Gen: Arcade, Sports

Lansare: 25 august 2020

Studio: RageSquid

Distribuitor: No More Robots

Platforme: PlayStation 4, PC (Steam)

Clasificare: 3+

Descenders este un joc de freeriding cu biciclete într-o lume procedurally generated, unde greșelile au consecințe. Vei fi în stare să-ți duci echipa la glorie și să devi următorul Descender legendar?

Țîn minte că am văzut ceva gameplay din Descenders pe canalul de YouTube al celor de la Funhaus, în urmă cu aproape un an de zile. Părea distractiv. Nu m-am gândit de atunci la el și deodată, boom, l-am primit la recenzie pentru PS4. Chiar nu știam despre ce e vorba că uitasem complet și mă așteptam la un Trials, dar cu biciclete. Total greșit. Descenders este cu totul altceva.

O experiență nouă

Atunci te întrebi “Ce este Descenders?“. Răspunsul simplu ar fi că e vorba despre un joc de downhill pe bicicletă în timp ce răspunsul mai pe lung ar fi că este vorba de ceva foarte interesant, din mai multe puncte de vedere pe care evident, le voi enumera în continuare.

Descenders nu este un joc Trials în care să faci scheme și să te dai prin cercuri, nimic așa de “fancy”, de fapt obiectivul principal al jocului este să ajungi la capătul circuitului fără să pierzi vieți. Imaginează-ți că eșți Mario pe bicicletă și de fiecare dată când te lovești de un obstacol e ca și cum te-ai lovi de un Goomba și ai pierde o viață, cam așa. Nici măcar viteză cu care ajungi la capătul circuitului sau al traseului, nu este importantă pentru că ai libertate deplină. Păi și atunci care mai este rostul? Există și acesta sub un obiectiv general, dar ajungem și acolo. Cu ce se diferențiază Descenders de alte jocuri de “curse” este faptul că este “random generated” ceea ce în industria gaming se cunoaște ca Roguelike și nu este ceva ce ai asocia cu un joc care are de-a face cu biciclete care coboară dealul la mare viteză. Este genul de termen care se asociază cu RPG-uri și acele dungeon crawlers care au devenit populare în ultima vreme.

Big Boss Jump

Obiectivul jocului, că am ajuns și aici, este, parcurgerea de pe harta a diferitor trasee create în mod aleatoriu pentru a ajunge la Big Boss Jump. Traseele în sine diferă și ele și poți opta pentru diverse tipuri, că de exemplu curse, evenimente sponsorizate sau chiar și downhill unde un traseu se termină mai repede fiind de obicei mai înclinat.

În momentul în care ai ajuns la “Big Boss Jump” și ai completat cursa cu succes vei primi o verificare pe circuit și vei trece la următorul. Însă ca să deblochezi un circuit trebuie să îl termini pe anteriorul de minim 3 ori. Adică vei ajunge la Big Boss Jump-ul circuitului de 3 ori pentru a avea o scurtătură la următorul circuit pe care îl vei face, de asemenea, de 3 ori pentru a îl debloca pe următorul și așa mai departe. Sunt câteva nivele interesante și variate, atât în aspect cât și în dificultate.

Dominăm dealul

Jocul are un “feel” arcade deoarce este iertător pe partea controlului. Nu solicită realism din felul în care se comportă bicicleta pe teren, dar este destul de complex cât să nu fie simplu de stăpânit. Vitezele mari nu sunt nici ele iertătoare, iar cea mai mică greșeală te poate costa o viață. Butoanele ajută și ele, fiind un sistem destul de simplu, L2 și R2 și butoanele analog sunt mai mult ca suficiente. Un trigger accelerează, altul frânează, iar analog-urile sunt pentru direcție și săritură.

Mai departe de pădurea deasă

Pe lângă tot ce am discutat mai sus jocul te încurajează să te abați un pic de la cel mai scurt drum până la Big Boss Jump. Toate cursele au un obiectiv bonus, creat în mod aleatoriu, care câteodată nu se potrivește deloc cu circuitul, care dacă îl faci vei primi o viață în plus. Cu cât faci mai multe curse pe hartă și se înserează, cu atât ai mai multe șanse ai să-ți mărești echipa cu personaje care funcționează ca “perks” în alte jocuri. Poți opta pentru cineva care să îți lățească traseul sau poți opta pentru un coechipier care să îți îmbunătățească aderența în curbe. Rămâi cu echipa doar în sesiunea pe care ai început-o altfel întotdeauna începi de la capăt. Din nou, cam ca în Mario.

Jocul mai are și o locație unde să te plimbi singur sau mă rog, cu altă lume care este în joc, este un fel de hub și asta întră puțîn și pe partea de multiplayer unde poți caută lobby-uri pentru a juca cu alți entuziașți de downhill biking.

Mai există și un creator de parkuri și circuite precum și unele deja create, destul de dificile, care se numesc BIKEOUT. Am petrecut ceva timp în acest mod pentru că în primul rând este distractiv și în al doilea îți formezi o idee despre cum funcționează anumite lucruri precum săritul fără presiunea de a face un High Score, dacă vrei să te termini cât mai repede o cursă.

Un soundtrack pe măsură

Nu știu în ce cateogrie să pun stilul acesta de muzică căci nu e Drum’n’ Bass și nici Chill. Este genul ăla de muzică electronică care are un ritm ușor accelerat care-ți alimentează ușor adrenalina. Personal aș fi preferat ceva Rock, care parcă se potrivește mai bine când încerci să eviți copaci la 50 km/h cu bicicleta, dar nu zic că mă deranjează ce au ales ei pentru joc. Țin să precizez că nu am auzit de nici una din trupele sau DJii care formează OST-ul jocului, dar nici asta nu este un lucru rău – mai multă cultură muzicală nu strică niciodată.

Finish Line

Descenders este o experiență interesantă cu potențial de îmbunătățire pe următorii 2-3 ani, nu ca joc ci doar pe partea de conținut (DLC-uri/Expansions). Trăim într-un moment în care toată lumea gândește noile jocuri ca “games as a service” și Descenders este potrivit pentru așa ceva.

Este genul de joc care merită încercat doar ca să nu se ajungă în situația mea în care l-am văzut, mi-a plăcut și imediat ce am închis YouTube am uitat complet de existența lui. Aș putea să dau vina pe faptul că am câteodată atenția în pom și pomul în aer, dar adevărul este că trebuia să fiu mai atent. Pe de altă parte acum că a apărut și pe PlayStation sigur are deschidere la un public mai larg. Este o recomandare atât pentru entuziaști cât și pentru cei care caută experiențe noi, dar nu și pentru cei care au probleme cu viteza și înălțimea sau însăși genul în sine.

Descenders îl găsiți din 25 august în format digital pentru PlayStation 4 pe PlayStation Store și retail în magazinele de specialitate. Jocul a debutat prima oară pe PC (Steam) în mai 2019, este disponibil pe Xbox One și va sosi și pe Nintendo Switch.