Ediția cu numărul XIV a Galei Premiilor Gopo s-a desfășurat anul acesta pe 29 iunie în aer liber, la Verde Stop Arena, respectând normele de distanțare socială. Organizarea a pus la dispoziție măști, dezinfectant, s-au luat temperaturi – tot tacâmul noii normalități în materie de evenimente. Situația coronavirusului care a îngenunchiat industria de film la nivel global nu ne-a oprit să sărbătorim filmul românesc. Mai în glumă, mai în serios, s-a adus vorba în cadrul galei de situația din care abia așteptăm cu toții să ieșim.

După ce a fost transmis live pe PRO TV PLUS și premiilegopo.ro, evenimenul poate fi văzut astăzi pe Pro Cinema de la 22:15. Pentru o listă completă a câștigătorilor puteți accesa acest link.

La Gomera, Nu Mă Atinge-Mă, Parking, Heidi, Monștri, Calătoria Fanatstica a Maronei și altele au fost peliculele cele mai discutate și nominalizate la această ediție de a galei inspirate de îndrăgitul omuleț animat „Gopo”. Sunt titluri despre care chiar și cinefilii mai puțini interesați de lucrările autohtone au auzit măcar la lansarea lor în cadrul diverselor festivaluri.

speranța că filmele românești au șanse să evolueze semnificativ în viitorul foarte apropiat

Actorul de comedie Alex Bogdan a prezentat pentru a cincea oară premiile Gopo. Acesta a fost adus pe scenă într-o izoletă (un prototip de fapt), după ce pe ecran s-a difuzat o scurtă parodie după Joker în care-l vedem pe clovn, jucat de Alex Bogdan, luat într-o izoletă la final când are o criză de tuse. Am apreciat umorul întregii prezentări, cu precădere autoironia legată de clișeele filmului românesc la care se făcea apropo pe parcurs ce erau înmânate trofeele. Asta îmi dă speranța că filmele românești au șanse să evolueze semnificativ în viitorul foarte apropiat. Îmi doresc ca filmele românești să prindă mai bine la public fără să fie compromisă viziunea artistică, fără să se simtă nevoia să creăm numai producții pur comerciale ca Oh, Ramona și 5 Gang: Un Altfel de Crăciun – căștigătoarele premiului acordat pentru succesul la box office. Sigur, și aceste filme sunt necesare, au publicul lor la fel cum și filmele de autor cu numeroase cadre statice și dialog abia auzit au publicul lor. Cred că ușor-ușor filmele românești încep să fie apreciate și de publicul românesc mai larg, însă încă se simte nevoia de o promovare mai mare și bineînțeles prezență mai extinsă în lanțurile de cinematografe. Poate că nu vom umple sălile ca la Oh, Ramona (deși toată lumea cu care vorbesc pretinde că nu l-a văzut), dar vom acorda același nivel de atenție chiar și unui film de debut, nu doar noi producții ale veteranilor.

Mi-ar plăcea ca filmele autohtone să devină chiar mai accesibile decât sunt deja. Adică să devină disponibile pe platforme ca Netflix și HBO Go în același an în care apar. Mi-ar plăcea acum să văd La Gomera dar nu găsesc filmul pe cele două platforme la care sunt abonat. Am devenit și mai curios de opera lui Porumboiu după ce a strâns nu mai puțin de nouă omuleți Gopo în seara galei, din cele 13 nominalizări.

Talentele românești au nevoie de ceva mai multă încurajare

Premiile pentru Cel mai bun film de debut și Tânără Speanță merită mai multă atenție decât primesc deja. Talentele românești au nevoie de ceva mai multă încurajare. Din păcate aceste premii nu sunt suficiente, și nu ține numai de curajul propriu-zis, ci și de finanțele alocate proiectelor artistice… Anul 2019 a văzut producții suprinzător de bune ca Touch Me Not, Mo, Cărturan, Monștri și Timebox – și acestea sunt doar cele nominalizate la Cel mai bun film de debut. Pentru trofeul Tânără Speanță au fost nominalizați: Andrian Împărățel (regia Patul lui Procust), Lucia Chicoș (regia scurtmetrajelor Contraindicații și Munca noastră cea de toate zilele), Matei Monoranu (scurtmetrajul de animație Despre ce naiba să scriu) și Ștefan Azaharioaie (sunetul lungmetrajului Să nu ucizi). Cu acest trofeu a plecat acasă Cătălina Mihai, protagonista filmului Heidi, pe care îl poți vedea chiar acum pe Netflix dacă tânăra actriță ți-a stârnit interesul. Îmi doresc ca în continuare să ne fie din ce în ce mai greu să ne rezumăm la doar cinci pretendenți ai trofelului Tânără Speranță.

Sorin Mincă și distanțarea socială la Premiile Gopo 2020

Mi-a făcut plăcere să fiu prezent la gală pentru prima oară, chiar și în condițiile sociale actuale. Am aflat mai multe despre reușitele filmului românesc și scepticismul pe care îl am deobicei când e vorba de un film autohton mi-a fost diminuat considerabil. Anul acesta am apucat să văd doar thriller-ul Urma, pe care l-am recenzat chiar aici pe site nu demult, într-o perioadă care mi se pare acum mai îndepărată decât a fost de fapt. Sper să văd producții proaspete anul acesta pe cât mai multe ecrane mari, eventual cât mai des în aer liber, filme cărora să le țin pumnii la ediția din 2021 de Gopo.

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.