“Franciza Call of Duty păstrează tradiția de a ne oferi o campanie Cold War bine pusă la punct cu o poveste bazată pe relatări, personaje și evenimente reale completată de un multiplayer bine conturat și nelipsitul mod Zombies care, între noi fie vorba – CUM SĂ NU-ȚI PLACĂ ZOMBIES?!”

Gen: Acțiune, Aventură, FPS

Lansare: 13 noiembrie 2020

Studio: Treyarch, Raven Software

Distribuitor: Activision

Platforme: PlayStation 4, Xbox One, Microsoft Windows PC (PlayStation 5, Xbox X Series)

Seria faimoasă Black Ops revine odată cu lansarea Call of Duty: Black Ops Cold War, o continuare a poveștii de succes din primul joc Call of Duty: Black Ops.

Black Ops Cold War îi va propulsa pe fani în mijlocul Războiului Rece de la începutul anilor ’80. Nimic nu este ceea ce pare în povestea care stă la baza campaniei single-player, jucătorii fiind puși față în față cu unele dintre cele mai importante figuri politice ale vremii. Lupta se duce pe tot globul, în locații precum Berlinul de Est, Vietnam, Turcia, sediul KGB din Moscova și multe altele.

În postura unor luptători de elită, jucătorii vor fi nevoiți să ia urma unui personaj misterios pe nume Perseus care vrea cu orice preț să destabilizeze echilibrul puterii la nivel mondial și să schimbe cursul istoriei. Intrând în mijlocul acestei conspirații globale, jucătorii se vor alia cu personaje cunoscute ale seriei precum Woods, Mason și Hudson precum și alți luptători de elită al căror scop este de a pune capăt acestui plan ce se întinde pe mulți ani de zile.

În afară campaniei single-player, jucătorii vor beneficia de un întreg arsenal de arme și echipamente specifice perioadei Războiului Rece în celelalte două moduri disponibile în joc, Multiplayer și Zombies.

Franciza Call of Duty a reușit să strângă, pe lângă un palmares mare de fani și o vechime – un lucru important, având în vedere că la debut avea concurență și altă franciză asemănătoare (Medal of Honor), dar care nu a ținut pasul timpului. În prezent putem spune că doar Battlefield e o franciză din același gen care are fanii săi.

Call of Duty s-a dezvoltat frumos și, chiar dacă l-a debut s-a axat pe poveste (campanie) a reușit să dezvolte și multiplayer-ul, aducându-l în acest moment la un nivel de popularitate foarte ridicat (vezi Warzone). Din fericire, însă, Activision încă merge pe decizia că single-player-ul contează și mă bucură asta, și mai mult de atât, continuă să se folosească de date istorice și personaje reale pentru a crea partea de story.

Revenind la prezent, Cold War este cel mai nou joc al francizei Call of Duty, de care s-au ocupat de această dată Treyarch și Raven Software și ne duce în centrul Războiului Rece și continuă povestea din primul joc Call of Duty: Black Ops.

Poveste

Campania Call of Duty: Black Ops – Cold War, după cum spuneam – și spune și titlul – ne duce în centrul Războiului Rece, în anii ’80 (și o fugă prin Vietnam-ul ’68) și după cum vă așteptați, avem o doză mare de spionaj, acțiune, lupte la sol și în aer – și acea atmosferă specifică a acelei perioade care se va simți retro, dar în același timp și “fresh”.

Campania începe în putere cu o misiune de luare de ostateci în Iran, care are loc în ’81 și-i vom re/cunoaște pe Russell Adler, Alex Mason și Frank Woods, iar apoi ne vom configura personajul (Bell) și vom păși pentru prima oara în baza de operațiuni de unde se va coordona totul.

În centrul atenției, va fi de această dată, un personaj misterios (în prima fază) Perseus – un spion care are un plan ce va afecta întreg mapamondul, iar atunci se deschide o anchetă cu intervenție chiar de către președintele S.U.A, Ronald Reagan formând o echipă și punând la cale un plan care… va fi dat peste cap pe parcursul story-ului și va avea nevoie de ajustări.

După cum este pomenit și în descrierea jocului, și după cum bine-obișnuiește franciza Call of Duty, să ne ducă prin fel de fel de locații în misiuni variate, iar în Cold War vom merge în Berlinul de Est, Vietnam, Turcia, sediul KGB din Moscova plus multe alte zone inclusiv păduri, zone muntoase cu ninsoare, subteran, în aer cu elicoptere, tancuri și altele.

Îmi place și mi-au plăcut dintotdeauna campaniile CoD pentru diversitatatea lor, pentru faptul că au la bază locații, întâmplări și personaje reale, bineînțeles armele și poveștile croite cu atenție și nu în ultimul rând, faptul că te face pe tine, ca jucător, să empatizezi cu personajele.

Gameplay

Call of Duty s-a bazat încă de la primul titlu pe un gameplay bazat pe acțiune, poveste și personaje, păstrând restul cât mai simplu – și-anume nu a adus elemente RPG pe care le tot vedem în sequel-uri de jocuri de gen, dar care întotdeauna a reîmprospătat fiecare joc lansat cu câte ceva nou, chiar dacă nu e nimic ce nu am mai văzut la alte jocuri de gen. Acest lucru mi s-a părut de bun gust, plus, luând în considerare avansul imens luat de Multiplayer au reușit să găsească un fel de balanță între campanie și acțiunea online care să mulțumească ambele tabere. Adică, cei care preferă online-ul pot juca campania pentru a se familiariza cu personajele și armele – ca pe un fel de training/tutorial, iar cei care joacă în campanie, după ce au trăit povestea pot să-și etaleze experiența în multiplayer.

Pornind de la meniuri (noi avem jocul pe PlayStation 4 Pro) – simple cu un aer retro, plăcut și o muzică potrivită, în fundal cu fel de fel de chestii de spionaj focalizate de aproape – totul arată bine și avem și un multe setări de modificat la sunet, video, control și avem chiar și un tab pentru tastatură și mouse ceea ce mi s-a părut interesant având în vedere suportul cross-platform. Nu am testat dacă funcționează, dar e clar că suportul există și acest lucru echilibrează suportul cross-platform PS4 – PC.

După cum am spus, jocul debutează în plină acțiune și după ce ajunge în baza de operațiuni putem să ne creăm personajul, care va păstra numele de cod “Bell” dar căruia îi poți da tu numele (John Connor în cazul nostru). Poți alege să fii femeie/bărbat, culoarea pielii, din ce elită să faci parte (KGB, CIA etc) și apoi îți poți alege două PERK-uri, dintr-o serie măricică disponibile, speciale pentru personajul tău, în funcție de ce stil de joc ai sau îți dorești să folosești.

Vorbeam mai sus despre faptul că și Cold War lasă lucrurile așa cum sunt bine să fie, fără să le complexeze aiurea, deci ai în mână armele (două la număr) plus grenade și povestea. Simplu și (după opinia mea) suficient. Bineînțeles, poți lua armele nefericiților, poți arunca grenade înapoi, dacă ajung în preajma ta, este și un sistem de Take Down/Human Shield și ai la dispoziție un arsenal bazat pe armele adevărate din acea perioadă, pistolul cu amortizor fiind cel mai popular datorită temei de spionaj abordată de Cold War. Elementele care necesită cunoștință de cauză vor fi highlight-uite pe parcursul jocului.

HUD-ul e simplu și el și nu e încărcat cu ce nu ai nevoie. Ai detalii despre arma folosită și cantitatea de muniție și grenade și, în partea de sus, un mic pointer care te îndrumă către punctul de interes. Apăsarea touchpad-ului de pe controller evidențiază acel punct de interes, iar butonul de options te va duce în meniu de unde vei vedea detalii despre misiunea curentă, ce misiuni ai făcut, cinematicuri și ce indicii ai descoperit în misiuni.

Că tot am pomenit de indicii, ne întoarcem la baza de operațiuni de unde se urmărește firul poveștii s-au se pot opta pentru misiuni secundare. Fiecare misiune în parte are tema sa și indiciile sale pe care le poți analiza, nu de multe ori fiind nevoie să faci chiar și niște puzzle-uri drăguțe. De altfel, în misiuni găsești alte indicii care dezvoltă povestea. Indiciile le fotografiezi cu o cameră retro capabilă să și tag-uiască inamicii în misiuni (cool or what?!). Alt element interesant este și introducerea deblocării ușilor prin misiuni prin lockpicking. Da, trebuie să-ți folosești îndemânarea pentru a descuia uși, iar furișarea, infiltrarea sau doborârea inamicilor de la distanță și silențios subliniază și mai mult elementul de spionaj al Cold War-ului.

La capitolul inamici, pe lângă periculosul, persuasivul și alunecosul “Perseus” (William Salyers) avem soldați britanici, vietnamezi și nemți, spioni, soldați în armuri grele (se doboară greu și uneori cu o strategie), blindate și elicoptere, Cold War are carne de tun pentru Bell & co.

În umbra Cold War stau Russell Adler (Bruce Thomas), Alex Mason (Chris Payne Gilbert) și Frank Woods (Damon Victor Allen) – personajele principale interpretate și dublate fără pată de actorii aleși și-l avem și pe președintele Ronald Reagan (Jeff Bergman), pe parcursul jocului cinematicurile fiind populate de aceștia care discută planurile în jurul mesei rotunde. Îmi place balanța dintre aceste personaje prin faptul că fiecare au câte un caracter puternic, obiceiuri, arme și preferințe diferite, stiluri de atac și mod de gândire. Fiecare personaj este foarte bine conturat și toți fac o echipă grozavă împreună. Da, avem și doamne și interacționăm cu spioane și spioni și avem, de asemenea și NPC-uri cu care vom purta discuții scurte în care ne alegem variante de răspuns – un alt element stil interogatoriu care conturează tema spionajului.

Controlul este destul de simplu și el. Cu stick-urile controlezi direcțiile, respectiv poți fugi, iar din butoane principale schimbi arma, te apleci, reîncarci arma. Cu triggerele tragi, respectiv arunci grenade, iar cu Plus-ul cu săgeți va trebui să interacționezi la un moment dat pentru anumite acțiuni în joc. Vor exista și QTE-uri și nu lipsesc nici faze din acelea gen să tragi cu încetinitorul în anumite momente sau posibilitatea de a deschide ușa ușor sau a da cu ea de perete. O mică paranteză, că tot vorbeam de control, aș vrea să subliniez cât de bine se simt armele pe controller. Fiecare armă se simte bine pe controller și mă duce gândul la capacitățile noului controller de PS5 care accentuează și mai mult acest lucru – abia aștept să testez.

Despre multiplayer nu am să vă vorbesc, dar pot să vă spun că mult-îndrăgitul mod Zombies e prezent și se bucură de aprecieri (din ce am auzit/văzut în mass media), iar faptul că are suport pentru Call of Duty: Warzone, inclusiv Black Ops Cold War Battle Pass, spune destule.

Tehnic

Să începem direct cu partea neagră a spionajuluibug-urile! Ajuns la update-ul 1.07, am simțit pe parcurs că se încearcă corectarea unor inconveniențe precum low fps uneori în cinematicuri, și sunetul are momente când sacadează și speram totuși să se ocupe și de “cadavre” care de multe ori mor în poziții ciudate, iar dacă sunt mai multe corpuri în același loc, se “amestecă”. De asemenea, am descoperit că dacă la meniu, la sunet este lăsat pe normal, în căști sunetul se aude inversat, dar dacă se comută pe Headphones sunetul este redat corect. Tot aici, la gândaci, trebuie să adaung și faptul că a fost un real pain in the a$$ să fac capturi de imagine din gameplay datorită delay-ului imens dintre momentul când apăsam să se realizeze captura și până când se executa aceasta.

Din punct de vedere al aspectului, tot respectul pentru maturizarea motorului grafic IW și de capacitățile sale care reușesc să ofere imagini superbe (HDR-ul își aduce și el contribuția), fel de fel de fenomene meteo și ale vremii și nu în ultimul rând locații superbe cu adâncime și diversitate a lor. Pădurile, cerul, zăpada, munții, totul văzut de la bordul unui elicopter, efectele speciale – foc, explozii, fum – toate sunt acolo și arată foarte mișto. Animațiile au fost atent capturate pentru personaje și nivelurile arhitecturale au primit atenție, iar chestiile mărunte precum picăturile de ploaie, aburul, cartușele de muniție folosite, urmele, scânteile – toate acestea aduc și mai mult realism gameplay-ului. Bineînțeles, ca să fiu cârcotaș, adaug și ceva negativ: personajul nu se vede în oglindă (e o misiune în care ești prins într-o baie a unui bar de unde trebuie să scapi). Sunt curios dacă pe PS5, Cold War aduce ceva “artificii” noi, e și mai bun la acest capitol al aspectului decât varianta de PS4 Pro.

Coloana sonoră este formată în mare din piesele lui Jack Wall din al cărui portofoliu fac parte multe jocuri bune și cunoscute pentru care a compus. O muzică bună, potrivită timpurilor acelea, dar care la un moment dar vor dispărea în fundal datorită repetitivității noroc însă pentru că acțiunea este non-stop și nu ai timp de plictiseală.

În anumite misiuni, precum cea din Vietnam, vei auzi rock’n’roll-ul când vei străbate cerul cu elicopterele și-ți va da acel feeling de război tipic american – momente pe care le vezi chiar și în filmele populare bazate pe acest subiect cel al războiului din Vietnam și aeropurtatele americane. \n/

Concluzie

Franciza Call of Duty păstrează tradiția de a ne oferi o campanie Cold War bine pusă la punct cu o poveste bazată pe relatări, personaje și evenimente reale completată de un multiplayer bine conturat și nelipsitul mod Zombies care, între noi fie vorba – CUM SĂ NU-ȚI PLACĂ ZOMBIES?!

Call of Duty: Black Ops – Cold War folosește tema spionajului și aduce acele elemente retro ale perioadei Războiului Rece care evidențiază totul în modul cel mai plăcut, dar cel mai important rămân însă personajele bine conturate care te fac să empatizezi cu ele și o poveste piperată cu misiuni și locații diferite, arme echilibrate și multă diversitate care nu te lasă o clipă să te plictisești. Cold War este acea piesă a puzzle-ului I în care încearcă să ne ofere cât mai mult din experiența războiului în toate cele trei axe ale timpului: trecut, prezent și viitor, iar acest lucru nu poate decât să mă încânte și să fiu curios oare care va fi tema următorului joc?

Call of Duty: Black Ops – Cold War îl găsiți din 13 noiembrie în format digital pentru PlayStation 4 pe PlayStation Store, Xbox One și PC pe Microsoft Store și retail în magazinele de specialitate. Jocul este disponibil și pe noua generație de console, PlayStation 5 și Xbox X Series.