Ascultă acest articol


Marți, 17 iunie, am avut șansa să fiu parte dintr-un moment care, fără îndoială, va rămâne în istoria industriei românești de gaming. Evenimentul de prezentare organizat de Funcom București pentru lansarea oficială a jocului Dune: Awakening a fost mai mult decât un simplu showcase – a fost o declarație de pasiune, viziune și excelență românească.

De la primele momente ale întâlnirii, emoția a fost palpabilă. Ionuț Codreanu, Head of Studio, a urcat pe scenă într-o atmosferă informală, dar sinceră, și ne-a transmis cu căldură: „Suntem emoționați. Nu doar pentru că vă vorbim astăzi, ci pentru că am ajuns aici după patru ani de muncă intensă. Dune: Awakening este, pentru noi, mai mult decât un joc: este lumea pe care am construit-o cu mâinile noastre, pe Arrakis.”

Am aflat detalii fascinante din culisele dezvoltării. Jocul, lansat oficial pe 5 iunie, a atras deja aproape 200.000 de jucători simultan, intrând direct în top 100 cele mai jucate titluri all-time pe platformele de gaming. Succesul nu este întâmplător, totul de la gameplay-ul captivant și narativa cinematografică, până la detaliile artistice și infrastructura tehnică, poartă semnătura echipei locale din București.

O echipă care a crescut odată cu jocul

Studioul Funcom din București a fost înființat în 2021, în plină pandemie, și a crescut într-un ritm constant, devenind în doar câțiva ani un hub de excelență în rețeaua globală Funcom. Astăzi, aproape 100 de specialiști români contribuie activ la proiecte globale, dintre care Dune: Awakening este cel mai ambițios de până acum.

Evenimentul a fost și un moment de reflecție asupra modului în care cultura nordică și cea locală au fuzionat în cadrul studioului, un amestec între profesionalism, creativitate și autenticitate.

„Am vrut să arătăm că se poate face performanță și din România, cu respect pentru calitate și pentru jucători,”a spus Ionuț Codreanu. „Am trecut prin provocări tehnice, momente dificile, dar și reușite extraordinare. Acum simțim că munca noastră a dat roade.”

Arta, testarea și povestea – ADN-ul succesului

Unul dintre cele mai impresionante momente ale prezentării a fost povestea vizuală a jocului, relatată de Oana Tenescu, Lead Environment Artist. Ea a detaliat cum echipa a reușit să transpună brutalismul arhitectural, atmosfera deșertului și estetica inspirată din aristocrație într-un univers coerent și uimitor.

 „Dune e un SF cu rădăcini medievale, o societate tehnologică dar cu o politică de Imperiu Roman. Am vrut să redăm asta vizual, fără compromisuri,” a spus Oana.

Pe partea de calitate, Răzvan Safta, Head of QA, ne-a dus în culisele testării unui joc de asemenea magnitudine. Cu umor și vulnerabilitate sinceră, a descris cum echipa sa a gestionat testarea a mii de scenarii de gameplay, probleme critice și stresul lansării.
 „Sunt peste 400 km² de hartă de explorat, diferite clase, sute de combinații, interacțiuni complexe… Nu ai cum să le testezi pe toate manual. Așa că am făcut roboți. La propriu.”

Automatizarea testării a fost esențială pentru stabilitatea serverelor. Funcom București a implementat sisteme complexe care simulează mii de jucători, pentru a preveni blocajele și erorile care pot afecta experiența live. Rezultatul? În primele 12 zile de la lansare, serverele nu au căzut niciodată.

Spice, povești emergente și multă, multă umanitate

În timpul prezentării, am avut la dispoziție “The Water of Life”, parfumuri artizanale inspirate de „Spice” și echipamente de test (PC-uri, Steam Decks) unde puteai juca live primele misiuni din Dune: Awakening. Atmosfera a fost relaxată, caldă, apropiată. Nu simțeai că ești la un eveniment corporate, ci într-o reală comunitate.

Un moment memorabil a fost povestirea unei interacțiuni din joc: „Am urcat pe o stâncă și mi s-a stricat echipamentul. Am strigat în voice chat: ‘Am nevoie de ajutor!’ Și un alt jucător, necunoscut, a venit și mi-a dat un suspensor belt. A fost exact cum ne-am imaginat jocul, o lume vie unde legăturile se creează spontan.” – Ionuț Codreanu

Dune: Awakening, o experiență vie și în continuă evoluție

Jocul este un MMO survival persistent, cu o poveste cinematică și un gameplay emergent, plasat în vastul univers al lui Frank Herbert. De la explorare, crafting, supraviețuire, până la politică interplanetară și endgame cu decizii ce afectează universul, Dune: Awakening este mai mult decât un joc – este o lume deschisă de explorat, de cucerit și de trăit.

Durata jocului: main story și completionism

Main story-ul din Dune: Awakening oferă o experiență narativă solidă și captivantă, care poate fi parcursă în medie în 40-50 de ore, în funcție de stilul fiecărui jucător. Pentru cei care doresc să exploreze în profunzime universul jocului, să finalizeze toate misiunile secundare și să atingă stadiul completist, timpul petrecut în joc poate depăși 200 de ore. Această flexibilitate face din Dune: Awakening o experiență accesibilă atât pentru cei care preferă o poveste bine definită, cât și pentru cei pasionați de explorare și colectare.

 Ce urmează?

Întrebat despre viitor, Ionuț Codreanu a răspuns clar:  „Suntem gata pentru ce urmează. Avem planuri de DLC, extinderi și multă susținere post-lansare. Dar cel mai important, am arătat că România poate construi lumi.”

Dune: Awakening nu este doar un succes internațional. Este și o poveste românească de ambiție, muncă în echipă și creativitate, spusă de pe Arrakis, dar născută la câțiva pași de Piața Victoriei.

Articol de Iulian Matreata

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.