“Filmul ăsta te ține de la început până la final pe scaun, așteptând să afli cine, ce și mai ales cum.”
Regizor: Nicholas D. Johnson & Will Merrick
Scenariu: Nicholas D. Johnson & Will Merrick
Lansare: 27.01.2023
Durata: 1h 51min
Studio: Sony Pictures
Clasificare: R
Distribuitor: InterComFilm
Actori:
Nia Long … Grace
Storm Reid … June
Ken Leung … Kevin
Amy Landecker … Heather
Joaquim de Almeida … Javi
Sinopsis:
După ce mama ei (Nia Long), aflată în vacanță în Columbia alături de noul ei iubit, dispare fără urmă, June (Storm Reid) pornește în căutarea ei, de la distanță, folosind instrumentele pe care le are la dispoziție online. Munca de detectiv a tinerei scoate la suprafață mai multe întrebări decât răspunsuri, iar curând realizează că nu și-a cunoscut niciodată cu adevărat mama.
Recenzie:
Dacă ar venit mâine cineva la tine și ți-ar spune că cineva drag a dispărut, cum ai reacționa? Cam de la asta pleacă acest film, care este următorul episod al francizei Searching (2018) și le are în distribuție pe Storm Reid și Nia Long.
Dar, iată că de data asta, și fără a folosi cuvinte mari, tehnologia poate fi un instrument indispensabil, cu toate implicările sale, mai ales într-un astfel de scenariu, iar gigantul Apple a reușit să se folosească de această oportunitate pentru a-și promova întregul sistem integrat (iPhone, Macpro, etc), totul fiind argumentat coerent și cu consecvență pe tot parcursul filmului.
Nicholas D. Johnson și Will Merrick sunt atât la cârma regizorală, cât și cei care au scris scenariul, iar modul în care este construit acest mediu este unul foarte bine gândit, de la început și până la final, fără să-ți dea nici măcar o secundă senzația că știi cine este personajul negativ.
Primul film, lansat în 2018, spunea povestea din perspectiva tatălui care-și pierde fiica și încearcă cu ajutorul tehnologiei la îndemână să descopere ițele acestei dispariții, dar și atunci mediul Apple a venit în ajutorul tatălui disperat.
De ce am reamintit asta, pentru că în 2018 Will Merick și Nicholas D. Johnson apăreau ca editorii acelei producții, iar saltul de la editori la scenariști și regizori a fost unul, din punctul meu de vedere, foarte inspirat.
Dar, revenim în 2023, la June, o tânără care este pe cale să împlinească 18 ani, dar trece printr-o dramă, pierderea tatălui și mutarea, alături de mama sa, interpretată de Nia Log, într-un nou oraș, unde cea din urmă va ajunge să cunoască un om de afaceri, Kevin, portretizat de Ken Leung.
Cei doi proaspăt îndrăgostiți, Grace și Kevin au decis să plece într-un mic sejur undeva în Columbia, iar June nu are o relație tocmai bună cu mama sa, fiind și o mică răzvrătită, dar în realitate suferința pierderii tatălui este extrem de mare.
Cei doi pleacă, iar June rămasă acasă decide să dea o petrecere, uitând că va trebui să meargă a doua zi la aeroport să-și întâmpine mama și, posibil, viitorul tată vitreg. Dar, odată ajunsă la aeroport, lucrurile se schimbă, iar după câteva ore de așteptat, June realizează ușor, ușor, că ceva nu este în regulă.
De aici începe, de fapt, adevărata construcție a acțiunii filmului, totul petrecându-se în fața unui MacPro, sincronizat cu un iPhone, și mintea ascuțită a acesteia în încercarea de a-și găsi mama.
Pe parcursul acestor căutări disperate ajunge să apeleze la ajutorul unui bărbat care se ocupă cu curățenia, Javi, interpretat de binecunoscutul actor de origine braziliană Joaquim de Almeida, numai că lucrurile încep să se complice și mai mult, odată cu apariția informațiilor în presă și descoperirea unor date misterioase despre mama sa.
Pentru cei care au văzut primul film din franciză, „Missing” folosește același stil și aceleași resurse ca și predecesorul său, profitând de formatul ecranului, calculatoare, telefoane mobile și chiar ceasuri inteligente, pentru a ne spune o poveste într-un mod relativ nou. Dar cu personaje noi și desfășurându-se într-un context nou, nu eram sigur că va funcționa la fel de bine ca primul film. Din fericire, aceste îngrijorări au fost înlăturate.
Ceea ce avem aici este genul de film care funcționează și care reușește să obțină o reacție viscerală din partea spectatorului.
Cu toate acestea, ceea ce contează la “Missing” este că ajunge să fie extrem de tensionat și satisfăcător în timpul vizionării și arată că acest format foarte special, un fel de found footage, dar văzut întotdeauna prin intermediul camerelor de luat vederi ale dispozitivelor care ne înconjoară, are încă multe de oferit.
Atracția centrală a filmului constă în misterul dispariției lui Grace. Nu există nicio îndoială. Este ceea ce o motivează pe June și este ceea ce ține spectatorul pe marginea scaunului. Și, din punct de vedere narativ, funcționează destul de bine.
Filmul include mai multe indicii, unele false, altele adevărate, precum și posibili suspecți, de la Kevin însuși, la personaje precum avocata lui Grace, Heather (Amy Landecker), sau un prieten virtual pe care June și-l face în Columbia, Javi (Joaquim de Almeida).
Povestea nu devine niciodată prea previzibilă, din fericire, iar surprizele sunt prezentate cu suficient aplomb încât să nu ajungi niciodată să le ghicești dinainte. Asta nu înseamnă că „Missing” este cel mai rotund film din lume, bineînțeles.
Mai ales spre final, situațiile devin mai nebunești, dar este genul de film la care o anume interacțiune cu acțiunea din film e plăcut să o vezi într-o sală de cinema, și e clar că publicul a trăit povestea, dar în același timp arată că personajele ar fi putut avea reacții mai bune spre finalul filmului.
Cu toate acestea, este tensionat, este captivant și, cu siguranță, face publicul să se simtă aproape de personajele sale. Asta se datorează, în mare parte, formatului în care a fost conceput filmul.
Faptul că vedem totul prin intermediul ecranelor de calculator, telefoanelor mobile, camerelor de supraveghere și ceasurilor inteligente conferă poveștii o verosimilitate care ar fi pur și simplu imposibil de obținut cu un format mai tradițional.
Și, de fapt, ajută foarte mult la ascunderea unor lacune narative sau atitudini greu de crezut din partea personajelor, cel puțin în timp ce se urmărește filmul. De asemenea, ajută și faptul că „Missing” folosește în general site-uri și aplicații reale, de la Facebook la FaceTime sau Whatsapp.
Deși întregul aspect grafic a fost recreat de la zero, nimic din film nu pare fals sau artificial, ceea ce permite spectatorului să simtă că însoțește personaje foarte asemănătoare cu unul, care ar putea fi vecinii sau prietenii săi.
Interpretările ajută, de asemenea, la tonul realist al acestui film. Storm Reid este foarte bună în rolul lui June, transmițând eficient arcul de personaj prin care trebuie să treacă, de la o fată încrezută și chiar nerecunoscătoare față de mama ei singură, la o tânără mult mai matură și mai amabilă.
În ceea ce o privește, Nia Long iese în evidență în cele câteva scene pe care le are, la urma urmei, ea petrece cea mai mare parte a filmului lipsind, sau deconectată, depinde cum vrei să o iei. Iar actori de talia lui Joaquim De Almeida și Ken Leung completează o distribuție remarcabilă.
„Missing” este filmul perfect pentru fanii și amatorii de thrillere. Se mișcă bine, nu este prea lung, are personaje credibile și, cel mai important, știe cum să își dezvolte misterul central într-un mod în care nu te simți, aproape niciodată, mai deștept decât scenariul.
Din nou, dacă te gândești prea mult la poveste după ce se termină filmul, vei găsi cu siguranță inconsecvențe și neajunsuri. Dar important este că funcționează foarte bine. Se pare că mai sunt încă multe de făcut cu acest format.
Așa că te invit să mergi la cinema și să vezi Missing/”Dispariția”, adus în România de InterComFilm Distribution, începând cu data de 24 februarie.