Filmul „Just the two of us” a primit Premiul pentru cel mai bun documentar, în valoare de 2000 de euro, la finalul celei de-a noua ediții a atelierului internațional de film documentar Aristoteles Workshop (AW), organizat de Dan Nuțu.
Este povestea de dragoste a unui cuplu de octogenari care sunt împreună de 65 de ani, și au povești și atitudini diferite fața de viață. Documentarul este semnat de Nina Blazin (regizor, Slovenia) și susținut de o echipă excelentă formată din Erno-Aron Palfi-Horvath (imagine, România/Ungaria) și Raluca Petre (editor de montaj, România).
Cei 12 participanți de anul acesta au realizat patru filme, la patru poluri opuse, toate patru foarte apreciate de juriul internațional, din care au făcut parte:
Jean–François Pellier (Departamentul de Relații Internaționale al televiziunii ARTE France), Agnès Wildenstein (associate programmer al Festivalului internațional de film Doclisboa, Lisabona), Mihai Fulger (critic de film și film programmer al Cinematecii Române), Răzvan Penescu (fondator liternet.ro), Simon Brook (regizor și producător, Paris) și Wessel Vanderhammen (program adviser pentru Festivalul international de film IDFA, Amsterdam).
Premiul celei de-a noua ediții a fost acordat datorită susținerii Farmexim. Compania a susținut atelierul și anul trecut după ce, în perioada 2008-2011, premiul pentru cel mai bun film fusese oferit de Institutul Cultural Român (ICR).
Atât tutorii, experții, cât și invitații Aristoteles Workshop sunt de părere că modul în care este structurat acest atelier este un privilegiu de care studenții nu vor avea parte la nicio facultate de film sau program de masterat din lume.
Susținut de Canalul ARTE/France, Aristoteles Workshop este un proiect cultural finanțat de Administrația Fondului Cultural Național (AFCN), de Centrul Național al Cinematografiei și de iStyle.
Despre cele patru filme Aristoteles Workshop de anul acesta
Just the two of us
Povestea de dragoste a unui cuplu de octogenari, împreună de 65 de ani, dar care au povești diferite, atitudini diferite fața de viață.
Soții Olaș sunt perfect împăcați cu ideea morții, ținând în casă, la vedere, poza pentru mormântul lor. Ei continuă să se hrănească din excentricitatea cu care s-au mândrit în tinerețe – au dus amândoi vieți duble ca artiști, el sculptor, ea, seara, actriță (cu jumătate de normă). Acesta este refugiul lor într-un regim plin de “politruci”. Râd cu poftă, se tachinează în timpul unui joc de cărți, se uită împreună la tenis – mici momente prin care ei trăiesc pe deplin.
Juriul a apreciat documentarul Just the two of us ca fiind „un film aparent simplu, dar care reușește să transmită foarte multă emoție. O poveste de dragoste, cu un umor excelent și un montaj foarte bun.”
Documentarul a fost semnat de Nina Blazin (regizor, Slovenia) și susținut de o echipă excelentă formată din Erno-Aron Palfi-Horvath (imagine, România/Ungaria) și Raluca Petre (montaj, România).
Intersection
Scurt documentar observațional, Intersection surprinde momente și reacții ale trecătorilor care își petrec parte din zi la o răscruce de drumuri: tăietori de lemne, vânzătoare de afine și ciuperci, polițiști, călugărițe. Sunt oameni aparent ignorați de majoritatea celor care tranzitează spațiul respectiv. Filmul face ca aceștia să fie puși într-o nouă lumină.
Intersection a fost de asemenea apreciat de juriul Aristoteles Workshop de anul acesta pentru „maniera interesantă/aparte de a observa, ideea foarte inteligentă de mizanscenă, o înțeleaptă alegere a personajelor și un montaj bun”.
Regia îi aparține lui Dmytro Sukholytkyy-Sobchuk (Ucraina), imaginea, lui Barbu Bogdanovici (România), iar montajul a fost realizat de Ciprian Cimpoi (România).
End of Summer
Un grup de adolescenți dintr-un sat bucovinean care își petrec împreună ultimele seri de vacanță. Trecerea lor spre maturitate este un joc fragil, în care limitele pot fi restabilite în permanență.
Un documentar „ambițios, curajos, atât din punct de vedere al conceptului, cât și al execuției. Ne-a făcut să ne simțim din nou ca la 17 ani”, a fost aprecierea Juriului.
End of Summer este regizat de Alina Manolache (România), avându-l ca director de imagine pe Ruben Agadjnean (Republica Moldova), și ca editor pe Mircea Bobină (Republica Moldova).
In the name of the Father
Un băiețel dintr-un sat bucovinean, crescut de bunica sa în valorile unui creștinism excesiv, întâmpinate de copil cu reacții neașteptate, pline de umor și candoare. Mama a plecat când băiatul era foarte mic, iar tatăl muncește departe de casă.
[quote_center]„Un documentar sensibil, bine filmat, cu scene foarte puternice. Realizat printr-o direcție de imagine inteligentă, care îți aduce emoția copilului aproape. E ca și cum ai putea vedea efectiv ce simte el. ”[/quote_center]
In the name of the father a fost semnat de Evdokia Moskvina (regizor, Rusia), beneficiind de contribuția de excepție a lui Răzvan Chirilă (director de imagine, România) și a Dianei Rădulescu (montaj, România).