“M3gan ajunge să interpreteze după bunul plac concepte filosofice ale umanității precum moartea și acționează așa cum consideră că este mai bine pentru Cady. ”
Regizor: Gerard Johnstone
Scenariu: Akela Cooper
Lansare: 13.01.2023
Durata: 1h 42min
Studio: Blumhouse Productions
Clasificare: A.P.13
Distribuitor: RoImage
Actori:
Allison Williams … Gemma
Violet McGraw … Cady
Ronny Chieng … David
Amie Donald … M3gan
Jenna Davis … M3gan (voce)
Sinopsis:
M3GAN este o minune a inteligenței artificiale, o păpușă foarte apropiată de realitate, programată să fie cel mai bun companion al unui copil și cel mai mare aliat al unui părinte. Proiectată de geniala specialistă în robotică Gemma (Allison Williams din Get Out), jucăria de companie MEGAN poate asculta, privi și învăța în timp ce devine prietenă și profesoară, colegă de joacă și protectoare pentru copilul la care este conectată.
Când Gemma devine brusc tutore nepoatei sale orfane de 8 ani, Cady (Violet McGraw, The Haunting of Hill House), se simte nesigură și nepregătită să fie părinte. Supusă unei presiuni intense la serviciu, Gemma decide să conecteze prototipul ei M3GAN cu Cady în încercarea de a rezolva ambele probleme – o decizie care va avea consecințe inimaginabile.
Recenzie:
Ianuarie este de regulă considerată în industrie drept luna în care sunt lansate filmele mai puțin reușite ale studiourilor. Impresia pe care ți-o lasă inițial promovarea filmului este aceea că M3gan este doar o altă păpușă Chucky sau Annabelle modernizată, însă din fericire este ceva mai mult de atât; sau suficient de diferit mai degrabă. Nu este un horror sângeros, mai degrabă un thriller SF, unul chiar destul de ancorat în realitate dacă urmărești discuțiile despre AI și parenting. Mi-a provocat mai degrabă dor de Terminator și I, Robot decât de un slasher movie cu toate că nu se apropie nici de unul nici de altul.
Scenariul este previzibil însă se diferențiază de alte filme din gen prin dezvoltarea generoasă a personajelor. Narațiunea își dedică suficient timp ca să ți le prezinte pe Gemma și Cady astfel încât să le înțelegi trăirile atunci când lucrurile o iau cu adevărat razna. Gemma (Allison Williams) lucrează la o companie producătoare de jucării și este puțin workacholică și captivată de cariera ei. Evident, nu este pregătită să aibă grijă de un copil din nici un punct de vedere, iar nepoata sa Cady îi pică în grijă taman când proiectele de la lucru sunt stresante.
Nevoile emoționale ale lui Cady o motivează pe Gemma să ignore task-urile plictisitoare de la lucru și să se concentreze pe proiectul ei de suflet, robotul cu inteligență artificială avansată, M3gan: o păpușă care învață constant cu cât interacționează cu utilizatorul ei principal, copilul. Cady era deja atașată de tabletă și jucării care se conectează la aplicații digitale înainte să moară părinții ei, așa că este lesne de înțeles că în urma traumei accidentului de mașină se conectează mai degrabă cu un robot ca M3gan decât cu mătușa ei înstrăinată.
robotul cu inteligență artificială avansată, M3gan
Producătorii au ales să dedice o bucată generoasă din scenariu dezvoltării relației dintre nepoată, mătușă și robot în loc să îndese scene de acțiune lipsite de sens, ceea ce am apreciat și m-a surprins. Păpușa nu te va dezamăgi: pe măsură ce învață mult prea multe lucruri decât era menit să știe, va îmbina din ce în ce mai bine violența cu farmecul de păpușă și cu umor savuros în scenele de acțiune de după jumătatea filmului.
M3gan ajunge să interpreteze după bunul plac concepte filosofice ale umanității precum moartea și acționează așa cum consideră că este mai bine pentru Cady. Felul în care se adaptează la programarea proprie astfel încât să ocolească regulile pentru care Gemma nu era pregătită, m-a dus cu gândul înapoi la cele trei reguli fundamentale ale roboticii asimoviene.
Filmul arată mai scump decât probabil a costat producția sa în realitate. Păpușa M3gan arată și se mișcă impresionant ceea ce demonstrează munca migăloasă din culise. Pe lângă cadrele creepy în care o vedem construită sau agățată pentru mentenanță, chipul său este ciudat de leit cu al unui copil adevărat, și totuși te prinzi imediat că este un robot: un efect „uncanny valley” reușit. Iar garderoba sa este ridicol de elegantă. În spatele ei se află o voce (Jenna Davis) și un model (Amie Donald) care trebuie de asemenea remarcate.
Ce s-ar putea să te sperie mai mult decât o păpușă care dansează înainte să te alerge pe coridor sunt situațiile de viață reală ilustrate în film. Faptul că în orice moment ți se poate schimba radical viața. Faptul că suntem mai dependenți de tehnologie decât vrem să recunoaștem. Faptul că îți poți pierde abilitățile de comunicare emoțională dacă te concentrezi prea mult pe carieră. Faptul că din cele mai mici neglijențe în creație, ne putem trezi cu forme de inteligență artificială care ar putea dăuna mai mult decât AI-urile care fură de la artiștii vizuali pentru a concura la concursuri de pictură.
Nu totul este dramatic și înspăimântător, există și un umor specific genului horror care ridiculizează aspecte ale societății cum ar fi în cazul de față consumerismul și jucăriile tot mai ridicole puse pe piață. Filmul începe cu o reclamă la jucării tocmai ca să-ți indice din start că te vei distra. David (Ronny Chieng), CEO la firma de jucării, este cel mai haios personaj uman și portretizează atât de bine managerii corporatiști încât aveam senzația că actorul chiar lucrează în domeniul jucăriilor.
M3gan ar merita văzut în cinema în caz că nu iese prea repede, tocmai pentru a da de înțeles studiourilor că ne interesează și filmele horror SF cu suflet și ceva poveste la bază. Rulează deja din 13 ianuarie, distribuit de Ro Image 2000.
Așa cum rămân copiii dependenți cu ușurință de atracțiile tehnologiei, după ce am vizionat M3gan în Cineplexx Titan pe fotoliile Premium, îmi e cam greu să văd altfel filmele de acum. Eram curios să încerc confortul pufos al acestor fotolii dar elementul de care nu mă pot lipsi e măsuța reglabilă încorporată pentru gustările care altfel îți tin mâinile ocupate.