Matt Smith … Milo
Adria Arjona … Martine Bancroft
Jared Harris … Dr. Emil Nicholas
Tyrese Gibson … Agent Simon Stroud
Al Madrigal … Agent Rodriguez
Michael Keaton … Adrian Toomes

Având o boală rară a sângelui și hotărât să-i salveze pe ceilalți care au aceeași soartă, Dr. Morbius (Jared Leto) încearcă un pariu disperat. După ce mai întâi pare să aibă un succes uimitor, o parte întunecată din el se dezlănțuie. Răul va fi învins de bine – sau Morbius va ceda noilor lui porniri misterioase

După nenumărate amânări, Morbius își arată colții în sălile de cinematograf. Oare i-a priit hibernarea, sau amânările repetate l-au sleit de vitalitate?

Poveste doctorului Michael Morbius începe ca în alte filme pe care le-ai mai văzut. Un om de știință este adus într-o zonă sălbatică periculoasă, în cazul acesta o peșteră cu lilieci-vampiri, o zonă atât de periculoasă că până și escortei care cunoaște locul se teme să rămână prea mult. Morbius culege liliecii de care are nevoie, apoi urmărim un flashback din copilărie care ne ilustrează boala sa de sânge și relația de tovărășie cu Lucian (căruia îi dă permanent numele de Milo), un alt copil cu probleme în cadrul unui orfelinat special. Michael dă dovadă de aptitudini remarcabile și este înscris la o școală de renume, unde devine 25 de ani mai tărziu un doctor celebru care a inventat sângele artificial.

Totuși, Morbius ar face orice ca să găsească un leac pentru el, Milo și oricine altcineva ca ei, care suferă de incurabila boală de sânge rară care îi împiedică să ducă o viață normală. Soluția? Fuziunea dintre ADN uman și cel de liliac-vampir. Dar ce te faci când această soluție te transformă într-un soi de vampir? Ai puteri supraomenești, dar te întorci imediat la starea inițială a bolii de sânge dacă nu consumi sânge.

Morbius, interpretat de Jared Leto, promovat inițial într-o zonă gri, în film este abordat aproape ca un erou. El își dă imediat seama de greșeală și caută să inverseze procesul de transformare, și face tot posibilul să consume de preferat sânge artificial, chiar dacă în urma testelor sale a constatat că în câteva săptămâni nu va mai fi suficient pentru corpul său, și va deveni obligat să consume sânge uman. Problema este că cel mai bun prieten al său folosește și el serul, în ciuda avertismentelor sale, și nu-i place deloc sângele artificial.

Distribuția nu este neapărat neinspirat aleasă. Lui Jared Leto i se potrivește cumva acest gen de rol, și l-aș mai vedea ca Morbius. Colegii lui de platou sunt de asemenea destul de potriviți de obicei. Scenariul fad este cel care îi împiedică să strălucească. Simt că pot povesti liniștit detalii din film pentru că oricum numeroase componente ale poveștii sunt comune cu alte filme și nu suprinde cu nimic. Însă tot ce voi relata se poate deduce din trailer. Firul narativ nu este oribil de plictisitor, dar nici nu conține ceva memorabil. Ne aflăm într-o zonă gri. Un film plăcut de văzut la cinema dacă nu ai pretenții și atât.

Mi s-a părut greu de luat în serios antagonistul. Personajul lui Matt Smith (pe care îl cunoști ca al Unprezecelea Doctor) este ca un adult-copil răzgâiat care vrea să fie lăsat să face orice îi poftește inima pentru că a suferit toată viața. Înțeleg, în principiu, că probabil odată ce te vezi în putere, fără cârje, nu vrei să dai înapoi puterea. Însă nu pricep ce anume îl face diferit de Morbius. De ce nu este de acord să găsească o soluție nouă. Clar, undeva, era frustrat pe omenirea care a râs de el toată viața, și de aceea nu simte remușcări ucigând. Trebuie de asemenea să accepți pur și simplu că este cumva suficient de bogat cât să-i sponsorizeze lui Michael cele mai scumpe experimente ilegale, fiindcă scenariul nu se obosește să-ți explice cum s-a îmbogățit acest personaj. În unele scene Milo este neintenționat amuzant, fie Matt Smith s-a distrat prea tare fie indicațiile regizorale au fost neinspirate.

Alte personaje care pun în mișcare roțile firului narativ sunt Dr. Bancroft (Adria Arjona), interesul romantic al Doctorului Morbius; Dr. Emil Nicholas (Jared Harris), figura paternă a lui Michael și Milo; și doi detectivi. Bancroft lasă multe semne de întrebare etice prin felul în care îl ajută pe Morbius, iar finalul poveștii ei ne lasă cu întrebări despre logica din spatele științei din acest univers Sony. Dr. Emil ca acel personaj care pune accent pe moralitatea deciziilor celor doi adversari deveniți vampiri, și cam atât. Cei doi detectivi aflați pe urmele lui Michael, jucați de Tyrese Gibson și Al Madrigal, au o chimie amuzantă fără să a fi trasă de păr sau să ducă filmul pe teritorii comedice nepotrivite, însă dezvoltarea lor nu duce absolut nicăieri.

Dacă ești entuziasmat de ideea de multivers prin prezența lui Adrian Toomes a.k.a. Vulture, va trebui să aștepți până se termină filmul. Deși în trailer ai impresia că răufăcătorul din Spider-Man: Homecoming va interacționa pe parcursul poveștii cu Morbius, apariția sa se lasă așteptată pentru cele două scene post-credits. Dacă ai văzut No Way Home, vei deduce ce se întâmplă de fapt, însă tot rămânem cu niște întrebări despre logica multiversului. Cine e Spider-Man în acest univers Sony al lui Venom și Morbius? Rămâne de văzut.

„Știința” din spatele evenimentelor are explicații doar parțiale. Știm cum are loc transformarea lui Morbius, dar nu prea știm, totuși, de ce doar sângele uman funcționează ca alimentație. Ni se arată la început că liliecii au devorat un animal întreg lângă peșteră. Apropo, cred că în acest univers supereroic animalele sunt mult mai periculoase decât în realitatea noastră. Ar fi terifiant dacă liliecii-vampiri reali ar avea asemenea comportament. Apoi m-am întrebat cum zboară mai exact Morbius, fiindcă vizual deducem că este vorba de curenții de aer, dar nu are loc și vreun dialog legat de asta. Pe scurt, mai bine te bucuri de acțiunea filmului fără să pui întrebări obraznice.

Pe un ecran IMAX Morbius arată bine

Pe un ecran IMAX Morbius arată bine pentru că orice film se vede bine în sala IMAX, nu că ar beneficia de cadre special gândite pentru acest format. Nu știu dacă de vină este sonorizarea sălii, însă în multe scene de lupte, mai ales spre final, m-am crispat puțin din cauza efectelor sonore prea stridente. Asemeni clișeelor vizuale (Morbius și Milo beneficiază de obligatoriul cadru fără tricou), clișeele sonore au fost în unele cazuri nenecesare. Altfel, coloana sonoră a fost chiar cool în anumite părți, parcă ducând în atmosfera din palpitantele desene animate în care apărea Morbius în aventurile Omului Păianjen.

Două impresii generale despre film mă bântuie după vizionare. Una este aceea că am sentimentul că am mai văzut cândva filmul, sau părți din el în alte filme, într-un sens vag în care nu pot depista filmele respective. Cealaltă este aceea care îmi sugerează că Morbius ar fi avut un impact mai reușit poate acum 10 sau 20 de ani. Ar fi impresionat poate, cu multe elemente din poveste.

Cert este că vreau într-adevăr să mai văd personajul și abia aștept să văd cum va fi folosit în diverse alianțe. Nu aș vedea un Morbius 2, în schimb. Apreciez că înainte de a-l vedea pe Morbius confruntându-se cu alte personaje cunoscute, am văzut originile sale. Recitind ce am scris mai sus, sunt conștient că pare că nu recomand filmul. Este văzubil, te distrează dacă nu-i ceri să fie de nivel M.C.U.. Poate fi acel film cu vampiri de la prima întâlnire romantică, cine știe, despre care vei avea conversații la mult timp după. Nu are impactul primului Venom dar este mai bun decât continuarea dezamăgitoare a acestuia.

Sony încă are nevoie să-și calibreze universul cinematografic. Face pași uneori prea precauți, comozi, cu clișee. Asemeni DC/Warner, nu par deciși complet pentru imaginea de ansamblu. Dar sunt suficient de isteți cât să ofere o flexibilitate uriașă acestor povești, în caz de orice schimbare. Astazi nu mai ști cum să bucuri publicul. Prea multe easter egg-uri și legături distrag atenția de la noul personaj. Lipsa lor în schimb, dezamăgește și înstrăinează noul personaj de restul universului. Și aparent ne plac cross-over-ele dacă nu se exagerează. Cred că lui Morbius i-ar fi prins mai bine câteva referințe în plus, care să nu fie glume răsuflate despre Venom. Și un personaj ca Vulture care să nu fie aruncat în post-credits doar de dragul de a fi acolo.

Distribuit pe marile ecrane de InterComFilm, Morbius poate fi văzut la toate cinematografele din țără începând cu 1 aprilie. Dacă dorești să afli mai multe informații despre producție, le găsești în materialul nostru făcând click aici.