În acest sequel al popularei pelicule din 2014, legendarul ucigaș profesionist John Wick (Keanu Reeves) este forțat să renunțe la ideile de pensionare de către fostul său asociat, care plănuiește să preia controlul asupra unei întunecate organizații de asasini, extinsă la nivel internațional. Obligat printr-un legământ de sânge să-l ajute, John călătorește până la Roma unde se confruntă cu câțiva dintre cei mai letali asasini de pe planetă.

După ce declanșează un adevărat măcel împotriva criminalilor care i-au ucis cățelușa, super-asasinul John Wick, pensionat de altfel, își recuperează iubitul Mustang 1969 de la mafioții ruși care i-o furaseră, consecința fiind o spectaculoasă urmărire de mașini pe aglomeratele străzi ale New Yorkului. La scurt timp după ce se întoarce acasă, planul lui John de a-și relua viața de civil liniștit este dat peste cap de gangsterul italian Santino D

’Antonio (Riccardo Scamarcio), care se prezintă la ușa sa cu o „marcă” din aur, silindu-l să își plătească vechile datorii. Ținând cont de recomandarea lui Winston (Ian McShane), pivotul societății secrete de asasini The Continental, care-i repetă că trebuie să respecte străvechiul cod al organizației, John acceptă în silă sarcina pe care i-o încredințează Santino: aceea de a-i lichida propria soră, Gianna (Claudia Gerini), nemiloasa conducătoare a sindicatului crimei italian Camorra.

Ajuns la Roma, John se cazează la Il Continentale, se înarmează până în dinți și trece de măsurile de securitate aspre instituite de mafia Camorra, pentru a o lichida pe Gianna în dormitorul ei. Lăsând în urma sa zeci de morți, John scapă din Roma, având însă pe urmele sale doi asasini bine pregătiți ai Camorra, Cassian (Common) și Ares (Ruby Rose).

Înapoi la New York și rămas fără un acoperiș deasupra capului  (Santino îi  distruge casa), John caută să obțină ajutorul misteriosului Bowery King (Laurence Fishburne) și al armatei sale din umbră. Astfel, folosindu-se de tehnici de jiu-jitsu brazilian, de pistoale Glock și chiar de creioane, John se răzbună pe cei care i-au greșit. În mijlocul măcelului, John își găsește puterea interioară de care are nevoie pentru a înfrunta codul asasinilor – dar își mai poate salva propria umanitate?

„John Wick 2” este regizat de Chad Stahelski („John Wick”), pe baza unui scenariu scris de Derek Kolstad („John Wick”, „The Following”). Distribuția este formată din Keanu Reeves („Matrix”, „Speed: Cursă infernală”, „La limita extremă”), Common („Selma”, „Urmărit în noapte”), Laurence Fishburne („Matrix”), Riccardo Scamarcio („Super Chef”), Ruby Rose („Orange is the New Black”), Lance Reddick („The Guest”, „Fringe”), John Leguizamo („Epoca de gheață”, „Moulin Rouge!”, „Romeo și Julieta”) și Ian McShane („Pirații din Caraibe: Pe ape și mai tulburi”, „Deadwood”).

Dan Laustsen este director de imagine („Crimson Peak”, „Silent Hill”), Kevin Kavanaugh este scenograf („Cavalerul negru: Legenda renaște”, „Prădător de noapte”), iar Evan Schiff este editor de imagine. Luca Mosca este designer de costume („John Wick”, „Cursă fără frâne”), Tyler Bates („Gardienii galaxiei”, „John Wick”) și Joel J. Richard sunt compozitori, iar John Houlihan este supervizor muzical. Paul Linden este supervizor efecte vizuale („Black Mass: Afaceri murdare”, „Preacher”), Suzanne Smith Crowley și Jessica Kelly sunt directori de casting, iar Basil Iwanyk, p.g.a., și Erica Lee, p.g.a., sunt producători. Jeff Waxman, Robert Bernacchi, David Leitch, Kevin Frakes și Vishal Rungta sunt producători executivi.

Summit Entertainment prezintă o producție Thunder Road Pictures, în colaborare cu 87Eleven Productions.

DESPRE PRODUCȚIE

 Film surprinzător de popular în 2014, „John Wick” a rezonat cu publicul care tânjea să-l vadă pe Keanu Reeves într-un nou film de acțiune memorabil. Devenind un film cult datorită abordării electrizante a artelor marțiale și a metodelor clasice de folosire a armelor, succesul universal al filmului a dus la apariția unei întrebări inevitabile: Ce s-ar mai fi putut face într-un sequel? Pentru Reeves, răspunsul era clar: mai multă acțiune, o perspectivă mai vastă și o examinare mai profundă a conflictului interior al personajului principal.

„În cel de-al doilea film,” spune Reeves, „am vrut să lărgim această lume interlopă, așa că am introdus un element nou. În filmul original, aveam o organizație de asasini numită The Continental, așa că acum am adăugat o asociație numită The High Table, din care să facă parte capii diferitelor grupuri de crimă organizată din lume.”

Producătorii s-au străduit să nu ofere publicului o copie evidentă a premisei primului film. „Nu am vrut să facem ceva general și să ne întoarcem la aceeași sursă emoțională,” spune producătorul Basil Iwanyk. „În același timp, am vrut să satisfacem atât așteptărilor fanilor de sex masculin, cât și cele ale fanilor de sex feminin, dar și ale spectatorilor care nu se uită de obicei la filme de acțiune. Astfel, le-am oferit o cale de a se implica emoțional în poveste fără a ne repeta.”

Scenariul pentru „John Wick 2” a fost scris de Derek Kolstad, care a cunoscut faima odată cu scenariul pentru „John Wick”, primul pe care-l scrisese fără o comandă în prealabil și care a fost transformat în film. „Când Keanu a acceptat să-l joace pe John Wick, a fost un vis devenit realitate,” spune scenaristul originar din Wisconsin, care a numit personajul după bunicul său. „Faptul că filmul a avut atâta succes și că am reușit să facem și un sequel a fost și mai incredibil.”

În timp ce dezvoltau scenariul, realizatorii au căutat să lărgească perspectiva, rămânând în același timp fideli conceptului original. „Aici apar o mulțime de tipi răi și de locații,” spune producătoarea Erica Lee. „Povestea aceasta este mai amplă și mai dură decât prima, dar își păstrează miezul emoțional. Acesta era un aspect important deoarece Keanu e unul dintre acei actori rari pe care îl iubesc și femeile, și bărbații. Deși e un asasin plătit, maniera în care îl joacă Keanu pe John Wick face publicul să empatizeze extraordinar de mult cu el, iar noi am vrut să ne asigurăm că traseul lui în sequel nu va altera această simpatie pe care fanii o simt pentru el.”

Pe lângă binevenita întoarcere a lui Reeves la genul de acțiune, „John Wick” a mai fascinat cinefilii și prin maniera în care a conturat The Continental, o societate secretă a asasinilor care datează de secole întregi și care este condusă printr-un cod necruțător. Pentru a explora și mai mult aceste reguli în „John Wick 2”, Kolstad a introdus conceptul de datorie irevocabilă impusă printr-o monedă de aur sau o „marcă”. „John Wick a oferit marca pentru a se putea retrage din această viață”, explică scenaristul. „Iar acum, când a ieșit din nou la suprafață, cei care au încasat acea monedă s-au întors pentru a încasa plata. Dar John Wick s-a schimbat.”

„Am adorat ideea acestei mărci deoarece ne-a oferit posibilitatea de a aduce un nou personaj negativ în scenă și de a explora și mai mult societatea The Continental,” spune Lee. „Un motiv extrem de important pentru care „John Wick” a prins atât de bine la public este faptul că am prezentat și această zonă sensibilă din universul asasinilor și oamenii care lucrează acolo. Marca are la bază această mitologie, și din moment ce acestea erau obiecte palpabile, au devenit elemente pe care am putut să ne sprijinim, vizual vorbind.”

„Faptul că John Wick este obligat să-și plătească acestă datorie din trecut mută atenția poveștii de la motivul din filmul original, al răzbunării cu orice preț, la noțiunea conform căreia, chiar și în această lume interlopă, acțiunile au consecințe,” spune producătorul executiv David Leitch. „În filmul original, John Wick trăiește într-o lume unde parcă nici nu există consecințe pentru uciderea unor oameni. În sequel, trecutul violent al lui Wick îl ajunge din urmă pe protagonist. Pus față în față cu marca și propriile decizii impulsive, asasinul plătește cu vârf și îndesat pentru crimele sale.”

Pentru regizorul Chad Stahelski, „John Wick 2” a reprezentat o șansă de a examina și mai profund universul lui Wick, atât vizual, cât și geografic. El l-a recrutat pe colaboratorul lui Guillermo del Toro, Dan Laustsen („Crimson Peak”), în rolul directorului de imagine. „Am optat pentru un aspect de ecran lat și am folosit lentile anamorfotice, pentru că voiam să depășim limitele referitoare la cât de mult puteam să umplem cadrele. Scenografia și imaginea acestui film chiar pun în lumină universul lui John Wick.”

Stilul vizual grandios al acestui sequel a coincis cu explorarea mai profundă a caracterului lui Wick și a regulilor stricte, autoimpuse, după care își trăiește viața. „Dacă te uiți la oricare dintre filmele cu samurai făcute la început de Akira Kurosawa sau la westernurile create de Sergio Leone, poți observa că eroii din acele filme aveau mereu un cod propriu,” spune Stahelski. „Unul dintre cele mai interesante aspecte la John Wick este că omul chiar are un cod pe care-l urmează, fie că e de partea de partea legii sau nu.”

Regizorul trasează o paralelă între actor și personajul interpretat. „Keanu Reeves este foarte asemănător lui John Wick din acest punct de vedere, pentru că e un om exact și perseverent,” spune Stahelski. „În sensul acesta, și Keanu are propriul cod.”

Realizarea producției

 Reeves nu doar că a fost pilonul acțiunii în „John Wick 2”, el a jucat un rol esențial și în spatele camerei în ceea ce privește lansarea francizei. Actorul a garantat pentru Chad Stahelski, un regizor veteran al echipelor secundare, care s-a ocupat de cascadoriile lui Reeves în filmele „Matrix”. Reeves l-a propus pe Stahelski ca regizor pentru ambele filme: „Când vine vorba de regizori debutanți, dacă starul tău îți spune: „Aceasta este o persoană în care eu mă încred 100%”, atunci totul devine mult mai ușor pentru toată lumea,” spune Iwanyk.

„Keanu a avut un rol important în proces încă de la început,” adaugă Lee. „Într-o anumită măsură, îl întruchipează pe John Wick, așa că era important pentru noi ca el să fie cât mai implicat în scheletul filmului. Am petrecut multe duminici la Keanu acasă, câte șase ore la rând, discutând despre scenariu. El e un tip foarte inteligent, înțelege procesul de realizare al unui film și e foarte dur cu el însuși. Keanu muncește foarte mult pentru a duce treaba la capăt.”

Reeves spune că realizarea sequel-ului a reprezentat un efort de colaborare substanțial. „„John Wick 2” a pornit de la un scenariu scris de Derek Kolstad, scenaristul primului film. Eu am purtat discuții cu producătorul Basil Iwanyk și cu Chad despre potențiala direcție în care să se îndrepte povestea, atât înainte ca Derek să înceapă să scrie scenariul, cât și după ce acesta ne-a prezentat prima schiță.”

Povestea lui „John Wick 2” este traseul unui asasin complicat care se străduiește să-și apere identitatea mai bună și blândă pe care a adoptat-o după ce s-a retras din acest mediu, dar care nu poate să-și ducă planurile la capăt deoarece are o datorie pe care trebuie să o plătească. „John Wick i-a dat marca acestui personaj, Santino, jucat de Riccardo Scamarcio,” explică Reeves. „Conform regulilor, dacă cel care a primit marca vine la tine ca să încaseze datoria, iar tu nu vrei să faci ce-ți spune el, atunci ești condamnat la moarte. Dacă îl ucizi pe cel care se prezintă cu marca la tine, mori și tu. Așa că John se află în impas.”

Stahelski l-a încurajat pe Reeves să sublinieze aceste fațete opuse din personalitatea lui Wick. „Keanu ajunge să fie mai blând când îl joacă pe John – civilul, și mai agresiv când îl joacă pe John – asasinul,” spune Stahelski. „Astfel, putem observa ambele laturi ale acestui personaj în moduri mai extreme, iar asta e mereu distractiv de urmărit la un actor.”

Om care nu vorbește mult, Wick oscilează de la o stare de spirit la alta: „Când John Wick s-a îndrăgostit, și-a spus: „Nu trebuie să mai omor oameni,” dar când vechea viață îl prinde din urmă, devine un soi de Superman al compartimentării. Când își asumă identitatea de asasin, n-are nicio remușcare. Diferența este că John Wick obișnuia să se lupte în numele altora. Acum, John Wick luptă pentru propria sa independență.”

Înapoi în mijlocul acțiunii

 Pe măsură ce universul lui Wick se extinde, căpătăm perspective noi privitoare la unele personaje care au apărut în primul film și la modul în care acestea acționează în mediul lui John. Winston, poruncitorul lider al The Continental, jucat de Ian McShane în primul filmul „John Wick”, se întoarce cu aceeași aură intimidantă în „John Wick 2”. „Ian a lucrat doar două zile pentru primul film, dar a avut un impact extraordinar asupra poveștii și asupra publicului,” notează producătorul Iwanyk. „Una dintre principalele noastre dorințe pentru partea a doua a fost să explorăm mai în profunzime personajul lui Ian, astfel încât să oferim și mai multă complexitate relației lui Winston cu John și cu restul personajelor din acest univers.”

McShane, cunoscut publicului american mai ales pentru emblematicul rol din serialul HBO „Deadwood”, în care i-a dat viață lui Al Swearengen, s-a bucurat de șansa de a vizita încă o dată lumea lui John Wick. „Lui Winston îi place de John, pe care îl consideră un asasin foarte talentat,” spune actorul englez. „Keanu imprimă personajului o inocență rănită, care i se potrivește grozav lui John Wick și simțului său justițiar.”

De asemenea, în sequel apare Lance Reddick, care își reia rolul lui Charon, imperturbabilul administrator al Hotelului Continental. Reddick s-a bucurat să facă din nou echipă cu Reeves, un actor a cărui etică profesională o admir. „Atunci când joci alături de un star de nivelul lui Keanu, nu știi niciodată cu ce ego te-ai putea confrunta,” spune actorul. „Dar pentru Keanu, nu e niciodată vorba de ego, e vorba doar de muncă.”

În rolul lui John Wick, Reeves a fost intimidant, conform declarațiilor lui Reddick. „Keanu are o prezență incredibilă care-mi aduce aminte de Clint Eastwood. Mi-aduc aminte de prima mea scenă cu el în „John Wick”, atunci când intră în hotel și se uită la mine. Știu că fizic nu e posibil așa ceva, dar mi s-a părut că văd cum ochii i se fac negri complet. M-am simțit de parcă se uita prin mine. Niciodată n-am mai trecut printr-o experiență asemănătoare.”

John Leguizamo, actor premiat la galele Emmy, și-a reluat și el rolul în „John Wick 2”, dându-i viață prietenului lui John, Aurelio – mecanicul. Apărând alături de Reeves în conferințe de presă și prezentări pentru primul film, Leguizamo spune că și-a creat o relație cu starul. „Keanu e un tip grozav. Am devenit puțin mai apropiați în realitate și poți să vezi și pe ecran cum prietenia dintre noi e mai puternică în „John Wick 2”. Așa funcționează filmele. Cu cât îl știi mai bine pe cel alături de care joci, cu atât te simți mai confortabil în preajma lui în scenele comune.”

 O distribuție nouă de milioane

 În noul film, John Wick este târât înapoi în mediul violent pe care l-a lăsat în urmă de către Santino D’Antonio, un psihopat prefăcut jucat de Riccardo Scamarcio. Supranumit de Variety drept „George Clooney al Italiei”, Scamarcio s-a potrivit perfect tuturor cerințelor pe care producătorii le aveau pentru noul personaj negativ principal. „Santino era probabil cel mai important personaj din distribuție deoarece filmul tău e la fel de bun pe cât e și ticălosul numărul 1, spune producătorul Lee. „Am avut mare noroc cu  Michael Nyqvist în prima parte. Pentru sequel, aveam nevoie de o persoană la fel de amenințătoare, dar care să fie puțin excentric, să aibă eleganță și flăcări în priviri. De asemenea, trebuia să fie originar din Italia și să se simtă în largul său în acea lume.”

După o vânătoare de talente care a durat patru luni, producătorii au auzit de Scamarcio și au stabilit o convorbire video între acesta și regizorul Stahelski. „Am vorbit cu Riccardo pe Skype și mi-a răspuns de parcă abia se dăduse jos din pat, având o țigară în mână și arătând ca nou,” își amintește Stahelski. În timpul audiției la distanță, Scamarcio și-a intrat în personaj din prima, făcând pe gangsterul elegant. „Știa rolul pe de rost din pagina pe care i-am trimis-o și în minutul doi deja eram cucerit. Cu Riccardo, fiecare ridicare a sprâncenei, fiecare mic gest are o însemnătate. Corpul său are o fluiditate aparte, care-l face să pară foarte zvelt și, în plus, Riccardo arată grozav la costum.” Reeves s-a bucurat de energia colegului său. „Riccardo îi conferă personajului tărie, umor și patos, cu o notă de letalitate,” spune starul. „El are o interpretare în straturi, pe care o execută cu șarm.”

Relația în sine dintre Wick și Santino are un aer misterios. „Santino i-a promis: „Cât timp vei rămâne în afara acestei vieți, eu nu-ți voi cere niciodată să-ți plătești datoria”,” explică Iwanyk. „Desigur că John nu a putut să rămână în afara acestei vieți. Așa că acum, la săptămâni după ce a luat sfârșit primul film, Santino apare să-și încaseze drepturile pentru că sora lui a fost cea aleasă să conducă mafia Camorra în Italia.”

Sora lui Santino, Gianna, este jucată de actrița italiană Claudia Gerini, pe care Scamarcio a recomandat-o. Conducând un sindicat al crimei din sediul ei luxos de la Roma, Gianna îl surprinde pe John Wick atunci când apare acasă la ea pentru a-și duce la capăt misiunea letală. „John nu vrea să o ucidă pe Gianna pentru că ei au avut o relație lungă,” spune producătorul Iwanyk. „Din nefericire, există reguli pe care nu le poți încălca. John învață asta pe calea cea grea. Deci iată-l din nou implicat în această viață periculoasă.”

Cântăreț de rap, actor și muzician, Common îi dă viață lui Cassian, șeful echipei de securitate a Giannei și un asasin antrenat care se ciocnește cu John Wick în câteva secvențe de luptă extrem de intense care au loc la Roma și în metroul de la New York. „John Wick și Cassian sunt rivali, dar se și respectă unul pe celălalt,” spune Common. „Fie că e vorba de sport, de muzică sau de asasini plătiți, când cineva este grozav trebuie să-i arăți respectul cuvenit.”

„Ai putea să ai impresia că el e un oponent important pentru John Wick doar pentru că e șeful echipei de securitate,” continuă acesta. „Dar de la prima apariție, îți dai seama că e un tip isteț, cu o notă de sofisticare pe care nu o regăsești la multă lume din această branșă a securității. Felul în care își calculează pașii și modul în care acționează îți arată cât e de inteligent. Mi-a plăcut să-l joc pe Cassian și pentru că am avut ocazia de a vorbi în italiană.”

Acceptând să-i dea viață lui Cassian, Common s-a dedicat unui antrenament intensiv care a durat luni întregi, în vederea pregătirii cascadoriilor. „L-am întrebat pe Common cum i s-ar părea să-și trăiască următoarele opt săptămâni din viața sa alături de echipa responsabilă cu scenele de acțiune?” își amintește Stahelski. „Iar el a zis ceva de genul: „Nu-mi pasă ce trebuie să fac, vreau doar să realizez acest film alături de voi.” Common n-a ratat nici măcar un exercițiu de la antrenamente.”

Reeves, care a mai apărut alături de Common în filmul de acțiune „Street Kings” din 2008, s-a bucurat să redea pe ecran rivalitatea dintre cele două personaje. „Eu și Common jucăm personaje care au un trecut comun, dar totul e ca între profesioniști. Cu toate acestea, eu am ucis persoana pe care el era însărcinat să o protejeze, prin urmare și el vrea să mă omoare pe mine, e destul de răzbunător. Dar chiar și atunci când cei doi se luptă pe viață și pe moarte, există încă un respect aparte pe care și-l poartă unul altuia. Odată ajunși pe terenul neutru al Hotelului Continental, ei pot să stea la o masă împreună, să bea ceva și să discute despre viață.”

Producătorii au ales-o pe Ruby Rose în rolul lui Ares, șefa echipei de securitate a lui Santino, un bodyguard mut și extrem de dur. Un star aclamat al serialului „Orange is the New Black”, Rose a fost încântată să joace un personaj atât de diferit de rolurile tipice acordate femeilor în filmele de acțiune. „Mi-a plăcut la nebunie să fiu acest bodyguard, nu doar interesul amoros al vreunui personaj,” spune ea. „În primul „John Wick”, Adrienne Palicki dă viață unei tipe super, domnișoara Perkins, care e letală până în vârful unghiilor. Ea a avut propriul moment de strălucire în film, așa că pentru „John Wick 2” mă întrebam: „Cum o vom face pe Ares diferită de dra Perkins?”.”

Spre deosebire de dra Perkins, arsenalul lui Ares nu include atuurile sale feminine: „Ares este excelentă când vine vorba de tras cu arma, e maestră în arte marțiale și se descurcă incredibil atunci când se folosește de cuțite în luptă,” observă Rose. „Am fi putut să o facem pe Ares să fie un personaj care flirtează și îi momește pe bărbați în capcane periculoase. Dar nu am avut nevoie să facem asta deoarece ea este un personaj androgin extrem de puternic, aflat la comanda unei echipe de bărbați. Să mă pună pe mine ca lider al acestor băieți a fost un aspect interesant de jucat.”

Vi-l prezentăm pe Bowery King

 „John Wick 2” inserează o nouă dimensiune dură în universul lui Wick, întruchipată de Bowery King. Jucat de Laurence Fishburne, cripticul asasin conduce o rețea de ucigași aparent vagabonzi, care pierd vremea pe străzile din New York. „Bowery King și forțele sale trăiesc printre noi în umbre, iar noi nici măcar nu avem habar ce fac ei de fapt,” spune Iwanyk. „Bowery King obișnuia să facă parte din lumea lui John, dar la un moment dat și-a dat seama că a încerca să impui o disciplină anume asasinilor este ceva ilogic. El consideră lumea a fi mult mai haotică, de parcă totul se va prăbuși și va arde în jurul nostru. Când John are nevoie de arme și un adăpost, el apelează la Bowery King.”

Fishburne a fost foarte nerăbdător să facă din nou echipă cu fostul său coleg din „Matrix”, fiind un fan al primului „John Wick” datorită poveștii sale moderne și a umorului tăios. „Acțiunea filmului mi s-a părut a fi foarte interesantă, la fel și tonurile de comedie neagră,” spune Fishburne, cunoscut probabil mai ales pentru rolul din „Matrix”, în care i-a dat viață lui Morpheus, mentorul lui Neo, jucat de Reeves.

În vara lui 2015, Fishburne s-a întâlnit cu Reeves. „I-am zis lui Keanu că mi-a plăcut la nebunie primul film și mi-aș dori să pot juca din nou cu el dacă va apărea un sequel. Mi-au trimis scenariul și după ce l-am citit mi-am zis: „Bine, filmul ăsta va fi grozav”.”

Reeves a considerat reuniunea cu Fishburne o șansă de a reexplora o dinamică foarte iubită de fanii SF ai francizei „Matrix”. „Eu și Laurence am rămas prieteni de când am lucrat în filmele „Matrix” împreună, așa că această ocazie de a juca din nou cu el a fost ceva special pentru mine,” spune el.   „Laurence este perfect în rolul lui Bowery King deoarece îi oferă personajului putere, nobilitate, autoritate, vulnerabilitate și umor. În plus, e foarte carismatic. E pur și simplu un actor minunat.”

Experiența pe care au trăit-o împreună Reeves și Fishburne s-a transformat într-o tensiune dramatică palpabilă pe ecran. „Bowery King are un aer grozav pentru că el nu e ceea ce pare a fi,” spune Fishburne. „Cei pe care îi vânează John nu sunt oamenii lui, iar relația sa cu Wick datează de mult timp. Au un trecut comun nu neapărat fericit, care creează tensiune atunci când se întâlnesc iar față în față. E un cadru minunat.”

Având ocazia de a lucra din nou cu Fishburne la 16 ani după „Matrix”, regizorul Stahelski a fost încântat de interpretarea actorului nominalizat la premiile Oscar, deoarece el a reprezentat o legătură către noi dimensiuni din universul lui John Wick. „Am adorat această idee despre o lume ascunsă care există chiar sub nasul nostru, într-un mediu urban precum New Yorkul, unde oricine poate fi un asasin,” spune Stahelski. „Ar putea fi un măturător al străzii, un artist care își face showul pe străzi sau un vagabond.”

 Realismul scenelor de acțiune

 „John Wick” a încântat publicul cu secvențe de acțiune care au mizat mai mult pe efecte din cameră și muncă intensă pentru cascadorii, în detrimentul trucurilor realizate cu ajutorul unui ecran verde. Pentru sequel, regizorul Chad Stahelski, producătorul executiv David Leitch și echipa lor  de la 87Eleven Action Design au simțit presiunea impusă de ștacheta ridicată sus de primul film. „Sentimentul nostru era că omorâsem 84 de personaje în „John Wick”, iar în sequl trebuia să trecem de acest număr,” spune producătorul Basil Iwanyk, care adaugă că numărul de cadavre în sequel se ridică la 141. „Am dezvoltat destul de mult stilul de luptă din „John Wick”.”

În loc să se bazeze pe cadre care se mișcă rapid și pe prestidigitație, interpretările lui Reeves, ale colegilor săi și ale echipei de cascadori au adus la viață scenele de luptă până în cele mai „transpirate” detalii. „Totul ține de capacitatea de a-i permite publicului să-i vadă pe Common, pe Keanu și pe Ruby executând mișcările ei înșiși,” explică Stahelski.

Această abordare a presupus foarte multă muncă din partea actorilor, în special în cazul lui Reeves. „Fac asta de ceva vreme și Keanu e unul dintre cei mai muncitori oameni cu care am lucrat vreodată,” spune coordonatorul de cascadorii J.J. Perry. „E un tip care muncește pe nerăsuflate și e un perfecționist veritabil. Când îi aduci laolaltă pe Chad, care chiar știe cum să regizeze scene de acțiune, și pe Keanu, care știe cum să facă acțiunea, se creează furtuna perfectă.”

Pentru „John Wick 2”, Perry a format o echipă de cascadori compusă mai ales din veterani din domeniul militar. Perry, care și-a început cariera de cascador în filme la șase luni după terminarea serviciului militar, spune că el consideră un privilegiu aducerea foștilor soldați în proiecte cinematografice. „Sunt un veteran care a participat la război și a servit timp de cinci ani în armată, așa că sunt recunoscător pentru sacrificiile acestor oameni și pot să apreciez etica profesională extraordinară a acestor oameni. Întotdeauna voi sprijini armata și veteranii.”

În mod remarcabil, Reeves nu a avut probleme când a venit vorba să țină pasul cu experimentații cascadori. El a petrecut patru luni învățând tehnicile de artă marțială braziliană popularizate de frații Machado. „Noi ne-am folosit de stilul lor de jiu-jitsu pentru scenele lui Keanu în film,” explică Perry, care a adus maeștrii acestui stil la Los Angeles, pentru a superviza în persoană antrenamentele lui Reeves.

Reeves s-a dedicat învățării acestui stil, cât și a celorlalte tehnici prin care personajul său reușește să facă victime printre adversarii săi. „Stilul de luptă al lui John Wick este, în principiu, concentrat pe a ataca sau a se apăra în orice manieră posibilă,” spune actorul. „El integrează judo și jiu-jitsu în stilul său și chiar ajunge să folosească o mașină drept armă. Are o voință de fier.”

Ingeniozitatea, mai degrabă decât forța brută, distinge stilul de luptă al lui Wick de celelalte, ceea ce-l face pe regizorul echipei secundare, Prescott, să spună: „John Wick este o mașină de ucis. Dacă pune mâna pe ceva, cu acel obiect va reuși să te ucidă. Cred că asta este ceea ce vrea publicul să vadă.”

Dedicarea stoică a lui Reeves i-a inspirat pe colegii săi să se antreneze intens pentru scenele de acțiune ale filmului. „Common și Ruby erau nerăbdători să se antreneze în stilul „John Wick”, cu arme și jiu-jitsu și celelalte tehnici,” spune Reeves. „Asta e foarte solicitant deoarece trebuie să fii stăpân pe complexitatea scenelor, pe mișcări, pe cooperarea cu colegii. A fost grozav să mă pot antrena cu Common și Ruby, astfel încât am reușit să construim luptele aproape ca pe niște dansuri.”

Intensificarea scenelor de acțiune „Gun-Fu[1]

 „John Wick 2” ne prezintă personajul principal angrenat din nou în secvențe explozive de „Gun-Fu”, care trec de limitele corp la corp ale artelor marțiale pentru a include și folosirea armelor. Pentru a reuși să mânuiască cât mai bine armele, Reeves s-a antrenat cu Taran Butler, campion la tir sportiv. „Chiar mi-a plăcut să lucrez cu Taran,” spune actorul. „A fost o experiență grozavă să pot lucra cu un astfel de expert. El a ieșit campion la trei categorii de arme diferite, iar asta m-a ajutat atunci când făceam tranziția de la pistoale la arme cu țeavă lungă și apoi la arme automate. A fost super să primesc atâtea sfaturi de la el și să fac tot posibilul să devin cât mai bun.”

Lunile petrecute în sesiuni de tragere în timpul etapei de pre-producție l-au ajutat pe Reeves să-și îmbunătățească abilitățile de trăgător, după cum o dovedește un video care a devenit foarte popular, în care actorul trage cu o pușcă la un poligon. „Chad vrea ca acțiunea să pară cât mai autentică posibil,” explică Reeves. „Deci în privința folosirii armelor, antrenamentele la poligon chiar te ajută să înveți cum reacționează și cum se simte corpul tău atunci când tragi cu arma. Altfel spus, nu vei putea să știi cum reacționează corpul când tragi cu arma decât dacă treci prin experiența asta.”

Stahelski a observat că antrenamentele au avut rezultate de îndată ce a început etapa de producție. „Keanu s-a antrenat de 3-4 ori pe săptămână timp de 10 săptămâni, trăgând între 1000-15000 de cartușe pe sesiune,” spune el. „Odată ce l-am făcut să se simtă în largul lui folosind arme adevărate, l-am dus într-o sală unde am pus la cale coregrafia luptelor, folosindu-ne de arme din recuzită. Când am început să filmăm, Keanu era atât de familiarizat cu reacțiile corpului în momentul tragerii cu arma încât a putut să interpreteze scenele de „Gun-Fu” în cea mai incredibilă manieră.”

Realizatorii au hotărât ca secvența principală de „Gun-Fu” să aibă loc la Roma, în străvechile Băi ale lui Caracalla, unde John Wick distruge 35 de adversari. „John Wick 2” se poate lăuda și cu faptul că este primul film în care apare pasajul de metrou de la World Trade Center, din New York, care servește drept decorul unei secvențe de luptă între John Wick și Cassian. Echipați cu arme cu aer comprimat, asasinul și cel care se află pe urmele sale sfârșesc prin a trage unul în celălalt într-un „schimb de focuri silențios” înfricoșător, în mijlocul unui pasaj plin de trecători. „În scena de „Gun-Fu” din primul film, John a ucis 10 persoane,” spune producătorul Iwanyk. „De data aceasta, măcelul e și mai mare și mai sângeros.”

„Car-Fu” [2]adus la limită

 „John Wick 2” ne arată încă o dată calitățile extraordinare de șofer ale protagonistului. „Cred că publicul va fi foarte mulțumit de ceea ce noi numim „Car-Fu”, unde folosim mașina ca pe o armă,” spune Darrin Prescott, regizorul echipei secundare și coordonator cascadorii.

„John Wick 2” începe cu o afacere neterminată, care ni-l aduce pe John la volanul iubitului său Mustang 1969, furat în prima parte. „John chiar vrea să-și ia înapoi Mustangul și tipii răi fac greșeala de a-i strica mașina la puțin timp după ce acesta și-o recuperează,” explică Prescott. „Asta îl enervează rău de tot, ceea ce-l face să vrea să-i omoare pe toți.”

La fel cum a făcut și în primul film, Reeves a făcut aproape toate cascadoriile la volan, inclusiv o întoarcere amețitoare la 180 de grade cu spatele. „Ador scenele în care trebuie să conduc,” spune starul de acțiune. „Mi s-a părut grozav să mă pot urca din nou în mașină și să-mi fac de cap cu ea. Întoarcerea la 180 de grade a fost cu totul nouă și m-am distrat teribil executându-o, dar cu întoarcerile la 90 și 45 de grade și schimbările de direcție m-am reobișnuit rapid.”

Scena de „Car-Fu” de la New York a fost realizată cu ajutorul unei flote de taxiuri conduse de cascadori, care întruchipau astfel tema centrală a mitologiei francizei: lumea ascunsă la vedere. „Chad a venit cu ideea ca toate aceste taxiuri din New York să transporte monezi și mărfuri ilegale pentru lumea interlopă,” spune Prescott. „Taxiurile sunt un fel de serviciu de livrare FedEx secret, întrebuințat de tipii răi.”

Palpitanta secvență începe într-un depozit din Brooklyn și culminează cu o ciocnire spectaculoasă care are loc în Times Square. Pentru a reuși să execute scena de urmărire, Reeves s-a ajutat încă o dată de extraordinarul șofer-cascador Jeremy Fry. „Jeremy e cel mai bun șofer-cascador în această industrie, iar Keanu l-a rugat să îl ajute și pentru acest film,” spune Prescott. „L-am împins pe Jeremy până la limită. A reușit să facă o secvență când mașina practic zboară; a fost una din cele mai grozave manevre pe care am avut plăcerea să le filmez în cariera mea. N-a fost ușor, dar produsul final a fost uimitor.”

Realizatorii erau hotărâți să depășească scenele din filmul original când a venit vorba de condus scandalos, împingând echipa de cascadori până la limitele care sfidează legile fizicii. „Am adăugat și niște motociclete de data aceasta și am inventat niște trucuri noi, mai violente decât data trecută, astfel încât „Car-Fu” e și mai exploziv în acest film,” spune Prescott. „În plus, Keanu devine din ce în ce mai bun ca șofer, de la film la film.”

Când a venit vorba de aducerea pe ecrane a măcelului la nivel de autovehicule, regizorul, actorii și echipa de cascadori au fost asistați de niște manechine foarte realiste pentru testele de impact. „Încheieturile lor se mișcă precum cele ale oamenilor, iar asta a dat o notă de realism scenelor,” spune Perry, responsabil cu cascadoriile. „Am sfârșit prin a lovi cu mașinile câțiva oameni și multe manechine.” Rezultatul final? „„John Wick 2” este fratele mai mare, mai rău și mai puternic al primului film,” spune Perry. „După „John Wick 2”, dacă va fi vreodată nevoie de cineva care să-i omoare pe James Bond, Jason Bourne și Jack Reacher, John Wick va fi persoana potrivită.”

 De la acoperișurile din New York la vilele romane

 Etapa de producție pentru „John Wick 2” a început în toamna lui 2015, când realizatorii au petrecut șapte săptămâni filmând în și pe lângă New York. Locațiile importante din primul film care apar și acum sunt casa ultra-modernă a lui John din Long Island și Hotelul Continental, situat în centrul districtului Manhattan. Confruntarea dintre John Wick și Winston are loc pe acoperișul hotelului, scena fiind filmată pe acoperișul clădirii Rockefeller Center. „De acolo se văd Catedrala St. Patrick și bulevardul Fifth Avenue,” spune scenaristul Keven Kavanaugh. „E epicentrul sindicatului din New York.”

Realizatorii au mai filmat o secvență și pe un acoperiș din cartierul Dumbo, Brooklyn (când facem cunoștință cu Bowery King), dar și câteva într-un atelier de croitorie istoric din Bushwick, care ține locul celui în care își desfășoară activitatea croitorul italian care-i face costumele lui Wick la Roma. Bistroul Les Halles din Park Avenue French a ținut locul barului unde Wick se debarasează de trei namile folosindu-se de arte marțiale – și un creion, iar un depozit din Brooklyn a fost umplut cu mașini puternice pentru scena de deschidere a filmului. „Am vrut să arătăm New Yorkul într-o lumină nouă, ca pe un univers alternativ ascuns la vedere,” spune Kavanaugh.

Santino D’Antonio, capul mafiei Camorra, necesita un avanpost luxos în Manhattan ca sediu central pentru activitățile sale criminale, astfel încât realizatorii au ales clubul de noapte TAO Downtown, în districtul Meatpacking. „Să ne putem desfășura activitatea într-o locație de o asemenea anvergură, cu frumoasele sale statui și luminile orbitoare, a fost o experiență grozavă,” spune Kavanaugh. „E un club uriaș și modern, închis publicului, care a reprezentat încă o modalitate de a prezenta această societate ascunsă în mijlocul societății noastre.” După ce a finalizat filmările la New York, echipa s-a mutat la Roma, oraș a cărui istorie îndelungată a adăugat încă un strat de profunzime poveștii. „Roma există pe lume de mii de ani, ceea ce a întărit ideea că și societatea asasinilor există de secole întregi – de când există justiție, jurisprudență și tipi răi,” spune Iwanyk.

Sfătuiți de managerul responsabil cu locațiile Enrico Latella, realizatorii au filmat gala Giannei printre ruinele unei străvechi băi romane, care a fost construită în secolul al doilea și a purtat numele de Terme di Caracalla. Galeria Națională din Roma, din grădinile Vilei Borghese, a reprezentat decorul pentru sângeroasa luptă din camera cu oglinzi. Iar frenetica secvență de urmărire dintre John Wick și Cassian s-a desfășurat din Piazza Navonna și până la dealurile care înconjoară orașul.

Scenele din interior au fost filmate la elegantul Hotel Grand Plaza din Piazza di Spagna, unde Reeves și Common se confruntă în holul și la barul frecventat de Federico Fellini în anii ’50. Grand Plaza oferă și spectaculoasa priveliște de ansamblu asupra Romei, atunci când Wick se pregătește să o ucidă pe Gianna.

Stilul „Vă lichidez pe toți”

 John Wick se mândrește cu un simț al modei letal, datorită designerului de costume Luca Mosca. Designerul de origine italiană a fost responsabil pentru aspectul atrăgător al lui John Wick din primul film, inspirându-se chiar din contururile metalice ale pistolului Glock. „Am făcut niște cercetări on-line și am căutat pistoale Glock. Nici măcar nu știu să țin în mână o armă, dar forma acestui pistol mi s-a părut a fi de o frumusețe suprarealistă. E aproape ca un ceas frumos sau o bijuterie, lucru pe care-l consider fermecător. Am imprimat această eleganță costumul lui John Wick, format din pantaloni la dungă și un sacou ajustat pe corp.”

Pentru noul film, Mosca a continuat în același ton care i-a adus succesul în primul film. „Costumele îngrijite, alegerile monocromatice în ceea ce privește materialele, cravatele și cămășile asortate au fost foarte bine primite,” spune el. „Am decis să ne ținem de aceeași tradiție, așa că am proiectat cămășile cu guler înalt, impunător. Keanu are o postură de rege, îi stă grozav cu astfel de gulere. E o metodă excelentă de a-i scoate în evidență fața și expresiile faciale. Așa că acest guler înalt a devenit punctul de plecare pentru noul costum al lui John Wick.”

Mosca l-a îmbrăcat pe Santino în costume spilcuite și asortate, inspirate din moda italienească supranumită și „spezzato”. „Ne-am jucat în acest film cu o combinație de stofe, carouri și dungi,” explică Mosca. Crescând în apropierea orașului Milano, Mosca s-a folosit de propria moștenire pentru a îndulci puțin aspectul sportiv al costumelor. „M-am inspirat din modul în care purtau tatăl și unchii mei stofă sau un sacou sportiv în carouri cu pantaloni din flanel în nuanțe de gri sau maro, împreună cu o cămașă în carouri sau în dungi, cu o cravată,” spune el. „Santino poartă arareori un costum întreg, portretizând stilul spezzato cu o anumită aroganță, dar și cu un simț înăscut al eleganței. M-a ajutat și faptul că Riccardo e o persoană foarte elegantă și în realitate.”

 Un film de acțiune pentru dependenții de filme de acțiune

 Fan pasionat al filmelor de acțiune clasice, Stahelski a proiectat „John Wick 2” astfel încât să iasă în evidență în aglomeratul peisaj al filmelor de acțiune. „Acesta nu este un film de acțiune de duzină,” spune el. „Noi ducem publicul într-o lume pe care nu a mai văzut-o până acum.”

Cheia către acest regat se află și de această dată în mâinile lui Keanu Reeves, adaugă Stahelski. „E o bucurie să lucrez cu Keanu pentru că știu că el mereu se implică 100%. Pentru filmele „Matrix”, Keanu a învățat toate tehnicile diferite de Kung-Fu pe care le-ar fi putut învăța cineva. Pentru „47 Ronin”, a învățat tehnici japoneze de luptă cu sabia precum Iaido și Kenjutsu. Acum, pentru „John Wick 2”, a învățat să tragă cu trei tipuri de arme, s-a antrenat cu tipi care au făcut parte din SWAT, a învățat jiu-jitsu brazilian și a mai făcut și cascadorii cu mașina la un cu totul alt nivel. Orice presupune acțiunea, Keanu se dedică în întregime antrenamentelor, iar asta e o calitate foarte rară. Sunt convins că publicul va adora intensitatea acestor scene în „John Wick 2”.

[1] Secvențe în care  personajele sunt implicate în schimburi de focuri letale.

[2] Secvență în care personajul se folosește de mașină ca de o armă.

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.