Așa cum am spus și în recenzia jocului Soul Hackers 2, Aya Nishitani probabil nu și-a închipuit că avea să pornească una din cele mai importante francize Nipone ce avea să fascineze atât Orientul Îndepărtat cât și Occidentul. La fel cum autorul nu a fost pregătit de succesul creației sale, nu cred că cei de la ATLUS erau pregătiți pentru impactul pe care avea să îl aiba Persona 3 asupra industriei jocurilor video și asupra genului RPG când au lansat jocul pe 13 iulie 2006. Jocul a fost un succes din start, fiind lăudat atât de critici cât și de fanii seriei. Jocul original a vândut peste 127.000 de copii în prima săptămână doar în Japonia iar titlul a fost desemnat cel mai bun RPG al anului 2006 de către Famitsu și RPG-ul anului în 2007 de către GameSpot și RPGFan. Jocul a fost nominalizat și pentru titlul de RPG-ul anului 2007 la Spike Video Game Awards (precursorul actualului Video Game Awards a lui Geoff Keighley), dar a pierdut în fața primului Mass Effect. Persona 3 a creat un standard și o formulă pentru jocurile RPG, care se resimte și astăzi în industrie. Sistemul de conexiuni sociale împreună cu abilitatea de gestionare a programul protagonistului au fost revoluționare pentru vremea lor, iar acestea au fost cu adevărat perfecționate abia cu lansarea jocului Persona 5.

Persona 3 Reload_20240130143823

Jocul original nu a avut un epilog sau o rezoluție clară, iar acest lucru a fost remediat prin Persona 3 FES, o ediție a jocului ce a corectat anumite aspecte ale titlului original și a adăugat un capitol nou, numit Răspunsul (The Answer), capitol ce a recontextualizat și a clarificat toate aspectele poveștii originale. Odată cu lansarea consolei portabile a celor de la Sony, Persona 3 a fost lansat și pe această consolă sub denumirea Persona 3 Portable, iar marea diferență față de celelalte două jocuri a fost opțiunea de a alege personajul cu care jucăm: fie cu Makoto Yuki (numele oficial a protagonistului), fie cu Kotone Shiomi (numele oficial al protagonistei). Pe lângă aceste versiuni, jocul original a avut și spin-off-uri precum Persona Q: Shadow of the Labyrinth, Persona 3: Dancing in Moonlight și Persona Q2: New Cinema Labyrinth, pe lângă diferite filme, drame radio, anime-uri, manga-uri și chiar și piese de teatru.

Atât aspectul cât și povestea din jocul original au fost cele mai întunecate din toată seria Persona și discutabil chiar din toată franciza Megami Tensei. Jocul începe cu un mesaj privind temele ce vor fi abordate, iar prima scenă ce ni se prezintă este cum un personaj pare că încearcă să se sinucidă cu ajutorul unui pistol, dar nu are curajul să ducă până la capăt actul. Povestea jocului începe după ce protagonistul este transferat din liceul său la liceul Gekkoukan din Insula Portului Tatsumi. Acesta se mută în această locație în mijlocului unei maladii denumite Sindromul Apatiei, ce lasă oamenii într-o stare catatonică, și care este rezultatul interacțiunii victimelor cu Ora Întunecată. Aceasta din urmă este a 25-a oră a zilei de care marea parte a populației nu are habar deoarece când are loc trecerea în această oră, ce se află în momentul dintre două zile, mai toată populația este transformată în sicrie menite să îi apere de Umbrele ce bântuie străzile orașului în acest timp. Protagonistul descoperă că este unul dintre puținii oameni care pot să interacționeze cu lumea pe timpul Orei Întunecate și care pot să își manifeste psihicul sub forma unei Persona, o reprezentare fizică a voinței. Datorită acestor 2 factori, el este invitat să se alăture S.E.E.S.-ului, un club de activități extracuriculare a liceului menit să se lupte cu Umbrele, să dezlege misterul Orei Întunecate și să parcurgă tot Tartar-ul, un turn labirintic ce apare în fiecare noapte pe timpul Orei Întunecate în locul liceului Gekkoukan.

Povestea din Persona 3 Reload este mai sumbră nu doar prin prisma culorilor și a faptului că majoritatea acțiunii are loc noaptea, ci și prin tema abordată de către joc – cea a morții. Finalitatea vieții este tema centrală a jocului, iar durerea, jalea sau mâhnirea care din rezultă din aceasta sunt motive des întâlnite în diferitele misiuni ale jocului, atât principale cât și secundare. Temnița ce trebuie parcursă cel puțin o dată pe lună poartă denumirea de Tartar, ce este cea mai joasă regiune din lumea de apoi la greci (asemănătoare cu Iadul la creștini), iar Persona protagonistului este Orfeu, ce a coborât în Infern pentru a o readuce la viață pe soția sa. Contrar aparențelor, mesajul jocului nu este unul nihilist ci dimpotrivă, ne îndeamnă să vedem lumina de la capătul tunelului și să acceptăm faptul că viața merge înainte. Sunt destule interacțiuni din care să reiasă acest mesaj, precum cele cu cuplul în vârstă de la librărie care ajung să accepte provocările vârstei înaintate împreună cu moartea fiului lor sau tânărul cu o boală incurabilă ce își găsește liniștea și împăcarea în interacțiunile pe care le are cu puținii săi prieteni.

Aspectul social al interacțiunilor sunt baza francizei Persona, iar Persona 3 a fost jocul care a creat această formulă în urmă cu 18 ani. Mare parte din interacțiuni au rămas aceleași, dar anumite aspecte ce sunt considerate problematice conform standardelor curente au fost modificate pentru Reload. Protagonistul nu mai este obligat să urmeze o relație cu fiecare membru feminin al echipei, iar o interacțiune faimoasă de pe plajă a fost schimbată complet pentru a evita conotațiile transfobe pe care le avea în 2006. Ce a fost adăugat la interacțiunile sociale sunt episoade sociale cu ceilalți membri de sex masculin din echipă (Junpei Iori, Akihiko Sanada, Shinjiro Aragaki, Ken Amada și adorabilul shiba inu Koromaru) și activități de grup la cămin (precum prepararea studierea materiei în grup, gătitul unor mâncăruri mai speciale, îngrijitul unei grădini, etc.). Când nu interacționăm cu membri echipei la cămin, suntem liberi să ne organizăm programul cum dorim. Diminețile sunt petrecute la liceu, unde putem să fim atenți la cursuri pentru a ne mări atributul de cunoștințe academic (echivalentul inteligenței din alte jocuri) sau să dormim pentru a ne mări curajul (echivalentul puterii din alte jocuri). După-amiezile sunt lăsate la latitudinea fiecăruia și putem să participăm în activități extracuriculare, precum antrenamente echipei de atletism, sau să mergem în oraș unde putem să vizionăm un film, să pierdem timpul la Karaoke sau să lucrăm Part-Time la o cafenea. Fiecare activitate ne va prezenta oportunități diferite ce vor rezulta în diferite Arcane, un sistem bazat pe cărțile de Tarot ce ne vor îmbunătăți Personae-le pe care le vom obține pe parcursul vizitelor în Tartar.

Temnița unde vom avea majoritatea luptelor din joc a fost regândită pentru publicul modern. Dacă în celelalte două iterări ale jocului, turnul fără sfârșit (ce are de fapt 250 de etaje) avea cam același aspect la fiecare etaj și nu avea un element vizual care să le diferențieze, Studio P de la ATLUS a reușit să dea personalitate fiecărei zone iar acum fanii se pot bucura de designul bio-mecanic al zonei Arqa sau de coridoarele lungi din Thebel. Însă tot Tartar-ul va deveni monoton după câteva parcurgeri în pofida faptului că a primit multe îmbunătățiri estetice. Acest lucru se datorează faptului că zonele sunt repetitive, iar elementele aleatorii au o logică ce poate fi dedusă și care ne ajută să anticipăm tot ce vom întâlni la fiecare etaj. Ce nu este monoton în schimb sunt luptele, ce au beneficiat de cele mai multe schimbări. Luptele rămân aceleași la bază, așa cum am explicat și în recenzia pentru Persona 5 Tactica. Acestea implică o matematică simplă în care fiecare inamic are anumite valori de rezistență la diferitele elemente ce se găsesc în joc, iar rolul nostru este să descoperim elementele la care dușmanii noștri sunt vulnerabili și să le folosim. Dar găsirea elementului nu este de ajuns, deoarece inamicii au evoluat față de prima lor apariție din 2006, iar aceștia se pot folosi de tactici și vrăji noi ce ne țin constant în suspans.

Marea adiție la mecanismele de luptă este abilitatea de a-i controla pe ceilalți membri ai echipei. În jocul original nu puteam să controlăm decât protagonistul, iar inteligența artificială ce controla acțiunile celorlalți coechipieri avea obiceiul să ne încurce mai mult decât să ne ajute. Pe lângă abilitatea de a controla acțiunile celorlalți membri, mecanismele de „Baton Pass” și „Showtime” din Persona 5 au fost adăugate în acest joc. Baton Pass-ul a devenit Shift, ce asigură continuarea turei de către personajul care tocmai a atacat sau posibilitatea de pasare a continuării către alt membru al echipei. Showtime a devenit Theurgy iar elementul aleatoriu al mecanismului de luptă din Persona 5 nu mai există în Persona 3 Reload, fiind înlocuit de bară dedicată pentru fiecare personaj, cu propriile condiții de umplerea acesteia și care se menține de la o luptă la alta. Odată ce bara a fost umplută, personajul poate folosi un atac Theurgy care este un atac cinematic, cu animații speciale ce va cauza daune mari Umbrelor și va oferi anumite beneficii echipei.

Studio P a mai avut o surpriză pentru noi, pe lângă interacțiunile sociale și mecanismele de luptă noi. Muzica, al doilea cel mai important element din franciza Persona, este un mix de modern și clasic. Piesele originale au fost reinterpretate de Azumi Takahashi, dar mai sunt momente în care îl auzim pe Lotus Juice. La capitolul sonor, compozitorul Atsushi Kitajoh a reușit să mențină fuziunea dintre J-Pop și nu metal rap rock ce a definit jocul și anii 2000 în Asia. Melodiile noi precum „It’s Going Down” sau „Mass Destruction” ne vor încânta la fiecare explorare a turnului fără sfârșit, iar „Color Your Night” și „Full Moon, Full Life” și-au câștigat locul în clasamentul celor mai bune melodii ale francizei, alături de „Rivers In the Desert” din Persona 5. Celălalt element sonor ce va surprinde mulți jucători sunt interpretările actorilor ce aduc la viață toate personajele din joc. Direcția dată reușește nu numai să aducă la viață povestea jocului original, dar reușește să o eleveze și să transmită toate emoțiile personajelor.

Ce aș mai dori să menționez înainte să înainte să închei această recenzie este efortul herculean de care au dat dovadă cei de la Studio P. Jocul nu este o portare a unei variante anterioare, cum a fost cazul cu Persona 3 Portable ce a fost lansat pe 19 ianuarie 2023, ci este un joc complet nou, creat de la 0 în motorul grafic Unreal Engine. Schimbarea motorului și recrearea jocului le-a permis celor de la ATLUS să ne prezinte o versiune modernă, cu un aspect grafic demn de franciză și cu meniuri intuitive ce par a fi luate direct din Persona 5. Însă, pentru această reușită a fost necesar să renunțe la 2 lucruri: protagonistul feminin și epilogul jocului. Astfel, pentru fanii Persona 3, aceste două elemente cruciale lipsesc iar experiența unora va avea de suferit din această cauză. În schimb, jocul este bine optimizat atât pe PlayStation 5, care este consola unde l-am testat datorită codului de recenzie oferit de către cei de la CD Media, cărora le mulțumim pentru această oportunitate, cât și pe Xbox Series X, unde jocul face parte din librăria actuală a serviciului Gamepass ca rezultat al colaborării tot mai strânse dintre Microsoft și SEGA. Am reușit să testez jocul pe ambele platforme și nu am văzut diferențe majore la optimizare sau control.

Persona 3 Reload_20240131223618

Rezultatul efortului depus de ATLUS este modernizarea unui joc clasic, ce a creat standarde ce încă sunt respectate de către RPG-urile generației curente de console și care a pus bazele sistemului social ce a ajuns să definească seria Persona. Povestea nu s-a demodat cu trecerea anilor, iar elementele ce puteau fi considerate problematice au fost modificate pentru publicul modern. Omisiunea protagoniste și a epilogului sunt suplinite de îmbunătățirile aduse Tartarului, iar adițiile aduse interacțiunilor sociale, muzicii și performanța actorilor reușesc să facă din Persona 3 Reload varianta de joc la care mă voi gândi de fiecare dată când menționez acest clasic.

Persona 3 Reload este disponibil din 02.02.2024 pe PlayStation 5, PlayStation 4, Xbox One, Xbox Series X|S și PC.

Gen: JRPG, Adventure, Turn-based

Lansare: 02.02.2024

Studio: Atlus

Distribuitor: Atlus (Japonia), SEGA (Mondial), CD Media (România)

Platforme: PlayStation 4, Playstation 5, Xbox One, Xbox Series X/S, Windows PC

Clasificare: Mature

Sistem de testare: PlayStation 5

Sinopsis: Intră în rolul unui student transferat, împins de o soartă neașteptată atunci când intra în ora “ascunsă” dintre o zi si alta. Trezește o putere incredibila și urmărește misterele Dark Hour, luptă pentru prietenii tăi și lasă un semn în memoria lor pentru totdeauna.

Persona 3 Reload este o reinterpretare captivantă a RPG-ului care a definit genul, renăscut pentru epoca modernă.

Experimentați jocul central al seriei Persona, refăcut cu fidelitate, cu o grafică de ultimă oră, caracteristici modernizate quality-of-life și o interfață de utilizare elegantă.

Cufundați-vă complet într-o călătorie emoționantă și captivantă cu scene noi, interacțiuni cu personajele preferate și linii de dialog suplimentare.