Se spune că, dacă visezi MARE, ajungi să faci lucruri mare. Nu știu dacă este așa sau nu în ceea ce privește viitoarea peliculă „Cursa”, dar ceea ce știu sigur, și ni se va confirma și de interlocutorul nostru în acest dialog exclusiv, este că acest film este cel mai ambiţios film românesc independent.
cel mai ambiţios film românesc independent
Premiera a avut loc pe data de 24 octombrie, iar protagoniștii acestei pelicule sunt Andi Vasluianu (care între două apariții pe scenele de teatru, a reușit să-și facă timp și pentru filmul de față), Aris Negoiță, aflat la debutul pe marele ecran, Denis Hanganu, Codin Maticiuc (care a lăsat acțiunile caritabile pentru o perioadă și a respirat adrenalina unei curse de mașini) și Ștefania. Scenariul este semnat de Anghel Damian, ocupându-se și de regia filmului, alături de Millo Simulov.
Despre tema acestui film nu vă povestesc prea multe, deoarece deja se știe care este scenariul și povestea, dar vă propun un dialog cu cel care se află în spatele acestei scumpe producții, Millo Simulov, care este și tătic pentru a treia oară (și-l felicităm!) și chiar m-a interesat cum și-a împărțit creativitatea, între profesia de tătic și cea de regizor.
Ștefan R. Apostol: Cum ai ajuns la această meserie de regizor?
Millo Simulov: Am crescut literalmente în cinema. Mama lucra intr-un cinematograf de cartier și copilăria mea a fost printre afișe de film: pe pereți, în cămară, chiar și învelind sandvișurile pentru școală. Mergeam să schimb afișele la cinema. Eram acolo, în universul ăsta, înainte să știu că poate fi o profesie.
Când a venit momentul facultății, eu îmi doream Arte. Dar toată lumea spunea că nu intri „din prima”, așa că am ales o variantă mai sigură: Politehnica, Multimedia. Acolo am primit un proiect în care trebuia să fac un film. Și atunci mi-am dat seama că asta vreau cu adevărat să fac.
Dar, în loc să dau direct la Regie, am revenit la dorința inițială și am intrat la Facultatea de Arte. Abia după aceea am dat la UNATC, la Regie, apoi am făcut masterul, iar doctoratul l-am dedicat filmului în formele lui noi – VR si interactiv.
M-au atras mereu proiectele speciale, riscante, care îmbină tehnologia și cinema-ul. Dacă mă uit înapoi, traseul pare sinuos. De fapt, fiecare pas m-a adus exact unde trebuia: în regie. În locul în care simt că îmi este firesc să fiu.
Ștefan R. Apostol: Cum îți împarți timpul între familie și o meserie fără program?
Millo: Adevărul? Nu le împart. Le îmbin. Familia nu este ceva ce încerc să „strecor” între filmări, iar meseria asta consumă tot: energie, emoție, timp. Meseria asta nu se oprește nici la ora 18, nici când iei copiii de la grădiniță și școală. Sună telefonul și știi că trebuie să fii acolo.
Îmi doresc să fiu un tată prezent. Să îi văd crescând. Să fiu cu ei. Și în același timp știu că proiectele mari mă cer total. Așa că încerc un echilibru imperfect: când sunt acasă, încerc să fiu cu adevărat acolo, când sunt intr-un proiect, încerc să dau tot ce pot. Nu jonglez perfect. Dar încerc. Iar susținerea soției cântărește mult. Ea preia multe atunci când filmul mă absoarbe complet.
Copiii au fost pe platouri în alte proiecte, la „Cursa” mai puțin, pentru că am filmat mult noaptea. Dar îmi place să le arăt universul ăsta. Să știe ce fac și de ce fac.
Ștefan R. Apostol: Care au fost cele mai mari provocări în pregătirea producției „Cursa”?
Millo: Filmul este cu acțiune multă. Asta înseamnă cascadorii, străzi blocate, rig-uri speciale, coordonarea între echipe mari, tehnicieni, cascadori,VFX, actori. Totul extrem de complex și, implicit, costisitor.
Deși vorbim despre o producție independentă foarte ambițioasă, bugetul a trebuit folosit cu eficiență maximă. Orice secvență spectaculoasă se pregătește în detaliu, pentru că nu ai luxul de a repeta la infinit. A fost un slalom intens între siguranță, spectaculozitate și precizie tehnică.
A trebuit să fim extrem de eficienți și inventivi. Să găsim soluții tehnice inteligente. Să combinăm cascadorii reale cu filmări în studio și cu efecte vizuale.
Ștefan R. Apostol: Cum e să știi că ai filmat cel mai costisitor și ambițios film românesc de până acum?
Millo: Eu tratez orice proiect cu aceeași seriozitate. Doar că aici responsabilitatea a fost uriașă: artistică, logistică.
„Cursa” mi-a alimentat adrenalina profesională. Mă definesc proiectele speciale, cele care te obligă să depășești limite. Aici am simțit că sunt exact în elementul meu.
Ștefan R. Apostol: Cum a fost colaborarea cu actorii?
Millo: Cu mulți dintre ei am mai lucrat – Andi Vasluianu, Denis Hanganu, Codin Maticiuc, Ştefan Iancu și George Ivașcu. Sunt profesioniști, oameni de echipă, foarte implicați. Avem chimie și asta se vede pe ecran.
Ștefania a fost o surpriză. Prima colaborare și m-a câștigat prin disciplină, și naturalețe. La Aris Negoită, presimt că acesta e doar primul proiect dintr-o serie lungă. M-am bucurat să văd cum crește de la zi la zi, cum învață setul, camera, ritmul filmărilor.. Sali Levent energie pura si good vibe. Ne-am conectat instant și aduce savoare în fiecare secvență în care apare.
A fost o distribuție care a livrat exact ce avea nevoie filmul: energie, ritm și profesionalism.
Ștefan R. Apostol: Cum au decurs filmările? Ați avut piedici?
Millo: La o producție de asemenea dimensiuni, e inevitabil. Au existat incidente, secvențe cu risc ridicat și un program dur, cu multe nopți de filmare pe timp de vară.
Nopțile sunt scurte, echipa e turată la maxim și e nevoie de un ritm constant și de o motivație permanentă. Dar exact tipul acesta de presiune creează o energie specială pe set și ajunge pe ecran.
Ștefan R. Apostol: Care este cel mai important mesaj al filmului?
Millo: „Cursa” este entertainment autentic și adrenalină.
Dar, dincolo de spectacol, este un film despre responsabilitate și maturizare. Despre un băiat care muncește, care nu renunță și care își câștigă locul prin ceea ce face.
Dar eu aș vrea să mai transmit ceva important: adrenalina aparține ecranului. În viața de zi cu zi, responsabilitatea la volan – ca șofer, pasager, pieton rebuie să rămână pe primul loc.
Ștefan R. Apostol: Cum vezi cinematografia românească în următorii cinci ani?
Millo: Cinemaul, peste tot în lume, trece printr-o perioadă dificilă. Publicul alege tot mai des streamingul, confortul casei, iar sălile au de suferit.
Din punctul meu de vedere, experiența cinematografică nu poate fi replicată: întunericul, sunetul, povestea care te acaparează complet, faptul că ești acolo o oră și jumătate fără întreruperi, cu toată atenția în film. Acasă e din ce în ce mai greu să te rupi de tot. Eu am crescut în sala de cinema și cred în continuare în puterea ei.
În România se fac proiecte diverse, din ce în ce mai ambițioase. Sunt multe povești de spus și oameni talentați dispuși să riște. Dacă păstrăm curajul, putem crește industria și publicul deopotrivă.
Ștefan R. Apostol: Ce proiecte viitoare ai?
Millo: În paralel cu „Cursa”, s-a lansat „Groapa”, sezonul doi, un proiect la care țin mult.
Acum suntem în filmări cu „Tătuțu”. Lucrez și la un documentar împreună cu Anghel și Codin.
Iar în rest, sunt câteva proiecte în dezvoltare, încă la început, pe care le las să crească înainte să vorbesc despre ele.
Ștefan R. Apostol: De ce să vină publicul să vadă „Cursa”?
Millo: Pentru că merită. E primul film românesc lansat în format 4DX și a fost construit special pentru sala de cinema, pentru energie, pentru sunet, pentru imaginile spectaculoase.
Dacă îl vezi acasă, pierzi o parte esențială din experiență. Pe deasupra, cred că filmul va surprinde multe așteptări: feedback-ul celor care l-au văzut deja a fost „nu ne-am așteptat la asta”.
Și mai cred ceva: dacă vrem o industrie de film românească vie și puternică, atunci trebuie să o susținem exact acolo unde contează cel mai mult – în sala de cinema.
„Cursa” arată că filmul românesc poate fi spectaculos, versatil și orientat către public. Și cred că merită să îl vezi exact așa cum a fost gândit: pe ecran mare.
Produs de Vertical Content și distribuit de Vertical Entertainment, filmul „CURSA” poate fi urmărit în continuare doar pe marile ecrane, fiind o adevărată aventură care va ține spectatorii de toate vârstele lipiţi de scaunul de cinema timp de aproximativ 100 de minute. Filmul este disponibil în varianta 2D şi 4DX.












































