Acasă Filme The Platform – Recenzie

The Platform – Recenzie

"În epoca coronavirusului, în care un număr tot mai mare de cetățeni sunt solicitați sau ordonați să se baricadeze în casele lor pentru a aplatiza curba unei pandemii, claustrofobia și paranoia bine justificate din Platforma pot părea la fel de urgente precum actualele mesajele sociale destinate populației."

0

Platforma este mesajul perfect pentru hrăpăreții care se gândesc exclusiv la ei, de fapt, nu știu câți înțeleg mesajul…”

Regizor: Galder Gaztelu-Urrutia

Scenariu: David Desola

Gen: Horror, Thriller, SciFi

Lansare: 20.03.2020

Durata: 1h 34min

Studio: Zentropa

Distribuitor: Netflix

Clasificare: TV-MA

Ivan Massagué … Goreng
Zorion Eguileor … Trimagasi
Antonia San Juan … Imoguiri
Emilio Buale … Baharat
Alexandra Masangkay … Miharu

Într-o închisoare unde cei de la etajele superioare mănâncă mai bine decât cei de jos, care prind resturile, un bărbat luptă pentru ca toți să primească atât cât trebuie.

claustrofobie în epoca adăpostului

Când am văzut trailer-ul la TIFF-ul ăla șampion lig, din Toronto, septembrie 2019, El Hoyo m-a dus cu gândul la The Cube, SF-ul lui Vincenzo Natali, pe care l-am văzut în 1998 sau 1999.

De câteva zile, El Hoyo, Platforma, este și pe Netflix și dacă stai să filozofezi despre un film la 2 noaptea, cu tovarășii tăi intelectuali, înseamnă că nu te-ai uitat la o mizerie.

Uimitoarea peliculă de debut a lui Galder Gaztelu-Urrutia, The Platform, a avut premiera la TIFF, criticii au premiat-o și au apreciat-o ca fiind o metaforă palpitantă și accesibilă de science-fiction/horror pentru inegalitatea socială din întreaga lume.

Azi, însă, în această paranoia care a cuprins lumea, Platforma este mesajul perfect pentru hrăpăreții care se gândesc exclusiv la ei, de fapt, nu știu câți înțeleg mesajul, e cum spunea nea Nae Tilihoi, lipsă de cultură fotbalistică, tată.

EVIDENT

Mesajul intenționat, despre dezechilibrul unui sistem în care un grup mic de oameni are acces nelimitat la bogăție și putere, precum și capacitatea de a nega EVIDENT (pentru că evident este cuvântul obsesiv rostit în film), chiar și instrumentele de supraviețuire de bază ale persoanelor de sub ele, este încă FOARTE CLAR. Dar în epoca coronavirusului, în care un număr tot mai mare de cetățeni sunt solicitați sau ordonați să se baricadeze în casele lor pentru a aplatiza curba unei pandemii, claustrofobia și paranoia bine justificate din Platforma pot părea la fel de urgente precum actualele mesajele sociale destinate populației.

Ivan Massagué îl joacă pe Goreng, un tip înfocat și savant, care deschide filmul într-o celulă mare, într-un gri de beton cu lumină rece, etichetată „48.” Singurele caracteristici: două paturi, o configurație minimă de chiuvetă / toaletă și o gaură dreptunghiulară mare în podea care leagă spațiul cu celule identice deasupra și de dedesubt, cât poate vedea Goreng. Colegul său de celulă, un bărbat în vârstă, superficial, lacom și prost educat, numit Trimagasi (jucat fantastic de Zorion Eguileor), explică regulile “Puțului”, unde sunt prinși.

O dată pe zi, o platformă plutitoare, acoperită cu cele mai bune delicatese, coboară de la ultimul etaj, oprindu-se pentru câteva momente pe fiecare nivel, astfel încât deținuții să poată mânca. Masa nu este reumplută pe măsură ce coboară, iar aici intervine lupta pentru supraviețuire și îți arată cât de egoist, de disperat este omul, oricât ai încerca 15-20 de zile să-l înveți să încerce să mănânce raționalizat, pentru a ajunge tuturor.

Goreng și Trimagasi, la nivelul 48, aleg dintre resturile coborâte cu platforma, care au fost devastate de 47 de perechi de prizonieri deasupra lor. După ce vor avea o scurtă șansă la mâncare, platforma va coborî și va prezenta rămășițele în celula 49, mai jos. Și tot așa… nimeni nu știe, de fapt, câte etaje are Puțul, își pun tot felul de întrebări, iar din prima se bănuiește că ar fi 171 sau 172.

miza poveștii este melcul

Inițial, filmul se desfășoară ca o piesă cu doi oameni, undeva între cercurile comice fără rost din „Așteptarea lui Godot” a lui Samuel Beckett și ostilitatea iadului neputincios – este un alt popor al lui FĂRĂ IEȘIRE de la Jean-Paul Sartre. Goreng și Trimagasi se simt unul pe celălalt, mai întâi într-o primă fază de expunere, iar mai târziu, într-o serie de dezvăluiri calculate, că miza poveștii este melcul.

O revelație deosebit de importantă: în fiecare lună, toată lumea din Puț este gazată și mutată la un nou nivel, aparent la întâmplare. Așa cum colegii de celulă cântăresc etica a ceea ce trebuie să mănânce din banii zilnici și ce să lase pentru oamenii de sub ei, se confruntă, de asemenea, cu realitatea că, în termen de 30 de zile, pot fi în primul rând cât mai sus sau cât mai jos, unde farfuriile sunt goale, sparte, și nu-ți rămân decât cioburile cu care să numeri zilele, la propriu, că nici ceas nu ai.

Acest ultim detaliu împinge Platforma de pe tărâmul fanteziei cu un concept înalt într-un experiment de gândire etică evident și semnificativ. Goreng își dă seama devreme că platforma începe cu siguranță la nivelul 0 cu suficientă mâncare pentru toți cei din Puț, dar că oamenii de deasupra se înghesuie în mod egoist să mânânce tot, lăsând mai mult de jumătate din oameni să moară de foame.

Nu este doar o glumă cu viziune scurtă: cineva binecuvântat cu o lună la nivelul 2 ar putea dori să acumuleze suficientă greutate suplimentară încât să poată supraviețui o lună la nivelul 150.

Sunt foarte multe elemente simbolice în film, cum ar fi numerele etajelor din Puț, că de la sfertul drumului spre iad e posibil să moară toți de foame sau căutarea copilului, speranța pe care o protejează toți autorii în romane sau filme, în orice obiect de artă. Să amintesc aici obiectele de supraviețuire, iar Goreng alege capodopera lui Cervantes, Don Quijote, și preferă să mănânce paginile decât să se hrănească dintr-un om bolnav de cancer!

panna cotta e mesajul

Există un sentiment de groază aproape LOVECRAFTIAN în Platforma, personajele sunt blocate într-un loc vast, unde un filozof nu poate înțelege pe deplin nimic, ba îți va spune că panna cotta e mesajul și nu trebuie atinsă, iar răspunsurile nu sunt viitoare. Apoi, filmul aduce și un sentiment de groază personală, în politica certitudinii de auto-servire a lui Trimagasi, încrederea lui absolută că egoismul său este cel mai rațional mod de a se comporta, indiferent pe cine doare sau cine moare.

În timp ce Platforma este un film de nota 8,5-9, cu siguranță se simte la fel de relevant pentru momentul actual al lumii și pentru războiul politic în curs între o mână de miliardari care încearcă să consolideze puterea, iar noi ceilalți adunăm resturile într-o isterie generală… e posibil să rămânem cu cioburile, șampion!

The Platform / “Platforma” (El Hoyo) poate fi văzut pe Netflix.