“FIFA 22 are șanse mari să rămână în istorie ca un joc emblematic al francizei și să treacă peste bariera timpului așa cum a mai făcut-o FIFA 08, de exemplu.”
Gen: Sport
Lansare: 1 octombrie 2021
Studio: Electronic Arts
Distribuitor: EA Sports
Platforme: Playstation 4, Plastation 5, Xbox One, Xbos Series X/S, Microsoft Windows, Nintendo Switch, Stadia
Clasificare: AG
Sinopsis: Susținut de Football™, EA SPORTS™ FIFA 22 aduce jocul și mai aproape de realitate, beneficiind de un progres fundamental al gameplay-ului și de un nou sezon de inovațiii la nivelul tuturor modurilor.
Recenzie:
E greu să numești un joc video mai popular ca FIFA; nici măcar celebrele titluri precum Counter Strike sau Call of Duty nu au puterea branding-ului pe care-l are cel mai cunoscut joc de sport din toate timpurile. E suficient să-i spui oricui din întreaga lume că ”joci FIFA” și va ști automat la ce te referi.
Cu toate astea, ca orice mare nume indiferent de industria din care face parte, și FIFA are la rându-i plusuri și minusuri, momente de apogeu și lacune evidente. Joc FIFA an de an din 2004 (chiar dacă cel mai vechi joc pe care l-am încercat a fost cel din ’98) și pot spune că, cel puțin în istoria recentă există un pattern al titlurilor care au definit ulterior o generație: avem FIFA 08, FIFA 12, FIFA 18 și, la o primă apăsare de buton, se pare că și FIFA 22.
Noul produs al celor de la EA Sports are, dacă mă întrebi pe mine, cele mai vizibile diferențe față de precedentul de la versiunea de 2018 încoace; cumva e ca la telefoane, deși se lansează modele noi anual diferența de tehnologie și update-uri se simte abia pe la 4 ani. FIFA 22 are parte de îmbunătățiri semnificative atât pe zona de gameplay, cât și pe partea de moduri de joc. Poate singurul aspect la care a rămas constant este grafica, fără ca acest lucru să fie însă un minus: pur și simplu vorbim de o perioadă în care din punct de vedere grafic nu ai unde să te duci mai sus.
Gameplay
FIFA 22 aduce pentru prima oară pe piață tehnologia HyperMotion, disponibilă însă doar pe consolele next-gen precum PS5, Xbos Series X/S, dar și pe platforma Stadia.
Într-un limbaj ușor accesibil, tehnologia asta a permis scanarea mișcărilor a 22 de jucători profesioniști pentru a oferi un nivel superior de autenticitate jocului. EA promite astfel o experiență de joc cât mai apropiată de realitate, indiferent că vorbim de o banală pasă, un șut sau un dribling pe terenul de fotbal.
Cel mai evident upgrade la nivel de gameplay le revine însă portarilor, o poziție care parcă fusese ușor neglijată de dezvoltatorii jocului în ultimii ani. FIFA 22 vine cu un nivel crescut de inteligență pentru jucătorii dintre buturi care devin mult mai eficienți în luarea de decizii și poziționare. Ăsta poate fi un avantaj atunci când e vorba de portarul propriei tale echipe, dar și de un considerabil minus atunci când tu ești cel care se află pe faza de atac. Am testat gameplay-ul pe două nivele de dificultate (Professional și World Class) și ambele au același sistem de apărare în care portarul advers devine Manuel Neuer fix când ți-e lumea mai dragă.
FIFA 22 promite un “explosive sprint” care-i avantajează pe jucătorii de viteză și, de parcă lotul în sine nu era suficient, face ca echipa PSG-ului, cu Mbappe și Neymar pe benzi să fie imposibil de combătut. Pentru mine treaba asta cu viteza de reacție și driblingurile rapide este un avantaj în general pentru că obișnuiesc oricum să joc cu deschidere pe flancuri, dar și să-mi creez un jucător pe care să-l poziționez în bandă în Career Mode.
Career Mode
Cel mai popular mod de joc al FIFA de ani buni este și cel care beneficiază anul acesta de cele mai multe îmbunătățiri; nu cred c-au mai fost atâtea schimbări în Career Mode de când EA a introdus sesiunile de antrenamente și negocierile la transferuri.
Prima și cea mai importantă noutate cu care vine FIFA 22 este aceea că-ți permite -în sfârșit!!- să-ți creezi propriul club cu care să pornești la drum. Cu tot ce implică asta, de la nume și identitate vizuală (culori, logo, echipament și stadion), până la alcătuirea lotului și liga în care vrei să joci.
Aici intervine partea interesantă: ai libertate totală să-ți construiești echipa așa cum vrei. Poți alege valoarea generală a lotului, vârsta medie a jucătorilor și inclusiv bugetul de transferuri. În baza detaliilor ăstora jucătorii vor fi generați automat, ceea ce înseamnă că, fiind un club nou, nu vei putea avea inițial în echipă niciun jucător real. Naționalitatea jucătorilor depinde și ea de liga din care faci parte: de exemplu, dacă alegi să joci în Liga 1 din România vei avea, evident, majoritatea jucătorilor din lot români. Altfel, poți alege dacă vrei să fii un șeic bogat cu un buget aproape nelimitat de transferuri, care să înceapă din liga a 4-a engleză sau să-ți înființezi o echipă micuță pe care s-o aduci pe prima scenă a fotbalului românesc, fără buget, dar cu mulți jucători tineri.
Modul meu preferat de joc este, însă, Player Career; asta pentru că prefer să mă concentrez mai mult pe jocul efectiv (și pe antrenamente, desigur), decât pe decizii manageriale, scouting, academia de juniori și negocieri de contracte. Așa că de ani de zile aleg să-mi creez propriul jucător și să pornesc la drum cu el. Înainte ca Liga 1 să fie introdusă în jocurile FIFA alegeam să pornesc de undeva din liga a 3-a britanică pentru a avea posibilitatea de a mă dezvolta în timp; acum pornesc din România, că-i mai amuzant.
Revenind la joc, FIFA 22 oferă schimbări majore la modul de Player Career, în special pentru jucătorii creați de utilizatori (nu cei existenți deja în joc). Sistemul de creștere a unui jucător este îmbunătățit semnificativ și, pentru prima oară în istorie, FIFA introduce și aici conceptul de leveling bazat pe câștigarea de experiență (XP).
Experiența acumulată și creșterea în nivel îți oferă la rândul lor celebrele skill points pe care le poți investi după bunul plac în dezvoltarea jucătorului tău: îi poți crește skillul pe dribling, pe șut, stamina, viteza și așa mai departe, în funcție de poziția pe care o ai în teren și stilul tău de joc. Diferența majoră față de precedentele titluri ale francizei este că acum s-a renunțat la acele “taskuri” (accomplishments) pentru a-ți oferi o libertate mai mare de dezvoltare. Practic înainte primeai automat puncte dacă bifai diverse milestone-uri: să marchezi un anumit număr de goluri, să dai un anumit număr de pase, să faci nu știu câte deposedări și așa mai departe. Problema cu sistemul vechi era că majoritate sarcinilor ăstora erau dependende de poziție: de exemplu puteai primi punctele pentru un task de deposedări doar dacă erai fundaș, altele pentru pase de gol doar dacă erai mijlocaș, ceea ce făcea imposibil evoluția jucătorului de la un anumit punct. Acum, odată cu FIFA 22 îți poți atribui punctele de skill oricui vrei, chit că tu ești vârf și vrei să-ți dezvolți abilitățile de intrare prin alunecare.
Nu în ultimul rând, tot legat de Player Career, două funcții importante adăugate în noul joc sunt relația cu antrenorul și rolul tău în echipă. Pe rând. Relația cu antrenorul (manager rating) este un sistem care-ți arată încrederea pe care o are el în tine și care este influențată în pare măsură de performanța ta în timpul meciurilor, dar și de antrenamente. Și aici intervine al doilea update, cel referitor la rolul în echipă: în FIFA 22 vei începe ca rezervă, spre deosebire de celelalte jocuri și vei progresa doar dacă performezi. Este un aspect care a lipsit în jocurile FIFA, dar pe care seria PES îl avea încă de acum 10 ani (da, știu). Pentru prima oară anul acesta vei putea efectiv să intri ca rezervă într-un meci și să ai ocazia să schimbi ceva în ultimele 15 minute, de la 0-1 pentru adversari.
Pentru a-ți îmbunătăți relația cu antrenorul, dincolo de a performa cât mai bine în timpul jocului, vei avea de îndeplinit și trei obiective meci de meci, care depind de poziția ta în teren (unul dintre ele va fi mereu legat de nota finală, să ai un rating de 7, 8, etc.). La începutul meciului poți alege să primești puncte bonus pentru unul dintre cele trei obiective, de care ești tu cel mai sigur; un fel de joker. Dacă ai ca obiectiv să realizezi un anumit număr de driblinguri și ești convins că le vei putea face, atunci alegi obiectivul ăla ca “enhance objective” și vei primi bonus pe el.
Volta
Una dintre cele mai cool adiții pe care le-a oferit FIFA jucătorilor în ultimii ani este Volta, această variantă îmbunătățită a clasicului street football. N-o să intru în detalii legat de gameplay, pe care te voi lăsa să-l descoperi singur dacă ești nou într-ale FIFA, însă voi preciza noutățile cu care vine modul Volta anul acesta.
Cea mai importantă noutate este adăugarea unui “skill meter” care-ți oferă puncte în timpul unui meci. Fotbalul de stradă este bazat pe spectacol, nu pe tactici de joc, așa că și la Volta contează mai mult un dribling reușit decât o apărare aglomerată. De aceea punctele pe care le voi obține în momentul în care faci un dribling, un skill sau o deposedare îți vor alimenta acel Skill Meter. Și aici vine partea interesantă: cu cât nivelul său este mai ridicat, cu atât un gol valorează mai mult. Practic dacă bara de skill este plină (ceea ce e destul de complicat, crede-mă, dar totuși posibil) și vei înscrie un gol, acel gol va fi contorizat de fapt ca 4 goluri. Dar vezi că și adversarii tăi beneficiază de același sistem de joc, deci și ei îți pot înscrie 4 goluri deodată. Da, știu, nebunie.
Tot la Volta intră în joc pentru prima oară niște abilități speciale denumite Signature Abilities. Atunci când îți creezi propriul jucător vei putea alege una dintre cele trei astfel de abilități: power strike pentru a-ți boostui șuturile, pure pace pentru a avea un nivel ridicat de viteză și accelerare sau aggresive tackle pentru cei care preferă să joace în apărare.
FIFA Ultimate Team (FUT 22)
Ultimate Team este cel mai atractiv mod de joc FIFA pentru gamerii înrăiți și principalul mod de joc online. FUT 22 este una dintre mizele celor de la Electronic Arts anul acesta, asta și pentru că este principala lor sursă de venit, dincolo de achiziționarea jocului propriu-zis.
Noul sistem de joc vine cu îmbunătățiri pe partea de rankings și modul în care poți urca în clasament și te poți lupta cu cei mai buni, dar și pe zona de customizare, cu posibilități noi de a-ți personaliza stadionul așa cum vrei, cu coregrafii noi printre altele.
FUT 22 rămâne fidel sistemului Ones to Watch, care e practic o colecție actualizată în timp real a celor mai în formă fotbaliști ai momentului, însă aduce și ceva nou prin FUT Heroes. Creat pentru nostalgici, FUT Heroes aduce în joc o serie de nume emblematice din istoria recentă a acestui sport, un fel de clasici din principalele ligi ale lumii. Avem nume precum Mario Gomez, Tim Cahill, Diego Milito, Fernando Morientes, Robbie Keane, Antonio Di Natale, Freddie Ljungberg sau Jerzy Dudek. Integrarea lor în echipa ta de FUT va spori semnificativ nivelul de chimie dintre jucătorii aflați în aceeași ligă sau de aceeași naționalitate cu “eroul” respectiv.
Așa cum ziceam la început, per total FIFA 22 are șanse mari să rămână în istorie ca un joc emblematic al francizei și să treacă peste bariera timpului așa cum a mai făcut-o FIFA 08, de exemplu.
Vine cu o mulțime de noutăți și modificări care însă nu sunt nici confuze, nici obositoare, ci efectiv te provoacă să-ți dorești să joci cât mai mult și să încerci cât mai multe dintre toate opțiunile puse la dispoziție. Dacă azi ești cucerit de posibilitatea de a-ți face propria echipă în Career Mode, mâine poate vei vrea să pornești la drum cu propriul tău jucător, iar apoi te vei arunca în confruntările online din noul Ultimate Team. Cert e că n-ai cum să te plictisești; cel puțin până anul viitor.
FIFA 22 îl găsiți din 1 octombrie în format digital și retail pentru Playstation 4, Plastation 5, Xbox One, Xbox Series X/S, Microsoft Windows, Nintendo Switch, Stadia.
Alexandru Ion (Malaezu.ro)