată cu moartea sa prematură, aceasta trebuie să învețe să aibă încredere în aproapele său.

Dacă Antea este o persoană de neclintit în modul ei de abordare, Red este opusul. Ruaidhrigh a fost un mercenar timp de mulți ani și a participat la nenumărate campanii și operații militare pentru toți actorii anilor 1600 din Europa. Acesta menționează în trecere timpul petrecut în a doua bătălie de la Viena (1683) sau ororile pe care le-a văzut în timpul Războiului dintre Liga Sfântă și Imperiul Otoman. A renunțat însă la viața de mercenar, deoarece a ajuns să fie bântuit literalmente de crimele de război pe care le-a comis. Aceasta a căutat izbăvirea pentru păcatele pe care le-a comis și să își ajute victimele să treacă în lumea de dincolo până a dat de Antea, care a fost de acord să îi izgonească fantomele. După ce a primit ajutorul domnișoarei Duarte, Red s-a îndrăgostit de aceasta și i-a călcat pe urme, accedând în profesia mistică. Din ipostaza vânătorului de fantome, Ruaidhrigh caută să înțeleagă secretele lumii de dincolo și să găsească cauza pentru care multe spirite nu pot să treacă în lumea de dincolo. Acesta a jurat că nu va mai ucide și că va izgoni numai fantomele care nu merită iertare.

Povestea la bază este o reinterpretare originală a unui mit clasic, pe care îl întâlnim la Greci sub forma mitului lui Orfeu și a lui Euridice, iar la Japonezi sub forma izgonirii lui Izanagi din Yomi (lumea celor morți). Red și Antea au o relație complexă, ce trece dincolo de simpli colegi de breaslă. Aceștia sunt atât maestru (Antea) și stagiar (Red), cât și iubiți. Moartea subită a Anteei îl pune pe Red în ipostaza imposibilă de a alege între dragoste și datorie. Acesta va fi nevoit să aleagă dacă va respecta valorile profesiei sale, acelea că moartea aparține morților și viața aparține celor vii, sau dacă le va încălca în încercarea de a o readuce pe Antea la viață.

Povestea este împânzită de diversele realități ale societății americane din secolul XVII, de prejudecăți și situații imorale și tragedii, iar cei doi protagoniști vor trece dincolo de „simplul” rol de vânător de fantome și vor face treabă de procurori iar la final vor fi chiar în ipostaza de judecători, deoarece trebuie să decidă soarta fantomelor și a persoanelor bântuite. Aceste misiuni sunt multe la număr și reprezintă modul principal prin care cei de la DON’T NOD au creat o lume palpabilă. Fiecare decizie trebuie gândită prin raportare la informațiile extrase din audierea diferitelor persoane și a fantomelor, informații ce trebuie corelate cu memorii și cu probe culese în teren. Antea va împinge tot timpul pentru aplicarea mantrei profesionale – Moarte pentru cei morți, viață celor vii (așteptarea ei fiind ca Red să izgonească fantomele), pe când fostul mercenar va căuta să înțeleagă diversele situații și motivele ce i-a împins pe oameni să recurgă la gesturi extreme (canibalism, omor, otrăvire) în speranța oferirii izbăvirii acestora. Desigur, dorința arzătoare de a o aduce pe Antea înapoi la viața printr-un ritual profan va apărea adesea, iar Red are opțiunea să renunțe la jurământul său și să ucidă persoanele bântuite pentru a oferi retribuție fantomelor și putere Anteei.

Un exemplu al unei astfel de situații este în primul oraș pe care cei doi îl vizitează, unde aceștia descoperă un cuplu bântuit de fostul soț al doamnei. Pe parcursul anchetei, vânătorii noștri descoperă că fantoma era o persoană violentă, un făurar ce își vedea soția ca pe proprietatea sa și care înfăptuia violențe domestice asupra ei. Aceasta s-a săturat de dânsul în timpul călătoriei cu corabia din Anglia spre Lumea Nouă și i-a spus că divorțează de acesta. Episodul de mânie a făurarului a fost întrerupt de un binevoitor, iar cât timp acesta era concentrat pe bunul samaritean, soția l-a omorât cu ciocanul și, în mijlocul nopții, a aruncat cadavrul peste bord. În loc să raporteze cele întâmplate, cei doi au ales să îi atribuie bunului samaritean identitatea făurarului și să își trăiască viața ca și cum nu s-ar fi întâmplat nimic. Speța de față este în completă antiteză cu alta unde soțul binevoitor s-a întors pentru a-și apăra soția rămasă văduvă de pericolele din New Eden, dar dorința sa născută din iubire s-a transformat într-un blestem ce o seacă literalmente de viață pe persoana iubită. Acestea sunt doar câteva din situațiile pe care Red și Antea trebuie să le rezolve în statul Americii de Nord pentru a putea decide soarta Anteei.

Dar nu numai aceste misiuni fac lumea din Banishers palpabilă, ci și discuțiile avute de personajele principale. Nu de puține ori unul din ei va cere părerea celuilalt, iar în momentele liniștite când se odihnesc în fața unui foc își vor spune secrete sau vor depăna amintiri. Iar când Red va confrunta o situație nemaiîntâlnită, Antea îi va oferi suport și îi va explica care sunt vulnerabilitățile fantomelor sau aparițiilor maligne cu care se confruntă.

DON’T NOD a încercat să aducă concepte mistice, mitologice și filozofice la viață prin acest joc, iar pentru realizarea acestora au fost nevoiți să fie inventivi. Jocul este unul de acțiune la bază, cu elemente de RPG ce ies la iveală prin optimizarea echipamentului și alegerea abilităților în care investim punctele pe care le obținem cu creșterea în nivel. Exorcizarea unui spirit este un ritual cu pași ce trebuie urmați, incantații și folosirea unor ingrediente speciale, precum flori, minerale, ș.a.m.d. precum și folosirea simbolurilor și geometriei sacre. Deși este interesant, parcurgerea unui ritual de genul la litera ar plictisi mulți jucători. Soluția pentru a menține atenția jucătorilor a fost simplificarea procesului: Red poate să atace fantomele datorită tatuajelor și inelelor cu incantații și simboluri sacre pe care le poartă pe mâna dreaptă, împreună cu armele gravate cu rune. Pentru invocarea unor spirite mai puternice sau purificarea unui loc profanata, personajele noastre vor desena simbolurile sacre necesare invocării și vor oferi diferitele materiale pe care le găsim în lume (ciuperci ce cresc  pe cadavre, bucăți de argint, ș.a.m.d.) pentru a face ritualul. La fiecare loc vom avea de ales care ritual dorim să îl facem, iar parcurgerea unui ritual incorect nu va invoca spirite puternice, dar va folosi din resurse. Singurul element legal de gameplay care nu are sens este cum poate Red să dăuneze diferitele năluci cu muscheta sa, care nu are nici un simbol sacru pe ea și nu a fost binecuvântată în vreun fel pentru a permite atacarea creaturilor intangibile.

Referitor la elementul de acțiune, jocul are destule lupte obligatorii și secundare pe care le putem parcurge. Ca nivel de dificultate a mecanismelor, prezentării sau a timpului necesar pentru a stăpâni câmpul de luptă, jocul este unul tipic și nu reușește să se ridice la standardele impuse de seria Arkham, Bayonetta sau Marvel’s Spider-Man. Formula folosită este una simplă: ataci tot ce îți iese în cale pentru a restaura ordinea naturală și firească a lucrurilor. Inamicii sunt de diferite tipuri, de la fantomele „standard” la adevărate namile ce cutremură pământul cu fiecare pas făcut. Toate fantomele au o abilitate în comun, aceea de a poseda diferitele cadavre ce se găsesc prin mediul înconjurător. Odată ce un cadavru este posedat, acesta va avea abilități specifice fantomei (cele normale atacă normal, aberațiile pot trage cu arma de foc, etc.). Antea aduce un element fantastic în lupte, deoarece ea are acces la abilități speciale, precum teleportarea către inamici și generarea unei explozii mistice. Pe lângă acestea, maestra Duarte va avea oportunitatea să îl salveze pe Red dacă acesta este prins de un inamic.

Așa numitul „detective-vision” cu care am fost obișnuiți din 2009 de către Rocksteady Studios este prezent și în Banishers, doar că aici se numește „spectral vision” și este modul în care Antea vede lumea  din jur. Anumite obiecte sunt ascunse de privirea muritorilor, dar pot fi văzute de Antea, ce alege să îl posedeze pe Red pentru a-i arăta. Atunci când există lucruri ascunse de ochii muritorilor sau drumuri ce pot fi parcurse numai de fantome, tatuajele de pe mâna lui Ruaidhrigh vor emana o lumină turcoaz iar maestra Duarte va putea să interacționeze cu acestea. Dacă suntem aproape de un punc unde putem folosi un ritual, tatuajele vor emana o lumină oranj.

Ca și prezentare, jocul își are mai degrabă locul printre jocurile care au ieșit pe consolele din generația trecută, precum PS4 sau Xbox One. Multe din texturi par nefinisate, culorile sunt în principal diferite nuanțe de maro și gri iar animațiile folosite sunt repetitive și par a fi luate direct de pe marketplace-ul Unreal în loc să fie făcute la comandă de către studio. Însă, jocuri precum FAITH: The Unholy Trinity, World of Horror și Undertale ne arată că pot exista jocuri bune cu un aspect vizual ce este sub sau diferă de standardele grafice actuale. La fel este în cazul jocului de față. Neajunsurile vizuale sunt acoperite de către povestea bine scrisă, de modul în care actorii interpretează rolul personajelor și de muzică.

La capitolul optimizare, pentru PlayStation 5 jocul este optimizat destul de bine. În cele aproximativ 35 de ore cât mi-a luat să termin jocul am întâlnit doar câteva probleme. Cea care poate deranja cel mai mult este un o problemă cu geometria din joc, deoarece au fost cazuri când un cadavru a trecut prin textura mediului înconjurător și era doar pe jumătate vizibil. Un alt aspect ce m-a deranjat a fost faptul că lucrurile ascunse de ochii muritorilor sunt acoperite de niște pânze turcoaz care de multe ori reușesc să se camufleze în mediul înconjurător. Acest lucru este rezultatul efectului vizual folosit de către dezvoltator pentru a ne arăta cum vede Antea lumea spiritelor. De cele mai multe ori am dedus locația acestor obiecte ascunse după fumul pe care îl emanau. Din păcate, nu mă pot pronunța asupra optimizării pentru PC a jocului, unde știu că în ultima perioadă au fost rateuri după rateuri de la studiouri mici cât și de la studiouri mari (precum cazul celor de la Naughty Dog cu lansarea la The Last of Us pentru PC).

Așa cum a spus și Silviu Tănase în recenzia sa pentru Vampyr, modul în care DON’T NOD prezintă povestea și actorii ce interpretează diferitele personaje din joc sunt de o calitate cu mult peste așteptările unui joc cu buget AA iar aceste două elemente reușesc să acopere neajunsurile prezentării grafice. Ca și accesibilitate, jocul oferă mai multe opțiuni de dificultate și opțiuni de personalizare a mărimii subtitrărilor pentru a face jocul accesibil pentru cât mai multe persoane. Astfel, pot să recomand cu drag jocul persoanelor care sunt începătoare în genul jocurilor de acțiune cât și persoanelor care își doresc să se bucure de o poveste bine scrisă.

Banishers – Ghosts of New Eden este distribuit în România Netzah Games și va fi disponibil din 13 februarie 2024 pe PS5, Xbox Series X|S și PC.

Gen: Action-RPG

Lansare: 13.02.2022

Studio: DON’T NOD

Distribuitor: Netzah Games, Focus Entertainment

Platforme: Playstation 5, Xbox Series X/S, PC

Clasificare: 16

Sistem de testare: PlayStation 5

Sinopsis: New Eden, 1695. Antea Duarte și Red mac Raith sunt îndrăgostiți și Banisheri, vânători de fantome care au jurat să-i protejeze pe cei vii de amenințarea fantomelor și spectrelor persistente. În urma unei misiuni dezastruoase, Antea este rănită mortal și devine unul dintre spiritele pe care le detesta. În sălbăticiile bântuite ale Americii de Nord, cuplul caută cu disperare o modalitate de a o elibera pe Antea.

Cufundă-te într-o poveste frumoasă, intimă și puternică între doi îndrăgostiți sortiți. Ca Banisheri, intra în viețile comunităților din New Eden și rezolva cazuri obsedante într-o lume mistică, plina de creaturi supranaturale și secrete străvechi. Folosește-ți inteligența sau combină puterile spirituale ale Anteei și arsenalul lui Red pentru a învinge și a alunga sufletele care îi chinuie pe cei vii.

Pe calea ta se vor afla decizii provocatoare, cu un impact dramatic asupra poveștii tale și a sorții locuitorilor din New Eden, fie ei oameni vii sau suflete rătăcitoare.

Cât de mult îți vei compromite jurământul de vânătoare de fantome de dragul partenerei tale care a devenit unul dintre spirite?