Cineworld, compania internațională ce deține printre altele brand-ul Cinema City, este a doua cea mai mare franciză de cinematografe din America, imediat după AMC. În urma anunțului legat de pactul dintre Universal Pictures și cinematografele AMC (care îi permite studioului să lanseze după doar 17 zile majoritatea filmelor sale pe format digital), deținătorul cinematografelor Regal din SUA (Cineworld) susține că nu este de acord cu o astfel de înțelegere.
Referitor înțelegerea Universal-AMC, CEO-ul Mooky Greidinger a declarat că „La Cineworld/Regal, noi nu ne schimbăm politica potrivit căreia difuzăm doar filmelele care respectă fereastra de lansare. Nu vedem care este sensul afacerii din acest model”.
Problema pe care o au cinematografele cu o fereastra prea scurtă de timp până la disponibilitatea unui film pe VOD este evident posibilitatea ca mulți spectatori să aleagă să nu mai vadă filmul în cinema și să aștepte relativ puțin până îl pot vedea acasă.
Totuși, încă nu sunt clare toate detaliile pactului celor 17 zile, cum ar fi dacă se aplică și în cazul titlurilor mari. Iar din câte se poate înțelege, este vorba doar de teritoriul Statelor Unite – însă chiar și așa ar fi o discrepanță neobișnuită între SUA și restul lumii în disponibilitatea filmelor.
Chiar și așa, Mooky Greidinger a susținut mai departe: „Deși nu știm amănuntele complete și analizăm întotdeana orice mișcare din industrie, vom analiza înțelegerea. Oamenii trebuie să fie conștienți că primul film mare de la Universal apare abia peste șase luni așa că încă nu este încă nici o presiune. Însă clar, noi o vedem ca pe o mișcare greșită la momentul nepotrivit. Cu siguranță nu ne schimbăm politica care ne permite să difuzăm numai filmele care își respectă fereastra de lansare.”
De ani buni cinematografele au avut înțelegeri cu studiourile ca acestea din urmă să le ofere exclusivitate cel puțin trei luni de la premieră, ca abia apoi să lanseze filmele pe blu-ray și video on-demand. A fost o practică care avea mult sens până acum și era benefică pentru ambele afaceri. Tocmai de aceea marile studiouri își tot amână lansările unor blockbustere ca Tenet, Wonder Woman 84 sau No Time To Die, încercând să obțină profit maxim. Totuși, Universal Pictures plănuiesc să scurteze fereastra de timp dintre premiera în sălile de cinema și cea din online, cu siguranță în urma unor calcule făcute după neașteptatul succes al lui Trolls World Tour, punând în ecuație variabilele date de fluxul greu de prezis de spectatori care se vor întoarce la cinema după coronavirus.
Între timp, Regal Cinemas au anuțat că plănuiesc să-și redeschidă ușile începând cu data de 21 august, respectând cu strictețe toate prevederile date de CDC personalizate pentru fiecare stat. Se speculează că alte lanțuri de cinema se vor deschide încet-încet la începutul lui septembrie.
Rămâne de văzut cum se aplică înțelegerile (și neînțelegerile) dintre giganții cinematografelor și Universal pe plan global, și mai ales când se vor deschide și sălile noastre. Dacă lucrurile rămân stabile, ne-am putea imagina că tot spre finalul lunii august Cineworld vor redeschide și cele 26 de locații Cinema City din România. Nu credem că este o coincidență faptul că și mult așteptatul Tenet al lui Christopher Nolan, care se vrea a fi filmul salvator al cinematografelor la redeschidere, ar avea ca noi date de premieră 26 august pe plan internațional și 3 septembrie pentru orașele din SUA care vor redeschide cinematografele.