Dacă primul joc n-a impresionat cu nimic, partea a doua este de fapt un joc complet nou, cu un gameplay foarte restrâns, violență science fiction de anii ’80, mult nonsens, feedback-uri pozitive și super plictiseală
Narcis Drejan
V-ați gândit vreodată cum ar arăta o parodie de Terminator cu Total Recall și multe elemente din Infanteria Stelară, Starship Troopers? Răspunsul este Helldivers 2, care continuă cumva primul joc, doar că acum avem niște pușcași spațiali, care primesc niște arme hi-tech și pulverizează roboți și creaturi de tip insecte uriașe, că tot vă zisei mai sus că e ca-n Infanteria Stelară. Rezultatul e același tot timpul, tu câștigi, ori de câte ori ești ucis, iar la final e ca-ntr-un loc neglijent de măcelărit animale, sânge peste tot, peste metalul roboților, peste hainele tale strălucitoare. Totul pare super distractiv, fără prea multă tensiune, fără imersiune, puțin colorat.
Nu trebuie să fiți prea profunzi
Pământul în Helldivers 2 este Super Pământul, doar că e amenințat de acești gândaci uriași, care nu mai sunt inofensivi în bucătărie, ci omoară tot. Vin și roboți de pe planete îndepărtate, care au și bogății minerale. Ce ai tu de făcut? Simplu. Ești un Pralea, un soldat rudimentar, care ascultă tot ce-i zic șefii în cască și care se joacă pe navă un fel de stânga, dreapta, sus, sus, jos, sus, nu e fatalitate în Mortal Kombat, e chiar pe bune. El se joacă, dar își alege și niște arme, vizitează o hartă hologramică pe navă, își alege locul unde va fi teleportat și du-te în misiune, soldat Pralea.
un fel de Left 4 Dead spațial
Asta-i tot, nu vorbim de democrație, de haos, de principii. Cobori pe planetă, culmea, hărțile sunt la fel, trebuie să eliberezi 30 de ingineri, care să ajungă într-un punct sigur, fără să fie uciși de roboți sau gândacii extratereștri. Asta-i tot, v-am spus! Bine, poți participa și singur, eu așa am jucat la început, am reușit, chiar dacă m-au aruncat ăia în aer de vreo 15 ori, dar am reușit, uraaaaaaaaaaaaaaaaaaaa! Însă e bine să accepți să mai vină alți 3 jucători, de fapt ăsta e și scopul jocului, să fie un fel de Left 4 Dead spațial.
Toți primesc un set, cu armă principală, secundară și grenadă, plus STRATEGEMS, un fel de întăriri speciale, scuturi defensive, mitraliere, rachete care nimicesc adversarii, chemate prin radio, scuturi defensive și alte chestii ajutătoare.
Auzi, Pralea, tu ești patriot?
Misiunile variază de la salvarea coloniștilor, la ridicarea unor steaguri, ca la patrioți, și realinierea echipamentelor de comunicație. Și asta nu e chiar tot, mai poți să distrugi niște baze, ai chiar și un pic de explorare a unor stații de cercetare, abandonate. Așa găsești fel și fel de mostre, că nu ne place samples, din care îți upgradezi arsenalul și devii mai puternic. Dar trebuie să joci, tată! Mult și bine! Moneda este requisition slips, din care îți alegi celebrele Strategem-uri, plus mizeriile de micro-tranzacții, Super creditele cică, dar nu le scădem nota, pentru că dezvoltatorul Arrowhead Games ne spune că le putem obține și din joc și nu influențează ranking-ul. Evident, niciodată nu m-am atins în jocuri de micro-tranzacții, n-am s-o fac niciodată!
V-am spus, totul e super restrâns, e un joc simplu, simplist, faci echipă, aterizezi pe planetă, omori tot, salvezi, colectezi, iar la final joci iar fatalitatea aia cu față, față, jos, spate, sus, jos, jos și aștepți să vină nava să te extragă. Și gata. Jucați așa până nu mai puteți, până cădeți lați lângă scaun și nu mai vedeți patul de somn.
Cu cât crești în joc ți se deblochează chestii noi, dar repeți și repeți până se eliberează planeta și jucătorii din lumea întreagă contribuie la asta. Apoi treci pe o altă planetă și asta a fost tot, iar tu ești un patriot desăvârșit, Pralea, iar lumea îți va mulțumi în super-credite.
De ce nu v-ați plictisit?
Cumva, îți dai seama că generațiile s-au schimbat, că nu te poți pune cu conflictul generațiilor. Tinerii de azi vor jocuri cât mai simple, cu arme multe, cu creștere în nivel, să joci până ajungi să ai toate armele. Aici a reușit să intre Arrowhead în mintea jucătorilor, s-a axat pe o grafică simplistă, dar bine făcută, o experiență cu arme uriașe, sunete de rachete, atmosferă de război spațial. Este genul acela de joc despre care unii vor spune că este senzațional, iar alții îl vor înjura și evita. Are un feedback disproporționat. Nu spun că e un joc rău, dar eu m-am cam plictisit după 10-11 ore și nu mai simt nevoia să revin în el. Adică să fac aceeași și aceeași chestie, ca să ce?
Planetele arată sterile, fără nimic pe ele, doar stupi de extratereștri, baze și niște epave. E bună și interacțiunea dintre jucători, cu mesaje, cu audio, cu tot ce trebuie, dacă jucați în echipă cu prietenii, atunci succesul este garantat. Violența asta fără sens dintr-un univers science fiction poate bate oricând orice titlu co-op sau multiplayer de la Call of Duty. Și poate că și asta trebuie să le dea de gândit studiourilor mari.
Universul jocului Helldivers 2 este unul care te cheamă, te invită să joci acolo, frenetic, să obții arme, muniție, upgrade-uri, STRATEGEMS, să întâlnești oameni, să creezi o comunitate, așa cum s-a întâmplat cu Overwatch, de exemplu. Și am jucat cu unii care erau fani Infanteria Stelară, le-am spus că de asta am venit și eu aici. Cumva, nu mi-a displăcut, dar nici nu l-am luat la inimă, dacă mă înțelegeți. Nu sunt un fan al multiplayerelor, de multe ori devine toxică întreaga comunitate, de aceea m-am lăsat de Dead by Daylight, unde jucasem peste 1.200 de ore, pe verificate. Stau și mă întreb dacă ia cineva în serios jocul ăsta sau nu? Îi pasă cuiva sau vede cineva ceva serios? Mă îndoiesc, totuși.
S-a mișcat bine, poate mai venim
La început mi-a fost greu să-l joc, era plin de probleme de matchmaking, acum merge și crossplay-ul, poți trece cu progresul din PS5 în PC și viceversa. Cumva, stau și mă întreb cât va rezista jocul ăsta, ținând cont de cât de limitat este, dar poate că dezvoltatorii vor pregăti conținut viitor. Sincer, pot spune că este un shooter de tipul Left 4 Dead, poate la fel de distractiv, la fel de adictiv. Totul pare ridicol, însă te ține acolo și cumva, merită toată atenția.
Versiunea de PC
Dacă pe PS5, situația este destul de OK din punct de vedere tehnic, să zicem, pe PC schimbăm puțin datele problemei pentru că, după cum bine știm, tot ce e pe PC depinde în mod direct de “puterea de calcul” sau mai bine arătat cu degetul: placa video. Da, placa video e “tatăl componentelor” când vine vorba de jocuri și-i vin în ajutor și componentele mai “mici” precum CPU, memoria RAM, viteza SSD-ului.
În cazul Helldivers 2 nu am fost surprins să nu găsesc suport Ray Tracing, însă cei cu NVIDIA (generațiile 30, 40) pot spune că sunt norocoși să-l poată juca. “Pot spune că” pare inexact, și așa și trebuie căci pe un NVIDIA RTX 4080 situația nu a fost prea “roz”. Este pentru prima oară, de când am această placă video, și după destule titluri AAA sau orice titlu mai pretențios la resurse (implicit placa video), am primit mesaje în timp ce jucam, că temperatura plăcii video a depășit limitele normale. Am fost foarte surprins de asta și sincer, nu am înțeles cum de s-a ajuns acolo, înainte de a butona Helldivers 2 trecând o tură și prin Cyberpunk 2077 și Forza Horizon 5 – cu toate sertările grafice la maxim, ultra, etc fără nici ce-a mai mică problemă.
Evident, jocul ajunge ușor sub 60fps în situații aglomerate și nu se “simte” bine la tastatură și mouse. După tutorial (unde am și murit 🙂 ) am băgat câteva ore bune de gameplay, singur, și singur m-am și simțit într-un joc cu “planete” pustii excepție făcând gândacii și roboții, bineînțeles, ăia sunt pe nesăturate.
Noroc cu posibilitatea extinsă de modificare a setărilor grafice și de gameplay plus câteva și de accesibilitate, care sunt binevenite întotdeauna. De acolo poți araja jocul să nu cadă sub 60fps pentru că este ACEL gen de joc în care ai nevoie de fluență în gameplay și o îndemânare bună. Nu vă gândiți la ceva strategic că e vorba de un Serious Sam cu gândaci și roboți în care, probabil, alături de alți camarazi te vei simți mai bine.
După cum spunea și Narcis, lucrurile se păstrează destul de simplu și tradițional shooteresc, având o evoluție a personajului, personalizarea portului și al armelor din dotare și vorba românului de rând “Aia Ie”. Foc și foc, tragi, fugi, te tăvălești, nu sari, și eliberezi regiuni planetare alături de camarazii tăi. Misiunile tale sunt “omoară-l pe ăla mare și rău” și dacă ai făcut-o, chiar dacă mori, e Mission Completed.
Cu mâna stângă pe WASD și cea dreaptă pe mouse, va trebui să faci cumva să ajungi să apeși și tastele de direcție într-o anumită ordine dacă vrei să ai suport alternativ de la cei de sus sau dacă vrei să suni pe fix la doamna de la deranjamente să trimtă pe cineva să te ia când termini misiunea. Mușchii la degetele jucătorilor nu se mențin ușor, iar dacă te-ai săturat de Mortal Kombat, Street Fighter (pe care le joci pe tastatură, nu?) atunci poți face mușchi degetarieni și cu HELLDIVERS 2.
Pachetul extra vine cu ceva hăinuțe și armament, iar, cum spunea și Narcis, nu este (foarte) pro microtranzacțiilor deși ele există. Repetitivitatea doare însă DLC-urile și hăinuțele, armele și nu știu, hărți mai diferite și mai puțin plictisitoare, ar putea să țină jocul la suprafață.
Pachetul cu pricina este Super Citizen Edition (pe care l-am testat și noi) ai în plus ‘DP-53 Savior of the Free’ Armour Set, ‘Will of the People’ Cape, ‘MP-98 Knight’ Weapon, Stratagem Hero Ship Game, ‘Steeled Veterans’ Premium Warbond și (cu mândrie) Super Citizen Status ceea ce e, presupun, OK?! luând în considerare că trebuie să plătești 100 lei în plus pentru ele.
Gameplay-ul nu este complicat nici el și probabil asta-l mai salvează și te acaparează să-l butonezi, obligatoriu, cu amicii. După ce am jucat, am observat că apar și părerile bune spre foarte bune ale fanilor și al jucătorilor, probabil adoratori ai acestui gen de shooter și ploua cu laude și susținerea lor pentru dezvoltatori. Citeam că jucătorii chiar făceau upgrade la varianta Super Citizen Edition pentru a ajuta direct financiar dezvoltatorul și asta mi s-a părut demn de respect. Nu știu de ce, căci îmi plac shooterele în general și mă bucur de ele cu plăcere (și de cele clasice și încerc și ce apare nou), dar HELLDIVERS 2 nu mi-a căzut bine la impresie – să zic așa.
E un joc frumușel ca aspect chiar și așa simplist, sonor însă este destul de stadard cu FX-urile clasice ale acestui tip de joc. De muzică nu e nimic de zis că nu e (sau e, dar împinsă în fundal și dată la volum mic). Încleștările armate sunt repetitive și lipsite de satisfacție dar ce trebuie făcut, faci, ca la sfârșit să-ți iei XP-ul și să poți să-ți iei jacheta aia trendy și arma aia belea. Te-ntorci apoi și o iei de la capăt. Ave!
Dacă stau să pun în balanță care sunt cele mai populare jocuri ale momentului (de acest tip – shooter) îmi vin în minte Minecraft, Fortnite, PUB și cea mai nouă iterație, căruia îmi scapă numele acum, atunci are sens ca Helldivers 2 să fie primit (atât) de bine.
HELLDIVERS 2 este disponibil din 8 februarie pe PlayStation 5 și PC (via Steam)
Gen: Shooter
Lansare: 8.02.2024
Studio: Arrowhead Game Studios
Distribuitor: PlayStation Studios, Sony Interactive Entertainment
Platforme: PlayStation 5 și PC (via Steam)
Clasificare: 18+
Sistem de testare: PlayStation 5 și PC (CPU: Ryzen 5 3600X, RAM HyperX Fury RGB 32GB, Kingston NVMe PCIe SSD, GPU NVIDIA GeForce RTX 4080).
Sinopsis: Ultima linie de atac a Galaxiei
Alătură-ți forțele cu până la trei prieteni și fă ravagii asupra unui flagel extraterestru care amenință siguranță planetei tale natale, Super Earth, în acest shooter cooperativ multiplayer de la Arrowhead Game Studios.
Alătură-te Helldivers, o clasa de soldați de elită a cărei misiune este să răspândească pacea, libertatea și democrația administrată folosind cele mai mari, mai rele și mai explozive instrumente din galaxie.
Helldivers nu merg pe planetă fără întăriri corespunzătoare, dar depinde de ține să decizi cum și când să apelezi la ele. Nu numai că ai la dispoziție o serie de arme primare superputere și încărcături personalizabile, dar ai și posibilitatea de a apela la stratageme în timpul jocului.
Helldivers 2 prezintă cel mai bun gameplay cooperativ al lui Arrowhead de până acum. Colaborarea va fi vitală: Echipele vor crea sinergii în ceea ce privește loadouts, își vor stabili strategii de abordare pentru fiecare misiune și vor finaliza obiectivele împreună.
TRANSMISIUNE ÎN REGIM DE URGENȚĂ – FORȚELE ARMATE ALE SUPER PĂMÂNTULUI
Libertate. Pace. Democrație.
- Drepturile tale că cetățean născut pe Super Pământ. Pilonii cheie ai civilizației noastre. Ai însăși existenței noastre. Dar războiul merge mai departe. Și totul stă, încă o dată, sub semnul amenințării.
- Alătură-te celei mai mare forțe militare pe care galaxia a văzut-o vreodată și transformă galaxia într-un loc sigur și pașnic.
DEVINO O LEGENDĂ
- Se vor forma echipe de până la patru Helldivers cărora li se vor atribui misiuni strategice.
- Aveți grijă unii de ceilalți – deschiderea focului asupra aliaților este o certitudine nefericită a războiului, dar victoria fără muncă în echipa este imposibilă.
ECHIPAMENTE
- Eliberează teritorii din aer, furișează-te prin teritoriul inamic sau strânge din dinți și aruncă-te cu capul înainte în focul luptei.
- Modul în care eliberezi teritoriile este alegerea ta; vei avea acces la o gamă largă de arme de foc explozive, armuri salvatoare și stratageme care schimbă cursul bătăliei… bijuteria din arsenalul fiecărui Helldiver.
CERERE
- Super Pământul îți recompensează eforturile prin îndeplinirea unor Cereri valoroase. Folosește-le pentru a accesa diferite recompense care te avantajează pe ține, echipa ta, nava distrugătoare și efortul de război per ansamblu.
AMENINȚĂRi
- Tot ce există pe fiecare planetă vrea să te ucidă. Acesta este pericolul pe care-l înfruntăm.
- Fiecare inamic are caracteristici, tactici și comportament distincte și imprevizibile – dar cu toții lupta feroce, fără teamă sau moralitate.
RĂZBOIUL GALACTIC
- Capturarea planetelor inamice, contracararea invaziilor și îndeplinirea misiunilor vor contribui la efortul nostru general.
- Acest război va fi câștigat sau pierdut în funcție de acțiunile tuturor celor implicați.
- Ori rămânem împreună, ori ne destrămăm.
TACTICI DE LUPTĂ
- Declanșatoare adaptabile: descoperă reculul, ritmul de tragere și greutatea fiecărei arme.
- Feedback haptic: simte cum lumile extraterestre prind viață cu efecte la nivelul mediului, echipamentelor și condițiilor vremii.
- Microfon încorporat: fă schimb de tactici cu camarazii tăi chiar în timpul luptei.
- PS5 Tempest 3D AudioTech: identifică inamicii care se apropie, bătăliile din jur și țipetele îndepărtate, indiferent din ce direcție vin.