De la milioane de kilometri depărtare, NASA și o echipă internațională de oameni de știință încearcă din răsputeri să-l aducă acasă pe “Marțian”. În tot acest timp, echipa astronautului pun la cale un plan îndrăzneț, dacă nu imposibil, de salvare.

Regizor : Ridley Scott

Scenariu : Drew Goddard, Andy Weir (carte)

Gen : Acțiune, Aventură, Sci-Fi

Lansare : 2 octombrie 2015

Durata : 141 min

Studio : 20th Century Fox

Distribuitor : Odeon Film

Clasificare : A.P.12

Matt Damon     …     Mark Watney
Jessica Chastain     …     Melissa Lewis
Kristen Wiig     …     Annie Montrose
Jeff Daniels     …     Teddy Sanders
Michael Peña     …     Rick Martinez
Sean Bean     …     Mitch Henderson
Kate Mara     …     Beth Johanssen
Sebastian Stan     …     Chris Beck
Chiwetel Ejiofor     …     Vincent Kapoor

Sinopsis: “The Martian”, o producție 20th Century Fox distribuită în România de Odeon Film, prezintă misiunea astronautului Mark Watney (Matt Damon) pe planeta Marte.

Acesta este considerat mort după ce este surprins de o furtună de nisip și se pierde de echipa sa.

Dar Watney supraviețuiește și se trezește singur pe o planetă ostilă având la dispozitie câteva provizii, astfel că trebuie să dea dovadă de ingeniozitate pentru a supraviețui pentru a găsi o cale să ia contact cu cei de pe Pământ pentru a le spune că este viu. Următoarea misiune pe Marte ar putea avea loc abia peste patru ani.

“The Martian” se bazează pe romanul lui Andy Weir.

The most exciting phrase to hear in science, the one that heralds new discoveries, is not “Eureka” but “That’s funny…” —Isaac Asimov

Pe principiul acesta au funcționat zilele astea, cartea lui Andy Weir, cât și filmul lui Ridley Scott. Luna are parte de atenție cu eclipsa totală, un eveniment de care ne vom mai putea bucura iar de-abia în 2033, când Marte fură lumina reflectoarelor cu ceea ce par a fi canale formate la suprafața planetei în urma scurgerii apei în stare lichidă în porțiunile mai adânci ale regiunii fotografiate.

Lăsând meme-urile cu paharul de apă pe batonul de ciocolată Mars și ”Life on Mars” a lui David Bowie la o parte, vă ziceam la începutul anului că oamenii nu se mai satură de Matt Damon și Jessica Chastain în cosmos, și pe bună dreptate.

Poate că impactul acestui nou film nu va fi la fel de viabil, fiind lansat în același an cu o altă mică producție de care se va vorbi mult timp de-acum încolo aka “Interstellar”. Poate că publicul, fie el cu un ochi într-un ecran de telefon sau cu gândurile la facturile de mâine, va remarca nu calitățile de erou, ci pe cele de om ale lui Mark Watney, protagonistul filmului. Mark Watney, space pirate.

3

Toți cunoaștem un Mark Watney. E tipul acela care te-a ajutat mai demult cu țeava înfundată într-o zi ploioasă și ți-a părăsit casa lăsându-ți un zâmbet pe față. Era să cazi în autobuz, însă el și-a oferit brațul și-apoi a făcut o glumă despre șoferi. Însă nu e cazul să romantizăm personalitatea acestui personaj, când pelicula nu a făcut-o deloc. I-a conturat în mod aparte trăsăturile, nefăcând apel la trecutul acestuia, la figuri familiale sau la orice altceva asemănător cu ceea ce am văzut în “Interstellar” – trăsături ce, până la urmă, îl aduc în poziția din punctul terminus al filmului: prototipului astronautului eminent.

5

Miezul filmului a căzut în întregime pe umerii lui Damon și ai scenografiei, montajului și efectelor speciale. Damon confruntă stâncile neprimitoare cu un jemenfichism neîntâlnit la astronauți și reușește să răpună împrejurările prin tuberculi. Dat fiind faptul că paralela este inevitabilă, “Interstellar” a făcut din spațiu un loc traversabil, însă “The Martian” aduce Marte mai aproape de ochiul uman. Scriind și din perspectiva cititorului, producția a făcut excepții de la scenariu pe alocuri, dar nu a ezitat să și reproducă mot à mot anumite secvențe dialogate. Detaliile științifice din carte i-au făcut pe mulți să caște, drept pentru care și filmul a renunțat la/simplificat anumite formulări și alocuțiuni pentru a-i menține interesați și pe cei non-academici, aducând astfel spectatorii în pragul revelațiilor divine și filmul în pragul categoriei ”Popcorn”. S-au făcut, într-adevăr, schimbări la care cititorii ar putea ridica din sprâncene (i.e: numele lui Venkat Kapoor, directorul misiunii de pe Marte, a devenit Vincent), cu toate acestea, nimic ce alterează serios cursul poveștii, eventual numai felul în care aceasta este expusă.

4

Echipa actorilor a fost fenomenală, iar referințele la filmele în care au jucat anterior bine procesate. Nu numai că trei astronauți participanți în misiunea Ares 3 sunt recunoscuți și în universul Marvel – în costumele lor spațiale aflându-se Kate Mara, Sebastian Stan și Michael Pena, dar Sean Bean se afla la masă când întâlnirea secretă ”Project Elrond” a avut loc. Întreaga sală a cinematografului a fost de acord cu mine. Jeff Daniels a mutat piesele de șah până la un anumit punct ca director NASA, iar Donald Grover devine din pion tură și pune cap la cap teoria unui plan pentru care va fi ținut minte multă vreme în universul lui Weir și al lui Scott.

andy

Cu un soundtrack făcut pentru cei care iubesc paietele și pantalonii evazați, “The Martian” nu e exact “Cast Away” pe Marte, deși îl găsim pe Wilson în Rover, precum și greșelile terestre cât și sentimentul comun ce i-a unit pe cei doi la locul lor: speranța. Watney ne învață o lecție importantă, ce s-ar traduce ușor într-o zicală viguros verbalizată din bătrâni: ”Încercarea moarte n-are”. În fond, cine ar vrea să-și vadă vecinul acela binevoitor sau străinul amabil din autobuz înmormântat printre dunele de nisip de pe Planeta Roșie?

The Martian / “Marțianul” este distribuit de Odeon Film și rulează acum cinematografe în 3D.

Poster_martian