Ascultă acest articol


Nici măcar nu știi să gândești abstract” e fraza care vă va rămâne întipărită după filmul STALKER, la care răspunsul e unul demn de Tarkovsky: “Ai tu de gând să mă înveți ce înseamnă viața?”. Filmul STALKER – “Călăuza”, din 1979, face parte dintre cele patru de referință ale unui geniu în cinematografie, rusul Andrei Tarkovsky, și le numesc: Solaris, Andrei Rubliov și Zerkalo (The Mirror). Păcat că nu am găsit până astăzi lucrarea de diplomă a lui Tarkovsky de la VGIK (Institutul de Cinematografie Gerasimov, de la Moscova), din 1960, “Compresorul și vioara”, un scurt metraj demențial.

Dar să revenim la Călăuza. Filmul este făcut, ca idee, după nuvela fraților Arkadi și Boris Strugațki, pe care am citit-o prima dată în almanahul Anticipația, o altă compoziție despre care n-aș avea grad de comparație, decât de la superlativ în sus. După film, tot rușii au creat și o serie de 3 jocuri video, însă au pornit doar ca sursă de inspirație, titlu, ideea Zonei, a artefactelor, și a Globului de Aur.

Filmul este un science fiction distopic, iar ideea globului de aur, artefactul pentru care orice om și-ar da viața, îți lasă semne de întrebare despre setea incredibilă a umanității pentru putere. O capodoperă despre păcate, despre transformarea bruscă a umanului în inuman, despre dorința dusă până pe culmile exasperării, și chiar la final îți  dai seama că nici măcar în iubire nu poți rosti vreodată fraza “aș face orice pentru tine”. Umanitatea, în viziunea lui Tarkovsky, are limite neimpuse, dar mai bine să vă întoarceți la film, că noi avem treabă cu jocul.

Cam lungă introducerea, dar eu am terminat toate cele 3 jocuri S.T.A.L.K.E.R. apărute până acum, cumva, Clear Sky mi s-a părut excepțional, apropiat foarte mult de filmul lui Tarkovsky. Ei bine, asta până a apărut de curând S.T.A.L.K.E.R. 2, care mă face să mă simt ca-n atmosfera omului care a creat Călăuza, parcă citesc sursa de inspirație, picnic la marginea drumului, capodopera fraților Arkadi și Boris Strugațki. Nu-mi plac rușii deloc, însă literatura lor, muzica clasică, artiștii lor, să știți că i-am cam mâncat, am rezonat foarte mult cu partea culturală a lor, dar cam atât. Despre oameni, mai bine mă abțin!

putea fi cel mai bun joc de tipul survivor shooter din istoria gaming-ului

Mă gândesc doar în ce condiții au lucrat ucrainenii de la GSC Game World la S.T.A.L.K.E.R. 2, în plin război Rusia – Ucraina, cu studiouri mutate, cu teama să nu fie împușcați, văzând cum țara lor este ruinată din cauza unui imbecil, Vladimir. Nu fac politică, dar empatizez cu creatorii lui S.T.A.L.K.E.R. 2, care putea fi cel mai bun joc de tipul survivor shooter din istoria gaming-ului. Încă nu e șlefuit complet, are bug-uri multe, se blochează când ți-e lumea mai dragă, dar, per ansamblu, este un joc minunat.

Apăsați de problemele războiului din propria țară, S.T.A.L.K.E.R. 2: Heart of Chornobyl scoate în evidență mai bine ca orice alt titlu apăsarea omului în fața trăgaciului, firavul din umanitate, teama că orice glonț, orice loc cu radiații, orice lighioană te poate ucide oricând.

Un război te face matur, te face să gândești cu ochii minții, iar asta au scos oamenii în evidență în joc, imaginați-vă că e primul joc în care simțeam eu că mă sufoc, deși masca de gaze era virtuală, eu vedeam doar mașinile parcate pe o stradă din Titan, soare, o iarnă blândă și mă speriau doar impozitele mari.

Cu pâine, vodcă, salam din ăla ieftin, cu mult zgârci, S.T.A.L.K.E.R. 2 te trimite în expediții într-un peisaj distrus, cu detalii super vagi, practic nici tu nu știi exact ce cauți, de ce este Strelok o legendă, care este valoarea artefactelor. Multe întrebări fără răspuns, plus oameni îndoielnici sau oameni care rămân șocați că mai există umanitate, când te roagă să-ți riști viața pentru o icoană ortodoxă.

Misiunile din S.T.A.L.K.E.R. 2 cam despre asta sunt, caută, omoară, apără-te, ferește-te de facțiuni periculoase, există fasciștii de la Ward, băieții idealiști din Monolit, cumva vezi acolo războiul ruso-ucrainean, dar și pericolele lăsate în urmă de explozia din 1986 de la Cernobîl.

Seria S.T.A.L.K.E.R., cu Shadow of Chornobyl, a prins viață în 2007, iar acțiunea are loc într-o istorie alternativă, ce-ar fi fost dacă nu s-ar fi intervenit, dacă dezastrul nuclear din Prîpeat i-ar fi copleșit pe sovietici. Jocul e plin de mister, o dă mai mult în survivor horror, decât într-un shooter, pentru că aici pericolele sunt la tot pasul: anomalii, fenomene bizare, iluzorii, care dau cu tine de nu te vezi, care te omoară, ba chiar te fac în bucăți, animale sălbatice, câini și mistreți mutanți, să nu mai vorbesc despre furtuna nucleară, care nu iartă pe nimeni, iar acolo trebuie să te adăpostești. În joc i se spune emisia, cu nori roșii, groși, super învolburați, unde fulgerele lovesc la tot pasul, lăsând cioburi care plutesc și îți taie fața. Sunt fascinante, mai ales că sunt anunțate pe toate canalele radio, pentru ca toate călăuzele să se adăpostească. Zici că este o alarmă nucleară sau alarmele care urlă zi de zi în Ucraina, pentru ca oamenii rămași să se adăpostească.

S.T.A.L.K.E.R. 2 vine și cu un A-Life AI, un sistem care oferă personajelor sau creaturilor din joc comportamente realiste, plimbându-te prin Zonă vei auzi focuri de armă, urlete și răgete de lighioane mutante, ești prins în ambuscade, totul aleatoriu sau din senin te trezești atacat de mai știu eu ce jivină cu pene.

Deși te îndrepți spre un obiectiv, în stânga ta observi cum unii își zboară mâinile și picioarele, se împușcă mai rău ca-n Vestul Sălbatic, apar norii roșii pe cer, mă întreb dacă să mă duc spre ei sau să caut alt adăpost. Toți mă evită, rămân doi în viață, dar nu-s mulțumiți doar cu ce au ucis, încep să strige spre mine și vor să mă doboare. Alerg spre adăpost că vine furtuna nucleară, apuc să deschis o ușă, iar cei doi nu mai trag, sunt uciși de fulgere. Am zis: wow, senzațional, bă, nene, Bunuțul radiațiilor e sus și m-a salvat. Ei au fost prăjiți de fulgere, eu am scăpat, stau frumos într-o cameră infectă, cu paturi ruginite, fără saltele, dar am dat de o navetă de sticle de vodcă. Aprind un lămpaș, bag un salam din ăsta cu zgârciuri, cu un dumicat de pâine, aplic un bandaj, că sângerez de la glonțul unui nemernic, mă relaxez și aștept să treacă furtuna. Mă gândesc și la oamenii care cântă la chitară în joc, eu, din păcate, n-am skill-ul ăsta, dar ar fi fost interesant să pot și eu să bag o baladă din asta rusească.

Probleme, probleme, bug-uri

Din păcate, mulți oameni nu pot experimenta deloc jocul pe sistemele lor. Chiar și pe computerul meu de ultimă generație, în timp ce jocul era impecabil, am experimentat scăderi serioase de performanță în orașe precum Rostok și Slag Heap sau, în cel mai rău caz, misiunile SIRCAA. Problemele de performanță depășesc doar o uşoară lipsă de cadre și fac ca toate comenzile să se simtă îngrozitor.

În timp ce erorile din S.T.A.L.K.E.R. 2 nu sunt un capitol nou, blocajele soft obișnuite în timpul poveștii principale sunt la tot pasul. Nu numai că am experimentat mai multe, însă aveam probleme când deschideam PDA-ul sau inventarul și mă trezeam că jocul e blocat, iar în task manager memoriile mele DDR5, 64 de GB, erau la 98%! WTF sau FMM? Aceasta e întrebarea. Jocul nu era gata pentru lansare. Misiunile secundare sunt, de asemenea, bug-uite. Nu pot termina arena, de exemplu.

Chiar și așa, jocul este superb și vă spun că merită, chiar prețul întreg, dar să știți că eu nu l-am cumpărat, îl joc pe PC Game Pass, dar cu siguranță, la următoarea reducere mi-l voi achiziționa. E un titlu pe care îl apreciez și cu siguranță îl voi pune în steam în librărie, alături de celelalte 3, cred că voi începe din nou să joc Clear Sky. Așa că vă sfătuiesc să-l încercați pe PC Game Pass, să mai așteptați să-l șlefuiască, dar este superb, ca atmosferă, ca timp petrecut, tot ce vreți.

S.T.A.L.K.E.R. 2: Heart of Chornobyl este disponibil din 20 noiembrie 2024 pe NVIDIA GeForce NOW, Microsoft Windows PC (Epic Games, GOG.com, Steam și MS Store) și PC Game Pass, dar și pe Xbox Series X|S.

  • Gen: Actiune, Aventură
  • Lansare: 20 noiembrie 2024
  • StudioGSC Game World
  • DistribuitorGSC Game World
  • Platforme: NVIDIA GeForce NOW, Microsoft Windows PC (Epic Games, GOG.com, Steam și MS Store) și PC Game Pass, dar și pe Xbox Series X|S.
  • Clasificare: Mature 17+
  • Sistem de testare: PC, CPU: AMD Ryzen 9 7900X3D/ GPU: Nvidia GeForce RTX 4080/ RAM: 64GB/ TV-Monitor: Samsung LC34G55T + controller Xbox One Series X
  • Sinopsis: “S.T.A.L.K.E.R. 2: Heart of Chornobyl este o continuare de nouă generație a francizei de jocuri premiate pentru PC, dezvoltată de GSC Game World, concepută pentru a oferi o experiență unică de acțiune și supraviețuire în Zona de Excluziune Cernobîl post-apocaliptică.”

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.